Gå til innhold

Noen som har erfaring med perineum-massasje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter barn nr.2. Første barn ble tatt med planlagt ks mens det denne gang ser ut til å bli vanlig fødsel. Jeg har sett litt tegninger av hvordan perineum-massasje gjøres, og hørt det er ubehagelig og skal være på grensen til vondt. Er det likevel verdt å gjøre slik massasje på slutten av svangerskapet for å kanskje forebygge rifter under fødsel? 

Har også sett at det finnes fødselsforberedende oljer til bruk på perineum. Noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: b48bc...0b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kun indikasjon på at det kan ha noe effekt på førstegangsfødende, så jeg ville ihvertfall ikke gjort det som andregangs. 

Anonymkode: 62010...e17

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er kun indikasjon på at det kan ha noe effekt på førstegangsfødende, så jeg ville ihvertfall ikke gjort det som andregangs. 

Ok. Men Antar jeg regnes som førstegangs siden mitt første barn ble født ved planlagt ks?

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Men Antar jeg regnes som førstegangs siden mitt første barn ble født ved planlagt ks?

Nei, det ville jeg ikke regnet med, man Ppeier å telles som andregangsfødende uansett type fødsel. 

For forebygging av rifter er det viktigste å lytte til jordmor.

Skrevet

Hjalp ikke en dritt her. Smurte, tøyde og masserte og tøyde som en gal de siste ukene (var livredd rift), endte med grad 3B likevel. Ikke stor baby, ikke hverken for lang eller for rask fødsel, ingen andre risikoer. 

Anonymkode: 07615...9c5

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed av fastlegen om å starte noen uker før fødsel. Ikke hadde jeg tenkt på at babyen kunne komme før tida, men da han plutselig meldte sin ankomt hadde jeg bare massert i to dager. Fikk ingen rifter av betydning. Tror det er litt bullshit, men dette er så klart basert kun på min opplevelse da😜

Anonymkode: ec232...824

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...