Montezuma Skrevet 21. september 2005 #1 Skrevet 21. september 2005 Hvordan er reglene nå for å ta med hund over grensen? Er dte en omstendelig og kostbar greie eller er det fort gjort? Har glemt å skaffe hundevakt, nemlig........
LilleMy Skrevet 21. september 2005 #2 Skrevet 21. september 2005 Ingen spes. ting meg bekjent...... Tror ganske sikkert du kan ha den med såfremt den er frisk, men det kan jo være greit å ta med seg papirer på at den er vaksinert just in case....
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #3 Skrevet 21. september 2005 Såvidt jeg vet må du ha godkjent rabiesvaksine for å ta hund/katt med til sverige. Tar vel ca 5 mnd å få det gjort. I tillegg må du ha vanlige vaksiner, id chip merking og en spesiell ormekur på tilbaketure hvis du er lengre vekke enn 10 dager. Sjekk på sidene til mattilsynet, så finner du den infoen du trenger.
Gjest Fruktfat Skrevet 21. september 2005 #4 Skrevet 21. september 2005 ikkenoe spes til sverige, men til danmark. vi har hatt med bikkja flere ganger til sverige, blitt stoppa i tollen og ikke blitt bedt om å vise noe som helst.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #5 Skrevet 22. september 2005 jeg henta hund i sverige jeg, no problem
Gjest hei Skrevet 22. september 2005 #6 Skrevet 22. september 2005 Du kan ta med deg bikkja di til Sverige uten noen forhåndsregler!! Vi har hytte i Sverige og er der nesten hver helg med våre hunder! God tur!
Gjest Milah Skrevet 22. september 2005 #7 Skrevet 22. september 2005 ikkenoe spes til sverige, men til danmark. vi har hatt med bikkja flere ganger til sverige, blitt stoppa i tollen og ikke blitt bedt om å vise noe som helst. ← Ok, hva kreves for å kunne ha med hund til og fra danmark da?
Gjest Gjest_Claudia_* Skrevet 22. september 2005 #8 Skrevet 22. september 2005 Da må den være rabiesvaksinert...
Gjest Milah Skrevet 22. september 2005 #9 Skrevet 22. september 2005 Ok, takk for svar! Er det noe som kun gjøres en gang? Og hvor mye koster en slik vaksine?
Litz Skrevet 22. september 2005 #10 Skrevet 22. september 2005 (endret) Rabiesvaksinen skal tas 2 ganger med 4 ukers mellomrom. Hver vaksine koster vel ca 400,- men det varierer nok fra klinikk til klinikk. Etter den andre vaksinen må man ta en blodprøve for å sjekke antistoffnivået i blodet. Denne blodprøven kan tas tidligst 120 dager etter den andre rabiesvaksinasjonen. Så tar det vel alt fra 1-4 uker før man får svar fra laboratoriet i England, der prøvene analyseres. Alt dette må føres inn i ett pass sammen med vanlige vaksinasjoner, ormekurer, chipmerking ol. For å dra til utlandet må hunden også være chipmerket eller øremerket (øremerking kommer til å bli avleggs og om noen år er det kun chipmerking som kommer til å bli godtatt, like greit å gjøre det først som sist) Og for at rabiesvaksinen skal være gyldig i flere år er det svært viktig at revaksinasjonen tas innen det er gått 365 dager siden den første vaksinen. Hvis det går 366 dager så må man begynne helt på nytt med to vaksiner og blodprøve. Så hvis man reiser til utlandet jevnlig med dyrene så anbefaler jeg å følge opp vaksinasjonen, hvis ikke blir det tilslutt forferdelig dyrt. Det som er svært viktig å sjekke opp er hva slags regler landet du skal til har ang inførsel av dyr. Vet at f eks England har ekstra strenge regler. Bla godtar de ikke analyser fra alle laboratorier men krever at analysen er gjort på ett av laboratoriene de godkjenner. De krever også at man venter 6 mnd før man tar blodprøven etter siste vaksinasjon, altså ikke 4 mnd som andre land krever. I tillegg må man ta ormekur og loppebehandling (ExSpot) og dette må gjøres tidligst 48 timer før avreise. Enkelte land krever også en veterinærattest på at hunden er frisk i tillegg til alt som står i passet. Og en ting som er greit å vite: Når man kommer tilbake til Norge MÅ man ta en ormebehandling senest 1 uke etter at man har ankommet landet igjen. Masse regler å holde styr på. For å være på den sikre siden så anbefaler jeg å ta kontakt med hvert enkelt lands respektive ambassade. De skal ha oversikt over hvilke regler som gjelder i det landet. Veterinærer sitter ikke med alle verdens lands regler for innførsel, men de kan svare deg på hva som kreves for å komme inn i Norge. Det samme gjelder Mattilsynet, de har ikke oversikt over alle andre lands regler, bare de norske reglene. Selv om det er satt opp EU-regler for import og eksport av dyr så er det kun minimumskrav, hvert enkelt land kan sette sine egne strengere regler i tillegg. Endret 22. september 2005 av Litz
Litz Skrevet 22. september 2005 #11 Skrevet 22. september 2005 Btw: jeg vil anbefale å ta med registreringspapirer og vaksinasjonskort på hunden når dere skal til Sverige også, da kan dere iallefall dokumentere at hunden er norsk når dere kommer tilbake. Blir dere stoppet på grensen med en hund uten id-papirer og vaksinasjonskort så er det ingen som kan bevise at hunden var med dere fra Norge i utgangspunktet, altså i teorien kunne dere da ha vært i Tyskland og hentet en hund. Ved sånne mistanker vil hunden bli satt i karantene, og tro meg.. da er det billigere å ta med papirene i utgangspunktet.
Gjest Fruktfat Skrevet 23. september 2005 #12 Skrevet 23. september 2005 Btw: jeg vil anbefale å ta med registreringspapirer og vaksinasjonskort på hunden når dere skal til Sverige også, da kan dere iallefall dokumentere at hunden er norsk når dere kommer tilbake. Blir dere stoppet på grensen med en hund uten id-papirer og vaksinasjonskort så er det ingen som kan bevise at hunden var med dere fra Norge i utgangspunktet, altså i teorien kunne dere da ha vært i Tyskland og hentet en hund. Ved sånne mistanker vil hunden bli satt i karantene, og tro meg.. da er det billigere å ta med papirene i utgangspunktet. ← vi ble stoppet i tollen ved charlottenberg, de spurte hva som var i buret; "bikkja vår", greit, så så de i bagasjen på det vi hadde handla. så ikke engang i buret om det var en hund... men er nok greit å ha med papirer uansett ja.
Cherie Skrevet 24. september 2005 #13 Skrevet 24. september 2005 Om du reiser utenfor norge og sverige så skal du i tillegg ta en ormkur på hunden din før du kommer inn til norge/sverige igjen. Litt usikker på om det gjelder norge, men i alle fall gjelder det sverige. Før måtte man ha vært ute mer en ti dager, men nå må dyret til en off godkjent vet ... få ormkur før du kan reise inn igjen. Når du kommer inn skal hunden din snarest og i alle fall innen en uke ha ormkur som litz sier. Hadde med hund til tyskland i sommer vi. Kjørte på rødt når vi kom på grensa mellom danmark og sverige. Det eneste de testa var hundepasset og at rasen stemte. Ellers svært lite pes med hund på tur...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå