Gå til innhold

Er det flere som bekymrer seg voldsomt for det som skjer i Afghanistan?

Anbefalte innlegg

Gjest In absentia
Skrevet
jabx skrev (3 timer siden):

De fleste kvinnene har vel aldri opplevd noe annet enn primitiv stammekultur? Det har kanskje vært noe bedre for kvinner i de store byene, men på landsbygda lever de jo som om det var middelalderen.

Så skrikingen om "stakkars kvinner" - de har hatt det jævlig hele veien.

Jeg synes det er rart at ikke feminister og anti-fascister i vesten uttaler sterkere mot kulturen og verdiene der nede. Det sprer seg med eksplosiv befolkningsvekst og påfølgende utvandring derfra og det er farlig for alle frie og fredelige samfunn.

Afghanere i Norge har svært dårlige skussmål som borgere. Drap, særlig partnerdrap og drap på egne barn, generelt mye vold, deltakelse i kriminelle nettverk, trakkasering av kvinner, uro på skolen, lav deltakelse i arbeidslivet, storforbrukere av sosiale ytelser osv. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
In absentia skrev (På 2021-8-19 den 12.57):

Same but different. De er undertrykkende og voldelige islamister, men de er forskjellige grupper.

Det blir som å si at «Young Bloods» og «B-gjengen» er fiender. Ja det er de, men de konkurrerer om å gjøre det samme og ingen av dem er bra.

Taliban er langt mindre ytterliggående enn IS. Dessuten bryr ikke Taliban seg om hva som skjer utenfor grensene deres, mens IS har internasjonale aspirasjoner.

Skrevet
In absentia skrev (På 2021-8-19 den 13.01):

Jeg synes det er rart at ikke feminister og anti-fascister i vesten uttaler sterkere mot kulturen og verdiene der nede. Det sprer seg med eksplosiv befolkningsvekst og påfølgende utvandring derfra og det er farlig for alle frie og fredelige samfunn.

Afghanere i Norge har svært dårlige skussmål som borgere. Drap, særlig partnerdrap og drap på egne barn, generelt mye vold, deltakelse i kriminelle nettverk, trakkasering av kvinner, uro på skolen, lav deltakelse i arbeidslivet, storforbrukere av sosiale ytelser osv. 

Nettopp. Afghanerne driver med sitt selv om de er okkupert av amerikanerne. På landsbygda var det business as usual, med kvinner som ikke hadde reell frihet. Man hadde illusjonen av frihet i de store byene, mens kvinnene alle andre steder levde som i middelalderen.

• Liker 2
Gjest In absentia
Skrevet
jabx skrev (På 22.8.2021 den 17.53):

Taliban er langt mindre ytterliggående enn IS. Dessuten bryr ikke Taliban seg om hva som skjer utenfor grensene deres, mens IS har internasjonale aspirasjoner.

Taliban har uttalt at de har mål om å spre ideologien sin.

Skrevet

Nei, ikke ''voldsomt''. Det er bekymringsfylt med tanke på konsekvensene for så mange lokalt. Men med tanke på at Taliban har bred støtte i befolkningen, er det mange som kommer til å få livet sitt uendret. 

Det som er virkelig bekymringsfylt er hva som skjer med de som hjalp de vestlige soldatene og de forskjellige aktivistene for menneskerettigheter. De blir ikke akkurat populære hos Taliban og det nye regimet. Det er også trist at feltsykehuset må legges ned på kort tid istedet for å gi et tilbud til lokalbefolkningen hvis sivile lokale overtar. 

Jeg har ellers null sympati med de som var på ferie i Afghanistan etter å ha fått asyl i Norge. De kan bare bli i hjemlandet. 

• Liker 2
Skrevet
Pipaluk skrev (På 16.8.2021 den 8.10):

Hvorfor kan ikke rike asiatiske land som Japan Kina, Malaysia og Singapore ta imot disse flyktningene. Er det bare vesten som skal gjøre dette??

Jeg har venner fra Asia, bla Thailand, Laos  og Korea. Alle har et fryktelig dårlig inntrykk av Islam og ser med skrekk på hva som skjer i Europa. Det vil være politisk umulig å åpne for migranter fra muslimske land.

• Liker 2
Skrevet
kat-e skrev (20 timer siden):

Jeg har venner fra Asia, bla Thailand, Laos  og Korea. Alle har et fryktelig dårlig inntrykk av Islam og ser med skrekk på hva som skjer i Europa. Det vil være politisk umulig å åpne for migranter fra muslimske land.

Jeg ser den. Nå er det flere land som bare tar inn de som ikke er muslimer fra muslimske land ( det er en stor andel av dem også). Ville de tatt imot om immigrantene var kristne, hinduister. Buddhister. Sikher eller ingen religion i det hele tatt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...