Gjest In absentia Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 (endret) Denne helgen har gått med til å lese om Afghanistan og følge med på videoer og skildringer som afghanere legger ut på nettet. Jeg bekumrer meg voldsomt av flere årsaker, men jeg føler egentlig at ingen bryr seg/deler disse følelsene. For det første er jeg svært bekymret for den urbane, noenlunde sekulære afghanske befolkningen, særlig kvinnene. Jeg bekymrer meg for alle med utdanning og evne til å tenke selv. Jeg bekymrer meg for økonomien i Afghanistan. Der Taliban har hatt kontroll har det vært fattigdom, sult og tilbakegang på alle felt. Kvinner sendes hjem fra jobb og utdanning, tvangsgiftes så snart de blir kjønnsmodne og blir tvunget til å være fødemaskiner. Forvent at fødselsraten skyter i været fra 4 barn per kvinne i dag til 7-8. Dette mens 50% av befolkningen er under 15 år allerede og befolkningen har steget fra 12 mill i 1990 til nesten 40 mill i dag. De vil slle bli lutfattige, mangle utdanning og informasjon, og volden vil bare fortsette med mindre de prøver å ekspandere et annet sted. Den andre bekymringen min går på fremtiden, freden og friheten i Norge. De sier at 18 millioner mennesker kan bli fordrevne fra Afghanistan. Millioner er allerede på vei mot hver eneste grense Afghanistan har. Mange ønsker seg til Europa, men det går rett og slett ikke. Vi har ingen sted å gjøre av dem eller jobber å gi dem. I tillegg er afghanere statistisk sett en av de gruppene med dårligst forutsetninger til å integreres i vesten da de fleste er analfabeter som har vokst opp i et religiøst diktatur uten internett. De er en av gruppene som står for mest drap, voldtekt og kriminalitet i forhold til folketalll i ALLE europeiske land som de kommer til i større antall. Jeg bekymrer meg også veldig for ideologien som islamistene står for og at denne skal få mer innflytelse i vesten (noe den allerede har gjort kraftig de siste 30 år). Alle våre friheter og rettigheter står på spill, særlig for kvinner, ateister, jøder og homofile. Vi kommer ikke til å ha sjangs dersom folk som sympatiserer med slike verdier får en signifikant populasjon her og kan ta gradvis mer kontroll gjennom vold og bistand fra islamistiske nasjoner utenfra. Bare tenk hvor absurd tanken på å ikke kunne tegne fritt av frykt for å bli drept på åpen gate ville vært for få tiår siden. Jeg frykter at vi bare har sett begynnelsen, og at det som skjer i Afghanistan vil skje her om et par hundre år. Endret 15. august 2021 av Gjest
Cole Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Hva er det å bekymre seg for? Jo mindre vi blander oss i andre land sin politikk, desto mindre sannsynlighet er det for at borgere av disse landene kommer og bedriver terrorisme hos oss. Bare la de holde på. 19
PallePalle Skrevet 15. august 2021 #4 Skrevet 15. august 2021 Enig, tenker også på det nesten hele tiden. Føles patetisk at vi driver med valgkamp nå og snakker om fylker og bompenger. Jeg blir sånn «vi må ned og hente ut alle sivile». Fatter ikke hvor sånn ondskap og krig kommer fra. 10
Populært innlegg Cole Skrevet 15. august 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 15. august 2021 PallePalle skrev (Akkurat nå): Enig, tenker også på det nesten hele tiden. Føles patetisk at vi driver med valgkamp nå og snakker om fylker og bompenger. Jeg blir sånn «vi må ned og hente ut alle sivile». Fatter ikke hvor sånn ondskap og krig kommer fra. Hente alle sivile? Faen meg dummeste jeg har hørt i år. Og det er godt gjort. 62
Underligsirkel Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 Det vil bli det nye Somalia. Er vi heldig så deler landene rund hele Afghanistan. 9
AllahBallah Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 Jeg får i hvertfall veldig vondt av befolkningen der. Spesielt den delen av befolkningen som har satt pris på smaken av, og sett frem til et liv i frihet. Tenker de har det helt grusomt nå. Nytter ikke å gå imot Taliban og andre islamistiske gærninger heller. De blir jo henrettet om de mener eller gjør noe islamistene mener er mot islam. Triste saker 😓 31
Populært innlegg Anonymburker Skrevet 15. august 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 15. august 2021 Forresten, det eneste som bekymrer meg er ny rød-grønn regjering samtidig som en flyktningstrøm fra Afghanistan kommer.. 56
AnonymBruker 42 Skrevet 15. august 2021 #9 Skrevet 15. august 2021 Ja, jeg gjør det. Det er forferdelig, men samtidig så er Afghhhanistan ett "jalla-land" (imo) Det skulle aldri ha vært noen "vestlige" (iaf. ikke norsk) militær intervensjon i det vepsebolet der... Dette er ett "land" med helt vilt """"mangfold"""", og ikke kan sammenlignes med andre vestlige land som f.eks. Norge, som egentlig er ekstremt "samkjørt" i på de aller fleste områder - være seg politikk/meninger/holdninger/kultur og alt annet som gjør ett land til ett land. Vestlige land har faktisk ingen business i å blande seg med deres "elendighet", evt "drømme samfunn".... 9
Lurium Skrevet 15. august 2021 #10 Skrevet 15. august 2021 (endret) Afghanistan har jo kallenavnet "Graveyard of empires" siden alle land som har prøvd å erobre landet har møtt veggen, dette siden før Kristus med blandt andre Alexander den store. Sovjetunionen prøvde jo under den kalde krigen, og jeg tror neppe Russland prøver igjen. Jeg tror heller ikke Iran eller Kina vil greie å ha innflytelse der gjennom militær makt, landet er som skapt for geriljakrig. Med andre ord er den største utfordringen kvinnenes stiling og det konservative synet Taliban har på Islam. Som jeg nevnte i den andre tråden har Taliban så langt vært uinteressert i å utføre handlinger i utlandet, dermed tror jeg samarbeid og økonomisk påvirkning er det rette fra vesten. I dette også å påvirke relasjonene de har til Al Qaeda og tilsvarende. Endret 15. august 2021 av Lurium 12
Gjest Albbas Skrevet 15. august 2021 #11 Skrevet 15. august 2021 Bekymret, ja absolutt. Spesielt på vegne av kvinner og barn i dette landet. Får helt vondt av å tenke på det. Jeg har ingen sterke meninger om hva man burde gjort eller bør gjøre, jeg tror ikke det finnes noen gode løsninger. Samtidig er det alvorlige skjebner det er snakk om, skal man gi helt blaffen? I en enkel verden skulle jeg gjerne fått ut kvinner og barn, og så kunne resten finne ut av det. Eller fått ut alle som helt oppriktig og dypt er imot det Taliban står for, så kunne resten herjet på. Men så enkel er jo verken verden eller mennesker.
Gjest In absentia Skrevet 15. august 2021 #12 Skrevet 15. august 2021 PallePalle skrev (1 time siden): Enig, tenker også på det nesten hele tiden. Føles patetisk at vi driver med valgkamp nå og snakker om fylker og bompenger. Jeg blir sånn «vi må ned og hente ut alle sivile». Fatter ikke hvor sånn ondskap og krig kommer fra. Skal du hente 40 millioner mennesker? Det er jo ikke så mye åpen krig der. Det er undertrykkingen og at økonomien i landet er skakkjørt som gjør at folk sliter. Da hjelper det lite å skakkjøre økonomien her også…
Gjest In absentia Skrevet 15. august 2021 #13 Skrevet 15. august 2021 Beeblebrox skrev (45 minutter siden): Ja, jeg gjør det. Det er forferdelig, men samtidig så er Afghhhanistan ett "jalla-land" (imo) Det skulle aldri ha vært noen "vestlige" (iaf. ikke norsk) militær intervensjon i det vepsebolet der... Dette er ett "land" med helt vilt """"mangfold"""", og ikke kan sammenlignes med andre vestlige land som f.eks. Norge, som egentlig er ekstremt "samkjørt" i på de aller fleste områder - være seg politikk/meninger/holdninger/kultur og alt annet som gjør ett land til ett land. Vestlige land har faktisk ingen business i å blande seg med deres "elendighet", evt "drømme samfunn".... Enn så lenge ja. Fremtiden blir ikke på langt nær så samkjørt, og vi vil få mange av de samme problemene som midt-østen har for all fremtid…
Gjest Niek79 Skrevet 15. august 2021 #14 Skrevet 15. august 2021 (endret) De vil jo ha Taliban. Taliban møter ingen motstand når de gjenerobrer landet. La dem få det som de vil ha det, det er deres land. Endret 15. august 2021 av Niek79
Gjest Marte79 Skrevet 15. august 2021 #15 Skrevet 15. august 2021 Det eneste som bekymrer meg er at det vil komme en ny flyktingsbølge og mer terrorister til Europa.
AnonymBruker 42 Skrevet 15. august 2021 #16 Skrevet 15. august 2021 In absentia skrev (3 minutter siden): Enn så lenge ja. Fremtiden blir ikke på langt nær så samkjørt, og vi vil få mange av de samme problemene som midt-østen har for all fremtid… Nei, det er helt åpenbart, men det er samtidig noe man burde jobbe så hard som mulig i for å unngå. 1
Gjest In absentia Skrevet 15. august 2021 #17 Skrevet 15. august 2021 Beeblebrox skrev (1 minutt siden): Nei, det er helt åpenbart, men det er samtidig noe man burde jobbe så hard som mulig i for å unngå. Og hvordan gjør man det?
chanbongelong Skrevet 15. august 2021 #18 Skrevet 15. august 2021 Dette minner meg om Saigons fall. 2
Gjest In absentia Skrevet 15. august 2021 #19 Skrevet 15. august 2021 (endret) Niek79 skrev (6 minutter siden): De vil jo ha Taliban. Taliban møter ingen motstand når de gjenerobrer landet. La dem få det som de vil ha det, det er deres land. De kommer jo til å strømme hit… Dessuten har de dobbelt så stor befolkning som f.eks Syria Endret 15. august 2021 av In absentia
Gjest Niek79 Skrevet 15. august 2021 #20 Skrevet 15. august 2021 Just now, In absentia said: De kommer jo til å strømme hit… Vi får se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå