Gjest Frankenstein1 Skrevet 16. august 2021 #21 Skrevet 16. august 2021 loveli skrev (2 timer siden): Sett utenfra virker det hele merkelig ja. Det mest skremmende er å se at så mange mennesker ønsker å leve et liv hvor de blir fortalt hvordan de skal leve på detaljnivå, med strenge regler og overvåkning og hvor straffene for å bryte disse reglene er groteske. Vil man ikke være fri? Anbefaler deg å lese om narsissisme. Mange mennesker i disse samfunnene har i lang tid vært så dypt og systematisk tvangsgravd ned i fysisk og psykisk mishandling på individnivå og samfunnsnivå, at de ikke lenger forstår hvem de er eller hvor de skal gjøre av seg. Det gjør dem sårbare, noe som gjør det enklere for de like hjernevaskede narsissistene, som har jobbet seg opp i status til konservative regimer/ideologier, å utnytte frykten deres til å umenneskeliggjøre dem via en (fæl) gud, sånn at de kan fortsette å rettferdiggjøre sin egen eksistens. Det var kortversjonen 😛 Jeg tror ikke disse menneskene er mindre intelligente enn oss. Måten de reagerer på denne hjernevaskingen på er en naturlig konsekvens av psykisk mishandling over lang tid, ubearbeidede traumer og et system som aktivt genererer og oppmuntrer narsissisme. Må også legge til at det selvsagt er mange som lever i disse samfunnene som innser dette og som klarer å stå imot dette i sitt stille sinn, men det er vanskelig å snakke høyt om det og å bryte ut av et så omfattende mønster av misbruk, når det får så store konsekvenser. Veldig trist alt sammen.
Gjest loveli Skrevet 16. august 2021 #22 Skrevet 16. august 2021 Frankenstein1 skrev (3 minutter siden): Anbefaler deg å lese om narsissisme. Mange mennesker i disse samfunnene har i lang tid vært så dypt og systematisk tvangsgravd ned i fysisk og psykisk mishandling på individnivå og samfunnsnivå, at de ikke lenger forstår hvem de er eller hvor de skal gjøre av seg. Det gjør dem sårbare, noe som gjør det enklere for de like hjernevaskede narsissistene, som har jobbet seg opp i status til konservative regimer/ideologier, å utnytte frykten deres til å umenneskeliggjøre dem via en (fæl) gud, sånn at de kan fortsette å rettferdiggjøre sin egen eksistens. Det var kortversjonen 😛 Jeg tror ikke disse menneskene er mindre intelligente enn oss. Måten de reagerer på denne hjernevaskingen på er en naturlig konsekvens av psykisk mishandling over lang tid, ubearbeidede traumer og et system som aktivt genererer og oppmuntrer narsissisme. Må også legge til at det selvsagt er mange som lever i disse samfunnene som innser dette og som klarer å stå imot dette i sitt stille sinn, men det er vanskelig å snakke høyt om det og å bryte ut av et så omfattende mønster av misbruk, når det får så store konsekvenser. Veldig trist alt sammen. Jeg mente ikke å kalle de dummere enn oss, derfor prøvde jeg å si noe om at vi selv har levd under et religiøst regime inntil nylig. Så kom vi oss ut av det og lever bedre i dag. Afghanere har både Internett og familie i vestlige land og trenger ikke lengre å bare forholde seg til hva de blir fortalt av en sektleder. Jeg tror heller ikke det bare handler om stakkarslige folk som ikke vet hvor de skal gjøre av seg. Vi ser selv i vestlige verden av penger gjør folk gale. Penger er makt. Makt gjør deg gal. Så hvordan endre dette er saken. Å dele på godene gir et samfunn som helhet bedre sjanse til å lykkes. Hvertfall om man ønsker fred.
Drizzt Skrevet 16. august 2021 #23 Skrevet 16. august 2021 Grønnfrakk skrev (14 timer siden): Krigere i fjellområder i et meget fattig land (men rikt på ressurser visstnok), etter tjue (!) år med war on terror der verdens mektigste millitærmakt skulle bekjempe ekstremisme, hvordan kunne de bli så framgangsrike? Hvem støtter dem, det er det jeg lurer på. 1. Støtte utenfra (visse land som har interesser der) 2. Støtte lokalt (umulig å få til uten tilstrekkelig støtte blant lokalbefolkningen) 2
Den Sagnomsuste Skrevet 16. august 2021 #24 Skrevet 16. august 2021 loveli skrev (1 time siden): Jeg mente ikke å kalle de dummere enn oss, derfor prøvde jeg å si noe om at vi selv har levd under et religiøst regime inntil nylig. Så kom vi oss ut av det og lever bedre i dag. Afghanere har både Internett og familie i vestlige land og trenger ikke lengre å bare forholde seg til hva de blir fortalt av en sektleder. Jeg tror heller ikke det bare handler om stakkarslige folk som ikke vet hvor de skal gjøre av seg. Vi ser selv i vestlige verden av penger gjør folk gale. Penger er makt. Makt gjør deg gal. Så hvordan endre dette er saken. Å dele på godene gir et samfunn som helhet bedre sjanse til å lykkes. Hvertfall om man ønsker fred. Hadde vi det virkelig så ille under et religiøst "regime" (regime, really?). Det er jo relativt stor forskjell på norsk lutheranisme og salafi-islam...? Uansett, det er viktig å huske at enhver sak har to eller flere sider. Vestlige medier promoterer selvsagt vesten. Noe annet ville være merkelig. Man kunne like gjerne omtale USA som en illegitim okkupasjonsmakt som har ansatt Quislinger i sentrale posisjoner. Folket har fått vesten "tredd nedover hodet" og kollaboratørene forsøker nå å stikke av før "dommedag" (Taliban vil være ca like nådige mot kollaboratørene som vi var mot Rinnan etter krigen...). Byer og landsbyer har blitt overlatt i et maktvakuum etter at USA kom inn i landet. Mange steder har opplevd en oppblomstring i kriminalitet osv. Taliban er jo ikke noen ønskedrøm, men de slår i hvertfall hardt ned på anarki (ved hjelp av sharia-fortolkning...). Korrupsjonen vil trolig begrenses under deres styre, eller rettere sagt vil den ihvertfall strømlinjeformes. Alle kjøpes ikke lengre av alle, men av Taliban. Poenget mitt med dette innlegget? Jo, alle saker kan berettes fra ulike sider. Vi sender bilder av folk som klamrer seg til fly tilhørende US Air Force, mens vi like gjerne kunne ha sendt bilder av jublende afghanere som feirer Talibans ferd igjennom byen (de finnes garantert!). Vesten blir av mange sett på som synonymt med forfall. Materialisme og dekadens blir møtt med avsmak av svært religiøse afghanere. Kvinnerettigheter og homoliberalisme står langt fra islamske fromhetsidealer. Jeg tenker at det er viktig å presisere at afghanere verken er dummere eller mer hjernevasket enn oss. Vi tror jo også at vårt levesett er best. Det samme gjelder de. Er det egentlig mer rasjonelt å tro at verden har blitt til ved rene tilfeldigheter og at livet best leves ved å omfavne meningsløsheten og materien, enn å søke radikal religion? Det spørsmålet forblir etter mitt syn et legitimt spørsmål. Vi må også huske at demokratiet i vest brukte 400 år på å utvikle seg etter reformasjonen. Hvorfor tror enkelte at vi kan forsjere/forskuttere dette i MENA ved hjelp av okkupasjon og tvangsmakt? Det er etnosentrisme og naivitet i et utilgivelig tospann etter mitt syn... 5
Lurium Skrevet 16. august 2021 #25 Skrevet 16. august 2021 Anbefaler egentlig å lese Dune hvis du ønsker et nytt perspektiv på Wahhabisme og Taliban, det er bare å bytte ut folkeslaget "fremen" med tilhenger av denne grenen av Islam, og "Spice" med olje. Så kan en i samme slengen se på keiserriket i Dune som kolonimaktene på slutten av 1800-tallet og frem til nå. Det gjorde i allefall inntrykk på meg for over 30 år siden da jeg leste bøkene. Herbert har jo tydelig basert serien på koloniseringen i denne regionen. (I så stor grad at den kommende relanseringen var satt på vent i flere tiår da de var redde for at den skulle bli tolket slik jeg skriver over). For ikke å bli misforstått så er jeg selvfølgelig en sterk motstander av kvinneundertrykking, voldtekt av pre-pubertale guttunger osv., men at de ønsker selvråderett, uavhengig av "kolonimakter" og korrupte politikere har jeg egentlig full forståelse for. 1
Tanuki Skrevet 17. august 2021 #26 Skrevet 17. august 2021 9 hours ago, Lurium said: Anbefaler egentlig å lese Dune hvis du ønsker et nytt perspektiv på Wahhabisme og Taliban, det er bare å bytte ut folkeslaget "fremen" med tilhenger av denne grenen av Islam, og "Spice" med olje. Så kan en i samme slengen se på keiserriket i Dune som kolonimaktene på slutten av 1800-tallet og frem til nå. Det gjorde i allefall inntrykk på meg for over 30 år siden da jeg leste bøkene. Herbert har jo tydelig basert serien på koloniseringen i denne regionen. (I så stor grad at den kommende relanseringen var satt på vent i flere tiår da de var redde for at den skulle bli tolket slik jeg skriver over). For ikke å bli misforstått så er jeg selvfølgelig en sterk motstander av kvinneundertrykking, voldtekt av pre-pubertale guttunger osv., men at de ønsker selvråderett, uavhengig av "kolonimakter" og korrupte politikere har jeg egentlig full forståelse for. Det blir spennende å se om Taliban har lært noe, det ville være håpløst å gå tilbake til pariahstatus, og lederne har, i det minste sagt, at jenter kan fortsette å gå på skole og utenlandske hjelpearbeidere og ambassader kan fortsette sitt arbeid. Blir også spennende å følge med på utviklingen i nabolandene, ingen av dem ønsker at Taliban skal gi utelandske islamister fristed til å trene og planlegge angrep. 1
Valentin Skrevet 17. august 2021 #27 Skrevet 17. august 2021 Vi burde hente kvinnene. da er ikke 50 nok! Da kan vi hente 100.000 siden vi har mannsoverskudd i landet allerede. samme burde gjelde i all innvandrings politikk
Bli medlem Skrevet 18. august 2021 #28 Skrevet 18. august 2021 Det mange ikke har tatt innover seg er amerikanerens posisjon. Alle er liksom overrasket over hvor lett Usa ga seg i forhandlingene med Taliban i 2018. Noe som banet vei for Talibans overtakelse. Flere "eksperter" er også kritiske til hvordan USA ikke ga noen betingelser for å trekke seg ut. Kun en dato. Men her kommer det mange overser: Amerikanerne var dritt lei regime i Kabul. Det gjennomkorrupte regime hadde i nesten 20 år blokkerte all form for politisk utvikling på alle områder. Det eneste de var opptatt av var å sikre sine egne posisjoner slik at de kunne fortsette å stjele bistandspenger og berike seg selv. Amerikanerne snudde ryggen til lenge, men var rett og slett lei av at makthaverne i Kabul kun var interessert i å berike seg selv, til tross for advarsler om at de snart måtte begynne å samarbeide ellers ville tålmodigheten være slutt. Tålmodigheten tok slutt i 2018. Og da er Taliban faktisk er bedre motpart å forholde seg til. Taliban har siden 2018 visst at amerikaneren ville slippe dem til makten. De har hatt tre år på seg til å forberede overtakelsen. I tre år har de inngått avtaler mer krigsherrer og stammeledere i hele landet som stod klare. Det var bare å trykke på knappen den dagen alt var klart. Derfor gikk det så fort, og derfor fremstår Taliban så sterke. 5
Klossmajor Skrevet 18. august 2021 #29 Skrevet 18. august 2021 Litt spesielt at Joe Biden nå hevder at nasjonsbygging i Afghanistan aldri var USAs hensikt, men at USAs nasjonale interesse var å forhindre terrorangrep på amerikansk jord. Det var aldri meningen å skape et forent og sentralisert demokrati, siteres Biden på.
jabx Skrevet 19. august 2021 #30 Skrevet 19. august 2021 loveli skrev (På 2021-8-16 den 11.32): Ja, men hvordan er det mulig er spørsmålet. Jeg skjønner det ikke. Skulle likt å snakket med noen som var det vi i vesten kaller hjernevasket. For å forstå hva som er motivasjonen for å leve ufritt. Leve etter hinsides regler og dreping og vold og ulykke. Har de et spesielt gen som gjør det vondt å tenke selv? 😛 Det kan umulig bare være makt og psykologi liksom. Det må jo være en fysisk ulikhet her? (Ikke seriøst spørsmål, men en fristende tanke.) Det kan vel ha noe med at de lever under veldig vanskelige kår. Det er begrensede naturressurser, og det finnes ingen statlige sikkerhetsnett. Så samhold i familien/gruppen/klanen er et spørsmål om overlevelse. Og de gruppene med sterkest samhold innad har sannsynligvis hatt fordeler sammenlignet med de med svakere samhold. Dermed er det kanskje naturlig at det utvikler seg ekstreme regler for å holde gruppen sammen til enhver pris. Og kontroll på kvinnene blir da en sentral del av denne (de skal jo sikre gruppens overlevelse og fremtid). Individet blir dermed nærmest verdiløst og må tvinges til å underkaste seg for gruppens beste. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå