Gå til innhold

Må finne nye relasjoner på et nytt sted som er i mot rus / alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd i mange år å leve i nærheten (samme landsdel) med folk som er i feil miljø. Det går aldri bra. Jeg må komme meg lenger vekk og må finne et miljø og sted hvor det ikke er stor drikke kultur eller rus ect

Men jeg vet ikke hvor. Alle byer er vell utelukket. Jeg tror ikke på noe Gud, så jeg kan jo ikke bli med i det miljøet heller...

Anonymkode: 60df8...70c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner ikke et sett i Norge hvor det ikke er enkel tilgang på rusmidler. 

Svaret eer dessverer å jobbe med deg selv samtidig som du ikke aktivt oppsøker rusmiljøer. Du kan flytte landet rundt, men nissen følger med på lasset. 

Anonymkode: 51d4f...3f3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du finner ikke et sett i Norge hvor det ikke er enkel tilgang på rusmidler. 

Svaret eer dessverer å jobbe med deg selv samtidig som du ikke aktivt oppsøker rusmiljøer. Du kan flytte landet rundt, men nissen følger med på lasset. 

Jeg må flytte vekk herfra hvertfall... ikke bare pga lett tilgjengelighet til rus, men fordi det er en del folk som vil meg vondt. 

jeg skjønner at ikke noen steder kan være perfekt. Men noen steder er kanskje bedre enn andre? Og noen steder jeg absolutt burde unngå? Det er særlig alkohol som er mitt problem. Bryr meg ikke noe om det andre og klarer fint å unngå det

• Liker 1
Skrevet

Oppsøk miljøer hvor rus ikke er så utbredt. Antar du er ung siden du lett havner i slike miljø, hva med folk med aktiv fritid? Folk som er aktive gidder sjelden å ruse seg på kveldene. I allefall er det min erfaring.

Som avholdsmann synes jeg vi blir fler og fler som ikke gidder den livsstilen, og tror nok ikke det er så vanskelig som du tror. Hva med å sjekke ut friluftsmiljø? 

Anonymkode: 253dd...86d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oppsøk miljøer hvor rus ikke er så utbredt. Antar du er ung siden du lett havner i slike miljø, hva med folk med aktiv fritid? Folk som er aktive gidder sjelden å ruse seg på kveldene. I allefall er det min erfaring.

Som avholdsmann synes jeg vi blir fler og fler som ikke gidder den livsstilen, og tror nok ikke det er så vanskelig som du tror. Hva med å sjekke ut friluftsmiljø? 

Jo det er jo en god idé. Noen steder det er lurt / ikke lurt å bo ang å være et friluftsmenneske?

ts

Skrevet

Er større tilgang til i storbyene (og alkohol kanskje spesielt i studentbyene), men rusmiljøet finner du overalt. Jeg er også rusmisbruker og de vennene jeg har som er utenfor rusmiljøet har jeg møtt på blant annet skole, arbeidsplass, treningssenter og via felles venner. Det finnes også flere apper og grupper på Facebook for mennesker som er interessert i å få nye venner, gjerne da med felles interesser. 

Har du noen hobbyer eller interesser utenfor rusen så vil det være best å satse på å finne likesinnede mennesker. Grunnen til at man ofte får mange og gode venner i rusmiljøet er jo fordi man har et felles mål og en felles interesse. Alle andre ulikheter eller uenigheter vi kanskje har blir svekket i lys av den ene tingen.. Og sånn vil jeg tenke det kan være når det kommer til andre interesser også. Like barn leker best. 

Skrevet

Dra til kirka selv om du ikke tror på Gud. Det er et fint sted å være som ikke-religiøs også.

Anonymkode: 32da0...331

• Liker 2
Skrevet
Miranda Bailey skrev (8 minutter siden):

Er større tilgang til i storbyene (og alkohol kanskje spesielt i studentbyene), men rusmiljøet finner du overalt. Jeg er også rusmisbruker og de vennene jeg har som er utenfor rusmiljøet har jeg møtt på blant annet skole, arbeidsplass, treningssenter og via felles venner. Det finnes også flere apper og grupper på Facebook for mennesker som er interessert i å få nye venner, gjerne da med felles interesser. 

Har du noen hobbyer eller interesser utenfor rusen så vil det være best å satse på å finne likesinnede mennesker. Grunnen til at man ofte får mange og gode venner i rusmiljøet er jo fordi man har et felles mål og en felles interesse. Alle andre ulikheter eller uenigheter vi kanskje har blir svekket i lys av den ene tingen.. Og sånn vil jeg tenke det kan være når det kommer til andre interesser også. Like barn leker best. 

Ja du sier noe der... jeg burde flytte et sted hvor jeg får utbyttet hobbyen min for fullt. 

Det jeg liker å gjøre er å trene styrke og snorkle. Får en indre ro ved å være ved sjøen

ts

Skrevet

Jeg ville valgt et litt større sted uansett, fordi det vil være større tilgang på ulike miljøer og morsomme mennesker som ikke ruser seg. På gudsforlatte steder er det gjerne få alternativer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja du sier noe der... jeg burde flytte et sted hvor jeg får utbyttet hobbyen min for fullt. 

Det jeg liker å gjøre er å trene styrke og snorkle. Får en indre ro ved å være ved sjøen

ts

Da anbefaler jeg deg å oppsøke de miljøene. Jeg er selv i treningsmiljøet og det har hjulpet meg en god del. Mennesker som trener er som oftest veldig anti-rus også, så får mye hjelp og støtte fra de. Også håper jeg du oppsøker hjelp om det blir for vanskelig. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ville valgt et litt større sted uansett, fordi det vil være større tilgang på ulike miljøer og morsomme mennesker som ikke ruser seg. På gudsforlatte steder er det gjerne få alternativer. 

Større tilgang på ulike miljøer og mennesker, men også større tilgang til rus og fristelser. Spørs om det første veier opp for det siste. Jeg bor like utenfor en storby og jeg kunne aldri flyttet inn til byen. 

• Liker 1
Skrevet
Miranda Bailey skrev (22 minutter siden):

Da anbefaler jeg deg å oppsøke de miljøene. Jeg er selv i treningsmiljøet og det har hjulpet meg en god del. Mennesker som trener er som oftest veldig anti-rus også, så får mye hjelp og støtte fra de. Også håper jeg du oppsøker hjelp om det blir for vanskelig. 

Større tilgang på ulike miljøer og mennesker, men også større tilgang til rus og fristelser. Spørs om det første veier opp for det siste. Jeg bor like utenfor en storby og jeg kunne aldri flyttet inn til byen. 

Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan oppsøker jeg slike miljøer? Møter jeg bare ofte opp på treningssenteret til jeg blir kjent med folk? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan oppsøker jeg slike miljøer? Møter jeg bare ofte opp på treningssenteret til jeg blir kjent med folk? 

ts

Det finnes ulike grupper på f.eks Facebook som man kan bli med i, men det mest effektive er å bare møte opp og hilse på folk. Jeg startet med å hilse og småprate litt mellom settene, og til slutt mannet jeg meg opp til å spørre om de ville ta en treningsøkt med meg. Noen er sjenerte og ikke ute etter å få venner på senteret, men det vil du fort plukke opp. De som er åpne for å bli kjent utstråler en helt annen energi enn de som ikke kunne brydd seg mindre om sosialisering. 

• Liker 1
Skrevet

Kjenner til problemstillingen, da jeg har vært i forhold med rusavhengige. Da skulle jeg ønske vi bodde i "avholds-land". Det er fri flyt av rusmidler i dette landet her, og det er nesten verre på bygda enn i byene. 

De jeg vet om som har blitt edru, går enten på AA, har blitt frelst, eller blitt treningsnarkomane/friluftsfolk.

Man kan ikke flykte fra avhengigheten, man må bare lære å leve med den i dagens fristende samfunn. Det hjelper faktisk å si til folk at du ikke drikker fordi du er alkoholiker. Det friker folk ut😂

Anonymkode: ea7b1...f70

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke flykte fra avhengigheten, man må bare lære å leve med den i dagens fristende samfunn. Det hjelper faktisk å si til folk at du ikke drikker fordi du er alkoholiker. Det friker folk ut

Anonymkode: ea7b1...f70

Personlig så slutta jeg å delta på sånne settinger på jobb for 10-15 år siden. For å slippe maset svarer jeg bare vagt på om jeg kan komme. Vanvittig drikkepress i Norge ja.

Skrevet

Det finnes jo rusmiljø i større eller mindre grad overalt. Ville vel heller satset på å finne meg en ordentlig god venn eller to som du kan støtte deg på, gjerne noen som er i samme bås som deg. For eksempel meg 😊

Anonymkode: 151f2...18f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...