Gå til innhold

Når far får advokat for å prøve å ta fra meg barnet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er prosessen?

hvor lang tid tar det? Får jeg Mail? Ringer de rett til barnevernet? (Far har sagt han skal ringe de, når hører jeg evt fra de? Står de bare på døra, eller får jeg brev fra de også?) Får jeg brev av retten?

Far driver med noe, og har sagt han skal ta fra meg barnet, så nå sitter jeg bare å venter.... hva skjer nå?😔

Anonymkode: 7e6e7...624

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mer hører til i denne historien? Hvorfor vil han ta fra deg barnet?

Skrevet

Hva er bakgrunnen? Han kan ikke bare ringe barnevernet og si at han skal ha barnet. Når det er samværstvist så må dere først på familievernkontoret, så er det mekling med advokater og en dommer. De vil helst unngå rettsak så det kan bli noen møter med advokat og dommer før det evt blir en rettsak.

Anonymkode: 31915...e34

• Liker 10
Skrevet

Barnevernet har ingenting med dette å gjøre. Far må starte med å be om megling på familievernkontoret. Der vil de prøve å få dere til å bli enige, de kan ikke diktere noe. Etter megling får dere meglingsattest, som far må ha hvis han vil gå til retten.

Du skriver for lite til at vi kan si om han har noen sak. Men som regel skal det mye til for å endre eksisterende omsorgsordning.

Anonymkode: a2ecf...f6d

• Liker 9
Skrevet

Tillegg: det taler ikke til hans fordel at han sier han skal «ta fra deg barnet». Retten vil legge vekt på størst mulig samlet foreldrekontakt. Så du bør gjøre all kommunikasjon skriftlig og ta vare på slike uttalelser.

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hva er grunnen TS? 

Skrevet

Barnevernet har ingenting med dette å gjøre. Barneverntjenesten kan involveres for å undersøke barns omsorgssituasjon i tilfeller der høyt konfliktnivå mellom foreldrene går ut over barn, men har ingen myndighet til å beslutte noe om hvilken av to fungerende foreldre et barn skal bo hos.

Konflikt om omsorgen for/samvær med barn reguleres av barneloven. Dere må først til mekling på familievernkontoret, deretter kan en forelder velge å stevne den andre for hovedomsorgen, da vil det være forberedende rettsmøter, ofte en sakkyndigutredning og Tingretten vil jobbe mot å få til et forlik (en enighet) uten rettssak. Blir man virkelig ikke enige, vil det være hovedforhandlinger - altså en rettssak - i Tingretten som avgjør. 

Anonymkode: bec81...d18

• Liker 2
Skrevet
WhisperingWind skrev (54 minutter siden):

Hva er grunnen TS? 

Takk for svar alle.

Grunnen er at han vil ha barnet alene. Han har flyttet fra landet, og vil ha barnet med seg. Han mener at barnet ikke er norskt og ikke skal vokse opp her.  Han mener Norge er et forferdelig land, og at barnet kommer til å bli ødelagt moralsk om det vokser opp her. 

Han sier han har samlet opp bevis i to år... tatt bilde  av leiligheten min når jeg ommøblerte så det ser helt kaotisk ut, filmet meg om jeg har vært sint eller lei meg, trigget meg på Tlf og jeg har sendt meldinger tilbake som ikke er så fine vet jeg. Jeg nektet han en periode samvær siden han var  bakfull hver gang han kom, brøyt karantene under corona (ja jeg vet det var feil av meg, jeg har ikke rett til og nekte samvær, og vet dette kan bli brukt mot meg😔) eller han til stadighet ikke dukket opp siden han var bakfull. Osv... Ja, jeg har ikke handlet riktig alltid, har nok vært veldig følelsesstyrt og redd til tider, og ja, jeg har gjort mine feil, men jeg vet jeg er en god omsorgsperson, og jeg har hatt barnet 100% alene siden det var født. 

Nå er jeg bare redd, redd han skal klare å få 100% omsorg som han sier han skal ha, eller at han bare kommer og tar barnet og drar. 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer aldri til å skje dersom dette er grunnlaget  

• Liker 27
Skrevet

Hva sier advokaten din?

Anonymkode: ea5fc...ef0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva sier advokaten din?

Anonymkode: ea5fc...ef0

Advokaten min kan ikke gjøre noe før evt far gjør noe, så jeg må bare vente å se 😔

Skrevet

Var det du som opprettet en tråd om dette i går også? 

Anonymkode: e8f92...264

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med barnefordeling. Men det høres jo ikke veldig sannsynlig ut at han skal få noe medhold i å frata ta deg all rett til å ha samvær med barnet ditt for at han skal kunne ta det med ut av landet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Takk for svar alle.

Grunnen er at han vil ha barnet alene. Han har flyttet fra landet, og vil ha barnet med seg. Han mener at barnet ikke er norskt og ikke skal vokse opp her.  Han mener Norge er et forferdelig land, og at barnet kommer til å bli ødelagt moralsk om det vokser opp her. 

Han sier han har samlet opp bevis i to år... tatt bilde  av leiligheten min når jeg ommøblerte så det ser helt kaotisk ut, filmet meg om jeg har vært sint eller lei meg, trigget meg på Tlf og jeg har sendt meldinger tilbake som ikke er så fine vet jeg. Jeg nektet han en periode samvær siden han var  bakfull hver gang han kom, brøyt karantene under corona (ja jeg vet det var feil av meg, jeg har ikke rett til og nekte samvær, og vet dette kan bli brukt mot meg😔) eller han til stadighet ikke dukket opp siden han var bakfull. Osv... Ja, jeg har ikke handlet riktig alltid, har nok vært veldig følelsesstyrt og redd til tider, og ja, jeg har gjort mine feil, men jeg vet jeg er en god omsorgsperson, og jeg har hatt barnet 100% alene siden det var født. 

Nå er jeg bare redd, redd han skal klare å få 100% omsorg som han sier han skal ha, eller at han bare kommer og tar barnet og drar. 

Har han flyttet fra landet?

Da tror jeg han har ekstremt lite å komme med altså.

Dette vil jo ikke bli behandlet i retten annensteds, og trolig heller ikke i Norge.

Jeg tror worst case scenario her er at han får sin advokat til å sende deg et brev.

Så sender din advokat et brev som forklarer norsk lovgivning her. 

At du brøt koronakarantene har da ingenting med barnefordeling å gjøre. Erna Solberg og Siv Jensen brøt reglement de også. 

Anonymkode: 49163...c92

• Liker 3
Skrevet

Jeg sliter med å se for meg den advokaten som synes dette er en god idé å forsøke.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det du som opprettet en tråd om dette i går også? 

Anonymkode: e8f92...264

Ja, satt å lurte på hva som kan skje om han tar advokat og ikke har tenkt å bortføre han... det går snart rundt for meg, men håper alt ordner seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har han flyttet fra landet?

Da tror jeg han har ekstremt lite å komme med altså.

Dette vil jo ikke bli behandlet i retten annensteds, og trolig heller ikke i Norge.

Jeg tror worst case scenario her er at han får sin advokat til å sende deg et brev.

Så sender din advokat et brev som forklarer norsk lovgivning her. 

At du brøt koronakarantene har da ingenting med barnefordeling å gjøre. Erna Solberg og Siv Jensen brøt reglement de også. 

Anonymkode: 49163...c92

Jeg håper også det. Det er derfor jeg er redd han skal bortføre barnet. 

Han brøyt karantenen, ikke jeg, men jeg nektet samvær, som var galt av meg, og kan sikkert bli brukt mot meg på en måte,

Mange år med kaos og trusler og jeg håper det tar slutt en dag, jeg er så uendelig sliten😔

Skrevet

Om han nå skulle forsøke å kreve hovedomsorg basert på at du skulle våre uegna, så er det en prosess som går i forkant - som han har null kontroll over.

Ja, han kan sende en bekymringsmelding til barnevernet, og legge ved div. greier.

Blir det til at barnevernet oppretter undersøkelsessak, så tar de kontakt med deg. Kommer på hjemmebesøk kanskje, og hører din side av saken - og vurderer hvordan du og barnet fungerer sammen.

Husk nå at dette ikke vil være barnevernets ‘første tango’. De vil ha opplevd mange ganger å bli forsøkt brukt som våpen i det som egentlig er foreldrekonflikt og barnefordelingssak. Antakelig vil de kjenne igjen lusa på gangen.

Om det evt blir undersøkelsessak, hjemmebesøk - så vil det evt kunne gjøre din sak enda sterkere om han forsøker å ta det til retten. Da kan du legge fram barnevernets rapport, som tilsvar på usakligheter og forvridde hendelser han forsøker å bruke for å sverte deg.

Dette vil da tale imot hans sak. Det blir da tydelig at det er han som legger opp til konflikt, og urettmessig varsel til barnevernet.

Bare fortsett å vær en god mamma, så kommer han ingen vei med dette :) 

Og - begynn å dokumenter all kontakt med ham. Sørg for å ha dialog skriftlig. Noter dato og hva som skjer. 

Anonymkode: 4541e...da4

• Liker 7
Skrevet

Du kan gå til politiet og fortelle at barnet har utenlandsk far som har flyttet til utlandet og at du er redd det er stor sannsynlighet for at barnet blir bortført. Da kan politiet sperre for passet til barnet og legge inn et notat om dette. Du kan også få besøksforbud. Det vil også kanskje styrke din sak videre. Om du får akutt behov for å gjemme deg og barnet for han kan du ta kontakt med et krisesenter og bo der en periode.

Far vil aldr få igjennom full omsorgsrett i utlandet, hvorpå barnet mister all kontakt med deg, via en norsk domstol. Det at barnet har bodd hos deg hele sitt liv taler også i høy grad til din fordel.

Nei her høres det mer ut som du trenger hjelp til å få skjermet barnet fra far. Du kan også selv kontakte barnevernet og legge frem saken. Fortell du er redd foe bortføring til utlandet og om fars holdninger til Norge generelt. Fortell også hva far har tenkt å bruke imot deg av bevis. Det er ikke så dumt å komme hn i forkjøpet hos barnevernet her

Anonymkode: f63db...2ea

• Liker 19
Skrevet

Høres ut som han bare prøver å skremme deg. Men om du er redd han skal prøve å bortføre barnet, er det gjerne lurt å informere skolen, så han ikke kan hente barnet.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...