Gjest Paramount Skrevet 16. august 2021 #61 Skrevet 16. august 2021 Anonymburker skrev (11 timer siden): Forresten, det eneste som bekymrer meg er ny rød-grønn regjering samtidig som en flyktningstrøm fra Afghanistan kommer.. Nå er forstørrelsesglasset rettet mot Afghanistan. Opinionen bygges av mediedekningen, snart står ansvarlige politikere fram og overbyr hverandre i antall som skal få komme til vesten. Dette tar aldri slutt. Får håpe danskene finner en mer kreativ løsning.
Charlie Amberson Skrevet 16. august 2021 #62 Skrevet 16. august 2021 Staten der var flere soldater, hadde bedre våpen og nokså god opplæring fra usa/nato får vi tro. Likevel mister de landet så fort. De manglet viljen. Kanskje er den innbilte muligheten til å flykte utenlands, som mange dingler foran øynene deres, noe av grunnen til at viljen forsvant? 3
Gjest NoDiablo Skrevet 16. august 2021 #63 Skrevet 16. august 2021 Jullen skrev (7 timer siden): Syns det er urovekkende hva folk får seg til å skrive her. Det er bare grusomt det som skjer i Afghanistan nå, men folk er mest bekymret over hvordan dette kan påvirke trygge lille Norge på noen som helst måte😶 Nei, vi kan ikke redde de uskyldige sivile ofrene. Verken undertrykte kvinner og barn som kommer til å bli drept i tusentall der nå. Antagelig ikke en liten brøkdel en gang. Men å sitte å si at oppi alt det grusomme som skjer, så er det som fryktes aller aller mest at Norge i det hele tatt kanskje vil forsøke å hjelpe noen få potensielle afghanske flyktninger😳😣 …Det er bare så umenneskelig kynisk og egosentrisk at jeg har ikke ord. Enten vi har mulighet til å hjelpe eller ikke, kan ikke folk FORSØKE å være litt medmenneskelige her i det minste?! Om dere er så livredde for at Norge vil hjelpe litt. VER SÅ SNILL å hold det for dere selv😣 Enig. Jeg forstår at vi ikke kan redde hele verden, eller gjøre noe for den saks skyld. Men at enkelte oppfordrer til å ikke bry oss, eller enkelt avfeier det med at "jaja, sånt skjer i dårligere samfunn, bare la dem holde på", vitner bare om hvor bortskjemte vi er i trygge Norge.
2ro Skrevet 16. august 2021 #64 Skrevet 16. august 2021 Jeg leser nå i Dagbladet at det ikke ligger i kortene at NATO går inn i landet igjen. Jeg forstår ingenting. Skal ikke folket få hjelp slik det eneste alternativet er å flykte eller godta forholdene. Hvor skal alle flyktninger ta veien? Er det noen som kan forklare hva som kan være planen? 1
Nicathv Skrevet 16. august 2021 #65 Skrevet 16. august 2021 (endret) Charlie Amberson skrev (25 minutter siden): Staten der var flere soldater, hadde bedre våpen og nokså god opplæring fra usa/nato får vi tro. Likevel mister de landet så fort. De manglet viljen. Kanskje er den innbilte muligheten til å flykte utenlands, som mange dingler foran øynene deres, noe av grunnen til at viljen forsvant? Svært tvilsomt. Grunnen er at den USA/NATO-støttede regjeringen er gjennomkorrupt og kun har vært til gode for en liten del av befolkningen som bor i de aller største byene. Mange av soldatene har heller ikke fått betalt på måneder. Det er heller ingen særlig nasjonalfølelse i landet, så hva skal de ofre livet sitt for? Mange forskjellige etnisiteter ble bare slått sammen til et land av britene, flere av etnisitetene ble delt mellom to eller flere land. Klassisk kolonialistisk splitt-og-hersk. Det er som om den østre halvparten av Frankrike ble slått sammen med den sørligste delen av Tyskland, nordre Tsjekkia, sør-Polen og nordvest-Slovakia. Sett så en liten gjeng med krigsherrer finansiert av Kina til å styre, rykk inn med kinesiske tropper for å sikre de største byene, drit i landsbygda og alle mindre byer bortsett fra å bombe dem litt av og til, og håp at det ordner seg og at ingen kommer til å gjøre opprør. Bli deretter kjempesjokkert over at en ekstremistisk gruppe fra den franske landsbygda, som blir finansielt støttet av vest-Frankrike (som forøvrig er samme land som nord-Spania og sør-England), overtar byene etter at kineserene drar. Virkeligheten er enda dummere enn mitt fantasiscenario. Endret 16. august 2021 av Nicathv 12
Charlie Amberson Skrevet 16. august 2021 #66 Skrevet 16. august 2021 45 minutter siden, In absentia said: *Noen* i vesten ønsker å destabilisere Europa og ødelegge landene for alltid med kaos og vold. Ingen land med lojale ledere tar inn millioner av et helt annet folkeslag med helt motstridende verdier og kultur. Til og med muslimske land vil ikke ta i mot millioner av muslimer fra andre land. Har også lurt på hvorfor de ikke drar til arabiske land, til Malaysia og folkerike Indonesia når de anser islam som så viktig at de må bygge moskeer i Europa. Tyrkia og Iran har tatt imot mange da. Og det lille landet Libanon som hadde kristen majoritet for noen tiår siden, men også svært mange muslimer, har tatt imot veldig mange flere flyktninger relativt sett. Landet ble kalt østens Sveits og hovedstaden Beirut ble kalt midt-østens Paris. I dag kan sammenligning med Teheran og gårsdagens Kabul være mer riktig. Les mer om Libanon for å se hva som skjer med små land som overstrømmes. Eller om "indianerne" i Amerika for den del. 8
Måsabjønnen Skrevet 16. august 2021 #67 Skrevet 16. august 2021 Bekymrer meg egentlig lite, utover en ev. flyktningbølge. Bekymrer meg ikke for hva som skjedde i Norge i middelalderen heller, men vi har likevel kommet dit vi er i dag. La nå Afghanistan få bruke noen hundre år på å modernisere seg uten innblanding utenfra, det er det eneste rasjonelle. Å presse våre verdier på land som ikke har fulgt med i timen gir ingen mening i det hele tatt, og ved å åpne opp for flyktninger her blir det færre igjen der til å kunne påvirke i en mer moderne retning. Det vil da ta enda mer tid for dem å hente seg inn. 4
Nicathv Skrevet 16. august 2021 #68 Skrevet 16. august 2021 (endret) Charlie Amberson skrev (14 minutter siden): Har også lurt på hvorfor de ikke drar til arabiske land, til Malaysia og folkerike Indonesia når de anser islam som så viktig at de må bygge moskeer i Europa. Det er to veldig enkle grunner: Europa er nærmere, altså lettere å ta seg til, og Europa er mye rikere, altså er det større sjanse for å få et godt liv. De aller fleste flyktninger blir forøvrig værende i naboland. De fleste Afghanere drar til Iran eller Pakistan. Verken Afghanistan, Malaysia eller Indonesia er arabiske land, forresten. Endret 16. august 2021 av Nicathv 4
Charlie Amberson Skrevet 16. august 2021 #69 Skrevet 16. august 2021 (endret) 36 minutter siden, NoDiablo said: Enig. Jeg forstår at vi ikke kan redde hele verden, eller gjøre noe for den saks skyld. Men at enkelte oppfordrer til å ikke bry oss, eller enkelt avfeier det med at "jaja, sånt skjer i dårligere samfunn, bare la dem holde på", vitner bare om hvor bortskjemte vi er i trygge Norge. Vi kan og bør fortsette å støtte organisasjoner som hjelper folk der de er. Mange flere hjelpes og mye mer hjelp pr krone og pr euro slik, enn om mange skal hit på et NAV-liv som de ikke engang trives i. Støtt gjerne mer også. Leger uten grenser, Redd barna, Kirkens nødhjelp. Vi hjelper ikke verden ved at norsk økonomi går åt skogen og at NAV etterhvert sluker mer og mer av statsbudsjettet. Endret 16. august 2021 av Charlie Amberson 5
Gjest ABM Skrevet 16. august 2021 #70 Skrevet 16. august 2021 In absentia skrev (12 timer siden): Denne helgen har gått med til å lese om Afghanistan og følge med på videoer og skildringer som afghanere legger ut på nettet. Jeg bekumrer meg voldsomt av flere årsaker, men jeg føler egentlig at ingen bryr seg/deler disse følelsene. For det første er jeg svært bekymret for den urbane, noenlunde sekulære afghanske befolkningen, særlig kvinnene. Jeg bekymrer meg for alle med utdanning og evne til å tenke selv. Jeg bekymrer meg for økonomien i Afghanistan. Der Taliban har hatt kontroll har det vært fattigdom, sult og tilbakegang på alle felt. Kvinner sendes hjem fra jobb og utdanning, tvangsgiftes så snart de blir kjønnsmodne og blir tvunget til å være fødemaskiner. Forvent at fødselsraten skyter i været fra 4 barn per kvinne i dag til 7-8. Dette mens 50% av befolkningen er under 15 år allerede og befolkningen har steget fra 12 mill i 1990 til nesten 40 mill i dag. De vil slle bli lutfattige, mangle utdanning og informasjon, og volden vil bare fortsette med mindre de prøver å ekspandere et annet sted. Den andre bekymringen min går på fremtiden, freden og friheten i Norge. De sier at 18 millioner mennesker kan bli fordrevne fra Afghanistan. Millioner er allerede på vei mot hver eneste grense Afghanistan har. Mange ønsker seg til Europa, men det går rett og slett ikke. Vi har ingen sted å gjøre av dem eller jobber å gi dem. I tillegg er afghanere statistisk sett en av de gruppene med dårligst forutsetninger til å integreres i vesten da de fleste er analfabeter som har vokst opp i et religiøst diktatur uten internett. De er en av gruppene som står for mest drap, voldtekt og kriminalitet i forhold til folketalll i ALLE europeiske land som de kommer til i større antall. Jeg bekymrer meg også veldig for ideologien som islamistene står for og at denne skal få mer innflytelse i vesten (noe den allerede har gjort kraftig de siste 30 år). Alle våre friheter og rettigheter står på spill, særlig for kvinner, ateister, jøder og homofile. Vi kommer ikke til å ha sjangs dersom folk som sympatiserer med slike verdier får en signifikant populasjon her og kan ta gradvis mer kontroll gjennom vold og bistand fra islamistiske nasjoner utenfra. Bare tenk hvor absurd tanken på å ikke kunne tegne fritt av frykt for å bli drept på åpen gate ville vært for få tiår siden. Jeg frykter at vi bare har sett begynnelsen, og at det som skjer i Afghanistan vil skje her om et par hundre år. Om et par hundre år?😂😂😂..Tipper skylappene blir borte innen 5 år jeg da.. vi er på strak kurs mot et klimatisk ragnarokk uten historisk sidestykke innen 25 å!!! Skal ikke si at det som skjer i Afgahnistan er uvesentlig...men i den store sammenhengen interresserer det meg midt i ryggen..lavt nede🤭
Charlie Amberson Skrevet 16. august 2021 #71 Skrevet 16. august 2021 6 minutter siden, Nicathv said: Det er to veldig enkle grunner: Europa er nærmere, altså lettere å ta seg til, og Europa er mye rikere, altså er det større sjanse for å få et godt liv. De aller fleste flyktninger blir forøvrig værende i naboland. Verken Afghanistan, Malaysia eller Indonesia er arabiske land, forresten. Selvfølgelig ikke og det skrev jeg vel da heller ikke. 1
Nicathv Skrevet 16. august 2021 #72 Skrevet 16. august 2021 Charlie Amberson skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig ikke og det skrev jeg vel da heller ikke. Innlegget ditt var litt uklart på akkurat det, men informasjonen var mest til andre som leser 1
Gjest NoDiablo Skrevet 16. august 2021 #73 Skrevet 16. august 2021 (endret) Charlie Amberson skrev (6 minutter siden): Vi kan og bør fortsette å støtte organisasjoner som hjelper folk der de er. Mange flere hjelpes og mye mer hjelp pr krone og pr euro slik, enn om mange skal hit på et NAV-liv som de ikke engang trives i. Støtt gjerne mer også. Leger uten grenser, Redd barna, Kirkens nødhjelp. Vi hjelper ikke verden ved at norsk økonomi går åt skogen og at NAV etterhvert sluker mer og mer av statsbudsjettet. Jepp. Og sånne enkle personlige tiltak burde ikke være for vanskelig å gjennomføre. Endret 16. august 2021 av NoDiablo
Charlie Amberson Skrevet 16. august 2021 #74 Skrevet 16. august 2021 (endret) 1 hour ago, Nicathv said: Her er en liste over de 10 landene i verden som har tatt imot flest flyktninger de siste årene: Tyrkia (muslimsk land! 😲) Jordan (muslimsk land! 😲) Colombia Libanon (muslimsk land! 😲) Pakistan (muslimsk land! 😲) Uganda Tyskland Sudan (muslimsk land! 😲) Iran (muslimsk land! 😲) Bangladesh (muslimsk land! 😲) Totalt antall flyktninger i muslimske land blant topp 10: over 12 millioner Totalt antall flyktninger i europeiske land blant topp 10: 1,1 million Her er den samme listen, men justert for innbyggertall: Aruba Libanon Curacao Jordan Tyrkia Colombia Uganda Chad Panama Guyana Legg merke til hvor mange av dem som er i Europa. Ett og null. The world's refugees in numbers Fin liste. Men skulle gjerne sett samme liste der flyktninger fra naboland/like kulturer var fratrukket. Det er det som betyr mest for gnisninger mellom kulturer og integreringsvansker. Sånn pr folketall tipper jeg at Sverige, Tyskland og flere europeiske land, kanskje også Norge, da ville vært høyt oppe på listen. Norge har jo også tatt imot en del "økonomiske flyktninger" fra Sverige og Polen de siste årene, og rent bortsett fra partyfaktor og kanskje litt flere stjålne sykler, så er sannsynligvis ingen av dem i PSTs kikkert. Endret 16. august 2021 av Charlie Amberson 1
jabx Skrevet 16. august 2021 #75 Skrevet 16. august 2021 Underligsirkel skrev (13 timer siden): Det vil bli det nye Somalia. Er vi heldig så deler landene rund hele Afghanistan. Nja, et av problemene med Somalia er vel mangelen på sentral kontroll. Hadde ikke Taliban noenlunde kontroll før de ble styrtet forrige gang? Men det er klart, Afghanistan er visst et lappeteppe av ulike folkeslag, så det kan være at klanen står sterkere enn Taliban sentralt, og at Taliban dermed vil slite med å holde kontroll. 1
jabx Skrevet 16. august 2021 #76 Skrevet 16. august 2021 AllahBallah skrev (13 timer siden): Jeg får i hvertfall veldig vondt av befolkningen der. Spesielt den delen av befolkningen som har satt pris på smaken av, og sett frem til et liv i frihet. Tenker de har det helt grusomt nå. Nytter ikke å gå imot Taliban og andre islamistiske gærninger heller. De blir jo henrettet om de mener eller gjør noe islamistene mener er mot islam. Triste saker 😓 Hvem har sett frem til et liv i frihet? USA har vært der i 20 år, og de har ikke kommet noen vei. På landsbygda er det fortsatt fundamentalistisk islam som rår. Brutaliteten har vært der hele tiden, men USA har holdt en svak og ubrukelig regjering ved makten slik at det i større byer sikkert har vært en illusjon av stabilitet. Men det virker nesten mer som at det har vært så vestlige diplomater og lignende skulle kunne gå rundt i byene og snakke om hvor bra det har vært. Samtidig, rett utenfor byen, råder stammekulturen og voksne menn har giftet seg med niåringer. 4
Gjest Paramount Skrevet 16. august 2021 #78 Skrevet 16. august 2021 Charlie Amberson skrev (2 timer siden): Vi kan og bør fortsette å støtte organisasjoner som hjelper folk der de er. Mange flere hjelpes og mye mer hjelp pr krone og pr euro slik, enn om mange skal hit på et NAV-liv som de ikke engang trives i. Støtt gjerne mer også. Leger uten grenser, Redd barna, Kirkens nødhjelp. Vi hjelper ikke verden ved at norsk økonomi går åt skogen og at NAV etterhvert sluker mer og mer av statsbudsjettet. Helt enig. Å tro at en kan flytte hele folkeslag over halve jordkloden er feil. Det er ikke riktig for noen. En skal huske på at det vi karakteriserer som galskap i fjerne himmelstrøk, er på langt nær så galt som vi tror etter vår overbeskyttende målestokk. Kulturforskjellen er stor. Og den kulturen som har fostret galskapen finnes i de aller fleste menneskene fra samme område, også i de som vi ønsker å hjelpe. Det handler om ulike familier og slekter, ulik tro, ikke skurker mot uskyldige. Vi ønsker å se alt i svart hvitt og redde de uskyldige. De uskyldige er også bærere av samme kultur, samme kultur som har fostret det som for oss framstår som galskap. Selvsagt er det en plikt å hjelpe. Men den aller beste løsningen er å hjelpe dem slik at de løser sine egne problemer, og klarer selv å etablere et velordnet og trygt samfunn, ikke ved hjelpe folk til å flykte. Midlertidig sikkerhet er bra, men den er midlertidig. Det er ikke en permanent løsning.
GrønnNellik68 Skrevet 16. august 2021 #79 Skrevet 16. august 2021 https://www.vg.no/#/video/223412/her-klamrer-de-seg-fast-til-flyet?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1&utm_campaign=overlay-main-ios syns det er skremmende vi vil nok få merke det i vesten etterhvert 4
Equinox Skrevet 16. august 2021 #80 Skrevet 16. august 2021 2ro skrev (5 timer siden): Jeg leser nå i Dagbladet at det ikke ligger i kortene at NATO går inn i landet igjen. Jeg forstår ingenting. Skal ikke folket få hjelp slik det eneste alternativet er å flykte eller godta forholdene. Hvor skal alle flyktninger ta veien? Er det noen som kan forklare hva som kan være planen? Nato har vært i Afghanistan i 20 år for å stagge Taliban, brukt millarder av kroner på opplæring, trening av hærstyrker og humanitær hjelp. Så tar Taliban over en knapp måned etter at man trekker seg ut, jeg sier, støtt diplomatisk og humanitært i nærområdene og la det bli med det. Afghanere får selv finne ut hvordan de vil leve. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå