Gå til innhold

Dette med fond, er det overskuddet eller innskuddet jeg burde ta ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt en del i fond, men fondet går ganske dårlig. Jeg er fortsatt i pluss, men usikker på hvor lenge. 

Kan jeg ta ut innskuddet mitt, og la det overskuddet som er der bli stående eller er det veldig dumt?

Anonymkode: 0c7aa...214

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg veldig bevandret i dette feltet, men vi sparer også mye i Fond. Slik jeg har forstått det, så skatter man ikke av innskuddet, men av overskuddet.

Anonymkode: c2d2c...d07

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er ikke jeg veldig bevandret i dette feltet, men vi sparer også mye i Fond. Slik jeg har forstått det, så skatter man ikke av innskuddet, men av overskuddet.

Dvs man må skatte av overskuddet om man tar det ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har kjøpt en del i fond, men fondet går ganske dårlig. Jeg er fortsatt i pluss, men usikker på hvor lenge. 

Kan jeg ta ut innskuddet mitt, og la det overskuddet som er der bli stående eller er det veldig dumt?

Det står litt om fond på denne siden

https://sbanken.no/sporsmal-og-svar/fond/hvordan-beskattes-mine-fond/?gclid=CjwKCAjwmeiIBhA6EiwA-uaeFVGCJms8LM3fE_ppPxECazpV4Yz7KRNffrKJYQ1KHraj3LGYcr2q7BoCBh4QAvD_BwE

Skrevet

Hvordan skattleggingen foregår avhenger av hvilken type konto du benytter. 

Dersom du benytter en aksjesparekonto (ASK) kan du ta ut et beløp som tilsvarer innskuddet uten at dette utløser skatt. Dersom du tar ut mer inn innskuddet må du betale skatt av beløpet som overstiger innskuddet (31,68%). 

Dersom du benytter en aksjekonto må du betale skatt fra første uttak. Når du selger fondsandeler er det de andelene du først kjøpte som blir først solgt (FIFO, first-in-first-out). Du betaler da 31,68% skatt av gevinsten på fondsandelene som selges.

Anonymkode: aefbe...ff2

• Liker 1
Skrevet

Men ikke ta ut bare fordi "det går litt dårlig nå". Det er sånn man taper penger. Når du skal spare i fond, bør du ha et spareperspektiv på 5-10 år. Ikke gå inn å sjekk hvordan det går, men anse de pengene som "borte". De som tjener godt på fond er de som sparer langsiktig, ikke blir stresset når markedet svinger og sparer jevnt og trutt..

Anonymkode: fd325...0e2

• Liker 5
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Skulle likt å vite hvilket fond dette er som har gått dårlig den siste tiden? Indeksfond har gått opp ca 20% hittil i år, som er regelrett fantastisk bra…

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Håkon 1970 said:

Skulle likt å vite hvilket fond dette er som har gått dårlig den siste tiden? Indeksfond har gått opp ca 20% hittil i år, som er regelrett fantastisk bra…

Grønt fond. Mitt er ikke det verste, men generelt har ikke grønne fond hatt et bra 2021.

De andre fondene mine går det veldig bra med.

• Liker 1
Skrevet

Grønne fond gjorde det ekstremt bra i 2020. I 2021 har det generelt vært en nedgang (selv om det nå er begynnelsen på en oppadgående trend) da euforien har lagt seg og man ser at selskapene ennå ikke tjener penger. På lang sikt mener jeg personlig det ikke er noen tvil om at et grønt skifte vil skje, men man må ha is i magen og ha råd til å vente x antall år. 

Anonymkode: aefbe...ff2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Grønt fond. Mitt er ikke det verste, men generelt har ikke grønne fond hatt et bra 2021.

De andre fondene mine går det veldig bra med.

Reorganiser porteføljen din litt heller. Velg sikrere fond som indeksfond, både nasjonalt og globalt. Det virker å være mer tryggere i tiden vi nå er inne i.

Grønne fond har stampet i år, mer som en korreksjon fra fjoråret. Samt at de blir veldig påvirket av verdensøkonomien, i alt fra renteoppgang til inflasjon. Men disse vil komme etter hvert. Om kanskje 1-2 år så vil disse eksplodere igjen. 

Anonymkode: bfc02...6aa

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Reorganiser porteføljen din litt heller. Velg sikrere fond som indeksfond, både nasjonalt og globalt. Det virker å være mer tryggere i tiden vi nå er inne i.

Grønne fond har stampet i år, mer som en korreksjon fra fjoråret. Samt at de blir veldig påvirket av verdensøkonomien, i alt fra renteoppgang til inflasjon. Men disse vil komme etter hvert. Om kanskje 1-2 år så vil disse eksplodere igjen. 

Anonymkode: bfc02...6aa

Jeg har flere trygge fond, så sånn sett plager deg meg ikke å ta litt risiko med noen grønne fond, men takk for tipset! :) 

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ikke ta ut bare fordi "det går litt dårlig nå". Det er sånn man taper penger. Når du skal spare i fond, bør du ha et spareperspektiv på 5-10 år. Ikke gå inn å sjekk hvordan det går, men anse de pengene som "borte". De som tjener godt på fond er de som sparer langsiktig, ikke blir stresset når markedet svinger og sparer jevnt og trutt..

Anonymkode: fd325...0e2

Jeg taper ikke penger dersom jeg tar dem ut nå, all den tid jeg fortsatt ligger i pluss.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg taper ikke penger dersom jeg tar dem ut nå, all den tid jeg fortsatt ligger i pluss.

Det du gjør er å anta at du er kvalifisert til å gjette på at ditt fond fortsetter ned og de andre fortsetter opp. Når du oppriktig tror at du er kvalifisert til det bør du egentlig la banken ta alle avgjørelser for deg - da mangler du gangsyn, for det er ikke en kunnskap du sitter på. Og at amatører vet at de intet vet eller forstår om markedet er veldig viktig. 

Anonymkode: ec2e5...470

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Det du gjør er å anta at du er kvalifisert til å gjette på at ditt fond fortsetter ned og de andre fortsetter opp. Når du oppriktig tror at du er kvalifisert til det bør du egentlig la banken ta alle avgjørelser for deg - da mangler du gangsyn, for det er ikke en kunnskap du sitter på. Og at amatører vet at de intet vet eller forstår om markedet er veldig viktig. 

Anonymkode: ec2e5...470

Det meste av kjøp og salg av fond og aksjer er mer eller mindre kvalifisert gjetting, så jeg forstår ikke helt hvor du kommer fra. Ellers takk for hjelpen :ler: 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...