Gå til innhold

Er det flere som bekymrer seg voldsomt for det som skjer i Afghanistan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt ille det som skjer i Afghanistan og måten USA har håndtert dette. Og jeg må si at jeg blir i hvert fall bekymret på generelt grunnlag når jeg ser mange av svarene i denne tråden fra kunnskapsløse og lite empatiske folk som er så heldige å bo i Norge. Skremmende holdninger.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Equinox skrev (11 minutter siden):

Nato har vært i Afghanistan i 20 år for å stagge Taliban, brukt millarder av kroner på opplæring, trening av hærstyrker og humanitær hjelp. Så tar Taliban over en knapp måned etter at man trekker seg ut, jeg sier, støtt diplomatisk og humanitært i nærområdene og la det bli med det.

Afghanere får selv finne ut hvordan de vil leve.

Rimelig sjokkerende hvor fort det gikk. Det kan nok tyde på at dette ikke var helt veien å gå. Men fryktelig trist for de som ønsker å leve mer moderne .

• Liker 1
Skrevet

Mediedekningen av det som skjer er ekstremt ubalansert. Det er nærmest opplyst og vedtatt at Taliban er morderisk hær som er ute etter å drepe alt som rører seg, og de som ikke kommer seg unna nå er døde innen kort tid. Noe som selvsagt ikke er tilfellet. Maktovertagelsen minner mer om et politisk kupp, enn en krig. 

Det har også kommet rapporter om at Taliban i flere byer overhode ikke var interessert i å ta over nå, men måtte fordi politi regjeringshær forlot sine poster. Taliban sier de var tvunget til å ta over for å hindre kaos og kriminalitet. 

Men i vesten blir ikke slikt rapportert. Her det ett narrativ som gjelder. Og det er zombie-terroristene som dreper alt som rører seg. 

• Liker 4
Skrevet

Ja jeg er veldig bekymret og synes det er så trist for de (spesielt kvinner og jenter) som bor der :(

• Liker 4
Skrevet

Afganerne viser med all tydelighet at de foretrekker en klans- og æreskultur. Stopp ALL hjelp til landet.

• Liker 9
Skrevet

Helt forferdelig å være vitne til kaoset i Afghanistan og jeg føler med sivile afghanere som er de største offrene i denne saken. Nok en gang bevis på at USAs rolle i verdenspolitikken er en komplett fiasko. 

• Liker 1
Skrevet
Portvinpiken skrev (1 time siden):

Det er helt ille det som skjer i Afghanistan og måten USA har håndtert dette. Og jeg må si at jeg blir i hvert fall bekymret på generelt grunnlag når jeg ser mange av svarene i denne tråden fra kunnskapsløse og lite empatiske folk som er så heldige å bo i Norge. Skremmende holdninger.

USA kunne nok godt ha hatt en bedre planlagt måte å trekke seg ut av landet på, men man kan jo med det rette spørre seg selv når men ser hvordan det har gått om hvorfor men eksempelvis skulle ha vært der i 10 år til.

Men man kan vel spørre seg om den Afghanske hæren har håndert dette eksemplarisk. Det har utviltsomt spart mange menneskeliv at konflikten ikke har vært større ved fremrykkingen til Taliban, men gir man opp så lett som regjeringshæren har gjort så skal man fra deres side ikke heve røysten for høyt dersom man ikke liker det som kommer, hva nå enn det blir.

Går man inn for ikke å isolere Taliban så kan det godt være at humanitær bistand blir effektivt i nærområdene i land tid fremover, det kan man jo håpe på, men det kommer annpå sikkerhetssituasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Dere skal ikke se bort ifra dødstallene i Afghanistan kommer til å gå ned med Talibans inntreden. Ikke glem at Afghanistan i mange år nesten daglig har vært plaget av terroraksjoner.  Fanatiske selvmordsbombere som har spredd død og begravelse. Disse vil det nok bli slutt på nå. Det samme gjelder korrupsjonen. Da Taliban sist regjerte på 90-tallet ble bl.a. korrupsjon hardt straffet med håndkapping og dødsstraff. En grunn til at Taliban så enkelt tok over landet nå er at folket der er lei av sikkerhetssituasjonen. Folket i Afghanistan er tydeligvis på et så lavt utviklingsstadie at de trenger sharia for å holdes i tømmene. Dessverre kommer dette til å gå veldig hardt utover jenter og kvinner i landet. De blir redusert til kveg. Til og for menn. 

• Liker 10
Skrevet
altius skrev (28 minutter siden):

Dere skal ikke se bort ifra dødstallene i Afghanistan kommer til å gå ned med Talibans inntreden. Ikke glem at Afghanistan i mange år nesten daglig har vært plaget av terroraksjoner.  Fanatiske selvmordsbombere som har spredd død og begravelse. Disse vil det nok bli slutt på nå. Det samme gjelder korrupsjonen. Da Taliban sist regjerte på 90-tallet ble bl.a. korrupsjon hardt straffet med håndkapping og dødsstraff. En grunn til at Taliban så enkelt tok over landet nå er at folket der er lei av sikkerhetssituasjonen. Folket i Afghanistan er tydeligvis på et så lavt utviklingsstadie at de trenger sharia for å holdes i tømmene. Dessverre kommer dette til å gå veldig hardt utover jenter og kvinner i landet. De blir redusert til kveg. Til og for menn. 

Det skal bli litt interessant å se om vesten kommer til å ha diplomatiske bånd til Taliban og om det kommer til å bli mye fredeligere der etterhvert, som du sier dersom selvmordsaksjonene bla opphører.

Dersom det skjer og det blir fred kan vel (og skal vel) endel av de afghanske flyktningene i Europa og landene rundt Afghansitan reise hjem igjen om det ikke lenger er grunnlagg for opphold.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/3p6P/kronikk-alle-flyktninger-har-ikke-rett-til-aa-bli-vaerende-hanne-soph

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror disse styrkene som USA har trent opp blir fort sett på som USA vennlig og deretter straffet så deserterer mange over til taliban for å berge livet sitt rett og slett. Ja dette er bare tragisk. Syns virkelig synd i kvinner og barn der.  De burde fått hjelp i det minste. 

• Liker 1
Skrevet
Equinox skrev (1 time siden):

Det skal bli litt interessant å se om vesten kommer til å ha diplomatiske bånd til Taliban og om det kommer til å bli mye fredeligere der etterhvert, som du sier dersom selvmordsaksjonene bla opphører.

Dersom det skjer og det blir fred kan vel (og skal vel) endel av de afghanske flyktningene i Europa og landene rundt Afghansitan reise hjem igjen om det ikke lenger er grunnlagg for opphold.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/3p6P/kronikk-alle-flyktninger-har-ikke-rett-til-aa-bli-vaerende-hanne-soph

Hvordan blir livet til kvinner og barn da??? Kvinner blir som vanlig aldri hørt verken av vesten eller noen nedi der. De får bare ta i mot som vanlig. 

• Liker 2
Gjest In absentia
Skrevet
Charlie Amberson skrev (10 timer siden):

Forfeilede kulturer får flest barn, så rent evolusjonært er de ikke forfeilet. Mange barn arver tankegodset. Nissen er med på lasset til Europa.

Enig. De med flest etterkommere vinner, og sånn sett vinner Taliban over Vesten med ekstrem margin. 

Gjest In absentia
Skrevet
lille pille skrev (10 timer siden):

Jeg er på generelt grunnlag bekymret når tankegods som består av elementer som homohat, systematisk undertrykking av kvinner, tvangsgifting, arrangert ekteskap, pedofili og seksuell omgang med barn, inhumane avstraffelser(amputasjon, steining), religiøs indoktrinering, religiøs tro fremfor vitenskap og fremgang, sosial kontroll og fryktkultur +++ Når slikt tankegods får større utbredelse. Da blir jeg bekymret. Uavhengig av hvor i verden det skjer.

Mange av de som flykter fra Afghanistan følger jo slik tankegang, bare at de helst skulle hatt noen andre enn Taliban i ledelsen av emiratet. Mange flykter dessuten av økonomiske grunner ig ikke ideologiske.

Gjest In absentia
Skrevet
jabx skrev (8 timer siden):

Nja, et av problemene med Somalia er vel mangelen på sentral kontroll. Hadde ikke Taliban noenlunde kontroll før de ble styrtet forrige gang?

Men det er klart, Afghanistan er visst et lappeteppe av ulike folkeslag, så det kan være at klanen står sterkere enn Taliban sentralt, og at Taliban dermed vil slite med å holde kontroll.

Det er jo multikulturen som fører til fravær av felles system og gjør det så lett for voldelige grupper å velte samfunnet og da kontroll. Da er klanen, mange barn, kun hjelpe seg og sine og å knuse naboene den eneste måten å overleve på. Sånn blir det i multikulturelle Europa også til slutt.

Gjest In absentia
Skrevet
Jullen skrev (17 timer siden):

Syns det er urovekkende hva folk får seg til å skrive her. Det er bare grusomt det som skjer i Afghanistan nå, men folk er mest bekymret over hvordan dette kan påvirke trygge lille Norge på noen som helst måte😶

Nei, vi kan ikke redde de uskyldige sivile ofrene. Verken undertrykte kvinner og barn som kommer til å bli drept i tusentall der nå. Antagelig ikke en liten brøkdel en gang. Men å sitte å si at oppi alt det grusomme som skjer, så er det som fryktes aller aller mest at Norge i det hele tatt kanskje vil forsøke å hjelpe noen få potensielle afghanske flyktninger😳😣 …Det er bare så umenneskelig kynisk og egosentrisk at jeg har ikke ord.

Enten vi har mulighet til å hjelpe eller ikke, kan ikke folk FORSØKE å være litt medmenneskelige her i det minste?!

Om dere er så livredde for at Norge vil hjelpe litt. VER SÅ SNILL å hold det for dere selv😣

Jeg synesdet er urovekkende at folk kan lukke øynene og skru av konsekvenstenkingen slik du gjør her. Jeg har fryktelig vond av det som skjer ig synes det er en ufattelig tragedie for hele landet. Men det som har skjedd har skjedd. De kan ikke komme hit. 

Skrevet

De som mener at befolkningen støtter dette kuppet må forstå at den kvinnelige delen av befolkningen mister alt. 80% av de som prøver å flykte er kvinner og barn. Kvinnelige statsledere blir myrdet eller fengslet, jenter vil bli nektet utdanning, og kvinner forvist fra jobbene sine. Og de "heldige" blir påtvunget burka og må bare deale med det. Husk at de har hatt 20 år med visse rettigheter som nå blir fratatt. 

Vi kan gjerne bekymre oss for å få vestlige ut, og de enkelte flyktingene som klarer å ta seg ut. Men den akutte empatien bør ligge på de som faktisk opplever en real life Handmaids Tale. De har ikke bedt om dette.

https://www.theguardian.com/world/2021/aug/15/an-afghan-woman-in-kabul-now-i-have-to-burn-everything-i-achieved

image.png.9c00f3c5b9c20b1edf6e4819d69131ea.png

• Liker 8
Skrevet
Bente1234 skrev (1 time siden):

Hvordan blir livet til kvinner og barn da??? Kvinner blir som vanlig aldri hørt verken av vesten eller noen nedi der. De får bare ta i mot som vanlig. 

Etter alt å dømme vil det bli verre for mange kvinner og barn, men som jeg sier det kommer annpå hva og hvordan Taliban kommer til å forholde seg til omverdenen. Blir de isolert eller vil det finnes dialog og håp om humanitær innsats og diplomati om hvordan landet skal styres. Og for å gjøre det klart, ja USA kunne definitivt ha løst tilbaketrekkingen bedre men glem nå ikke "innsatsen" til regjeringsstyrkene som er trent opp av NATO, de la ned våpnene mange steder uten særlig motstand.

Afghanere som er for demokrati og frihet for kvinner burde vel først og fremst være kritiske mot dem og ikke NATO som tross alt har prøvd (med hell og uhell) å bedre situasjonen i forhold til Taliban i 20 år. Når man ser fasiten etter etpar uker etter 20 år innsats, så ja det er synd på kvinner og barn i Afghanistan, men hva skal NATO gjøre da, sende ned styrker igjen som skal være der i 20 år til med potensiale for samme resultat når de engang trekker seg ut?

Jeg går utifra (uten at jeg vet det) at endel kvinner som har levd i de delene av landet som regjeringen og NATO har kontrollert tross alt har hatt det bedre enn de vil ha det under Taliban så du kan jo ikke si at de "som vanlig aldri blir hørt av vesten" Noe bra må jo NATO ha gjort i de 20 årene de har vært der, hvis ikke ville jo alle vært glad når de nå trekker seg ut.

Men som jeg sa i en annen post, Afghanere må finne ut selv hvordan de vil leve, så for vi håpe man kan bidra humanitært og diplomatisk.

• Liker 2
Skrevet
XaoS skrev (27 minutter siden):

De som mener at befolkningen støtter dette kuppet må forstå at den kvinnelige delen av befolkningen mister alt. 80% av de som prøver å flykte er kvinner og barn. Kvinnelige statsledere blir myrdet eller fengslet, jenter vil bli nektet utdanning, og kvinner forvist fra jobbene sine. Og de "heldige" blir påtvunget burka og må bare deale med det. Husk at de har hatt 20 år med visse rettigheter som nå blir fratatt. 

Vi kan gjerne bekymre oss for å få vestlige ut, og de enkelte flyktingene som klarer å ta seg ut. Men den akutte empatien bør ligge på de som faktisk opplever en real life Handmaids Tale. De har ikke bedt om dette.

https://www.theguardian.com/world/2021/aug/15/an-afghan-woman-in-kabul-now-i-have-to-burn-everything-i-achieved

Det bildet gjorde sterkt inntrykk. Jeg blir regelrett kvalm av det som foregår nå. 

• Liker 5
Gjest In absentia
Skrevet
XaoS skrev (1 time siden):

Hvis 80% av de som prøver å flykte er kvinner, hvorfor ser man ikke en eneste kvinne blant de som vandrer over grensene?

Gjest In absentia
Skrevet
Hannah80 skrev (43 minutter siden):

Det bildet gjorde sterkt inntrykk. Jeg blir regelrett kvalm av det som foregår nå. 

Det foregår verre ting også for å si det mildt. Taliban er tilhengere av offentlig steining.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...