Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer, jeg har termin i høst og dette er første.  Jeg har store blødninger til vanlig under mensen, og lurer på om det vil bety at jeg kommer til å blø mye etter fødsel og. Hva er deres erfaringer? Har det vært en form for sammenheng mellom deres størrelse på blødninger under mensen og etter fødsel? Skjønner at spesielt de første døgnene er det mye for alle uansett, bare ser for meg totalt blodbad etter fødsel siden jeg blør så mye under mensen 🤭 andre som har forklart mengde de blødde etter fødsel har jeg tenkt at det er jo samme som jeg blør under mensen nærmest. Altså hvor ofte skifte bind, blør på gulvet før du rekker å tørke deg etter dusj osv. Tenker litt på det i forhold til hvilke bind jeg skal handle inn på forhånd. 

Anonymkode: 04da0...c76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blør mye 1-3 dagen under menstruasjonen min, og mindre 4-7 dagen. Har alltid vært slik. Aner ikke hvorfor🤷🏼‍♀️ Jeg har født 4 ganger, og har blødd i 6 uker etter hver fødsel. Mye den første uken, men så blir det mindre etterhvert. Jordmor sa til meg en gang, at såret som skal gro, er rundt og viste en runding med fingrene for å vise størrelsen på såret fra der morkaken hadd grodd seg fast :)  lykke til med fødsel ts :) 

Anonymkode: 15077...7cf

Skrevet

Jeg har til vanlig kraftig menstruasjon. De første dagene etter fødsel blødde jeg mye, men etter 2-3 dager ble det mindre enn en vanlig menstruasjon. Blødde dog ganske lenge (mener jeg å huske). 

Anonymkode: e8e90...e3e

Skrevet

Jeg har alltid blødd mye under mensen, og da jeg var gravid sist fant de ut at jeg hadde en stor muskelknute utenfor livmoren. Den har nok vært der i mange år og ble satt i sammenheng med mine store mensblødninger fordi slike knuter gjør det vanskelig for livmoren å trekke seg sammen. Ved første fødsel hadde jeg planlagt ks, og det blødde ikke særlig mye etter det. Denne gangen ligger det an til vanlig fødsel og jeg er veldig spent.

Poenget mitt er at om du har en slik muskelknuter som bakenforliggende årsak, så kan du risikere å blø mer enn vanlig. Jeg ville tatt en ultralyd hos privat gynekolog for å få sjekket dette. (Det ligger utenfor jordmors kompetansefelt). 

Anonymkode: 69e96...879

Skrevet

Men hva er store blødninger da? Jeg har selv store blødninger. Så jeg ville jo kanskje ikke fryktet mye blod, slik som en som ellers har sparsommelig blødninger.

Og når tar man kontakt på barsel nær man er bekymret for blødningen? Har hørt at flere sier det er normalt, for så at det kanskje blir oppdaget komplikasjoner.

Anonymkode: 2d1af...9e5

Skrevet

Jeg har ikke kraftig menstruasjon og blødd lite etter fødselen. Blødningen varte under en uke i begge fødsler.

Anonymkode: 880b8...ff9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei damer, jeg har termin i høst og dette er første.  Jeg har store blødninger til vanlig under mensen, og lurer på om det vil bety at jeg kommer til å blø mye etter fødsel og. Hva er deres erfaringer? Har det vært en form for sammenheng mellom deres størrelse på blødninger under mensen og etter fødsel? Skjønner at spesielt de første døgnene er det mye for alle uansett, bare ser for meg totalt blodbad etter fødsel siden jeg blør så mye under mensen 🤭 andre som har forklart mengde de blødde etter fødsel har jeg tenkt at det er jo samme som jeg blør under mensen nærmest. Altså hvor ofte skifte bind, blør på gulvet før du rekker å tørke deg etter dusj osv. Tenker litt på det i forhold til hvilke bind jeg skal handle inn på forhånd. 

Anonymkode: 04da0...c76

Født 3 ganger blødde ikke så særlig mer enn til mensen bare sånn 10-11dager mot 5dager og litt mer i starten. Brukte nettingtruser for de holdt binda bedre og gjorde mindre vondt på den såre huden. Pluss da gjorde det ikke noe hvis de skulle bli utblødd og jeg kunne i så fall vaska de på 60 eller kasta de. Brukte tena extra etter utskrivelsen ved 3dager etter fødsel. Brukte comfort lilla første dag på sykehuset men fikk da fra sykehuset gratis og en litt større tena variant enn extra kanskje tena maxi night de andre dagene på sykehuset men fikk da også gratis fra sykehuset. Ville ikke tenkt så mye på mensen men det er lurt å kjøpte inn nettingtruser og tena lady extraTil etter fødsel Gis bort Fant noe som gis bort på finn :)

Anonymkode: 780b6...cb4

Skrevet

8 uker etter fødsel og jeg blør enda 🤷‍♀️

Anonymkode: b3164...8f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

8 uker etter fødsel og jeg blør enda 🤷‍♀️

Anonymkode: b3164...8f9

Da må du gi beskjed til legen

Anonymkode: c015e...28d

Skrevet

Kjøp inn de største bindene du, det er bedre at kan holde mer enn du trenger enn mindre enn du trenger. 
Jeg blødde ca like mye som den dagen av mensen jeg blør mest, bare sammenhengende i flere uker.

Anonymkode: 7b09f...bd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...