ludden Skrevet 16. august 2021 #41 Skrevet 16. august 2021 Det bryr meg overhodet ikke, det var bare et tidsspørsmål. USA har nok en annen krig på vent, derfor trekker de seg ut. USA er jo avhengig av at en krig pågår til enhver tid, uten kriger går USA konkurs. Hele landet har en så stor forsvarsindustri at fred i verden ville vært usa sin største katastrofe. 2
Gjest In absentia Skrevet 16. august 2021 #42 Skrevet 16. august 2021 Jullen skrev (5 timer siden): Syns det er urovekkende hva folk får seg til å skrive her. Det er bare grusomt det som skjer i Afghanistan nå, men folk er mest bekymret over hvordan dette kan påvirke trygge lille Norge på noen som helst måte😶 Nei, vi kan ikke redde de uskyldige sivile ofrene. Verken undertrykte kvinner og barn som kommer til å bli drept i tusentall der nå. Antagelig ikke en liten brøkdel en gang. Men å sitte å si at oppi alt det grusomme som skjer, så er det som fryktes aller aller mest at Norge i det hele tatt kanskje vil forsøke å hjelpe noen få potensielle afghanske flyktninger😳😣 …Det er bare så umenneskelig kynisk og egosentrisk at jeg har ikke ord. Enten vi har mulighet til å hjelpe eller ikke, kan ikke folk FORSØKE å være litt medmenneskelige her i det minste?! Om dere er så livredde for at Norge vil hjelpe litt. VER SÅ SNILL å hold det for dere selv😣 Har du satt deg inn i saken eller hvordan verden fungerer overhodet?
2ro Skrevet 16. august 2021 #43 Skrevet 16. august 2021 Jeg er også bekymret. Det er skrekkelige historier som kommer ut. Når de skulle berolige og sa (noe slik som) at så lenge man følger sharia lov har man ingen ting å frykte, fikk jeg en floke i magen. Dette kommer ikke til å gå bra. Stakkars mennesker som bor i landet. Hjerteskjærende. 13
Gjest In absentia Skrevet 16. august 2021 #44 Skrevet 16. august 2021 2ro skrev (52 minutter siden): Jeg er også bekymret. Det er skrekkelige historier som kommer ut. Når de skulle berolige og sa (noe slik som) at så lenge man følger sharia lov har man ingen ting å frykte, fikk jeg en floke i magen. Dette kommer ikke til å gå bra. Stakkars mennesker som bor i landet. Hjerteskjærende. Sånn blir det i Norge også om 100 år
Gjest In absentia Skrevet 16. august 2021 #45 Skrevet 16. august 2021 Jeg vil bare påpeke at flertallet av de som har kommet seg ut er «soldater» som forlot postene sine. 300.000 soldater var «trent opp», men de lot seg betale og nektet å kjempe. En stor andel tok bilene de hadde fått fra amerikanerne og kjørte rett til grensen. Er det virkelig disse som fortjener opphold i Europa?
Pipaluk Skrevet 16. august 2021 #46 Skrevet 16. august 2021 Marte79 skrev (9 timer siden): Det eneste som bekymrer meg er at det vil komme en ny flyktingsbølge og mer terrorister til Europa. Hvorfor kan ikke rike asiatiske land som Japan Kina, Malaysia og Singapore ta imot disse flyktningene. Er det bare vesten som skal gjøre dette?? 17
Gjest In absentia Skrevet 16. august 2021 #47 Skrevet 16. august 2021 Pipaluk skrev (Akkurat nå): Hvorfor kan ikke rike asiatiske land som Japan Kina, Malaysia og Singapore ta imot disse flyktningene. Er det bare vesten som skal gjøre dette?? *Noen* i vesten ønsker å destabilisere Europa og ødelegge landene for alltid med kaos og vold. Ingen land med lojale ledere tar inn millioner av et helt annet folkeslag med helt motstridende verdier og kultur. Til og med muslimske land vil ikke ta i mot millioner av muslimer fra andre land.
Nicathv Skrevet 16. august 2021 #48 Skrevet 16. august 2021 (endret) dobbeltinnlegg Endret 16. august 2021 av Nicathv
Nicathv Skrevet 16. august 2021 #49 Skrevet 16. august 2021 (endret) Pipaluk skrev (36 minutter siden): Hvorfor kan ikke rike asiatiske land som Japan Kina, Malaysia og Singapore ta imot disse flyktningene. Er det bare vesten som skal gjøre dette?? In absentia skrev (33 minutter siden): *Noen* i vesten ønsker å destabilisere Europa og ødelegge landene for alltid med kaos og vold. Ingen land med lojale ledere tar inn millioner av et helt annet folkeslag med helt motstridende verdier og kultur. Til og med muslimske land vil ikke ta i mot millioner av muslimer fra andre land. Her er en liste over de 10 landene i verden som har tatt imot flest flyktninger de siste årene: Tyrkia (muslimsk land! 😲) Jordan (muslimsk land! 😲) Colombia Libanon (muslimsk land! 😲) Pakistan (muslimsk land! 😲) Uganda Tyskland Sudan (muslimsk land! 😲) Iran (muslimsk land! 😲) Bangladesh (muslimsk land! 😲) Totalt antall flyktninger i muslimske land blant topp 10: over 12 millioner Totalt antall flyktninger i europeiske land blant topp 10: 1,1 million Her er den samme listen, men justert for innbyggertall: Aruba Libanon Curacao Jordan Tyrkia Colombia Uganda Chad Panama Guyana Legg merke til hvor mange av dem som er i Europa. Ett og null. The world's refugees in numbers Endret 16. august 2021 av Nicathv 18
2ro Skrevet 16. august 2021 #50 Skrevet 16. august 2021 In absentia skrev (12 minutter siden): Sånn blir det i Norge også om 100 år Naja, jeg tror det skal godt gjøres å utradere vår kultur. Vi er jo ikke blinde for hvilke utfordringer som kan skje. Det sies at andre generasjon med godt liv er nok til å sette vitenskap før religion. For å få til dette må nok en god porsjon integrering, fattigdomsbekjempelse og selektiv innvandringspolitikk til. Det er en humanitær katastrofe på vei og vi kan ikke hjelpe alle ved å flytte folk til andre områder. Det går ikke. Jeg aner virkelig ikke hva som er rett og galt. Det er fryktelig for befolkningen som ønsker å leve i fred, demokrati og er sivilisert samfunn. Jeg forstår ikke hvordan de har klart å få slik oppslutning. Er det virkelig så mange som ønsker å leve slike liv? Vi må i allefall ikke tillate dette på hjemmebane. Folk må være trygge for dette her og det inkluderer de som har flyttet fra dette. Spørs om FRP vinner på dette i valgkampen? Det er jo så ufattelig mange som trenger hjelp. Hjerteskjærende rett og slett. Jeg håper Norge bidrar kraftig slik de kan være trygg i nærområdet. Det virker som eneste måten å hjelpe mange. Og de arbeider med å hjelpe de som har hjulpet Norge tidligere... Det er bra.
Gjest In absentia Skrevet 16. august 2021 #51 Skrevet 16. august 2021 Nicathv skrev (1 minutt siden): Her er en liste over de 10 landene i verden som har tatt imot flest flyktninger de siste årene: Tyrkia Jordan Colombia Libanon Pakistan Uganda Tyskland Sudan Iran Bangladesh Her er den samme listen, men justert for innbyggertall: Aruba Libanon Curacao Jordan Tyrkia Colombia Uganda Chad Panama Guyana Legg merke til hvor mange av dem som er i Europa. Ett og null. The world's refugees in numbers De fleste av disse landene unntatt Tyskland har ikke «tatt i mot» noen som helst. Det har kommet en strøm av flyktninger, men disse får 0 bistand fra hvertslandet og må klare seg selv. De får ingen rettigheter eller statsborgerskap. Ikke barna deres heller.
Gjest In absentia Skrevet 16. august 2021 #52 Skrevet 16. august 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Naja, jeg tror det skal godt gjøres å utradere vår kultur. Vi er jo ikke blinde for hvilke utfordringer som kan skje. Det sies at andre generasjon med godt liv er nok til å sette vitenskap før religion. For å få til dette må nok en god porsjon integrering, fattigdomsbekjempelse og selektiv innvandringspolitikk til. Det er en humanitær katastrofe på vei og vi kan ikke hjelpe alle ved å flytte folk til andre områder. Det går ikke. Jeg aner virkelig ikke hva som er rett og galt. Det er fryktelig for befolkningen som ønsker å leve i fred, demokrati og er sivilisert samfunn. Jeg forstår ikke hvordan de har klart å få slik oppslutning. Er det virkelig så mange som ønsker å leve slike liv? Vi må i allefall ikke tillate dette på hjemmebane. Folk må være trygge for dette her og det inkluderer de som har flyttet fra dette. Spørs om FRP vinner på dette i valgkampen? Det er jo så ufattelig mange som trenger hjelp. Hjerteskjærende rett og slett. Jeg håper Norge bidrar kraftig slik de kan være trygg i nærområdet. Det virker som eneste måten å hjelpe mange. Og de arbeider med å hjelpe de som har hjulpet Norge tidligere... Det er bra. Jeg synes kulturen vår langt på vei er utradert allerede. Er det ikke islam og klankultur så er det amerikansk fjas og forbruk. Ungdommene sitter på sosiale medier som tiktok eller ser amerikanske TV-serier hvert minutt og blir dummere og dummere.
Gjest In absentia Skrevet 16. august 2021 #53 Skrevet 16. august 2021 2ro skrev (2 minutter siden): Naja, jeg tror det skal godt gjøres å utradere vår kultur. Vi er jo ikke blinde for hvilke utfordringer som kan skje. Det sies at andre generasjon med godt liv er nok til å sette vitenskap før religion. For å få til dette må nok en god porsjon integrering, fattigdomsbekjempelse og selektiv innvandringspolitikk til. Det er en humanitær katastrofe på vei og vi kan ikke hjelpe alle ved å flytte folk til andre områder. Det går ikke. Jeg aner virkelig ikke hva som er rett og galt. Det er fryktelig for befolkningen som ønsker å leve i fred, demokrati og er sivilisert samfunn. Jeg forstår ikke hvordan de har klart å få slik oppslutning. Er det virkelig så mange som ønsker å leve slike liv? Vi må i allefall ikke tillate dette på hjemmebane. Folk må være trygge for dette her og det inkluderer de som har flyttet fra dette. Spørs om FRP vinner på dette i valgkampen? Det er jo så ufattelig mange som trenger hjelp. Hjerteskjærende rett og slett. Jeg håper Norge bidrar kraftig slik de kan være trygg i nærområdet. Det virker som eneste måten å hjelpe mange. Og de arbeider med å hjelpe de som har hjulpet Norge tidligere... Det er bra. De fleste som kommer vil være muslimske opportunister som gir katten i vesten. De første som kommer er tidligere fattige soldater som tok USAs penger for deretter å ta Talibans. Hvordan skal vi få skilt klinten fra hveten?
Nicathv Skrevet 16. august 2021 #54 Skrevet 16. august 2021 In absentia skrev (1 minutt siden): De fleste av disse landene unntatt Tyskland har ikke «tatt i mot» noen som helst. Det har kommet en strøm av flyktninger, men disse får 0 bistand fra hvertslandet og må klare seg selv. De får ingen rettigheter eller statsborgerskap. Ikke barna deres heller. Når det er Europa så har man "tatt i mot" flyktninger. Når det gjelder land i alle andre verdensdeler så bare "har det kommet" flyktninger. Du tror ikke at noen av disse landene har et militære eller grensevakter og slikt altså? De er helt hjelpeløse og flyktninger bare kommer dit og det er ingenting disse landene kunne gjort med det hvis de ville? Jeg tar også gjerne imot dokumentasjon på at flyktninger ikke får hjelp eller noen rettigheter i noen av disse landene. Gir deg 100.000 kroner om du klarer å levere. 3
2ro Skrevet 16. august 2021 #55 Skrevet 16. august 2021 (endret) In absentia skrev (6 minutter siden): Jeg synes kulturen vår langt på vei er utradert allerede. Er det ikke islam og klankultur så er det amerikansk fjas og forbruk. Ungdommene sitter på sosiale medier som tiktok eller ser amerikanske TV-serier hvert minutt og blir dummere og dummere. Jeg er tildels enig Men denne pandemien har hatt merkelig effekt. Det virker som selv dyrking, håndarbeid, jakt og fiske, hytte/telting og fjellturer har fått ny renessanse. Våre tradisjonelle retter er på nytt å få i alle populære restauranter. Kortreist og norskprodusert an mas. Så selv om vi er sterkt påvirket av hva som skjer ute har vi en sterk tradisjon og den kommer til syne i krisetider. Dugnad, naboskap og frivillighet. Endret 16. august 2021 av 2ro 8
2ro Skrevet 16. august 2021 #56 Skrevet 16. august 2021 (endret) In absentia skrev (45 minutter siden): De fleste som kommer vil være muslimske opportunister som gir katten i vesten. De første som kommer er tidligere fattige soldater som tok USAs penger for deretter å ta Talibans. Hvordan skal vi få skilt klinten fra hveten? Det er jo et godt spørsmål. Jeg vet ikke hvordan ikke uønskede skal komme med. Vi har jo tidligere krigsforbrytere som har kommet gjennom nåløyet og kommet inn som kvoteflyktninger. Kanskje de må se på hvilke rettigheter man får? Hvilke forventninger man har her? Jeg vet ikke. Folk trenger hjelp. Veldig mange folk! Da kan ikke vi ha mennesker som ønsker å steine homofile og kvinner som ter seg feil. Kanskje vi skulle prioritere homofile, "trassige" kvinnfolk og foreldreløse barn? Føles grusomt å skrive slik, men kanskje krigsdyktige har en viktigere jobb der de er? Uff.... Det er jo en helt umulig situasjon. Hvor får de våpnene fra? Endret 16. august 2021 av 2ro 4
Charlie Amberson Skrevet 16. august 2021 #57 Skrevet 16. august 2021 9 hours ago, Beeblebrox said: Man lar være å tenke så sinnssykt globalt, respekterer at noen "kulturer" er dømt til å feile (i det store bildet), og samtidig ikke "importere" det samme "tankegodset" som "brakk kamelens rygg" selv... Ganske enkelt, og veldig greit, egentlig .... edit Forfeilede kulturer får flest barn, så rent evolusjonært er de ikke forfeilet. Mange barn arver tankegodset. Nissen er med på lasset til Europa. 8
lille pille Skrevet 16. august 2021 #58 Skrevet 16. august 2021 Jeg er på generelt grunnlag bekymret når tankegods som består av elementer som homohat, systematisk undertrykking av kvinner, tvangsgifting, arrangert ekteskap, pedofili og seksuell omgang med barn, inhumane avstraffelser(amputasjon, steining), religiøs indoktrinering, religiøs tro fremfor vitenskap og fremgang, sosial kontroll og fryktkultur +++ Når slikt tankegods får større utbredelse. Da blir jeg bekymret. Uavhengig av hvor i verden det skjer. 17
Gjest Sanninga Skrevet 16. august 2021 #59 Skrevet 16. august 2021 Jeg tenker at det er lett å si at man ikke har satt seg inn i situasjonen når man sier at man må hjelpe de man kan. Men for å få et godt svar, så må man jo også sette seg godt inn i temaet. Samtidig så tror jeg at det å ignorere og avvise så mange mennesker som er i nød,vi skape mye hat og mer psykiske problemer og det vil slå tilbake på oss og andre land. De menneskene som trenger hjelp, forsvinner ikke bare. Og det er mange flyktinger på rømmen daglig. Tenk hvis alle land var mye flinkere på integrering og gi de kunnskap og utdannelse og omsorg. Så er det nok mange flere som endrer holdning og får mer å bidra med i samfunnet. Ja, det koster der og da. Men det koster mer å ignorere alle disse menneskene, og når de først kommer inn i landene, så blir de værende på trygd og lite opplysning /kunnskap (utdannelse). Å endre holdninger tar tid, men det er ikke umulig. Og jeg leste nettopp en reportasje om flyktinger fra Afghanistan. Mange av de er på rømmen fordi de blir tvunget til å slutte seg til Taliban, som de ikke ønsker. Men de blir sendt tilbake når de ankommer nye land. De blir behandlet så dårlig kort fortalt, at de sliter ekstremt psykisk. Selvskader seg, får traumer m.m. Dette er et stort og omfattende tema. Ja, ts jeg er bekymret. Veldig bekymret. Men jeg er også utrolig bekymret for alle de menneskene som lider. Det er fryktelig og smertefullt å tenke på.
L.F Skrevet 16. august 2021 #60 Skrevet 16. august 2021 Ja, jeg også bekymrer meg veldig over situasjonen i Afghanistan. Stakkars mennesker som bor der nede. 😪 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå