Gå til innhold

Hvordan kunne Taliban bli så sterke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Krigere i fjellområder i et meget fattig land (men rikt på ressurser visstnok), etter tjue (!) år med war on terror der verdens mektigste millitærmakt skulle bekjempe ekstremisme, hvordan kunne de bli så framgangsrike? Hvem støtter dem, det er det jeg lurer på.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Afganere flest støtter de…

• Liker 7
Skrevet

Pluss at de har en rik onkel som kan pøse ut millioner.

• Liker 3
Skrevet (endret)

De har lokal støtte blant en ikke ubetydelig del av befolkningen og de er nok en brikke i en større geopolitisk spill der land som Pakistan, Iran og Saudi Arabia ser på Taliban som en mulighet til å sparke USA mellom beina + at Taliban ses på som muslimske "brødre" av naboland. Man deler kulturarv (som i normer og regler, kutyme osv), religion og langt på vei verdensforståelse. 

Uansett fremstår det åpenbart at de har bred støtte i Afghanistan. Fremrykningen deres har vært formidabel og møtt med svært lite motstand. Dette kan tyde på at folket og regjeringsansatte i stor grad har hatt sin lojalitet enten hos Taliban eller i beste ball delt mellom dem og sentralmakten. 

Jeg tror det beste vi kan gjøre nå er å erkjenne nederlaget. Afghanistan er ikke, og vil aldri bli vunnet til Vesten. Årsakene til dette er mange, men landets historie som proxykrig-land helt siden slutten av forrige århundre har bidratt til et kaos av uante dimensjoner. Skal noe endres i MENA så må det komme innenfra, noe jeg tviler på at vil skje i overskuelig fremtid. Nå bør vi forsøke å bedrive lobbyvirksomhet. Vi bør annerkjenne Taliban som Afghanistanske myndigheter og opprette diplomatiske bånd til regimet. På denne måten kan vi trekke Taliban i en mer moderat retning i en tidlig fase. Handelsavtaler osv kan absolutt moderere et regime. 

Det er på tide med myk makt og ikke hard makt. Er det noe grupperinger som Taliban kan fristes av så er det jo anseelse, penger og makt. Makt har de allerede, men vår anseelse vil de nok begjære. Det bør tjene som utgangspunkt for videre forhandlinger etter mitt syn. Disse faktorene kommer samlet til å gjøre at Taliban etter alt å dømme vil la flyplassen være i fred i noe tid fremover, tror jeg. Man får jo ingen legitimitet internasjonalt av å skyte flyktende mennesker i ryggen for åpen scene...

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 9
Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (1 minutt siden):

De har lokal støtte blant en ikke ubetydelig del av befolkningen og de er nok en brikke i en større geopolitisk spill der land som Pakistan, Iran og Saudi Arabia ser på Taliban som en mulighet til å sparke USA mellom beina + at Taliban ses på som muslimske "brødre" av naboland. Man deler kulturarv (som i normer og regler, kutyme osv), religion og langt på vei verdensforståelse. 

Uansett fremstår det åpenbart at de har bred støtte i Afghanistan. Fremrykningen deres har vært formidabel og møtt med svært lite motstand. Dette kan tyde på at folket og regjeringsansatte i stor grad har hatt sin lojalitet enten hos Taliban eller i beste ball delt mellom dem og sentralmakten. 

Jeg tror det beste vi kan gjøre nå er å erkjenne nederlaget. Afghanistan er ikke, og vil aldri bli vunnet til Vesten. Årsakene til dette er mange, men landets historie som proxykrig-land helt siden slutten av forrige århundre har bidratt til et kaos av uante dimensjoner. Skal noe endres i MENA så må det komme innenfra, noe jeg tviler på at vil skje i overskuelig fremtid. Nå bør vi forsøke å bedrive lobbyvirksomhet. Vi bør annerkjenne Taliban som Afghanistanske myndigheter og opprette diplomatiske bånd til regimet. På denne måten kan vi trekke Taliban i en mer moderat retning i en tidlig fase. Handelsavtaler osv kan absolutt moderere et regime. 

Det er på tide med myk makt og ikke hard makt. Er det noe grupperinger som Taliban kan fristes av så er det jo anseelse, penger og makt. Makt har de allerede, men vår anseelse vil de nok begjære. Det bør tjene som utgangspunkt for videre forhandlinger etter mitt syn. Disse faktorene kommer samlet til å gjøre at Taliban etter alt å dømme vil la flyplassen være i fred i noe tid fremover, tror jeg. 

Har du noen kilder på samarbeid mellom Saudi-Arabia, Iran og Taliban? Saudi Arabia er jo USA sin allierte, og Iran deres erkefiende.. Du er kritisk til Islam generelt, men har du noen egentlig kunnskap om Midtøsten og politikken der? Det er det jeg etterspør i HI. 

• Liker 2
Gjest Dweinos
Skrevet
Grønnfrakk skrev (11 timer siden):

Krigere i fjellområder i et meget fattig land (men rikt på ressurser visstnok), etter tjue (!) år med war on terror der verdens mektigste millitærmakt skulle bekjempe ekstremisme, hvordan kunne de bli så framgangsrike? Hvem støtter dem, det er det jeg lurer på.

Taliban har mange støttespillere rundt om i den islamske verden. Det finnes egne fund raisers i land som Pakistan, Iran og Saudi Arabia som sender penger til Taliban. 

I den islamske verden, så er det mange som har sett på de tidligere styresmakter som et Puppet regime for USA og vesten.

Gjest Dweinos
Skrevet (endret)
Grønnfrakk skrev (8 minutter siden):

Har du noen kilder på samarbeid mellom Saudi-Arabia, Iran og Taliban? Saudi Arabia er jo USA sin allierte, og Iran deres erkefiende.. Du er kritisk til Islam generelt, men har du noen egentlig kunnskap om Midtøsten og politikken der? Det er det jeg etterspør i HI. 

Amerikanske styresmakter har tidligere sagt at de har bevis for at Saudi Arabia og Iran har fundet Taliban, uten at de har kommet med ytterligere detaljer. Med Saudi, så er det ikke snakk om penger fra kongefamilien.

Endret av Dweinos
Skrevet

Jeg forstår ingenting av dette. Det de kjemper for er så langt unna min virkelighet at det er ubegripelig at noen kan ønske dette. Hva blir det det med denne gruppen med makt? Overbefolkning, fattigdom, sult, tortur og undertrykkelse. Hvordan kan man støtte dette? Er det i det heletatt noe vesten kan gjøre? Vi har jo prøvd. 

Hele verden er sprø for tiden. (Krig, brann, flom, ras, jordskjelv, pandemi...) Skumle tider.

• Liker 3
Skrevet
Dweinos skrev (4 minutter siden):

Taliban har mange støttespillere rundt om i den islamske verden. Det finnes egne fund raisers i land som Pakistan, Iran og Saudi Arabia som sender penger til Taliban. 

I den islamske verden, så er det mange som har sett på de tidligere styresmakter som et Puppet regime for USA og vesten.

Interessant! De må jo ha fått våpen og midler et sted.. Har du lest noen artikler om disse fundraisere i landene du nevner? Vil gjerne gå litt mer i dybden enn minutt-for-minutt dekningen. 

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske naivt å tro at USA gikk inn i Afghanistan for å utslette Taliban.

9/11 var bare et påskudd for noe mye mer større enn det.

• Liker 3
Skrevet
Grønnfrakk skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at Saudi Arabia er delt innad. De har et kongehus der kongen støtter samarbeid med USA av åpenbare sikkerhetspolitiske årsaker. Prinsen og deler av landets befolkning sympatiserer med salafistene. Saudi Arabia driver svært mange humanitære organisasjoner i verden, mange av disse er mistenkt for i realiteten å være skalkeskjul for filtrering av midler til ytterliggående islamistiske bevegelser. At man stiller grunnleggende spørsmål om Saudi Arabias lojalitet til vesten er ikke verken noe nytt eller noe overraskende. Den har i lengre tid vært mildt sagt delt. 

At Iran kan ha interesse av et muslimsk Afghanistan kan da umulig overraske noen? Du trekker jo selv frem forholdet deres til USA og Vesten. Etter den iranske revolusjonen har jo mye av de samme kreftene som vi ser i Taliban utbredt seg kraftig i Iran. For oss som kjenner til Irans historie vet vi jo hvilken u-sving landet ble gjenstand for i både sin innenrikspolitikk og utenrikspolitikk i tiden etter 1978. 

Om dette er kunnskap i dine øyne overlater jeg til deg å avgjøre. Rent praktisk kan jeg jo stille deg spørsmålet. Hvordan kan en slik gruppe være så sterkt (og møte så lite motstand...) etter tjue år med amerikansk tilstedeværelse i Afghanistan? Høres det ikke svært logisk ut at de har fått både våpenstøtte og hjelp til å skjule seg i ett eller flere naboland i tiden som har gått? Grensen mellom Afghanistan og Pakistan har forøvrig utgjort et kjent problem lenge. 

• Liker 2
Gjest Dweinos
Skrevet
Grønnfrakk skrev (4 minutter siden):

Interessant! De må jo ha fått våpen og midler et sted.. Har du lest noen artikler om disse fundraisere i landene du nevner? Vil gjerne gå litt mer i dybden enn minutt-for-minutt dekningen. 

Det er masse våpen å få tak i på det illegale markedet verden over. Utrangerte våpen fra land som Russland havner kan fort havne her. 

Nå er hovedinntektskilden til Taliban råvarer til narkotika (opium, som brukes til heroin, etc).

Skrevet
2ro skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår ingenting av dette. Det de kjemper for er så langt unna min virkelighet at det er ubegripelig at noen kan ønske dette. Hva blir det det med denne gruppen med makt? Overbefolkning, fattigdom, sult, tortur og undertrykkelse. Hvordan kan man støtte dette? Er det i det heletatt noe vesten kan gjøre? Vi har jo prøvd. 

Hele verden er sprø for tiden. (Krig, brann, flom, ras, jordskjelv, pandemi...) Skumle tider.

Sett utenfra virker det hele merkelig ja.

Det mest skremmende er å se at så mange mennesker ønsker å leve et liv hvor de blir fortalt hvordan de skal leve på detaljnivå, med strenge regler og overvåkning og hvor straffene for å bryte disse reglene er groteske.

Vil man ikke være fri? 

Skrevet
loveli skrev (17 minutter siden):

Det mest skremmende er å se at så mange mennesker ønsker å leve et liv hvor de blir fortalt hvordan de skal leve på detaljnivå, med strenge regler og overvåkning og hvor straffene for å bryte disse reglene er groteske.

Vil man ikke være fri? 

De er vel ikke fri uansett, men bundet av primitiv stammekultur. Æresdrap er dagligdags, for eksempel.

• Liker 3
Skrevet
loveli skrev (22 minutter siden):

Vil man ikke være fri? 

Det er rett og slett noe umenneskelig og primitivt med dette. Det hadde vært interessant å forstått mekanismen. Er folk i en så håpløs situasjon at å være herre i eget hus (bokstavelig talt) er nok for den vanlige mann... Å undertrykke kvinner og barn er det som gir mestring og manndom?  Kan det være at man er villig til undertrykkelse så lenge noen er under deg?

Også kvinner undertrykker og terroriserer de som ikke er "gode nok". Livsfarlig hjernevasking og generasjoner med dette systemet. Det er den eneste som kan forklare dette.

• Liker 5
Skrevet (endret)
2ro skrev (1 time siden):

Jeg forstår ingenting av dette. Det de kjemper for er så langt unna min virkelighet at det er ubegripelig at noen kan ønske dette.

Kulturforskjeller og særlig religiontilhørlighet kan forklare mye av det.

Dessverre ser vi også at vestlige medier er flinke til å publisere artikler som støtter vårt eget narrativ av hva som er rett og galt.

Er plenty av russere som elsker Putin og majoriteten av Kinesere støtter KKP. Likevel klarer alltid VG å grave frem minoritetene som maler situasjonsbilder som vi ønsker å tro på.

Tror du ting har endret seg drastisk i USA etter at de fikk fjernet den oransje orangutangen? Neppe, men mediene våre er hvert fall flinkere til å publisere positive vinklinger fra statene.

Endret av Labido
  • Liker 3
Skrevet
jabx skrev (32 minutter siden):

De er vel ikke fri uansett, men bundet av primitiv stammekultur. Æresdrap er dagligdags, for eksempel.

Ja, men hvordan er det mulig er spørsmålet.

Jeg skjønner det ikke. Skulle likt å snakket med noen som var det vi i vesten kaller hjernevasket. For å forstå hva som er motivasjonen for å leve ufritt. Leve etter hinsides regler og dreping og vold og ulykke.

Har de et spesielt gen som gjør det vondt å tenke selv? 😛 Det kan umulig bare være makt og psykologi liksom. Det må jo være en fysisk ulikhet her? (Ikke seriøst spørsmål, men en fristende tanke.)

Alle mennesker i alle kulturer lever jo etter regler, men man vil lett kunne argumentere for at vår individuelle frihet er større enn friheten til individet i en shariastat. 

Vi har våre lover og regler, men vi gir gratis operasjon til folk som er født i feil kropp, vi lar folk spise hva de vil når de vil, vi setter rettferdighet og likeverd høyt, barn skal høres og sees, du kan gifte deg med hvem du vil, kle deg hvordan du ønsker, osv.

Hvorfor vil noen bli fortalt hvem de skal gifte seg med, fortalt når de skal ha sex, fortalt når de skal be, fortalt hvordan de skal kle seg, fortalt hvilke meninger de skal ha, ...

Jeg.forstår.det.ikke.

Er det så lett å si til folk at det finnes en Gud og Gud vil sånn og slik ellers brenner du i helvete for evig etter din død og så lever folk etter det? Og når man har levd etter slike sinnsyke regler så lenge og etterhvert fått Internett og sett at folk ikke blir straffet av Gud, vil man ikke da bryte ut av sekten?

Nordmenn var også kristne under tvang inntil nylig, men så har man jo skjønt at religion slik vi kjenner den via menneskeskrevne bøker bare er tull og fjas. Og når man har gode forbilder (i all beskjedenhet), hvorfor lar man seg ikke inspirere?

Hadde det kommet noen over grensa her og krevd fra en dag til en annen at jeg skulle leve etter sharialovene hadde jeg kjempet til døden for å unngå det. Men her snakker vi folk som regelrett støtter dette?

H.V.O.R.F.O.R!?

Skrevet

Spørsmålet er jo, vil dette få en domino effekt i verden? Taliban skal visstnok nå etablere "Islamic Emirate of Afghanistan". Kommer dette til å inspirere islamister verden rundt?

• Liker 4
Skrevet (endret)

Denne forklarer litt:

https://www.nrk.no/urix/talibans-lynkrig-i-afghanistan_-hvordan-kunne-det-skje_-1.15609601

I det stille bygget Taliban seg opp i de grisgrendte områdene. De etablerte gode forsyningslinjer. I øde landsbyer organiserte de depoter og sanitetstjenester.

Der de tok over kontrollen fungerte Taliban snart som ansvarlige myndigheter. De drev skoler, helsestasjoner og sørget for ro og orden ute på landsbygda. Krigerne sørget for innbyggernes sikkerhet.

Det er jo lett å sitte i trygge Norge og kritisere mennesker for å støtte noe slikt, men når du faktisk ikke har noe valg, ikke har et alternativ som faktisk sørger for din trygghet, så har du faktisk ingen insentiver for å stå imot. 

Endret av Albbas
Skrevet
1 hour ago, Callisto83 said:

Spørsmålet er jo, vil dette få en domino effekt i verden? Taliban skal visstnok nå etablere "Islamic Emirate of Afghanistan". Kommer dette til å inspirere islamister verden rundt?

jeg tror ikke det. Taliban er først en islamistisk pashtun organisasjon, de bryr seg først og fremst om Afghanistan. Dog dem sikkert kan inspirere islamister i nabolandene.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...