AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #1 Skrevet 16. august 2021 Jeg bor i utkanten av Oslo (det er noen veldig grove kart over herdighetssoner, og på disse kartene faller dette området under H4). Jeg kjøpte agnbøkhekk til hagen, i den tro at agnbøk gikk opp til H5. I dag hørte jeg på en podcast at man bør gå et par soner «opp» når det gjelder hekk. Da jeg googlet agnbøkhekk på nytt, ser jeg at de fleste nettsider skriver at agnbøk går opp til H4, ikke H5 slik det sto i den kilden jeg sjekket før kjøp. Hekken står nokså vindutsatt, fordi det er store åpne områder foran der den står. Det gjør sannsynligvis saken verre. Men det er et stakittgjerde foran, som sannsynligvis skjermer mye for vinden på nederste del av hekken. Tenkte å kjøre på med dekkbark og binde opp de svakeste plantene på pinner før vinteren. Er det noe mer jeg kan/bør gjøre? Og er denne hekken egentlig en «lost cause»? Anonymkode: fcb53...839 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #2 Skrevet 16. august 2021 Kan gå helt fint det, du ser til våren. gjødsle den bra nå så den vokser så bra den kan. Kommer det snø så måkk snø over røttene på den Anonymkode: f3a46...047 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #3 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kan gå helt fint det, du ser til våren. gjødsle den bra nå så den vokser så bra den kan. Kommer det snø så måkk snø over røttene på den Anonymkode: f3a46...047 Takk for svar! Har fått med meg at snø er isolerende for røttene, så det var et godt forslag. Har forresten sett eldre agnbøkhekker i andre hager i nærområdet, men de står mye mer skjermet for vinden. Men jeg krysser fingrene for at dette går fint! Anonymkode: fcb53...839 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #4 Skrevet 16. august 2021 Er det forresten slik at hekken får bedre kuldetoleranse jo eldre og mer etablert den er? Jeg plantet den i april (barrotsplanter), og det spretter ut nye skudd og blader i ett sett. Så det ser ut som at røttene har etablert seg fint. Anonymkode: fcb53...839
Million Skrevet 16. august 2021 #5 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det forresten slik at hekken får bedre kuldetoleranse jo eldre og mer etablert den er? Jeg plantet den i april (barrotsplanter), og det spretter ut nye skudd og blader i ett sett. Så det ser ut som at røttene har etablert seg fint. Anonymkode: fcb53...839 Ja, en eldre hekk er mer tolerant overfor været og klimaet enn en ung hekk, naturlig nok, da de er kraftigere og har vennet seg til stedet de står plantet. Unge planter kan få "sjokk" sine første vintere. Det som dreper flest flerårige planter som hekker og trær, er våren. Solen steker på toppen av planten, mens bakken er bunnfryst til is (tele). Dermed varmes toppen av planten opp, mens røttene står i is, og får ikke trukket opp noe vann. Den tørster da i hjel på våren. Jeg vet dessverre ikke noe godt råd for dette, da jeg tenker at hvis man prøver å vanne hekken på dagtid i vårsola, vil jo dette bare fryse på igjen om natten? Skulle man tro, i hvert fall? Ikke godt å si om vannet trenger langt nok ned i bakken, "tiner" seg vei ned til røttene heller. Litt googling vil kanskje gi noen råd om akkurat denne vanskelige årstiden for planter i hagen...? 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #6 Skrevet 16. august 2021 Million skrev (5 minutter siden): Ja, en eldre hekk er mer tolerant overfor været og klimaet enn en ung hekk, naturlig nok, da de er kraftigere og har vennet seg til stedet de står plantet. Unge planter kan få "sjokk" sine første vintere. Det som dreper flest flerårige planter som hekker og trær, er våren. Solen steker på toppen av planten, mens bakken er bunnfryst til is (tele). Dermed varmes toppen av planten opp, mens røttene står i is, og får ikke trukket opp noe vann. Den tørster da i hjel på våren. Jeg vet dessverre ikke noe godt råd for dette, da jeg tenker at hvis man prøver å vanne hekken på dagtid i vårsola, vil jo dette bare fryse på igjen om natten? Skulle man tro, i hvert fall? Ikke godt å si om vannet trenger langt nok ned i bakken, "tiner" seg vei ned til røttene heller. Litt googling vil kanskje gi noen råd om akkurat denne vanskelige årstiden for planter i hagen...? Takk for innspill! Skal se om jeg finner mer informasjon om dette. 😊 Anonymkode: fcb53...839 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #7 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for innspill! Skal se om jeg finner mer informasjon om dette. 😊 Anonymkode: fcb53...839 Rådet er å pakke inn busker/planter så de ikke blir så oppvarmet mens røttene er i frossen jord. Men en hel hekk kan bli mye arbeid å dekke med strie eller noe annet. Anonymkode: 7a9af...555 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #8 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan gå helt fint det, du ser til våren. gjødsle den bra nå så den vokser så bra den kan. Kommer det snø så måkk snø over røttene på den Anonymkode: f3a46...047 Er det noe lurt på denne tiden da? Hvis den vokser for mye ut over høsten rekker jo ikke greinene å modnes før vinteren og frosten kommer, og nye, ferske greiner tåler mindre enn greiner som har rukket å modnes. Anonymkode: 79f9e...6bb 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #9 Skrevet 16. august 2021 Ikke gjødsle nå. Planter skal forberede seg på vinter nå og hvis man gjødsler risikerer man mye styggere frostskader. Anonymkode: 245e8...b72 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 TS her. Visste det med gjødsling, så hekken blir verken gjødslet eller vannet før til neste vår. Valgte å ikke svare på det da jeg besvarte innlegget, og fokusere på det andre tipset i samme innlegg. Det virker logisk å børste snø over røttene, slik at snøen får en isolerende funksjon. 🙂 Ellers er jeg litt forvirret. Det står jo H5 flere steder på nett, blant annet i nettbutikken til Hageland. Nå ble jeg litt mindre stressa, da tåler den kanskje H4 med sterk vind. Anonymkode: fcb53...839
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #11 Skrevet 15. april 2022 Takk til dere som svarte meg i fjor høst. Kan rapportere om hekken fortsatt er i live. Alle buskene har fått nye skudd nå i vår 👌 Anonymkode: fcb53...839 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå