Gå til innhold

Hvor mye er barna ute i bhg? Mellomavdeling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mellomavdeling med 3-og 4åringer, hvor mye er/var avdelingen ute hver dag og hvor ofte gikk de tur? Ikke naturbarnehage etc, men "vanlige" ikke tematiserer barnehager. 

I vårt tilfelle er de ute 1,5 time på formiddagen, går inn til lunsj og leker inne til frukt, for så å gå ut igjen. Jeg syns det er lite. Jeg har vært vikar i ørten barnehager det siste året, og alle som en gikk ut igjen etter lunsj og spiste frukten ute. Men det var mindre barnehager, datter sin barnehage er større og har omtrent 75 barn totalt. Dette kompliserer kanskje å spise frukt ute 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: a1a8f...968

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min snart 5-åring går i en kommunal bybarnehage uten  noe spesielt tema (og heller ikke med en spesielt inspirerende uteplass). Under hele korona periodene har de så og si kun vært ute. Mange dager hele dagen, men ofte her de hatt et lite avbrekk på en times tid inne. Veldig sjelden har de vært inne mer enn det. De var egentlig veldig mye ute før det også. 

jeg er i utgangspunktet positiv til at de er så mye ute. Men, samtidig ser jeg at det er litt lettvint for dem for ute er det mest frilek og veldig lite pedagogisk innhold. 

Anonymkode: b8ae1...b1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mellomavdeling med 3-og 4åringer, hvor mye er/var avdelingen ute hver dag og hvor ofte gikk de tur? Ikke naturbarnehage etc, men "vanlige" ikke tematiserer barnehager. 

I vårt tilfelle er de ute 1,5 time på formiddagen, går inn til lunsj og leker inne til frukt, for så å gå ut igjen. Jeg syns det er lite. Jeg har vært vikar i ørten barnehager det siste året, og alle som en gikk ut igjen etter lunsj og spiste frukten ute. Men det var mindre barnehager, datter sin barnehage er større og har omtrent 75 barn totalt. Dette kompliserer kanskje å spise frukt ute 🤷🏼‍♀️ 

Du kan jo alltids bytte til en friluftsbhg. om du ikke er fornøyd. 

Anonymkode: ac278...939

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min snart 5-åring går i en kommunal bybarnehage uten  noe spesielt tema (og heller ikke med en spesielt inspirerende uteplass). Under hele korona periodene har de så og si kun vært ute. Mange dager hele dagen, men ofte her de hatt et lite avbrekk på en times tid inne. Veldig sjelden har de vært inne mer enn det. De var egentlig veldig mye ute før det også. 

jeg er i utgangspunktet positiv til at de er så mye ute. Men, samtidig ser jeg at det er litt lettvint for dem for ute er det mest frilek og veldig lite pedagogisk innhold. 

Anonymkode: b8ae1...b1b

Sover barn på hans avdeling enda etter lunsj? Prøver å forstå hvorfor de er så lite ute, men klarer det ikke helt. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan jo alltids bytte til en friluftsbhg. om du ikke er fornøyd. 

Nei, det kan jeg ikke alltids gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker ofte tiden fra lunsj til frukt inne for å få pause fra sola når det er rett årstid. Det er anbefalt å begrense tid ute når solen er på det sterkeste, og vi har lite plass å leke i skyggen. Kan dette være forklaringen hos dere? Ellers vil det vel bli en tre-fire timer ute per dag? Tenker ikke det er så lite. Ofte er ansatte enda bedre på å sikre pedagogisk tilbud inne (skal selvfølgelig være det ute også, altså). 

Anonymkode: 0ce74...e88

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sover barn på hans avdeling enda etter lunsj? Prøver å forstå hvorfor de er så lite ute, men klarer det ikke helt. 

Nei, det kan jeg ikke alltids gjøre. 

Man kan bytte bhg om man ikke er fornøyd. Gjort det selv... ikke spesielt vanskelig...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan bytte bhg om man ikke er fornøyd. Gjort det selv... ikke spesielt vanskelig...

Det var ikke det TS spurte om!

Anonymkode: bbcf8...9d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke det TS spurte om!

Anonymkode: bbcf8...9d4

Er man ikke fornøyd med bhg, så kan man bytte. Fatter ikke hva som er så provoserende med det. Tydeligvis tråkket på mange tær her. Man kan bytte bil, bhg, skole, hus, tannbørste, lege osv. om man ikke er fornøyd, det går helt fint...

• Liker 4
Skrevet

De er ute fra etter lunsj til de blir henta. Spiser inne kl 14. tur en dag i uka. 

Anonymkode: 75e75...b25

Skrevet

Ute fra kl. 08 til 9.30.

Så inn å spise, pedagogisk opplegg.

Sover ute fra kl. 12 til 14.

Frukt

Ut kl. 15 til henting (senest 17.00).

Jeg syns det er masse!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi bruker ofte tiden fra lunsj til frukt inne for å få pause fra sola når det er rett årstid. Det er anbefalt å begrense tid ute når solen er på det sterkeste, og vi har lite plass å leke i skyggen. Kan dette være forklaringen hos dere? Ellers vil det vel bli en tre-fire timer ute per dag? Tenker ikke det er så lite. Ofte er ansatte enda bedre på å sikre pedagogisk tilbud inne (skal selvfølgelig være det ute også, altså). 

Anonymkode: 0ce74...e88

Hehe, vi er desverre veldig lite plaget med for mye sol her 😅 Så det er nok ikke årsaken, nei. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er man ikke fornøyd med bhg, så kan man bytte. Fatter ikke hva som er så provoserende med det. Tydeligvis tråkket på mange tær her. Man kan bytte bil, bhg, skole, hus, tannbørste, lege osv. om man ikke er fornøyd, det går helt fint...

Fordi det er fullstendig urelevant til tråden min. Jeg har aldri uttrykket at jeg er misfornøyd med barnehagen, selv om jeg syns de har lab terskel for å holde seg inne. Og nei, det er ikke bare å bytte barnehage, om man så var misfornøyd. For det første må det være plass i andre barnehager, det bør være en i nærheten av jobb eller hjem for tidsklemma sin del, og man bør være ganske sikker på at man vil trives bedre i den nye barnehagen, for å drive å flytte barnet år for år fordi man er pirkete på småting er rett og slett umodent og kritikkverdig. 

• Liker 5
Skrevet
Ny Bruker skrev (10 minutter siden):

Ute fra kl. 08 til 9.30.

Så inn å spise, pedagogisk opplegg.

Sover ute fra kl. 12 til 14.

Frukt

Ut kl. 15 til henting (senest 17.00).

Jeg syns det er masse!

Hvis man leverer før 08 og henter etter 16 er det noe, men jeg syns ikke det er masse. Inne fra 09:30 til kl 15 basicly, ettersom soving ute ikke gjelder som ute

Her leverer vi rundt 08, de er inne til 09:30 og er ute til ca 11. Så går de ikke ut igjen før rundt 14:30, etter frukt. Vi henter som oftest rundt 15. Barnet får så vidt lekt, for inne så oppmuntres de mye til bordaktiviteter og planlagte aktiviteter, samt det er fryktelig liten plass inne... Jeg syns det blir lite fysisk aktivitet på det viset. 

• Liker 1
Skrevet

På småbarn: Ute fra 9-10.30, 14.45-stengetid, de som ikke sov var ofte ute i sovetiden og de som våknet tidlig var ute frem til frukt kl 14. Spiste inne da gjengen spiste dårligere ute. 

På storbarn, 3-5 åringer, gult nivå etter ferien: Stort sett ute hele dagen - noe som blir for mye for treåringene som er vant med litt roligere dager fra tiden på småbarnsavdeling.

Anonymkode: 56d9c...712

Skrevet

Vi er ute 9.45-10, 12-14 og 15-1630 på dager med fin vær. Pedagogiske tilrettelagte aktiviteter har vi ofte ute, men ofte samling før vi går ut på formiddag. Ellers jobber vi tett på barna i lek så det blir mye god og lærerik lek. Barna er 2-3 år.

Vinter er vi litt mindre ute. Dropper kanskje å gå ut etter frukt.

Barna stortrives, så håper barn og foreldre er fornøyd med det!

Anonymkode: 66c02...e47

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

På småbarn: Ute fra 9-10.30, 14.45-stengetid, de som ikke sov var ofte ute i sovetiden og de som våknet tidlig var ute frem til frukt kl 14. Spiste inne da gjengen spiste dårligere ute. 

På storbarn, 3-5 åringer, gult nivå etter ferien: Stort sett ute hele dagen - noe som blir for mye for treåringene som er vant med litt roligere dager fra tiden på småbarnsavdeling.

Anonymkode: 56d9c...712

Jeg kan skjønne at det er en hard overgang, ja! Jeg har vært vikar på avdelinger med barn mellom 3 (2,5) og 5 år (skolestartere) som var mye ute, og jeg merket fort at for de yngste så kunne det bli litt mye enkelte dager. Det bør jo gå an å få til en mellomting, når man har blandede avdelinger med så stort sprik i alder. Fra 3 år til 5 år skjer det mye

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vi er ute 9.45-10, 12-14 og 15-1630 på dager med fin vær. Pedagogiske tilrettelagte aktiviteter har vi ofte ute, men ofte samling før vi går ut på formiddag. Ellers jobber vi tett på barna i lek så det blir mye god og lærerik lek. Barna er 2-3 år.

Jeg regner med du mener 11, for 15 minutter ute hørtes litt styrere å kle på seg for 🤭 Men dette hørtes ypperlig ut. Det var slik jeg så for meg før vi byttet fra småbarns, som var ute 9:30 til 10:30 og 14:45 til hentet. Fint for 1åringene, ikke like fint for 2,5åringene, så jeg så virkelig frem til avdelingsbytte... 

Skrevet

På min avdeling hvor jeg var vikar var vi inne til kl 09:30, ute til lunsj kl 11, så ut igjen kl 12, ute til vi spiste frukt i gangen kl 14, og så ute til rundt 1600. Noe variasjoner mtp værforhold, hvis det var stiv kuling og pissregn ble det litt mindre utetid. Hver onsdag var det turdag og da var vi ute så godt som hele dagen.

Skrevet

Her varierer det veldig. Noen dager er de ute nesten hele dagen. Andre dager er de ute henholdsvis før og etter lunsj. Og så godt som alltid mot slutten av dagen. Turdag en dag i uka. Vært bestemmer en del. Og noen ganger får barna velge om de vil være ute eller inne og gruppa deler seg da. Med mindre det er ekstremt dårlig vær eller midt på vinteren og grisekaldt så er de ute minst 3-4 timer hver dag. 

Anonymkode: 3ac13...b06

• Liker 1
Skrevet

De går tur en dag i uka. Usikker på hvor mye de faktisk er ute, men inntrykket mitt er at de er altfor flinke til å være inne. Vi bor ikke på en plass hvor vi kan forvente sol og fint vær, så kjenner selv jeg blir irritert når jeg må levere fra meg en skrikende unge inne,.når han bare vil være ute.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kan skjønne at det er en hard overgang, ja! Jeg har vært vikar på avdelinger med barn mellom 3 (2,5) og 5 år (skolestartere) som var mye ute, og jeg merket fort at for de yngste så kunne det bli litt mye enkelte dager. Det bør jo gå an å få til en mellomting, når man har blandede avdelinger med så stort sprik i alder. Fra 3 år til 5 år skjer det mye

Jeg regner med du mener 11, for 15 minutter ute hørtes litt styrere å kle på seg for 🤭 Men dette hørtes ypperlig ut. Det var slik jeg så for meg før vi byttet fra småbarns, som var ute 9:30 til 10:30 og 14:45 til hentet. Fint for 1åringene, ikke like fint for 2,5åringene, så jeg så virkelig frem til avdelingsbytte... 

Haha, ja, mente 11😂🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Var mye ut og inn. Blir det ikke mye påkledning og avkledningsstyr? Ser for meg våte klær som skal av og på 3 ganger hver i løpet av dagen. 

Anonymkode: 75e75...b25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...