AmonymBruker Skrevet 18. august 2021 #121 Skrevet 18. august 2021 In absentia skrev (5 timer siden): Jeg innså nettopp en fryktelig ting. Den «ekte» krigen har ikke en gang startet. Taliban er ikke godt nok organisert til å klare å styre et land, og det kommer til å bli interne maktkamper i svært nærstående tid. Dette må du øyeblikkelig gi beskjed til NATO om, sånn at de kan forberede seg og bygge opp kapasitet i nabolandene. Jeg tror ikke Jens Stoltenberg leser KG, så du må gi han opplysningene du sitter på direkte, ellers blir NATO tatt med buksene nede igjen. Og det vil du vel ikke?
lille pille Skrevet 18. august 2021 #122 Skrevet 18. august 2021 Enkelte ting ved det vi anser som horribelt med taliban, er jo vanlig flere steder. Husker dere ikke syrere og snakket i media om barnebruder? Det var tydeligvis vanlig i Syria å gifte seg med barn. Og niqab? Jeg bodde i Oslo i flere år, og så stadig vekk folk med niqab. Sosial kontroll med jenter som ikke får lov å være med på vanlige, norske aktiviteter uten ledsagende av eldre bror eller fetter? Barn med utenlandsk opprinnelse som plutselig forsvinner fra skolen? Kjønnslemlestelse? Jeg jobber i it-bransjen og der har jeg jobbet med flere fra land som Irak, og alle sammen har plutselig blitt gift med kvinner fra land i Midt-Østen. Arrangert? Ja, det må det jo være. Selv om de kommer hit, så drar de med seg disse frihetsberøvende sidene ved sin barnekultur. Det er sånn de lever og ønsker å leve. I mine øyne har man med taliban gått fra «Selvpåført dysfunksjonalitet 2.0» til «Selvpåført dysfunksjonalitet 3.0». Noe som var veldig dårlig fra før har blitt litt verre. 7
Duff Skrevet 18. august 2021 #123 Skrevet 18. august 2021 lille pille skrev (4 timer siden): Enkelte ting ved det vi anser som horribelt med taliban, er jo vanlig flere steder. Husker dere ikke syrere og snakket i media om barnebruder? Det var tydeligvis vanlig i Syria å gifte seg med barn. Og niqab? Jeg bodde i Oslo i flere år, og så stadig vekk folk med niqab. Sosial kontroll med jenter som ikke får lov å være med på vanlige, norske aktiviteter uten ledsagende av eldre bror eller fetter? Barn med utenlandsk opprinnelse som plutselig forsvinner fra skolen? Kjønnslemlestelse? Jeg jobber i it-bransjen og der har jeg jobbet med flere fra land som Irak, og alle sammen har plutselig blitt gift med kvinner fra land i Midt-Østen. Arrangert? Ja, det må det jo være. Selv om de kommer hit, så drar de med seg disse frihetsberøvende sidene ved sin barnekultur. Det er sånn de lever og ønsker å leve. I mine øyne har man med taliban gått fra «Selvpåført dysfunksjonalitet 2.0» til «Selvpåført dysfunksjonalitet 3.0». Noe som var veldig dårlig fra før har blitt litt verre. Det stemmer. Det er også menn som bruker dagene på å oppsøke muslimske kvinner for å holde kontroll med hva de gjør og hvordan de er kledd på arbeidsplassen. Jeg hadde en kollega som vi måtte advare gang på gang så hun kunne komme seg innendørs i skjul (jobbet i bhg) eller få på seg lue og hette fort som fy. Hennes mann tillot at hun gikk uten tildekket hår men det muslimske miljøet ellers i byen godtok det ikke og forsøkte å få han til å "sette henne på plass" og klarte å påvirke sønnene i huset selv om deres far nektet. 4
Klappe Skrevet 18. august 2021 #124 Skrevet 18. august 2021 Hvis de skal evakuere afghanere fremover, håper jeg de prioriterer kvinner og barn. På bildene av evakueringen, blant annet flyet, er det 95% menn. Og med barn mener jeg ikke de «enslige mindreårige flyktningene» som lyver om at de er under 18 for å få oppholdstillatelse, mener små barn. Har enda til gode å møte en afghansk kvinne som har flyktet fra Afghanistan til Norge.. 2
Gjest In absentia Skrevet 18. august 2021 #125 Skrevet 18. august 2021 lille pille skrev (10 timer siden): Enkelte ting ved det vi anser som horribelt med taliban, er jo vanlig flere steder. Husker dere ikke syrere og snakket i media om barnebruder? Det var tydeligvis vanlig i Syria å gifte seg med barn. Og niqab? Jeg bodde i Oslo i flere år, og så stadig vekk folk med niqab. Sosial kontroll med jenter som ikke får lov å være med på vanlige, norske aktiviteter uten ledsagende av eldre bror eller fetter? Barn med utenlandsk opprinnelse som plutselig forsvinner fra skolen? Kjønnslemlestelse? Jeg jobber i it-bransjen og der har jeg jobbet med flere fra land som Irak, og alle sammen har plutselig blitt gift med kvinner fra land i Midt-Østen. Arrangert? Ja, det må det jo være. Selv om de kommer hit, så drar de med seg disse frihetsberøvende sidene ved sin barnekultur. Det er sånn de lever og ønsker å leve. I mine øyne har man med taliban gått fra «Selvpåført dysfunksjonalitet 2.0» til «Selvpåført dysfunksjonalitet 3.0». Noe som var veldig dårlig fra før har blitt litt verre. Så enig! De som kledde seg i niqab reiste forresten senere ned og sluttet seg til IS
Djungelvrål Skrevet 18. august 2021 #126 Skrevet 18. august 2021 2ro skrev (På 2021-8-16 den 9.01): Jeg leser nå i Dagbladet at det ikke ligger i kortene at NATO går inn i landet igjen. Jeg forstår ingenting. Skal ikke folket få hjelp slik det eneste alternativet er å flykte eller godta forholdene. Hvor skal alle flyktninger ta veien? Er det noen som kan forklare hva som kan være planen? Blir som i Nord-Korea, i hvor mange tiår har ikke diktaturet regjert der? De spiser hverandre og du er i straffeleir på livstid for noe oldefaren din har gjort men ingenting skjer? Hvorfor setter vi ikke inn et støt her? 2
Djungelvrål Skrevet 18. august 2021 #127 Skrevet 18. august 2021 Hannah80 skrev (På 2021-8-16 den 20.33): Det bildet gjorde sterkt inntrykk. Jeg blir regelrett kvalm av det som foregår nå. Afghanistan har vært verdens verste land å bo i for kvinner lenge. Uavhengig av IS. 2
Gjest In absentia Skrevet 18. august 2021 #128 Skrevet 18. august 2021 Peonjenta skrev (2 timer siden): Afghanistan har vært verdens verste land å bo i for kvinner lenge. Uavhengig av IS. Tenk å allerede være det verste landet og så bli 100x verre 😕
Djungelvrål Skrevet 18. august 2021 #129 Skrevet 18. august 2021 In absentia skrev (2 timer siden): Tenk å allerede være det verste landet og så bli 100x verre 😕 Ja....det er virkelig noe å tenke på. Gilead kan gå å legge seg! 1
Duff Skrevet 18. august 2021 #130 Skrevet 18. august 2021 Klappe skrev (11 timer siden): Hvis de skal evakuere afghanere fremover, håper jeg de prioriterer kvinner og barn. På bildene av evakueringen, blant annet flyet, er det 95% menn. Og med barn mener jeg ikke de «enslige mindreårige flyktningene» som lyver om at de er under 18 for å få oppholdstillatelse, mener små barn. Har enda til gode å møte en afghansk kvinne som har flyktet fra Afghanistan til Norge.. Jeg har møtt mange, flotte damer med sterke historier. 1
Gjest In absentia Skrevet 18. august 2021 #131 Skrevet 18. august 2021 Peonjenta skrev (5 timer siden): Blir som i Nord-Korea, i hvor mange tiår har ikke diktaturet regjert der? De spiser hverandre og du er i straffeleir på livstid for noe oldefaren din har gjort men ingenting skjer? Hvorfor setter vi ikke inn et støt her? Nord-Korea er bedre organisert enn Taliban noen gang vil få til. De kommer ikke til å klare å få like total kontroll. Jeg vil også tro at de ønsker å fortsatt ha relasjoner da Afghanistan ikke på langt nær klarer å produsere alt de trenger selv. Pakistan, Kina, Russland og gulf-landene kommer sikkert til å handle og fortsette å ha flyruter dit.
jabx Skrevet 19. august 2021 #132 Skrevet 19. august 2021 Portvinpiken skrev (På 2021-8-16 den 14.26): Det er helt ille det som skjer i Afghanistan og måten USA har håndtert dette. Og jeg må si at jeg blir i hvert fall bekymret på generelt grunnlag når jeg ser mange av svarene i denne tråden fra kunnskapsløse og lite empatiske folk som er så heldige å bo i Norge. Skremmende holdninger. Og hvordan skulle det vært gjort? Skulle USA fortsatt å være der til evig tid? Du skjønner vel at de som skråler om at "det gikk for fort" aldri ville vært fornøyde. Uansett hvor mye forberedelser som hadde blitt gjort, hadde det aldri vært nok. Faktum er at hele situasjonen var en jævla clusterfuck. Det var ingen måte å gjøre dette pent og smidig på. Afhganistan som stat er vel et resultat av vestlig imperialisme, der haugevis av stammer i konflikt med hverandre er tvunget til å skulle late som de er en felles nasjon. Afghanistan som stat burde sannsynligvis aldri eksistert engang. 2
jabx Skrevet 19. august 2021 #133 Skrevet 19. august 2021 AmonymBruker skrev (På 2021-8-16 den 14.40): Mediedekningen av det som skjer er ekstremt ubalansert. Det er nærmest opplyst og vedtatt at Taliban er morderisk hær som er ute etter å drepe alt som rører seg, og de som ikke kommer seg unna nå er døde innen kort tid. Noe som selvsagt ikke er tilfellet. Maktovertagelsen minner mer om et politisk kupp, enn en krig. Det har også kommet rapporter om at Taliban i flere byer overhode ikke var interessert i å ta over nå, men måtte fordi politi regjeringshær forlot sine poster. Taliban sier de var tvunget til å ta over for å hindre kaos og kriminalitet. Men i vesten blir ikke slikt rapportert. Her det ett narrativ som gjelder. Og det er zombie-terroristene som dreper alt som rører seg. Slik jeg har skjønt det, så har ikke Taliban forholdt seg til våpenhvile/fredsavtalen som USA fikk til under Trump. De har tvert imot lagt under seg stadig større områder. Så kan man spørre seg om de ble "tvunget" til å gjøre det etter hvert som lokale myndigheter ikke lenger klarte å ivareta ro og orden. Men stemmer det virkelig? Jeg tror ikke vi skal tro blindt på noen av sidene her. Alle har sin agenda. 1
jabx Skrevet 19. august 2021 #134 Skrevet 19. august 2021 Equinox skrev (På 2021-8-16 den 16.01): USA kunne nok godt ha hatt en bedre planlagt måte å trekke seg ut av landet på, men man kan jo med det rette spørre seg selv når men ser hvordan det har gått om hvorfor men eksempelvis skulle ha vært der i 10 år til. Var ikke dette planlagt i flere måneder da? Siden april? Faktum er nok at det ikke fantes noen pen måte å gjøre det på.
jabx Skrevet 19. august 2021 #135 Skrevet 19. august 2021 Equinox skrev (På 2021-8-16 den 16.47): Det skal bli litt interessant å se om vesten kommer til å ha diplomatiske bånd til Taliban og om det kommer til å bli mye fredeligere der etterhvert, som du sier dersom selvmordsaksjonene bla opphører. Hvis vi klarer å ha diplomatiske bånd til terrorstaten Saudi-Arabia, så bør vi klare det med Afghanistan. 1
jabx Skrevet 19. august 2021 #136 Skrevet 19. august 2021 Bente1234 skrev (På 2021-8-16 den 18.25): Hvordan blir livet til kvinner og barn da??? Kvinner blir som vanlig aldri hørt verken av vesten eller noen nedi der. De får bare ta i mot som vanlig. De fleste kvinnene har vel aldri opplevd noe annet enn primitiv stammekultur? Det har kanskje vært noe bedre for kvinner i de store byene, men på landsbygda lever de jo som om det var middelalderen. Så skrikingen om "stakkars kvinner" - de har hatt det jævlig hele veien. 1
GrønnNellik68 Skrevet 19. august 2021 #137 Skrevet 19. august 2021 jabx skrev (Akkurat nå): De fleste kvinnene har vel aldri opplevd noe annet enn primitiv stammekultur? Det har kanskje vært noe bedre for kvinner i de store byene, men på landsbygda lever de jo som om det var middelalderen. Så skrikingen om "stakkars kvinner" - de har hatt det jævlig hele veien. Ja men nå har det vært litt mer lyspunkt med flere jenteskoler. Det gir da større håp for noen.
jabx Skrevet 19. august 2021 #138 Skrevet 19. august 2021 In absentia skrev (På 2021-8-17 den 22.46): Jeg innså nettopp en fryktelig ting. Den «ekte» krigen har ikke en gang startet. Taliban er ikke godt nok organisert til å klare å styre et land, og det kommer til å bli interne maktkamper i svært nærstående tid. De styrte jo landet tidligere? Og i nord, der de slet forrige gang, har de nå skapt seg et godt fotfeste via forarbeidene de gjorde gjennom å etablere forsyninger, infrastruktur, sikkerhet, ro og orden for befolkningen der. Og kanskje er det bra, for det var jo vanlig i de områdene at menn pulte smågutter. Taliban skal ha nedlagt forbud mot det. Så kanskje det blir verre for kvinnene, men bedre for barn som til nå har blitt systematisk voldtatt av voksne menn som en del av kulturen der. 1
jabx Skrevet 19. august 2021 #139 Skrevet 19. august 2021 Peonjenta skrev (18 timer siden): Afghanistan har vært verdens verste land å bo i for kvinner lenge. Uavhengig av IS. Taliban og IS er vel bitre fiender? 2
Gjest In absentia Skrevet 19. august 2021 #140 Skrevet 19. august 2021 jabx skrev (1 time siden): Taliban og IS er vel bitre fiender? Same but different. De er undertrykkende og voldelige islamister, men de er forskjellige grupper. Det blir som å si at «Young Bloods» og «B-gjengen» er fiender. Ja det er de, men de konkurrerer om å gjøre det samme og ingen av dem er bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå