AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 Se utregning av hva jeg ville fått i mnd i foreldrepenger med inntekten jeg har nå. Jeg har termin i januar 2022 og vil dra ut permisjonen til januar 2022. Vurderer 1 uke ulønnet i mnd, samt utsette med 4 uker ferie, samt utsette med 4 uker pappaperm løpet av sommeren. Da skal det gå, men tjener vi på det kontra å velge 80% og droppe 1 uke ulønnet hver mnd, utsette ellers likt som ved 100%? Samboer har ca 45k før skatt, i mnd. Jeg skjønner ikke hvordan regnestykket skal gjøres for å forstå hvor mye man tapet på å velge 80% dekning, hvis man uansett skal utsette. Det eneste jeg kan se er at samboer slipper 80% lønn i sin permisjon, som jo tjener mer enn meg. Vi tar mest sannsynlig ikke ut hans permisjon rett etter min pga vi forventer barnehageplass fra januar 2023 pga meget god barnehagedekning og søskenprioritet, så da tas den ut i sommerferier, påskeferie og juleferie som betalt ferie i stedet. Da merkes det ikke stort at det bare er 80% lønn... Anonymkode: 28c6f...4fa
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Glemte bilde av ca utregning foreldrepenger på meg. Anonymkode: 28c6f...4fa
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 For ordens skyld ser jeg jo at jeg taper 7000 i mnd, men i gjengjeld får jeg jo 10 uker ekstra permisjon uten å ta ulønnet 1 uke i mnd. Anonymkode: 28c6f...4fa
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #4 Skrevet 15. august 2021 Hva mener du med at du skal ha ulønnet perm en uke per måned? Du må jo ta det samlet etter at foreldrepermen er fullført; hvor mange måneder blir det totalt da? Ved ulønnet perm mister du pensjonsrettigheter og rett til sykepenger i tillegg. Anonymkode: 553d2...9ed
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 Jeg har nylig vært i kontakt med Nav. Rådgiveren der ba meg ikke bruke denne kalkulatoren der. Han sa det er masse den ikke tar hensyn til og er direkte feil. I følge den hadde jeg som tjener mer tapt 20k og mannen fått 5k mer på 80% kontra 100%. Gav ingen mening. Anonymkode: e996e...4dc
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): For ordens skyld ser jeg jo at jeg taper 7000 i mnd, men i gjengjeld får jeg jo 10 uker ekstra permisjon uten å ta ulønnet 1 uke i mnd. Anonymkode: 28c6f...4fa Du kan ikke utsette foreldrepenger med ulønnet permisjon. Du må ta foreldrepengene sammenhengende og ta ulønnet permisjon etter at du er ferdig med foreldrepengene. Du må sette av penger til den ulønnede permisjonen mens du mottar foreldrepenger. Anonymkode: 961f0...dba 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 Det finnes en kalkulator for akkurat dette på NAVs nettsider. I vårt tilfelle utgjorde det totalt 18 000 kr over 59 uker. Vel verdt det for å ikke tape trygderettigheter ved å måtte ta ulønnet permisjon. Anonymkode: 0d3da...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #8 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Du kan ikke utsette foreldrepenger med ulønnet permisjon. Du må ta foreldrepengene sammenhengende og ta ulønnet permisjon etter at du er ferdig med foreldrepengene. Du må sette av penger til den ulønnede permisjonen mens du mottar foreldrepenger. Anonymkode: 961f0...dba Hvor står det at man må ta ulønnet permisjon etter endt "hoved" - permisjon? Jeg skjønner at det er normen, men jeg finner ingen plass som sier at det må gjøres i etterkant av permisjonen. Ettersom man blir like lenge borte burde det jo være ett fett. Anonymkode: 28c6f...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #9 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det finnes en kalkulator for akkurat dette på NAVs nettsider. I vårt tilfelle utgjorde det totalt 18 000 kr over 59 uker. Vel verdt det for å ikke tape trygderettigheter ved å måtte ta ulønnet permisjon. Anonymkode: 0d3da...8ad Men man taper ikke rettighetene, man får bare lavere prosentsats. Anonymkode: 28c6f...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #10 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det finnes en kalkulator for akkurat dette på NAVs nettsider. I vårt tilfelle utgjorde det totalt 18 000 kr over 59 uker. Vel verdt det for å ikke tape trygderettigheter ved å måtte ta ulønnet permisjon. Anonymkode: 0d3da...8ad For øvrig er det den kalkulatoren jeg har sett på, men skjønner ikke regnestykket jeg må gjøre for å se forskjellen med de to løsningene jeg vurderer....... Anonymkode: 28c6f...4fa
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #11 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Men man taper ikke rettighetene, man får bare lavere prosentsats. Anonymkode: 28c6f...4fa Tar du over 4 uker ulønnet permisjon taper du trygderettigheter i form av at du må jobbe x antall uker før du kan blir sykemeldt og minst 4 uker før du kan ta ut egenmelding. Anonymkode: c9636...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #12 Skrevet 15. august 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor står det at man må ta ulønnet permisjon etter endt "hoved" - permisjon? Jeg skjønner at det er normen, men jeg finner ingen plass som sier at det må gjøres i etterkant av permisjonen. Ettersom man blir like lenge borte burde det jo være ett fett. Anonymkode: 28c6f...4fa Men det er det ikke. Det står hos NAV når du skal søke, eventuelt også om du bruker planleggingsverktøyet til NAV. Det er ikke mulig å gjøre det slik du skisserer med én uke ulønnet perm per måned. Anonymkode: 553d2...9ed
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #13 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men det er det ikke. Det står hos NAV når du skal søke, eventuelt også om du bruker planleggingsverktøyet til NAV. Det er ikke mulig å gjøre det slik du skisserer med én uke ulønnet perm per måned. Anonymkode: 553d2...9ed Jeg har brukt planleggerverktøyet og fikk fint legge inn ulønnet permisjon fra uke 7. Anonymkode: 28c6f...4fa
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #14 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor står det at man må ta ulønnet permisjon etter endt "hoved" - permisjon? Jeg skjønner at det er normen, men jeg finner ingen plass som sier at det må gjøres i etterkant av permisjonen. Ettersom man blir like lenge borte burde det jo være ett fett. Anonymkode: 28c6f...4fa I folketrygdloven paragraf 14-11 står det hva som gir gyldig utsettelse av permisjon. Ulønnet permisjon er ikke gyldig utsettelse, så det må du evt ta mens far søker om utsettelse grunnet heltidsarbeid etter din permisjon Anonymkode: eab7b...637 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #15 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): I folketrygdloven paragraf 14-11 står det hva som gir gyldig utsettelse av permisjon. Ulønnet permisjon er ikke gyldig utsettelse, så det må du evt ta mens far søker om utsettelse grunnet heltidsarbeid etter din permisjon Anonymkode: eab7b...637 Okei, takk for begrunnelse! Så lurer jeg fortsatt på om noen kan hjelpe meg med regnestykket og hvorvidt det lønner seg å ta 100/80 i vår situasjon, for å dra min permisjon til 12 mnd. Anonymkode: 28c6f...4fa
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #16 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tar du over 4 uker ulønnet permisjon taper du trygderettigheter i form av at du må jobbe x antall uker før du kan blir sykemeldt og minst 4 uker før du kan ta ut egenmelding. Anonymkode: c9636...0e6 Hva gjør man når man ikke får barnehageplass før barnet er 1,5 år da? Vi kommer til å mangle 3 måneder selv etter vi tar 80 % og tar med ferie. Anonymkode: abac9...719 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #17 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hva gjør man når man ikke får barnehageplass før barnet er 1,5 år da? Vi kommer til å mangle 3 måneder selv etter vi tar 80 % og tar med ferie. Anonymkode: abac9...719 Mange legger ferien ETTER den ulønnede permisjonen. Noen selskaper og bedrifter tillater ikke dette lenger og krever at ferien tas ut før ulønnet. Men dersom du får lagt ferien etter ulønnet så har du i ferien opparbeidet deg rettigheter igjen (om du har fire uker). Anonymkode: c9636...0e6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #18 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hva gjør man når man ikke får barnehageplass før barnet er 1,5 år da? Vi kommer til å mangle 3 måneder selv etter vi tar 80 % og tar med ferie. Anonymkode: abac9...719 Et annet alternativ er å dele den ulønnede permisjonen med far, så du ikke er helt borte fra bedriften. Anonymkode: c9636...0e6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #19 Skrevet 16. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Et annet alternativ er å dele den ulønnede permisjonen med far, så du ikke er helt borte fra bedriften. Anonymkode: c9636...0e6 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har brukt planleggerverktøyet og fikk fint legge inn ulønnet permisjon fra uke 7. Anonymkode: 28c6f...4fa Med én uke per måned? Skjønner ikke hvordan du får til det? Anonymkode: 553d2...9ed 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #20 Skrevet 16. august 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva gjør man når man ikke får barnehageplass før barnet er 1,5 år da? Vi kommer til å mangle 3 måneder selv etter vi tar 80 % og tar med ferie. Anonymkode: abac9...719 Du vet jo ikke 100 prosent nå at du ikke får plass, det er mange som får plass før de har krav på det avhengig av hvor i landet man bor. Men i verste fall er det vel vanlig å ta ulønnet perm hvis dette blir tilfellet, men da kan du dele det 50/50 med far, eller se om det finnes andre alternativer i disse månedene? F.eks dagmamma eller hjelp fra besteforeldre? Anonymkode: 553d2...9ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå