Gå til innhold

Da skal jeg til tannlegen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uæhhhh...

Har alltid fått høre at jeg har sterke tenner, og har bare boret i et par melketenner, da jeg var liten.

Nå er det mange, mange år siden sist. Vet ikke hvorfor det har blitt sånn, men etter at jeg fylte 18 så tenkte jeg først ikke over det, og så hadde jeg veldig dårlig råd en stund. Og jo lengre jeg har ventet, jo mer angst har jeg fått!

Men nå har det gått av et lite skall øverst på en tann nede, foran, og overfalten er blitt misfagret, grå/brun. Kan jo ikke gå rundt sånn! Har helt angst for at noen skal se/bemerke det. Betyr det rotfylling så fort det er så stor skade at jeg ser det selv, eller? Har ikke vondt eller noe, har ikke hatt vondt andre steder i munnen heller... Prøver desperat å berolige meg selv, skjelver her jeg sitter og skriver.

Noen som har noen trøstende ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Please, folkens, jeg ser jo at noen leser her, kan dere ikke si noe, hva som helst...

Skrevet

At det går skall av tennene er ganske vanlig, og emaljen er borte der skallet har gått av. Derfor kan det bli misfarget, fordi den harde og blanke emaljen er borte. Jeg tror ikke du trenger rotfylling, og det er jo ikke nødvendigvis noe hull heller. Men det kan hende tannlegen "maler på" ny emalje eller noe.

Ikke farlig :-) men jeg har somlet noen år med å gå til tannlegen selv... har blant annet noen visdomstenner de skulle sett på...

Skrevet

Dette hørtes jo lovende ut! Takk for svar, gjest!

Har jo tenkt å ta full sjekk samtidig, gruer meg vel enda mer til det. Men visdomstennene mine skulle i alle fall ha kommet opp greit... De kom tidlig, og tannlegen "godkjente" dem.

Vet ikke hvorfor jeg er så livredd... kanskje fordi jeg ikke vet hvor vondt det er å bore et stort hull... og så har jeg hørt mange skrekkhistorier. Og tannlegen jeg gikk til før var alltid så streng. Er redd for at jeg kommer til få masse kjeft nå, siden jeg ikke har vært hos tannlege på så lenge. Usikkerhet, skam, flauhet... De tingene plager meg faktisk mer enn redselen for selve smerten! Har jo opplevd annen slags smerte før.

Skrevet

Jeg har for ikke lenge siden vært hos tannlegen selv og har fått et helt nytt syn på dette. Jeg har alltid vært redd for tannlegen, men det har komt seg veldig.

Sist jeg var der rotfylte jeg en tann. Jeg visste ingenting om hva som skjedde i munnen min før han var nesten ferdig. Da spurte han meg om jeg hadde hørt noen skrekkhistorier om tannlegen. Jeg nikket og så redselsfullt på han. Okay, for nå har jeg nettopp rotfyllt tanna di. Jeg kunne ikke tro det! Det gikk så fort!.

Jeg fikk masse bedøsvelse og kjente ingenting. Selvfølgelig litt lyder og ubehagelige skrapelyder, men ingen smerte.

Så rotfylling kan jeg skrive under på at er ikke noe å grue seg for.

Selvfølgelig finnes det skrekkhistorier, men det gjør det vel om legen, fysioterapauter og alle andre og...

Lykke til!

Skrevet

Vet hvordan du har det. Har vært student og ikke gått til tannlegen på mange år. Ganske pinlig egentlig.

Tok en sjekk nå og var livredd. Hadde problemer med tannkjøttet og en tann jeg var sikker på at skulle ramle ut.. :roll:

Viste seg at det var tannstein som var problemet....

Har noen små hull som jeg må ordne opp i, men dett var dett.

Så IKKE vent. Det er veldig greit å få ordna det, om problemet har gått langt eller ikke.

Rotfylt har jeg gjort en gang også. Ikke noe vondt.

Skrevet

Var hos tannlegen for første gangpå syv år for noen uker siden. Trodde jeg hadde mistet en plombe og hadde skikkelig vondt i munnen. Har for noen år tilbake slått av et stort skall av en tann, det nevnte ikke tannlegen en gang (den er ikke misfarget da) Går sikkert helt greit!

Lykke til. :)

Skrevet

Burde også tatt meg en tur til tannlegen, ikke vært der på 5 år. Burde vel få trukket visdomstennene, eller i alle fall få tannlegen til å se på dem. Har sterke tenner da, men... Har en del andre ting jeg må ta meg råd til først, men det står på "to do" lista mi. Slapp av, det går helt sikkert bra. :)

Gjest Brunetten_
Skrevet
Burde også tatt meg en tur til tannlegen, ikke vært der på 5 år. Burde vel få trukket visdomstennene, eller i alle fall få tannlegen til å se på dem. Har sterke tenner da, men... Har en del andre ting jeg må ta meg råd til først, men det står på "to do" lista mi.  Slapp av, det går helt sikkert bra.  :)

Samme her. Også har jeg tannlegeskrekk.

Tror du ikke er alene om å ikke ha vært hos tannlegen på en stund gjest.

Dessuten...de koster jo flesk. :frustrert:

Skrevet

Ja, det er merkelig at vi ikke kan føre opp tannlegeutgifter på egenandelskortet. USA som har et dårlig helsevesen enn Norge, kan det.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for oppmuntrende svar, folkens!

Ting tar tid, men i går fikk jeg bestilt time. Måtte vente litt før de hadde noe ledig, så har fortsatt litt tid til å forberede meg mentalt. Gruer meg ikke så veldig ennå, men lurer på om jeg skal dra til legen og få valium før timen.

Har lest masse om tannbehandlinger i det siste, og på en eller annen syk måte har det nesten hjulpet litt! :overrasket: Føler at jeg vet mer om hvor ille det kan bli, liksom. Prøver å tenke at jeg liker livet mitt, men at tannlegeskrekken forsurer det. Og jeg er så lei av å være redd! Tenker så masse på tannlegen at jeg blir helt sliten av det. På en måte blir det godt å få "dommen", altså hvor mange hull jeg har, hvor mye som må gjøres osv, men er fryktelig redd for at det blir mye.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Måtte lete litt før jeg fant denne tråden! ;)

Nå har jeg endelig (etter mange uker med hjertebank og angst) vært hos tannlegen. Jeg orket ikke første gang jeg hadde time, og utsatte den, men i dag klaret jeg å møte opp!!! :hoppe:

Er så glad! :hoppe::hoppe::hoppe::klappe::hoppe::perebrus::plystre::hoppe:

Og det gikk over all forventning. Jeg hadde antydning til hull ett sted, og penslet på flour der. Ellers var det null hull! Kan nesten ikke tro det!

Da jeg satt i stolen kjente jeg at jeg først og fremst var utålmodig.

- Si det da, kan du ikke bare si det, hvordan ser det egentlig ut???!!!

Jeg spurte hvordan det så ut da hun kikket på bildene også, klarte ikke å holde meg.

- Hmmmm jo, det ser bra ut ut i fra det jeg kan se på bildene...

*Masse pirking, spyttsuger og speil dyttet inn i kjeften*

Og så endelig: Du har antydning til hull på en seksårsjeksel.

Jeg: mener du at det er alt?!!? Du skal ikke ta det nå?

- Nei, det holder vi bare øye med, det er jo ikke sikkert at det utvikler seg til å bli noe noen gang. Vi pensler på litt flour, men da kan du ikke spise på en time, tror du det går bra?

HAHAHA, som om å ikke kunne spise på en time er noe som helst å snakke om, imot alle de lidelsene jeg hadde forestilt meg.

Jeg spurte om det skallet som hadde gått av på tanna foran, nede, og hun sa at det var så lite at det gjorde de ingenting med.

"Det er ingen andre enn deg selv som legger merke til det, du tenker bare på det fordi du selv har sett det. Vi tar ikke noe på det engang når det er så lite"

Så nå kan jeg si det, jeg turte ikke å si det da jeg skrev det første innlegget mitt:

Jeg hadde ikke vært hos tannlegen og tatt ordentlig undersøkelse med bilde på... 11 år!

(Var der for drøyt 3 år siden, for da hadde jeg litt vondt rundt en visdomstann, men tannlegen jeg var hos da kikket bare på den tanna, pirket ut noe som hadde kommet under tannkjøttet, og sa jeg skulle skylle med Korsodyl)

GOOOOD JUL til alle!!!!!

Skrevet

Hehe, morsomt å lese at det gikk så fint!!

Har tatt en skikkelig runde oss tannlegen selv den siste måneden pga slurvete tannlege-besøk siden jeg fylte 18.

Måtte desverre borre tre hull og rotfylle en tann, men det gikk kjempefint!

Den nye tannlegen min er kjempeflink og forklarer, viser på bilde og forteller hva hun gjør underveis. Uten å være dømmende..Og med bedøvelse går alt greit! Det siste hullet tok jeg faktisk uten bedøvelse for å slippe å gå nummen i ansiktet flere timer etterpå.

Jeg ble selvfølgelig noen tusen kroner fattige, men veldig fornøyd med meg selv for at jeg endelig fikk tatt tak i det! (irriterer meg at jeg ikke har gjort det tidligere så jeg kunne sluppet rotfyllinga) menmen, sånn skjer.

Jeg vil komme med den sterkeste anbefaling til alle: Kom dere til tannlegen før det er "for sent"!!

Utrolig god følelse! Så nå er det bare å vente til neste kontroll til sommeren og håpe at det er null hull!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...