AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #1 Skrevet 16. august 2021 Jeg har høy BMI, derfor skal jeg ta denne testen i svangerskapet. Jeg forstår at den skal avdekke svangerskapsdiabetes. Men hva "skal til" for å få denne diagnosen? Er det stoffer i kroppen som utløser en slik diagnose, som man ikke kan råde over? Eller er det noe jeg kan gjøre for å unngå å få dette? Jeg spiser litt sukker hver dag i form av godteri, sjokolade o.l, men bør jeg f.eks kutte ut dette noen dager (hvor mange?) før selve testen skal tas? Eller har det ikke noe å si? (forstår selvsagt at jeg utelukkende bør spise sunt i hele svangerskapet, men det er dessverre ikke realistisk). Anonymkode: 85bd8...86e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #2 Skrevet 16. august 2021 Har du svangerskapsdiabetes må du uansett kutte ut sukker og usunn mat så like greit å starte nå. Anonymkode: f066a...b46 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #3 Skrevet 16. august 2021 Du må ikke spise noe som helst etter midnatt dagen før du skal ta testen. Du kan heller ikke drikke noe annet enn vann, og da bør du drikke så lite vann som mulig. Følger du ikke dette, kan du få feil resultat på testen. Sånn ellers er det en del som er arvelig disponert for å få svangerskapsdiabetes, og de kan få det på tross av sunn vekt og sunt kosthold. Overvekt er også en klar risikofaktor. Da snakker vi både overvekt før svangerskapet og nyoppstått overvekt under svangerskapet. Selv var jeg normalvektig og spiste nok mye mer søtsaker enn anbefalt pga veldig sterke cravings, men jeg holdt meg normalvektig og hadde strålende blodsukker. Jeg tror derfor vekten har mer å si enn inntaket av sukker i seg selv. Anonymkode: 671ad...aaa
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #4 Skrevet 16. august 2021 Fysisk aktivitet og lavere inntak av (raske) karbohydrater kan bidra til å forebygge. Anonymkode: 3c5e1...3b9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #5 Skrevet 16. august 2021 Jeg skjønner ikke hva du ønsker - ønsker du å forhindre svangerskapsdiabetes, eller ønsker du å forhindre at det oppdages på glukosebelastningstesten? Det første kan du google deg til, det andre er… spesielt. Hvis du går med uoppdaget svangerskapsdiabetes kan det få alvorlige følger for både deg og baby. Anonymkode: 9c40c...eba 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #6 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva du ønsker - ønsker du å forhindre svangerskapsdiabetes, eller ønsker du å forhindre at det oppdages på glukosebelastningstesten? Ønsker jo ikke det siste. Men lurte bare på hvor sensitiv en slik test er. Om det er slik at jeg spiser litt godteri i noen dager før testen, så vil den slå ut på høyt blodsukker (svangerskapsdiabetes)? Altså falsk utslag. Anonymkode: 85bd8...86e
Regnbuefisk Skrevet 16. august 2021 #7 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ønsker jo ikke det siste. Men lurte bare på hvor sensitiv en slik test er. Om det er slik at jeg spiser litt godteri i noen dager før testen, så vil den slå ut på høyt blodsukker (svangerskapsdiabetes)? Altså falsk utslag. Anonymkode: 85bd8...86e Det glukosebelastningen måler er hvor godt kroppen din håndterer en stor dose med glukose (sukker). Hva du har spist frem til du begynner å faste har ingenting å si for denne testen. Annet en at mye sukker potensielt kan ha gitt svangerskapsdiabetes da. Er vel litt usikkert hva som gjør at noen utvikler det.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #8 Skrevet 16. august 2021 Svangerskapsdiabetes oppstår når insulinproduksjonen ikke øker tilstrekkelig i forhold til insulinresistensen som følger et normalt svangerskap. Under svangerskapet øker kroppens behov for insulin. Svangerskapsdiabetes oppstår dersom kroppen ikke klarer å øke produksjonen av insulin nok til å beholde normale blodsukkerverdier. Under svangerskapet bidrar hormoner fra morkaken til redusert produksjon av insulin, samtidig som cellenes evne til å omdanne sukker til energi svekkes. Disse endringene i stoffskiftet antas å være gunstig for å sikre fosteret nok næringsstoffer i situasjoner med mangelfullt næringsinntak hos mor. I vår tid og i vår kultur er det imidlertid sjelden mangel på næring. Å begrense inntaket av sukker og karbohydrater, gjør at man ikke får høyere blodsukker enn kroppen klarer å produsere insulin til. Det er bra for babyen, da høyt blodsukker gjennom svangerskapet kan være farlig for barnet. Uansett om man spiser sunt vil man like få utslag på glukosebelastningen, da det er en stresstest av kroppens evne til å produsere insulin. Anonymkode: 1676e...cf9 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #9 Skrevet 16. august 2021 Jeg fikk beskjed om å spise som vanlig dagene før testen. Det eneste jeg skulle tenke på vår å ikke proppe i meg masse sukkerholdig mat dagen før, da det mest sannsynlig ville gi noe forhøyet fastende dagen etter. Mine målinger da jeg skulle ta testen var så høye at jeg ikke fikk ta den. Da var det sikkert 3 måneder siden jeg spiste noe godteri/brus feks. Så har man det, så slår det ut. Er bare bra å få det oppdaget så tidlig som mulig. Jeg har svangerskapsdiabetes nå, og iutgangspunktet er jeg ikke noe spesielt utsatt. Normalvektig, vært i bra fysisk aktivitet, spiser null godteri og sukkerholdig drikke, og et normalt kosthold. Har alder som gjør med disponert. Alikavel har jeg fått en svangerskapsdiabetes som har vært vanskelig å regulere, og går nå på veldig store doser med insulin. Ofte kan man holde den i sjakk med kostholdsregulering hvis man får den, så å gjøre små grep allerede nå er bare bra. Håper du er heldig å slipper unna, for er noe skikkelig herk å ha den. Anonymkode: 7ae12...fea
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #10 Skrevet 16. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ønsker jo ikke det siste. Men lurte bare på hvor sensitiv en slik test er. Om det er slik at jeg spiser litt godteri i noen dager før testen, så vil den slå ut på høyt blodsukker (svangerskapsdiabetes)? Altså falsk utslag. Anonymkode: 85bd8...86e Spis som du pleier. Pleier du å spise sukker gjør du det. Om ikke risikerer du falsk negativ og det vil du ikke. Anonymkode: e66cd...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #11 Skrevet 16. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ønsker jo ikke det siste. Men lurte bare på hvor sensitiv en slik test er. Om det er slik at jeg spiser litt godteri i noen dager før testen, så vil den slå ut på høyt blodsukker (svangerskapsdiabetes)? Altså falsk utslag. Anonymkode: 85bd8...86e Konsekvensen for falskt utslag (falsk positiv) er mye mindre enn falsk negativ. Forhøyet blodsukker over lengre tid er ille for både deg og babyen. Falsk positiv betyr vel i første omgang at du må monitorere blodsukkeret ditt. Anonymkode: e7815...061 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #12 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Konsekvensen for falskt utslag (falsk positiv) er mye mindre enn falsk negativ. Forhøyet blodsukker over lengre tid er ille for både deg og babyen. Falsk positiv betyr vel i første omgang at du må monitorere blodsukkeret ditt. Anonymkode: e7815...061 Enig. Ville mye heller få litt for høyt og dermed oppfølging enn å gå med uoppdaget svangerskapsdiabetes! Er forresten også tjukk, spiste ikke alltid supert i svangerskapet men fikk ikke diabetes. Fødte en helt normalstor baby. Det er ikke sånn at man kan se utenpå hvem som får det og ikke Anonymkode: 1b08a...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #13 Skrevet 16. august 2021 Tips: ikke ta testen når du er syk. Jeg tok den med bihulebetennelse og fikk påvist «svdia» og måtte måle etter hvert måltid og fastende i flere mnd. Fikk aldri høy måling igjen. Legen mener jeg fikk høyere måling på testen pga at jeg var syk. Fikk en gratis ekstra UL da, men all den stikkingen var det virkelig ikke verdt! Anonymkode: c4e8a...be7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 Tusen takk for svar alle sammen! Føler meg klokere nå Anonymkode: 85bd8...86e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå