XaoS Skrevet 16. august 2021 #101 Skrevet 16. august 2021 In absentia skrev (1 minutt siden): Hvis 80% av de som prøver å flykte er kvinner, hvorfor ser man ikke en eneste kvinne blant de som vandrer over grensene? Det er de tallene FN oppgir: https://news.un.org/en/story/2021/08/1097742 Hvilke bilder har du sett fra flytninger som "vandrer over grensene"? 2
Hannah80 Skrevet 16. august 2021 #102 Skrevet 16. august 2021 In absentia skrev (Akkurat nå): Det foregår verre ting også for å si det mildt. Taliban er tilhengere av offentlig steining. Ja, jeg vet det. Men det var selve bildet som var sterkt. Kvinnen som bøyer seg ned mot bakken, mens bøddelen ruver over henne. Jævlig. 3
Gjest Albbas Skrevet 16. august 2021 #103 Skrevet 16. august 2021 1 hour ago, In absentia said: Hvis 80% av de som prøver å flykte er kvinner, hvorfor ser man ikke en eneste kvinne blant de som vandrer over grensene? Hvor enkelt er det for en kvinne og hennes barn å komme seg helt til grensen, i et land som nå har et styre der kvinner i stor grad har null rettigheter? Er det fordi de ikke er dumme nok til å prøve å dingle etter et fly du ikke "ser" dem?
Jullen Skrevet 16. august 2021 #104 Skrevet 16. august 2021 (endret) In absentia skrev (6 timer siden): Jeg synesdet er urovekkende at folk kan lukke øynene og skru av konsekvenstenkingen slik du gjør her. Jeg har fryktelig vond av det som skjer ig synes det er en ufattelig tragedie for hele landet. Men det som har skjedd har skjedd. De kan ikke komme hit. Nei jeg skrur IKKE av ‘konsekvenstenkingen’. Jeg sier bare at det må gå an å la være å tenke SVART-HVITT her. Ja det vil kunne være fare for rikets sikkerhet ved å ta inn store mengder flyktninger ukritisk. Da gjerne flyktninger med rulleblad, og uten en plan for flyktningene videre. Det kreves mye arbeid og ressurser. Det betyr likevel ikke at vi i det minste kan hjelpe en bitte liten del helt uskyldige kvinner og barn, som bare drømmer om å få leve et liv i frihet. Ikke i kloa på Taliban. Tvangsgiftet, da gjerne som mindreårige og brukt som fødemaskiner. Det bør kunne økes muligheten for familiegjenforeninger. Forfulgte fedre sitter i Norge, og konen og barna sitter igjen, nå snart antagelig i fangenskap av Taliban. Innlegget under er fra hjembyen min og jeg har gått på skole med kvinnen som uttaler seg. Hun sier naivt helt på slutten; «Håper norske politikere forstår hva som skjer i Afghanistan nå og åpner for flere asylsøkere»… Problemet er at norske politikere er fullstendig klar over hva som skjer. De setter ikke en gang skylapper på. De er bare ikke villige til å i det hele tatt forsøke å hjelpe.. Bare litt. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/28vKGy/sandnesfamilie-i-sjokk-taliban-har-tatt-niesen-min Endret 16. august 2021 av Jullen 4
Jullen Skrevet 16. august 2021 #105 Skrevet 16. august 2021 (endret) In absentia skrev (På 16.8.2021 den 7.04): Har du satt deg inn i saken eller hvordan verden fungerer overhodet? At du og jeg har totalt ulikt politisk syn betyr IKKE at jeg ikke har satt meg inn hvordan verden fungerer. For en tarvelig hersketeknikk å komme med. Er fullstendig klar over at det ikke bare er å ta inn mengder med flyktninger med store kulturkollisjoner helt ukritisk. Det er derimot så mange måter å hjelpe på! Og NOEN kvinner og barn kan faktisk et av verdens rikeste og mektigste land kunne redde, uten å kollapse.. Endret 21. desember 2021 av Jullen 3
Valentin Skrevet 17. august 2021 #106 Skrevet 17. august 2021 Vi burde hente kvinnene. da er ikke 50 nok! Da kan vi hente 100.000 siden vi har mannsoverskudd i landet allerede. samme burde gjelde i all innvandrings politikk 3
Gjest Dustete Skrevet 17. august 2021 #107 Skrevet 17. august 2021 On 8/15/2021 at 9:02 PM, In absentia said: Denne helgen har gått med til å lese om Afghanistan og følge med på videoer og skildringer som afghanere legger ut på nettet. Jeg bekumrer meg voldsomt av flere årsaker, men jeg føler egentlig at ingen bryr seg/deler disse følelsene. For det første er jeg svært bekymret for den urbane, noenlunde sekulære afghanske befolkningen, særlig kvinnene. Jeg bekymrer meg for alle med utdanning og evne til å tenke selv. Jeg bekymrer meg for økonomien i Afghanistan. Der Taliban har hatt kontroll har det vært fattigdom, sult og tilbakegang på alle felt. Kvinner sendes hjem fra jobb og utdanning, tvangsgiftes så snart de blir kjønnsmodne og blir tvunget til å være fødemaskiner. Forvent at fødselsraten skyter i været fra 4 barn per kvinne i dag til 7-8. Dette mens 50% av befolkningen er under 15 år allerede og befolkningen har steget fra 12 mill i 1990 til nesten 40 mill i dag. De vil slle bli lutfattige, mangle utdanning og informasjon, og volden vil bare fortsette med mindre de prøver å ekspandere et annet sted. Den andre bekymringen min går på fremtiden, freden og friheten i Norge. De sier at 18 millioner mennesker kan bli fordrevne fra Afghanistan. Millioner er allerede på vei mot hver eneste grense Afghanistan har. Mange ønsker seg til Europa, men det går rett og slett ikke. Vi har ingen sted å gjøre av dem eller jobber å gi dem. I tillegg er afghanere statistisk sett en av de gruppene med dårligst forutsetninger til å integreres i vesten da de fleste er analfabeter som har vokst opp i et religiøst diktatur uten internett. De er en av gruppene som står for mest drap, voldtekt og kriminalitet i forhold til folketalll i ALLE europeiske land som de kommer til i større antall. Jeg bekymrer meg også veldig for ideologien som islamistene står for og at denne skal få mer innflytelse i vesten (noe den allerede har gjort kraftig de siste 30 år). Alle våre friheter og rettigheter står på spill, særlig for kvinner, ateister, jøder og homofile. Vi kommer ikke til å ha sjangs dersom folk som sympatiserer med slike verdier får en signifikant populasjon her og kan ta gradvis mer kontroll gjennom vold og bistand fra islamistiske nasjoner utenfra. Bare tenk hvor absurd tanken på å ikke kunne tegne fritt av frykt for å bli drept på åpen gate ville vært for få tiår siden. Jeg frykter at vi bare har sett begynnelsen, og at det som skjer i Afghanistan vil skje her om et par hundre år. Takk å fuckings lov er jeg død om 200 år, og slipper være med på geriljakrigføring, sharia, her, I norden? Get fucked.
Hannah80 Skrevet 17. august 2021 #108 Skrevet 17. august 2021 Valentin skrev (8 minutter siden): Vi burde hente kvinnene. da er ikke 50 nok! Da kan vi hente 100.000 siden vi har mannsoverskudd i landet allerede. samme burde gjelde i all innvandrings politikk I partilederdebatten i går, så kom det vel ganske tydelig frem, at dette ikke vil skje.
Valentin Skrevet 17. august 2021 #109 Skrevet 17. august 2021 (endret) Hannah80 skrev (39 minutter siden): I partilederdebatten i går, så kom det vel ganske tydelig frem, at dette ikke vil skje. Mhm og det blir mer uro å vi får oppleve krig antagelig her også med tiden. Kommer en finanskrisen nu snart så får se hva som skjer. Bare å se på prisene som har økt med 500% osv på et år så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at det blir demonstrasjoner og kaos i vesten i tiåret som kommer. driver å ser den nu, men NAV. Heter arbeidsgiveren min og grunnen til at jeg ligger på sofaen og ikke holder på som nede i Afghanistan. eliten og feminister raserer vesten men jeg gidder ikke prøve å forklare det. Enten ser man det eller så går man til angrep når noen påpeker det. jeg er i mine beste år og pensjonert meg. Ikke bra nok for kvinnene uansett så har ikke tenkt å være noe moderne slave. Det venter jeg heller på en kollaps. Og du å resten betaler for det hele. snart står 1:3 for å betale for 2:3 som jobber i offentlig sektor eller er gamle/ligger på sofaen osv. å til høsten ser det ut som det blir skifte å da blir det enda mer av det. Dvs enda et skritt nærmere. jeg har hatt ferie i 4 år nå. Gadd ikke mer. Ingen muligheter i samfunnet uansett. Endret 17. august 2021 av Valentin
Gjest In absentia Skrevet 17. august 2021 #110 Skrevet 17. august 2021 Jullen skrev (5 timer siden): At du og jeg har totalt ulikt politisk syn betyr IKKE at jeg ikke har satt meg inn hvordan verden fungerer. For en tarvelig hersketeknikk å komme med. Er fullstendig klar over at det ikke bare er å ta inn mengder med flyktninger med store kulturkollisjoner helt ukritisk. Det er derimot så mange måter å hjelpe på! Og NOEN kvinner og barn kan faktisk et av verdens rikeste og mektigste land redde, uten å kollapse.. I utgangspunktet er jeg enig, men det er desverre fullt her. Vi har hundretusenvis som hat kommet til Norge og som strengt tatt ikke har beskyttelsesbehov. Vi har også de som hadde det for 20 år siden, men det har blitt fred i landet deres siden. Hvis 10.000 muslimer reiser tilbake til midt-østen så kan 10.000 afghanere få plassen deres. Problemet er at det er mange fler som kunne tenke seg å komme. 18 millioner ønsker å flytte fra Afghanistan. Vi har ikke plass. Vi må tenke langsikt, 1000 år frem. Hvorfor ønsker vi å ødelegge landet vårt og gjøre det like oppstykket og kaotisk som landene disse flykter fra? Hvorfor ønsker vi å importerr ideologien og verdiene som banet vei for voldelige islamister i utgangspunktet? Hvordan skal kvinner, homofile, exmuslimer og jøder være trygge i Europa?
miss summers Skrevet 17. august 2021 #111 Skrevet 17. august 2021 "Alle kan ikke vinne, noen må være kvinne" 💔 Denne strofen har jeg ytret mange ganger opp gjennom livet. Mest på gjørs. Lett å si for meg her hjemme i Norge, som både har høyt ansett jobb, egen leilighet, egen bil, stikker på trening når jeg vil, går kledd i hva jeg vil. Og er barnløs fordi jeg vil.. I Afghanistan har nok kvinner vært undertrykt alltid uansett, spesielt på landsbygda. Men nå blir det verre. Hvorfor er Afghanistan alltid et valg mellom verre eller verst? 1
Sankt-Vinger Skrevet 17. august 2021 #112 Skrevet 17. august 2021 Portvinpiken skrev (20 timer siden): Det er helt ille det som skjer i Afghanistan og måten USA har håndtert dette. Og jeg må si at jeg blir i hvert fall bekymret på generelt grunnlag når jeg ser mange av svarene i denne tråden fra kunnskapsløse og lite empatiske folk som er så heldige å bo i Norge. Skremmende holdninger. hvordan tror du det hadde vært i landet hvis alle som har problemer skal hentes inn. Vi hadde fått overfylte køer med personer som trenger hjelp. økonomisk går ikke dette. velferden vil rase sammen. Islam er ikke kopatibel med vestlig kultur. mer kriminalitet og uro. Det er nå vi må stenge igjen. 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 17. august 2021 #113 Skrevet 17. august 2021 Ja, det bekymrer meg. https://www.dagbladet.no/nyheter/kvinner-i-kabul--de-vil-drepe-oss/74118028?fbclid=IwAR1SBiQL1VTZcGB06kKdtN-Z-Fyv600lRuku2O4cyb_Ja5nWRRBEHLzkNJU
Underligsirkel Skrevet 17. august 2021 #114 Skrevet 17. august 2021 Kanskje klarer Taliban å lage noe form tillit og disiplin nok til styre landet som et land. Jeg vet det ikke er riktig, men jeg ble faktisk litt sint da jeg så alle de flyplassbildene. Unge menn fra vesten har dødd på deres jord for hjelpe dem å beskytte landet sitt. Men afghanske menn gir blaffen, og er i første rekke ut av landet. De klarer ikke engang å vedlikeholde bil veiene vesten bygde opp der, på grunn av korrupsjon og vilje. Jeg håper vesten slutter å bryr seg, og gir kun asyl til kvinner og barn. Fuck gjenforening. 5
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 17. august 2021 #115 Skrevet 17. august 2021 (endret) Jeg leser at det er USAs presidents skyld. Jeg vet ikke, men hvordan kunne dette skje? 20 års kamp bortkastet. Hvorfor trakk vesten seg ut? Endret 17. august 2021 av Hvemsomhelst
AllahBallah Skrevet 17. august 2021 #116 Skrevet 17. august 2021 Stakkars kvinner og familier. Da er det bare å stålsette seg for å bli styrt av menn ala disse: Føyer du deg ikke etter deres regler og vilkår (inkludert å gifte bort din egen 9 år gammel datter til en av disse kvalme psykopatiske mennene), er det bare å forberede seg på sin egen henrettelse: 2
Jullen Skrevet 17. august 2021 #118 Skrevet 17. august 2021 In absentia skrev (29 minutter siden): Blessed be the fruit Dette er VERRE enn Handmaids tale. Ikke minst fordi dette IKKE dreier seg om dystopi. Men virkeligheten. Rett foran øynene våre😞😭 Men ja, det er lett å se hvor Margareth Atwood hentet inspirasjonen fra😔 4
Example Skrevet 17. august 2021 #119 Skrevet 17. august 2021 Utrolig trist for de afghanerne som har kjempet mot Taliban og deres tankegods. Så kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt på mangelen på motstand. Afghanistan er et godt eksempel på hvorfor vesten ikke skal blande seg inn i disse konfliktene. Den "innsatsen " var ikke verdt stort. Nå må vanlige afghanere vise at de ønsker noe annet. Muligheten er nå. Dessverre tror jeg faktisk at de har mer støtte i befolkningen enn det vi liker å tro. Da er det vanskelig å gjøre noe. 1
Gjest In absentia Skrevet 17. august 2021 #120 Skrevet 17. august 2021 Jeg innså nettopp en fryktelig ting. Den «ekte» krigen har ikke en gang startet. Taliban er ikke godt nok organisert til å klare å styre et land, og det kommer til å bli interne maktkamper i svært nærstående tid. Jeg vil tro at forskjellige fraksjoner allerede prøver å sikre seg etterlatte amerikanske våpen til de kommende kampene. Kaoset som vil oppstå, kombinert med helt ekstremt mye våpen kommer til å bli ille. Sivilbefolkningen kommer til å være fanget i kryssilden og virkelig bli utsatt for et blodbad 😕
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå