snute Skrevet 16. august 2021 #1 Skrevet 16. august 2021 Har ett barn som startet i 4. klasse i dag. De skal kun ha svømming og ikke noe vanlig gym dette året. Jeg syns dette er veldig synd og lurer derfor på hvordan dette er andre steder? Det er selvfølgelig flott med så mye svømmeopplæring, men jeg mener de bør ha andre aktiviteter også. I hele tredje klasse hadde de kun kroppsøving annenhver uke, da skylte de på korona.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #2 Skrevet 16. august 2021 Vi hadde svømming og gym hver uke i fjerdeklasse. Da koronaen var krevde rødt nivå så var de ute på tur istedet for gym. Men til gjengjeld var de da på tur to-tre dager i uka. Gjerne på skitur, skøytetur, aketur eller bare gåtur. Alt etter værforhold. Jeg ville tatt dette opp med fau. Det er ikke bra at skolen dropper gym. Særlig i fjerdeklasse, hvor enkelte allerede har begynt med stillesittende liv utenfor skolen. Anonymkode: b3c06...df4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #3 Skrevet 16. august 2021 Jeg har også fjerdeklassing fra i dag Hos oss får de bare noen uker med svømming, de årene de har svømming på timeplanen. Det er vel noe med ressurser.... Så de har gym resten av året. Jeg gikk selv på skole med svømmebasseng, så vi hadde mye svømming. Men vi hadde alltid gym i tillegg. Fredager gym, tirsdager svømming, el.l. Anonymkode: 2fec4...2e9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #4 Skrevet 16. august 2021 55 minutter siden, snute said: I hele tredje klasse hadde de kun kroppsøving annenhver uke, da skylte de på korona. Det var da en merkelig grunn. Her hadde de ekstra mye gym pga korona - utegym hele året, for å frigjøre klasserom så de hadde plass til å holde avstand. De droppet dusjing når det var gult og rødt nivå da, men det går jo greit når de er så små. Anonymkode: 4392c...ab0
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #5 Skrevet 16. august 2021 dette er nok for å jevne ut den svømmeopplæringen de mistet under korona. hadde likevel tatt det opp med fau og stilt spørsmål om de også da oppnådde alle kompetansemål etter fjerde trinn i kroppsøving (disse gjelder for 3 og 4 trinn) Anonymkode: 33b74...c8e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #6 Skrevet 16. august 2021 skolen skal også sikre at de gjennom 7år skal få tilsammen 478timer med gym. be om å få skriv om hvordan planen for å sikre dette er. også for i fjor. forventer at de har laget plan fra første til syvende som viser hvordan timene er fordelt. Anonymkode: 33b74...c8e
GammelKaktus Skrevet 16. august 2021 #7 Skrevet 16. august 2021 (endret) Vi har hatt svømming og gym i fjerde klasse her i allfall, det er og normen på de andre skolene i byen. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var da en merkelig grunn. Her hadde de ekstra mye gym pga korona - utegym hele året, for å frigjøre klasserom så de hadde plass til å holde avstand. De droppet dusjing når det var gult og rødt nivå da, men det går jo greit når de er så små. Anonymkode: 4392c...ab0 Sånn var det her og, gym i hytt og pine. 😄 Endret 16. august 2021 av FrøkenMånestråle
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #8 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): dette er nok for å jevne ut den svømmeopplæringen de mistet under korona. hadde likevel tatt det opp med fau og stilt spørsmål om de også da oppnådde alle kompetansemål etter fjerde trinn i kroppsøving (disse gjelder for 3 og 4 trinn) Anonymkode: 33b74...c8e læreplanmål: https://www.udir.no/lk20/kro01-05/kompetansemaal-og-vurdering/kv183 Mål for opplæringa er at eleven skal kunne utforske og gjennomføre leikar, idrettsaktivitetar, dansar og andre bevegelsesaktivitetar bruke kroppen til å utforske aktivitetar og utvikle grunnleggjande bevegelsar øve på og bruke basisferdigheiter som å føre, kaste, sprette, sparke og ta imot ball i ulike bevegelsesaktivitetar vere symjedyktig ved å falle uti på djupt vatn, symje 100 meter på magen, og undervegs dykke ned og hente ein gjenstand med hendene, stoppe og kvile i 3 minutt (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på rygg), så symje 100 meter på rygg og ta seg opp på land forstå og bruke reglar for samhandling i spel og bevegelsesaktivitetar forstå kroppsleg ulikskap mellom seg sjølv og andre, og inkludere andre i ulike bevegelsesaktivitetar utforske uteaktivitetar og samarbeide med andre under vekslande årstider i nærmiljøet lage og bruke kart for å orientere seg i kjent terreng øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen forstå og følgje reglar i trafikken Anonymkode: 33b74...c8e
snute Skrevet 16. august 2021 Forfatter #9 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var da en merkelig grunn. Her hadde de ekstra mye gym pga korona - utegym hele året, for å frigjøre klasserom så de hadde plass til å holde avstand. De droppet dusjing når det var gult og rødt nivå da, men det går jo greit når de er så små. Anonymkode: 4392c...ab0 De er trinn med ca 40 elever og skulle egentlig ha gym sammen, med pga korona ble de delt i to kohorter, og de fikk bare annenhver uke. Jeg mener de burde løst dette på en annen måte sånn at alle fikk gym hver uke. Hadde det vært 2 klasser hadde de jo fått det. Men derfor irriterer det meg om det virkelig stemmer at de ikke skal ha noe gym dette året. De trenger å bevege seg!
Misanthropis Skrevet 16. august 2021 #10 Skrevet 16. august 2021 Her har de begge deler. En dag med svømming og en dag med «vanlig» gym i uka.
Arkana Skrevet 16. august 2021 #11 Skrevet 16. august 2021 Her var det svømming i 10 uker (en klasse om gangen), ellers vanlig gym. De har svømming også i 1. og 7. klasse, vet mange kommuner bare har svømming i 4. så da blir det kanskje mer intensivt? Jeg hadde uansett ikke syntes at det var noe problem med svømming hele året. Det er ikke alle som allerede kan svømme eller lærer seg det i løpet av noen få ukers svømmeundervisning. 1
snute Skrevet 16. august 2021 Forfatter #12 Skrevet 16. august 2021 Arkana skrev (Akkurat nå): Her var det svømming i 10 uker (en klasse om gangen), ellers vanlig gym. De har svømming også i 1. og 7. klasse, vet mange kommuner bare har svømming i 4. så da blir det kanskje mer intensivt? Jeg hadde uansett ikke syntes at det var noe problem med svømming hele året. Det er ikke alle som allerede kan svømme eller lærer seg det i løpet av noen få ukers svømmeundervisning. Det er flott med mye svømming, men jeg syns de skal ha vanlig gym i tillegg. 1
snute Skrevet 16. august 2021 Forfatter #13 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): læreplanmål: https://www.udir.no/lk20/kro01-05/kompetansemaal-og-vurdering/kv183 Mål for opplæringa er at eleven skal kunne utforske og gjennomføre leikar, idrettsaktivitetar, dansar og andre bevegelsesaktivitetar bruke kroppen til å utforske aktivitetar og utvikle grunnleggjande bevegelsar øve på og bruke basisferdigheiter som å føre, kaste, sprette, sparke og ta imot ball i ulike bevegelsesaktivitetar vere symjedyktig ved å falle uti på djupt vatn, symje 100 meter på magen, og undervegs dykke ned og hente ein gjenstand med hendene, stoppe og kvile i 3 minutt (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på rygg), så symje 100 meter på rygg og ta seg opp på land forstå og bruke reglar for samhandling i spel og bevegelsesaktivitetar forstå kroppsleg ulikskap mellom seg sjølv og andre, og inkludere andre i ulike bevegelsesaktivitetar utforske uteaktivitetar og samarbeide med andre under vekslande årstider i nærmiljøet lage og bruke kart for å orientere seg i kjent terreng øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen forstå og følgje reglar i trafikken Anonymkode: 33b74...c8e Takk, blir nok vanskelig å få til dette…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #14 Skrevet 16. august 2021 Her har de selvsagt gym og svømming hver uke. Anonymkode: 6bb49...a3b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #15 Skrevet 16. august 2021 snute skrev (4 timer siden): Har ett barn som startet i 4. klasse i dag. De skal kun ha svømming og ikke noe vanlig gym dette året. Jeg syns dette er veldig synd og lurer derfor på hvordan dette er andre steder? Det er selvfølgelig flott med så mye svømmeopplæring, men jeg mener de bør ha andre aktiviteter også. I hele tredje klasse hadde de kun kroppsøving annenhver uke, da skylte de på korona. Ingen elever i Norge har gym. De har kroppsøving. Gymnastikk sluttet man med på 70-tallet. Svømming er en stor del av faget kroppsøving. Du kan derfor ikke kreve at de skal ha ytterligere timer enn det årsantallet sier. Les deg opp på læreplan i kroppsøving for 1-4. Anonymkode: e9163...19b 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #16 Skrevet 16. august 2021 snute skrev (3 timer siden): De er trinn med ca 40 elever og skulle egentlig ha gym sammen, med pga korona ble de delt i to kohorter, og de fikk bare annenhver uke. Jeg mener de burde løst dette på en annen måte sånn at alle fikk gym hver uke. Hadde det vært 2 klasser hadde de jo fått det. Men derfor irriterer det meg om det virkelig stemmer at de ikke skal ha noe gym dette året. De trenger å bevege seg! Så svømming er ikke å bevege seg? Tror du må lese deg opp på hva kroppsøving er. Hilsen kroppsøvingslærer Anonymkode: e9163...19b 1
snute Skrevet 16. august 2021 Forfatter #17 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så svømming er ikke å bevege seg? Tror du må lese deg opp på hva kroppsøving er. Hilsen kroppsøvingslærer Anonymkode: e9163...19b Som sagt så syns jeg det er flott med masse svømming, det er viktig. Men jeg syns de burde gjøre andre aktiviteter også, ikke kun svømming.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #18 Skrevet 16. august 2021 snute skrev (2 minutter siden): Som sagt så syns jeg det er flott med masse svømming, det er viktig. Men jeg syns de burde gjøre andre aktiviteter også, ikke kun svømming. Igjen. Les deg opp på læreplanen. Skolen står fritt til å fordele kompetansemålene som de vil selv. Du kan melde barnet ditt på idrett utenfor skolen. Anonymkode: e9163...19b
snute Skrevet 16. august 2021 Forfatter #19 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Igjen. Les deg opp på læreplanen. Skolen står fritt til å fordele kompetansemålene som de vil selv. Du kan melde barnet ditt på idrett utenfor skolen. Anonymkode: e9163...19b Takk for svar, jeg lurte på hva som er vanlig andre steder, og det er tydeligvis veldig forskjellig.
snute Skrevet 16. august 2021 Forfatter #20 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ingen elever i Norge har gym. De har kroppsøving. Gymnastikk sluttet man med på 70-tallet. Svømming er en stor del av faget kroppsøving. Du kan derfor ikke kreve at de skal ha ytterligere timer enn det årsantallet sier. Les deg opp på læreplan i kroppsøving for 1-4. Anonymkode: e9163...19b Beklager unøyaktig ordbruk, skulle selvsagt skrevet kroppsøving. Det var kun ett spørsmål om hvordan det er rundt om i Norge. Det er tross alt mange andre punkter på læreplanen som går på andre ting enn svømming. Men det virker altså som det er ulikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå