Gå til innhold

Hva er egentlig Basic Bitch og hva kjennetegner stilen? Legg gjerne ved bilder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Skandinavia er de fleste jenter "basic bitches", det er jo få som skiller seg ut. Det er mest et amerikansk begrep hvor det ikke er så kult å være konform. Alle skal være individualister. 

Anonymkode: b4d77...044

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg synes det er litt mye forakt i denne tråden...Ikke at jeg er som beskrevet, jeg følger ikke trender, men liker tidløse plagg ispedd noen detaljer jeg liker her og der. Vil bare si at jeg mye heller ville vært en basic bitch (bitch er jeg faktisk noen ganger) enn de usikre som skriker etter oppmerksomhet (elsk meg!) ved å være overdrevent "originale," f.eks  med liksminke, svart hår og fæle svarte vulgære klær med for mange nagler eller en med blå hanekam og rare kjoler i knallfarger og med altfor sterk sminke. Det er mye jåleri i forsøk på å markere avstand fra andres forfengelighet via klær og stil.

Anonymkode: b6033...0c5

Helt enig! Det settes lite pris på det å være gjennomsnittlig, vanlig, heller enn å være "not like other girls". Ja, å være gjennomsnittlig er kanskje vanlig, men ikke nødvendigvis forutsigbart (forutsigbart er ofte kjedelig).

Anonymkode: fdb8f...b5d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I Skandinavia er de fleste jenter "basic bitches", det er jo få som skiller seg ut. Det er mest et amerikansk begrep hvor det ikke er så kult å være konform. Alle skal være individualister. 

Og amerikanere er ikke like i klesveien?🤣

Anonymkode: 214e0...4e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og amerikanere er ikke like i klesveien?🤣

Anonymkode: 214e0...4e6

Overhodet ikke. Har du vært der? Det er et sammensurrium av stiler, mangel på stiler (typ gensere med broderte katter på og påsydde fake diamanter), treningsklær, high fashion, hip hop stil. Alt mulig. Overhodet ikke den samme konforme klesstilen i naturfarger som vi ser her. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla skrev (2 timer siden):

Brukes vel ikke om de som nødvendigvis ønsker å gli inn i mengden, men om de som gjør det selv om det kanskje ikke akkurat var målet.

Nå sauser jeg sammen trender fra flere år tilbake, men vil si en basic bitch i Norge har veske fra Michael Kors eller Marc Jacobs, 2xu tights, Holzweiler-skjerf, Canada Goose/Parajumpers-parkas, muligens Uggs på vinteren fremdeles, Ganni-kjole, fillers i leppene, 3-4 ringer i ørene, driver med yoga eller crossfit, elsker alt med quinoa eller avocado i, spiser ikke gluten, elsker å gå med Starbucks-kopp i hånden, har veskehund, alltid siste iPhone, har bikinibilder på insta, går på Palmesus eller Findings eller Øyafestivalen uten å bry seg veldig om musikken, og da har hun googlet opp hva kjendisene gikk i på Coachella det året og kopiert den stilen, eventuelt prøvd å kle seg ut som en som er litt rocka med converse-sko og bandskjorte fra HM.

Drikker Skinny bitch, Aperol spritz eller Espresso martini på byen og snuser en hvit og slim sak (jeg har ikke peiling på snusmerker). Hun og de basic venninnene hennes bruker mer tid på å ta bilder av hverandre til Instagram og Snap enn å faktisk feste eller få med seg eventuelle konserter eller ferier de er på. På bildene legger alle hodet på skakke og smiler, og så kommenterer de "pena" til hverandre etterpå.

De har også Kähler-vasene/lyshusene og Hay-puter og overdrevent mange grønnplanter.

Anonymkode: e5be3...9ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke. Har du vært der? Det er et sammensurrium av stiler, mangel på stiler (typ gensere med broderte katter på og påsydde fake diamanter), treningsklær, high fashion, hip hop stil. Alt mulig. Overhodet ikke den samme konforme klesstilen i naturfarger som vi ser her. 

Vet ikke hvilken del av USA du snakker om, men i store deler av USA så er de veldig uniformerte og like i klesstilen. 

Anonymkode: 5f67c...5d8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Basic bitch: Jeans, hvite sneakers, hvit t-shirt, enkel look. Praktisk og tidløst syns jeg da: image.png.9aa4b023eaf6baff23583b505b1a8d30.png 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe galt i å være en "Basic Bitch". Men synes det er litt morsomt når noen prøver hardt å være egen og original, men ender opp med å være det motsatte. Å det motsatte av Basic er virkelig ikke å ha neongrønn hanekam å nagler. Det er å følge egen stil, tørre å prøve noe nytt en selv liker, som ikke nødvendigvis er i motebildet. 

Anonymkode: bdc31...8d5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke bare om mote, men det er en stor del av det. Ellers er basic bitches sjelden lidenskapelig opptatt av noe særlig. På Tinder-profilene har de typisk festbilder og en og annen fjelltopp, og de skriver at de er opptatt av jobb, hjem, familie, trening og reise. Hvis de leser bøker er det bestselger-krim, den dypeste innsikten de kan gi deg om en film er "den var bra", og de hører på den samme tamme listemusikken som alle andre. Som regel spiller de ikke spill, men om de gjør det er det typisk Candy Crush og Kortskalle. De jobber gjerne som kommunikasjonsmedarbeidere, og snakker sjelden om politikk.

Anonymkode: bd5d0...3f2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Basic bitch: Jeans, hvite sneakers, hvit t-shirt, enkel look. Praktisk og tidløst syns jeg da: image.png.9aa4b023eaf6baff23583b505b1a8d30.png 

Jo, men ikke noe gærnt med stilen. Trygt og praktisk, men forutsigbart å kjedelig. "Alle" går kledd slik. 

Anonymkode: bdc31...8d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Basic" assosierer jeg litt mer med personlighetstype enn jeg gjør med en stil.

Jenter som er 'basic' er jenter du aldri kan forvente noen særlig impulser fra - de kommer sjelden til aldri med anbefaling av en film eller musikk du ikke har hørt om, de har aldri reist et sted du ikke har vært, og de har gjerne en humor som er helt innenfor offentlig aksepterte rammer. Det skal veldig lite til å imponere dem.

Jeg tror, som flere har vært inne på, at folk som får denne merkelappen gjerne gjør det fordi de har et behov for å fremstå interessante, men har et veldig begrenset indre liv. Det er derfor det er nedsettende - "hun er helt basic". 

En typisk 'basic' jente ville aldri vedkjent seg å lage 'norsk' taco. Hun kan derimot gå inn i et kunstgalleri for å få et fint bilde av seg selv foran kunsten, for så å gå rett ut igjen.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla skrev (2 timer siden):

Brukes vel ikke om de som nødvendigvis ønsker å gli inn i mengden, men om de som gjør det selv om det kanskje ikke akkurat var målet.

Nå sauser jeg sammen trender fra flere år tilbake, men vil si en basic bitch i Norge har veske fra Michael Kors eller Marc Jacobs, 2xu tights, Holzweiler-skjerf, Canada Goose/Parajumpers-parkas, muligens Uggs på vinteren fremdeles, Ganni-kjole, fillers i leppene, 3-4 ringer i ørene, driver med yoga eller crossfit, elsker alt med quinoa eller avocado i, spiser ikke gluten, elsker å gå med Starbucks-kopp i hånden, har veskehund, alltid siste iPhone, har bikinibilder på insta, går på Palmesus eller Findings eller Øyafestivalen uten å bry seg veldig om musikken, og da har hun googlet opp hva kjendisene gikk i på Coachella det året og kopiert den stilen, eventuelt prøvd å kle seg ut som en som er litt rocka med converse-sko og bandskjorte fra HM.

Drikker Skinny bitch, Aperol spritz eller Espresso martini på byen og snuser en hvit og slim sak (jeg har ikke peiling på snusmerker). Hun og de basic venninnene hennes bruker mer tid på å ta bilder av hverandre til Instagram og Snap enn å faktisk feste eller få med seg eventuelle konserter eller ferier de er på. På bildene legger alle hodet på skakke og smiler, og så kommenterer de "pena" til hverandre etterpå.

Mye av det du lister opp er da år og dag siden man har sett. Men svært enig i siste avsnitt. 

Og så vil jeg legge til: ingenting galt i å være litt basic. Er mye mer irriterende med de som alltid skal være «spesielle» og påpeker dette til alle hele tiden. For eksempel så er jo Aperol en god drink, ikke for søt og lett å bli glad i. Da blir det for dumt å holde seg unna den fordi den er «basic» - som jeg mistenker mange gjør. Samme med avokado - det er jo en vidunderfrukt.

Anonymkode: f2461...6cc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg synes det er litt mye forakt i denne tråden...Ikke at jeg er som beskrevet, jeg følger ikke trender, men liker tidløse plagg ispedd noen detaljer jeg liker her og der. Vil bare si at jeg mye heller ville vært en basic bitch (bitch er jeg faktisk noen ganger) enn de usikre som skriker etter oppmerksomhet (elsk meg!) ved å være overdrevent "originale," f.eks  med liksminke, svart hår og fæle svarte vulgære klær med for mange nagler eller en med blå hanekam og rare kjoler i knallfarger og med altfor sterk sminke. Det er mye jåleri i forsøk på å markere avstand fra andres forfengelighet via klær og stil.

Anonymkode: b6033...0c5

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Helt enig! Det settes lite pris på det å være gjennomsnittlig, vanlig, heller enn å være "not like other girls". Ja, å være gjennomsnittlig er kanskje vanlig, men ikke nødvendigvis forutsigbart (forutsigbart er ofte kjedelig).

Anonymkode: fdb8f...b5d

Det er ikke noe galt i å ønske å være gjennomsnittlig. De fleste av oss trives helt fint med det. Det dere begge har misforstått, eller gått glipp av, er det helt sentrale poenget: I definisjonen av basic bitch ligger det ikke bare at hun er mainstream, men også at hun tror hun skiller seg ut fra alle andre når hun i virkeligheten er helt gjennomsnittlig. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Cuntzilla said:

Hahaha, dette er så sant!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mye av det du lister opp er da år og dag siden man har sett. Men svært enig i siste avsnitt. 

Og så vil jeg legge til: ingenting galt i å være litt basic. Er mye mer irriterende med de som alltid skal være «spesielle» og påpeker dette til alle hele tiden. For eksempel så er jo Aperol en god drink, ikke for søt og lett å bli glad i. Da blir det for dumt å holde seg unna den fordi den er «basic» - som jeg mistenker mange gjør. Samme med avokado - det er jo en vidunderfrukt.

Ja vet, derfor jeg skrev at jeg sauser sammen litt fra årevis tilbake, min basic bitch er ikke up to date. Jeg møter disse basic bitchene mest på jobb, så det ble lite å se til dem på hjemmekontoret!

Dog så har vel ingen av de tingene du markerer forsvunnet akkurat, jeg spår at du vil se en del Canada Goose nå i vinter også, Michael Kors-veskene er kommet for å bli og treningstights fungerer fremdeles utmerket som bukse for en del. Det er ikke trendy, men det er blitt helt basic, som jo er litt poenget.

Vi er alle litt basic ❤️ 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael Kors veskene er vel erstattet med the Gweneth bag hos basic bitches anno 2021. Og pariserflette eller bokserfletter er et must.

Anonymkode: 0e015...2d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Cuntzilla skrev (23 minutter siden):

Ja vet, derfor jeg skrev at jeg sauser sammen litt fra årevis tilbake, min basic bitch er ikke up to date. Jeg møter disse basic bitchene mest på jobb, så det ble lite å se til dem på hjemmekontoret!

Dog så har vel ingen av de tingene du markerer forsvunnet akkurat, jeg spår at du vil se en del Canada Goose nå i vinter også, Michael Kors-veskene er kommet for å bli og treningstights fungerer fremdeles utmerket som bukse for en del. Det er ikke trendy, men det er blitt helt basic, som jo er litt poenget.

Vi er alle litt basic ❤️ 

Ja, men de er vell heller blitt «Bygde-bitch» fremfor basic😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De har også Kähler-vasene/lyshusene og Hay-puter og overdrevent mange grønnplanter.

Ja stemmer, mye Monstera og kaktuser og hengeplanter. 

Møbler fra Hay eller Bolia. Noen mintgrønne vegger, kanskje fargen Oslo bak TVen. Voluspa duftlys/pinner, Meraki håndsåpe og Missoni håndklær på badet. Plakatkunst på veggen, vintage reklame for Oslo, bilder av noe trær eller flamingoer eller noe. Kate Moss eller Audrey Hepburn kanskje, eller ligger jeg for langt bak igjen nå? 

Muligens en inspirerende quote på veggen, eller kanskje bare noe artig rundt at man liker avocado, bacon, vodka eller hvordan de ikke kan leve uten kaffe.

Til de av dere som skulle mene jeg beskriver basic bitches med forakt, så har jeg jo mye av dette selv 😛 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, men de er vell heller blitt «Bygde-bitch» fremfor basic😂

Haha ja, verste er at jeg bor midt i Oslo og burde ha koll på basic bitches her, men pandemien har vel gjort at jeg har mistet det :fnise:  Og selv om jeg mener vi alle er litt basic, så har jeg ingen i nær omgangskrets som passer godt inn der, sånn at det er 1,5 år siden jeg har lunsjet med en basic bitch og hørt hva de bryr seg om nå om dagen.

Enig i AB som skrev at MK er erstattet av de DAY-veskene.

Marc Jacobs ser jeg en del av da, Snapshot bag. 

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hahaaaaaaa! 💁‍♀️

Ok, Hay sengeteppe og Kahlervasen var gave. Men lyshusene har jeg faktisk lyst på i vinduene til jul 😇😎 Sammen med dinosaurer. (Tuller ikke). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...