AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #1 Del Skrevet 16. august 2021 Jeg har oppskrift på en genser hvor jeg kan velge selv om jeg vil strikke nedenfra og opp eller omvendt og begge metoder står i oppskriften. Jeg har aldri opplevd å kunne velge og heller aldri tenkt over om det ene er bedre enn det andre, bare fulgt oppskriftene jeg har hatt, så nå som jeg faktisk har et valg lurer jeg på om noen foretrekker det ene framfor det andre og i så fall hvorfor? Anonymkode: 82a63...b86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cesil Skrevet 16. august 2021 #2 Del Skrevet 16. august 2021 Jeg foretrekker ovenfra og ned, for da kan man prøve underveis. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #3 Del Skrevet 16. august 2021 Det kommer jo an på hvor dreven du er, tenker jeg. Strikker du ovenfra og ned kan du prøve plagget på etterhvert og gjøre de helt åpenbare endringene en må gjøre i en oppskrift (man må felle i ryggen, øke for brystpartiet, endre ermvidde og ermåpning etter egne kroppsmål etc. Strikker du nedenfra og opp bør du i større grad ha en reell formening om hvilke endringer akkurat din kropp krever av en oppskrift, og evne til å gjøre deg opp en mening om hvordan en genser vil sitte ut fra oppskriften. Selv om du også her helt åpenbart kan prøve plagget på underveis, så er det vanskeligere å prøve på bunnen av et plagg. Anonymkode: 0d2a9...f4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 16. august 2021 #4 Del Skrevet 16. august 2021 Jeg foretrekker helt klart ovenfra og ned. Både fordi det er enklere å prøve underveis men også fordi jeg syns raglanøkninger blir mye finere enn raglanfellinger (sikkert fordi jeg ikke er så flink til å felle..., men...) Jeg syns også det er lettere å få til fine halsrundinger når man bruker German shortrows ovenfra. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 16. august 2021 #5 Del Skrevet 16. august 2021 Det kommer jo litt an på hvilken type mønster det er, men om jeg kan velge blir det helst ovenfra og ned fordi det er enklere å prøve på og tilpasse så plagget sitter fint. For barn foretrekker jeg helt klart å strikke ovenfra og ned fordi det er mye enklere om man må tilpasse lengdene på ermer og bol, reparere eller forlenge etterhvert. Ofte blir jo ermer slitt nederst eller ungene vokser fortere enn man regnet med og da er det greit at det er enkelt å rekke opp for å strikke ny vrangbord, forlenge etc. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #6 Del Skrevet 16. august 2021 Jeg foretrekker ovenfra og ned. Enklere å dele til armer og beregne lengde på genser Anonymkode: 8a76d...ad3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #7 Del Skrevet 16. august 2021 Takk for erfaringer. Jeg er ganske dreven strikker så begge deler går veldig fint, men i akkurat dette tilfellet må jeg tilpasse en del fordi minste størrelse er for stor og da tror jeg at jeg velger ovenfra og ned siden det er lettere å prøve underveis. Anonymkode: 82a63...b86 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 16. august 2021 #8 Del Skrevet 16. august 2021 Jeg foretrekker ovenfra og ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 16. august 2021 #9 Del Skrevet 16. august 2021 Eg hadde også valt ovenfra om det var oppgitt begge deler i oppskrift! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #10 Del Skrevet 16. august 2021 Velger alltid ovenfra og ned, og modifiserer ofte nedenfra og opp mønsterene så jeg likevel kan strikke ovenfra og ned (på alt annet enn komplisert mønsterstrikk) Anonymkode: 0211d...f80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 17. august 2021 #11 Del Skrevet 17. august 2021 For å tale Roma midt i mot: Jeg foretrekker nedenfra-og-opp. Hvis oppskriften er ovenfra-og-ned, så skriver jeg den om. Og fordi jeg synes de fleste gensere blir penere og sitter bedre med sømmer, så gjør jeg om oppskriften til for- og bakstykke, samt ermer. De eneste gangene jeg strikker rundt, er ved flerfarget mønsterstrikk. For meg blir maskene "feil" vei ved ovenfra-og-ned-metoden. Det bør muligens også nevnes at jeg får ei venninne av meg som er sydame til å ta målene mine nå og da, slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til. I tillegg strikker jeg maskeprøver (min. 20x20 cm) før jeg gir meg i kast med arbeidet. Siden jeg foretrekker å strikke på pinnestr. 2,5 må jeg ofte regne om oppskriften uansett. Det kan godt skje at jeg bruker to-tre dager bare på forberedelser før jeg begynner på selve arbeidet. Men så er jeg jo litt vel nerdete og ikke minst pirkete. For meg blir derfor argumentet om at man ved ovenfra-og-ned-metoden kan prøve underveis ikke gjeldende. Og med erfaring vet jeg sånn høvelig godt hvor langt ermet eller bolen skal være - selv før damping og blokking. I tillegg synes jeg det er kjedelig å gjøre alt det "morsomme" først (økningene), for så å vite at jeg har en hel bol som skal strikkes, samt ermer. Det blir også ganske tungt og vel varmt i fanget etterhvert. Da foretrekker jeg heller å ta det "kjedelige" - altså bolen - først mens jeg fortsatt er full av pågangsmot og motivasjon. Ermene går relativt raskt, og så er det bare å føye alle dele sammen, og begynne med fellingene. På omgangene blir det færre og færre masker å strikke, man nærmer seg ferdigstillelse, og dét motiverer i alle fall meg. Det eneste "argumentet" for ovenfra-og-ned-metoden i mitt syn, er ved barnegensere. Man kan forlenge ermene og bolen ettersom barnet vokser med ovenfra-og-ned, og det blir gjerne penere enn ved nedenfra-og-opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Askael Skrevet 17. august 2021 #12 Del Skrevet 17. august 2021 Jeg liker begge varianter like greit. Fordelen med ovenfra og ned er at jeg kan prøve på underveis, ulempen er at jeg overtaler meg selv til å tro at noe er "langt nok" når det egentlig ikke er det bare fordi jeg er lut lei av siste etappe på bolen. >.> Fordelen med nedenfra og opp, spesielt med raglanfelling, er at siste etappe går unna så fort at jeg er ferdig før jeg får sukk for meg, i stedet for å sukke over "noen cm til.." 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 18. august 2021 #13 Del Skrevet 18. august 2021 Jeg foretrekker ovenfra og ned pga mulighetene til å prøve plagget underveis. Og hvis jeg ikke vet om jeg har nok garn, kan jeg gjøre ermene eller bolen litt kortere, kanskje velge korte ermer, eller strikke nederst på ermene med en annen farge. Men noen ganger ønsker jeg å strikke nedenfra, hvis jeg feks vet at jeg skal strikke begynne på et strikketøy i en situasjon hvor jeg ikke kan ha full konsentrasjon på strikketøyet. Strikker man nedenfra kan man jo bare gå i gang og strikke i vei, mens ovenfra må man telle og sette markører osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå