Gå til innhold

Når ungen ikke vil ha middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 2,5 år. Har aldri vært noe problem med mat, han har spist alt han har fått servert. Etter ferien har han derimot fått en ekstremt irriterende vane med å knapt nok se på middagstallerkenen før han sier "blææææh!" og går sin vei. 

Han har i hvert fall ikke fått det av meg, så det må vel nødvendigvis være barnehagen. Men hva gjør jeg? Vil tro det bare er en fase som går over med tiden? Noen som har vært borti det samme?

Han er småspist resten av dagen også, men middag er altså alltid "blæ" 🙄

Anonymkode: d6f37...51a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok bare en fase. Jeg for min del godtar ikke at de sier blææ til mat, det er respektløst ovenfor den som laget maten - de trenger ikke å spise, men må sitte ved bordet med resten under middagen. Om barnet ikke vil spise det bryr jeg meg ikke om, skal mye til før de sulter ihjel uansett.  Men generel bordskikk på et nivå en 2,5 åring kan klare det forventer jeg. 

Jeg nevner heller ikke å spise maten eller noe slikt, og ofte så begynner de å spise likevel for de fant roennår de sitter der i mangel på noe bedre å gjøre. Vi snakker videre som vanlig under måltidet og har det hyggelig.  

Anonymkode: 5e914...19f

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er nok bare en fase. Jeg for min del godtar ikke at de sier blææ til mat, det er respektløst ovenfor den som laget maten - de trenger ikke å spise, men må sitte ved bordet med resten under middagen. Om barnet ikke vil spise det bryr jeg meg ikke om, skal mye til før de sulter ihjel uansett.  Men generel bordskikk på et nivå en 2,5 åring kan klare det forventer jeg. 

Jeg nevner heller ikke å spise maten eller noe slikt, og ofte så begynner de å spise likevel for de fant roennår de sitter der i mangel på noe bedre å gjøre. Vi snakker videre som vanlig under måltidet og har det hyggelig.  

Anonymkode: 5e914...19f

Hvordan får du ham/henne til å sitte i ro ved bordet? Min løper bare av gårde, og om jeg setter ham tilbake i stolen så løper han igjen. Må knyte ham fast hvis jeg skal få ham til å sitte i ro mot sin vilje, og det er ikke helt innafor har jeg hørt :P

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvordan får du ham/henne til å sitte i ro ved bordet? Min løper bare av gårde, og om jeg setter ham tilbake i stolen så løper han igjen. Må knyte ham fast hvis jeg skal få ham til å sitte i ro mot sin vilje, og det er ikke helt innafor har jeg hørt :P

Tydlig at det er barnet som bestemmer hos dere. Du setter barnet tilbake i stolen hver eneste gang så klart! Så lærer han til slutt at det er de voksne som bestemmer! 

Anonymkode: 453d4...340

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seler i Tripp trapp stolen. Føler det er helt innafor. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tydlig at det er barnet som bestemmer hos dere. Du setter barnet tilbake i stolen hver eneste gang så klart! Så lærer han til slutt at det er de voksne som bestemmer! 

Anonymkode: 453d4...340

Å, klapp igjen. 

Anonymkode: a5e40...b52

• Liker 14
Skrevet

Mine barn har vært slik til og fra. Er fortsatt slik enkelte dager og nå er de 4 og 6. Reglene her er slik. Det er ikke lov å si æsj til mat. De må smake litt. Dersom de ikke liker maten er det greit, da kan de spise tilbehør eller brødskive. De trenger ikke bli sittende ved bordet dersom de ikke er sultne, men det skal være matro for de av oss som ønsker å spise så det er ikke aktuelt å løpe rundt eller bråke. Oppfordrer til å bli sittende og prate i det miste. 

Anonymkode: e0783...8e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seler i Tripp trapp stolen. Føler det er helt innafor. 

Å, klapp igjen. 

Anonymkode: a5e40...b52

Han har vokst ut av selene 😕

Men ja, jeg har jo prøvd å sette ham tilbake fjorten ganger på rad, men det blir bare grining og hyling og dårlig stemning, og gjør ham bare mer og mer forbanna for hver gang.

Mulig jeg bare må holde ut perioden og spise middag alene. Håper det ikke varer så lenge. 

Mine barn har vært slik til og fra. Er fortsatt slik enkelte dager og nå er de 4 og 6. Reglene her er slik. Det er ikke lov å si æsj til mat. De må smake litt. Dersom de ikke liker maten er det greit, da kan de spise tilbehør eller brødskive. De trenger ikke bli sittende ved bordet dersom de ikke er sultne, men det skal være matro for de av oss som ønsker å spise så det er ikke aktuelt å løpe rundt eller bråke. Oppfordrer til å bli sittende og prate i det miste. 

Takk, godt å høre 😅 Ja, jeg sier strengt i fra når han sier æsj. Jeg får ham ikke til å smake, da må jeg jo tvangsfore ham, så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til det. Selv om planen alltid var å være bestemt på at han må smake, men jeg får ikke gjennomført det. Mulig han er for liten ennå.

Matro er ikke noe problem, han går bare ut på stua og pusler puslespill eller leker med Duplo. Jeg er alene, så jeg får snakke med meg selv da 😄

Skrevet

Det er nok en fase. Men jeg ville nok fått barnet til å forstå at man skal sitte ved bordet uansett. Trenger ikke gjøre noen stor sak av det. Når barnet stikker, sett det tilbake. Gang på gang. Kan være slitsomt i begynnelsen men det funker. 
Så funker det ofte som noen skrev her at barnet fort kan finne på å begynne å spise av kjedsomhet hvis det ikke får oppmerksomhet rundt oppførselen sin. Hvis dere har flere barn kan du fortelle dem hvor flinke de er til å spise så skjønner fort minsten at for å få oppmeksomhet så er det lurt å smake. 

Anonymkode: b8c91...158

• Liker 1
Skrevet

Skammekroken kan benyttes. Se på nannyhjelpen.

Skrevet

Det er nok en fase. Men jeg ville nok fått barnet til å forstå at man skal sitte ved bordet uansett. Trenger ikke gjøre noen stor sak av det. Når barnet stikker, sett det tilbake. Gang på gang. Kan være slitsomt i begynnelsen men det funker. 
Så funker det ofte som noen skrev her at barnet fort kan finne på å begynne å spise av kjedsomhet hvis det ikke får oppmerksomhet rundt oppførselen sin. Hvis dere har flere barn kan du fortelle dem hvor flinke de er til å spise så skjønner fort minsten at for å få oppmeksomhet så er det lurt å smake. 

Jeg får være litt hardere på det at han skal sitte ved bordet, selv om jeg føler jeg virkelig har prøvd. Takk for tips!

Har bare én og det er bare oss to, så jeg ser jo for meg at det er lettere for ham å teste kun meg, enn om vi hadde vært to om det.

Gjest DramaTheLama
Skrevet

Da har vi latt barnet gå uten middag til neste måltid. Jeg vil ha matro, så jeg løper ikke etter en unge som ikke vil. Da er det av med tv, av med spill, kjed deg til morra di er ferdig å spise, og så får du kveldsmat når det er tid for det. 

Skrevet

Ser det er noen som skriver at barnet får brødmat dersom de ikke liker middagen, men min erfaring er at det ikke hjelper fordi da får de jo mat. Da jeg endret til at de ikke får mat dersom de ikke spiser middagen, har alle begynt å spise det som blir servert. De forstår at neste måltid ikke er før kvelds og nå spiser de stort sett alt. Vi serverer dog ikke matretter som er litt utenom det normale og forventer at de spiser (bacalao, gammelsaltet fisk, tartar o.l), men feks spaghettisaus med løk og stangselleri, sopp på pizza osv. Hvis de ikke liker det får de diskret legge det til side uten å si æsj eller gjøre noe stort ut av det  og spise resten (enig med AB over om at det er frekt). 

Anonymkode: 0dfd4...c93

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ser det er noen som skriver at barnet får brødmat dersom de ikke liker middagen, men min erfaring er at det ikke hjelper fordi da får de jo mat. Da jeg endret til at de ikke får mat dersom de ikke spiser middagen, har alle begynt å spise det som blir servert. De forstår at neste måltid ikke er før kvelds og nå spiser de stort sett alt. Vi serverer dog ikke matretter som er litt utenom det normale og forventer at de spiser (bacalao, gammelsaltet fisk, tartar o.l), men feks spaghettisaus med løk og stangselleri, sopp på pizza osv. Hvis de ikke liker det får de diskret legge det til side uten å si æsj eller gjøre noe stort ut av det  og spise resten (enig med AB over om at det er frekt). 

Anonymkode: 0dfd4...c93

Her er middag dagens siste måltid. Jeg er ikke interessert i å tvinge i barna mine mat. Og stort sett spiser de middagen, selv om de får brødmat om det skulle være noe de virkelig ikke vil ha.

• Liker 1
Skrevet

Det er en fase. Ikke stress med det. Kanskje la barnet bestemme selv hva hn vil ha på tallerkenen av det du setter frem på bordet?

Anonymkode: b6f6b...601

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skammekroken kan benyttes. Se på nannyhjelpen.

Nei!!

Anonymkode: 309b2...05d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg får være litt hardere på det at han skal sitte ved bordet, selv om jeg føler jeg virkelig har prøvd. Takk for tips!

Har bare én og det er bare oss to, så jeg ser jo for meg at det er lettere for ham å teste kun meg, enn om vi hadde vært to om det.

Jeg tvinger ikke barnet til å sitte ved matbordet, så fremst han er ferdig/faktisk ikke vil ha. Men jeg har en sånn som har han sagt seg mett, så er det ikke noe håp om at noe mer går ned. Da er han virkelig forsynt/vil ikke ha.

Jeg har dog ikke et problem ved å få han til matbordet. Noen ganger blir han sittende 5 minutter, andre ganger 20 minutter.

Anonymkode: c445f...e55

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke tvunget barnet til å sitte ved bordet. Hvis han ikke vil ha mat, så får han gå og leke - men det er ikke tv istedenfor feks, og han får ikke forstyrre deg mens du sitter og spiser! Vis at du koser deg med maten, men ikke spør ham 10 ganger om han er sikker på at han ikke vil ha!

Og: man sier ikke "blæææh" til mat. Det ville jeg slått ned på! Man kan si "nei takk!" og gå fra bordet, men man sier ikke blæh!

Og hvis han velger å gå fra bordet, så er det ikke mat før neste måltid. Trenger ikke bli streng eller sint for det, bare holde på reglene. Enten spiser man når det er mat, eller så lar man være - og lar man være, så må man vente til neste måltid, ikke til det passer en selv bedre en halvtime etterpå....

Ville som sagt ikke tatt kampen om å sitte ved bordet, ville latt tallerknen hans stå der til du er ferdig, og så ville jeg ryddet bort begge og maten. Ingen kommentarer, lat som om du gir beng i om han spiser. Inviter ham selvfølgelig når maten er ferdig, men velger han å gå, lat som om det bryr deg midt bak! Og hvis han begynner å komme for å spise, ta en bit, og så løpe fra igjen, så ville jeg ryddet bort. Hvis man først kommer og spiser, så spiser man det man skal ha før man går, man tar ikke en munnfull mellom hver runde med lekebilen liksom....

Å drive tvang rundt mat er sjelden lurt, han finner tidsnok ut at det eneste som skjer er at han blir sulten.... 

• Liker 2
Skrevet

Snakk om hvordan ting skal være ved bordet og rundt situasjonen middag - på et annet tidspunkt enn middag.

Vi brukte massevis av tid på å forberede, forklare, gjenta før/utenom den situasjonen som var problematisk.

Å ‘ta kampen’ ved å tvinge barnet tilbake til bordet gjør det jo bare til nettopp en kamp. I beste fall blir det en gøyal lek for barnet, i verste fall kan det oppleves traumatisk og middagsspising forbindes med noe negativt.

Anonymkode: 7cd78...0a3

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal man tvinge barn til å sitte ved bordet? Jeg fikk alltid gå fra bordet når jeg var ferdig, det ble folk av meg også, og middagene ble sikkert mye hyggeligere for mamma og pappa. Vi kjører samme opplegg hjemme.

Anonymkode: e41d4...497

• Liker 3
Skrevet

Du må nesten gjøre som gutten vil/ønsker #ironi

Av hvem ellers skal han lære at man ikke sier blæh til mat han blir servert? Er det noen andre som skal lære han det for deg? Skal man bare lene seg tilbake, og tenke «det er bare en fase», og vise at slik oppførsel er greit?

Anonymkode: 162bf...e70

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...