Gå til innhold

Aksjer - hvor starter en nybegynner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp ordnet meg aksjekonto i DNB og tenkte å investere litt bare for å se hvordan det går. Har aldri vært borti aksjer før, og kjenner heller ingen som driver med det. Har dere noen tips til en nybegynner? Hvor my burde jeg starte med å investere? Og finnes det noe som er relativt sikkert å investere i? Tar imot absolutt alle tips 😀 

Anonymkode: 6cb6b...9a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

følger! og hva er fond? kan man ta ut penger fra fond? så at jeg tydligvis hadde dette "fond".. 

Anonymkode: 9cebf...939

Skrevet

Følger jeg også, er mest interessert i å høre om fond😊

Anonymkode: 2b1b0...05e

Skrevet

Det er to gyldne regler når det gjelder aksjer.

• 1. Sats aldri mer enn du har råd til å tape
  • 2. Spre risikoen på flere selskap

Begynn i det små og prøv deg frem.

Husk at børs er et pengespill. Man vedder på oppgang eller nedgang. Spetalen kaller det til og med et pyramidespill. Det må stadig nye penger inn i pyramiden ellers kollapser den

Derfor var det noen smarte hoder som fant ut at nordmenn hadde 1000 milliarder på sparekontoene sine og vips dukket hele kampanjen med aksjesparekonto til alle opp. Legg merke til navnet «AksjeSpareKonto». Vi snakker pengegambling...

Det er også mye manipulasjon ute å går. Og når det gjelder penger, stol ikke på noen. Selv bankene lurer kundene med jevne mellomrom

Jeg ser DNB har en nybynnerguide. Du finner mye slikt om du søker

Personlig vil jeg tro at det er tryggest å ha pengene i banken. De sier at da taper du pga lite eller ingen renter, men hvor mye ville du ha betalt i forsikring på 100-500.000 for å vite at du alltid har de?

Det er stort sett bare proffene som tjener penger på børs.

• Liker 5
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv, men jeg begynte ihvertfall med 5000 kr som jeg satte i 5 forskjellige aksjer. Dette var penger som jeg ikke skulle bruke til noe annet, og som jeg var beredt på å tape. Fulgte med på aksjekursene daglig (bruker Nordnet appen) og begynte å lese finansnyheter og abbonnerte på push-nyheter relevante for mine aksjer på E24.

Gjorde meg opp noen erfaringer, prøvde og feilet, og la gradvis inn mer penger. Jeg har alltid langsiktig horisont på alt som går i minus, og selger som regel hvis en aksje har mer enn 100% avkastning. En i overkant enkel strategi, helt sikkert, men det funker for meg. Det viktige er at man ikke lar følelsene ta overhånd og panikkselger.

Jeg teller ikke pengene jeg har i enkeltaksjer som en del av min "formue". Det er penger brukt. Kall det gjerne brukt på gambling, som Skriveleif over er inne på. For det er akkurat det det er.

• Liker 1
Skrevet

Fond er en portefølje av aksjer. Det er gjerne utvalgte aksjer som er enten valgt ut av eksperter, eller av en data/pc (indexfond). 

Jeg lastet ned DNB sin spareapp og ringte en rådgiver der for å lære basisen om fond. Lærte litt om lavrisikofond og høyrisiko fond. Sistnevnte svinger mest, og der kan du også tjene mest.

Så satte jeg 100k på DNB sparefond (fordi den svinger lite og er mer «safe»), og mellom 30-50k på andre fond som feks teknologifond, globalt fond etc. Man kan også lese om hvert enkelte fond på appen, og hva slags aksjer som er i dem.

Med høyrisikofond så kan det svinge mer opp og ned, men de kan dermed også gi mye bedre avkastning. 
På et år kan jeg vise hva mine DNB-fond genererte. 
- DNB Teknologi A = 34% på et år ca

- DNB Global Index = 28% på et år

- DNB Spare 50 = 15% på et år ca

Så som du ser så har sparepengene mine vokst betraktelig i fond fremfor å ligge i banken. Men! Når man skal ta de ut så må du skatte ca 30% av avkastningen. Men det er fortsatt mye bedre enn de 3-4% du får i rente på en bsu-konto. 
Og når man trenger pengene så kan du overføre de rett fra fondet og inn til nettbanken (tar ca 2-3 arbeidsdager før de er på konto). Og det er først da man må skatte av avkastningen. 

Anonymkode: f4244...e2e

Skrevet

Kan man risikere å tape penger på lavrisiko-fond? Er sannsynligheten for det veldig veldig lav?

Kan man risikere å gå i minus, sånn at man kan bli stående i gjeld? Eller går det evt i verste fall ned i 0kr?

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Kan man risikere å tape penger på lavrisiko-fond? Er sannsynligheten for det veldig veldig lav?

Kan man risikere å gå i minus, sånn at man kan bli stående i gjeld? Eller går det evt i verste fall ned i 0kr?

Alle fond kan gå i minus, og da taper du penger, men som regel er det snakk om veldig lite og for en kortere periode. Hvis du mister hele summen du har satt inn i fond betyr det at samfunnet har gått under og økonomien har kollapset (da har sannsynligvis bankene kollapset også og sparepengene dine har forsvunnet uansett).

Og nei, det er ikke mulig å gå i minus og havne i gjeld 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...