Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs gravid, og er 12 uker om et par dager. Har sett på ultralyd at alt er ok. Føler alle forteller om det på denne tiden, men jeg føler at det er veldig tidlig.. min mamma vet om det, og lurer på når hun kan begynne å snakke om det. Jeg vil helst ikke si noe , siden jeg er redd for at ting skal gå galt. Tanker?

Anonymkode: 0234a...e86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Del det når du selv føler for det. Selv om de fleste anbefaler å fortelle det tidlig, gjerne før de første 12 ukene slik at man kan snakke med alle om tapet hvis det går galt, så er det ikke slik at dette er riktig for alle.

Anonymkode: d27a3...ca7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Del det når du selv føler for det. Selv om de fleste anbefaler å fortelle det tidlig, gjerne før de første 12 ukene slik at man kan snakke med alle om tapet hvis det går galt, så er det ikke slik at dette er riktig for alle.

Anonymkode: d27a3...ca7

Takk. Det er et godt argument egentlig, siden jeg hadde delt det dersom det gikk galt. I allefall med familie 

Anonymkode: 0234a...e86

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville absolutt ikke fortelle før jeg følte for det. Støtten jeg hadde trengt hvis noe gikk galt var fra mann og mamma (De visste det). Jeg ville ikke klart å skulle ringe rundt til Gud og hvermann for å fortelle om en eventuell spontanabort. Fortalte vel til noen rundt uke 16, og ellers fra uke 20 (da kom magen) 

Anonymkode: e573f...e42

• Liker 3
Skrevet

Med 5åringen fortalte vi på Facebook i uke 12.

Med 2.5 åringen delte jeg veldig tidlig, var vel mellom uke 9 og 10. Men med han så hadde jeg risikosvangerskap. Hadde fra før svak livmorhals, og hadde hatt 2 koniseringer før den graviditeten. Så da ville jeg fortelle tidlig, siden dersom det gikk galt ville jeg uansett valgt å være åpen om det. 

Fortell når du er klar selv💖

Anonymkode: 20386...a11

• Liker 1
Skrevet

Vi har fortalt til besteforeldre i uke 10. Forteller til andre som naturlig må vite (jobb, familie, venninner jeg møter osv) fra uke 14. Jeg kommer fra et annet sted i landet, og kommer nok ikke til å si noe til venninner der før etter OUL. Blir ingen Facebook-oppdatering før evt etter fødsel. 

Anonymkode: 7f5e4...874

Skrevet

Jeg ventet til jeg etter OUL og at jeg var 5 måneder på vei, med å fortelle det på jobb/instagram/folk utenom den indre sirkelen. Men det er fint å fortelle det til nære også med tanke på om det skulle gå galt og man trenger forståelse og trøst ❤️ 

Anonymkode: b867e...2b1

• Liker 1
Skrevet

Jeg delte det i uke 13, følte det var naturlig da og jeg var lei av å skjule at jeg måtte spy hele tiden 😅

Skrevet

Du har ikke en plikt til å dele det. Du kan jo dele det når du vet kjønnet f eks og det har synket litt mer inn. 

Anonymkode: 69d5c...45e

Skrevet

I første svangerskap fortalte vi til noen nære venner og venninner nesten fra positiv test. Det var viktig at det var så få at vi hadde god kontroll på hvem som visste, og at de ikke fortalte videre. Det var jeg glad for, da mistet vi i uke 11 

I neste svangerskap fortalte jeg til noen få venninner etter ultralyd i uke 8. Mannen fortalte til brødrene sine. Vi fortalte besteforeldre + litt flere etter ultralyd i uke 12. Det var viktig for meg å ha sett liv på ultralyd før jeg fortalte noen.

Fortalte jobben rundt uke 16. 

Anonymkode: 3f0e4...bb8

Skrevet

Del når du selv er komfortabel med det. Jeg har vært gravid mange ganger, og har følt det ulikt flere ganger. Fortalte tidlig med nr.1, litt senere med nr.2, så tidlig igjen, men med de to siste så har jeg ventet til ordinær ultralyd. Ikke vært klar for det da pga. abort i uke 14 (og reversere nyheten til så mange var fælt).

Skrevet

Det bestemmer du helt selv! Men det vil nok oppleves som «skummelt» uansett når du sier det (iallfall de første 5-6 gangene du forteller det). Mange tenker nok at det vil være en veldig lettelse når det har gått 12 uker, men jeg opplevde ikke det. Så det er ikke sikkert det er lurt å vente til det ikke føles skummelt- for den følelsen kommer nok ikke.

I min første graviditet var jeg på et kurs når jeg var ca 10-11 uker på vei. Da var det en brannøvelse jeg ikke kunne gjøre fordi jeg var gravid. Jeg hadde diskret gitt beskjed til instruktøren på forhånd. Når vi kom til delen jeg ikke kunne gjennomføre så sa han høyt i klasserommet at «og du som er gravid kan bare bli værende her». Alle kollegaene fikk plutselig vite det. Veldig skummelt, samtidig som det var litt deilig å rive plasteret av! Jeg hadde vært såpass dårlig at mange nok hadde en anelse, og det var godt at folk visste. Men du trenger absolutt ikke å fortelle det før du selv vil. 

Anonymkode: f8f6a...23d

Skrevet

Du kan jo vente til UL i uke 18? 

Anonymkode: 629e7...c55

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...