Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg blir 32 år senere i år og tenker at det snart er på tide å tenke på barn. Går på Yasminelle p-piller nå og har gjort det siden jeg var 15 år, så jeg er veldig ukjent med min egen syklus. Har tenkt på om det kan lønne seg å bytte prevensjonsmiddel til f.eks. minipille - har det noe for seg? Vil det bli lettere å bli raskere gravid når man slutter da, når samboer endelig er enig? 🥴 Takknemlig om noen har tips!

Anonymkode: 6ce4f...fa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte hoppe av i svingen ett år. Men hadde på ingen måte vært krise om det skjedde tidligere, utover barnehagestart og ønske om årstid, ellers ville vi aldri gått for den løsningen. (ble ikke gravide, men det ble vi ikke naturlig da vi begynte å prøve heller). 

Anonymkode: a84e4...be3

Skrevet

Siden det kan ta litt tid før eggløsningen kommer igang er det vel lurest å slutte med hormonbasert prevensjon i det hele tatt. Minipillene kan jo også virke hemmende på eggløsningen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi valgte hoppe av i svingen ett år. Men hadde på ingen måte vært krise om det skjedde tidligere, utover barnehagestart og ønske om årstid, ellers ville vi aldri gått for den løsningen. (ble ikke gravide, men det ble vi ikke naturlig da vi begynte å prøve heller). 

Anonymkode: a84e4...be3

Just now, Ullvott said:

Siden det kan ta litt tid før eggløsningen kommer igang er det vel lurest å slutte med hormonbasert prevensjon i det hele tatt. Minipillene kan jo også virke hemmende på eggløsningen. 

Takk for svar. Det ideelle hadde selvfølgelig vært å slutte med hormonbasert prevansjon, men vil prøve å unngå å gå helt overboard når samboer ikke har sagt seg enig enda... Derfor jeg lurte på om minipille var et litt bedre alternativ. Men må si det er en rimelig frustrerende situasjon. 😅

Skrevet

Vil høyst anbefale å slutte på hormonprevensjon om barn er noe du ønsker i løpet av et par år. Veeldig mange angrer på at de ikke sluttet tidligere. Jeg har sett utrolig mange som har brukt 1 år på å komme inn i syklus igjen, og så enda 1 år på å klare å bli gravid.

Hoppe av i svingen er vel ikke en anbefalt metode, men jeg kan anbefale både kondom og kobberspiral. Jeg har vært igjennom disse midlene etter at prøving etter p-pille var en jævlig tid. Nå sist kobberspiral. Jeg kom inn i syklus med det samme den var ute, og ble gravid allerede i pp2. Det er ingenting man vil mer enn å bli gravid med det samme man er klar for barn.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. Det ideelle hadde selvfølgelig vært å slutte med hormonbasert prevansjon, men vil prøve å unngå å gå helt overboard når samboer ikke har sagt seg enig enda... Derfor jeg lurte på om minipille var et litt bedre alternativ. Men må si det er en rimelig frustrerende situasjon. 😅

Det utgjør vel ingen forskjell å bytte fra en pille til en annen. Kan du ikke bare si til samboer at du er nysgjerrig på kroppens naturlige funksjon og vil sjekke hvordan den oppfører seg uten hormonell påvirkning? Din kropp, ditt valg, og dersom samboer ikke vil ha barn (enda) får han trekke på seg kondom ☺️

• Liker 1
Skrevet

Har lyst til å slutte selv. Men tror at han bare er livredd, så vil unngå å presse for mye. Vil liksom at han skulle komme på selv at NÅ er et godt tidspunkt - vi har begge hatt faste, godt betalte jobber i 10 år, vi eier hus, biler og dyr, og "alle" våre venner og naboer får barn. Vet at han vil ha barn, jeg har vært mer usikker, men om jeg skal ha barn vil jeg ikke sitte der med en baby når alle på vår alder er ferdig med det. Men han kommer stadig med unnskyldninger for hvorfor vi bør vente. 

Skrevet

Jeg har blitt gravid rett etter jeg sluttet med p-piller, og rett etter jeg tok ut spiralen- så for meg hadde ikke det vært noe vits. Etter jeg sluttet ventet jeg til jeg fikk mensen før vi startet å prøve, da følte jeg at jeg hadde litt bedre kontroll. Mensen har kommet innen en mnd etter jeg sluttet på prevensjon. 

Anonymkode: 89cb2...228

Skrevet

Brukte kondom, fordi jeg ikke ønsket å gå på prevensjon lengre. Da fikk han klar beskjed om at enten så får du stå for det eller så blir det ikke noe med mindre du er klar for barn.

Så fant vi ut å begynne å prøve en liten stund etter det.

Skrevet
2 hours ago, Solina said:

Det utgjør vel ingen forskjell å bytte fra en pille til en annen. Kan du ikke bare si til samboer at du er nysgjerrig på kroppens naturlige funksjon og vil sjekke hvordan den oppfører seg uten hormonell påvirkning? Din kropp, ditt valg, og dersom samboer ikke vil ha barn (enda) får han trekke på seg kondom ☺️

Grunnen til at jeg spør om minipille er noe jeg leste her: Fruktbarhetsguiden - Volvat

"Om du begynner å tenke at det nærmer seg at du vil ha barn lønner det seg å bytte til en type prevensjon som lar deg følge med på hvordan dine egne hormoner lager menstruasjonssyklus, som f eks spiral, hormonspiral, minipille eller kondom."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...