Gå til innhold

Barn som ikke gråter når det slår seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med det? Hva kan gjøre at et barn aldri gråter når det slår seg (og i andre situasjoner)?

Anonymkode: 5cafc...46a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asperger. 

Anonymkode: 31630...b5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Asperger. 

Anonymkode: 31630...b5e

Useriøs kommentar 

• Liker 4
Skrevet

Det kan handle om at barnet har lave eller ingen forventning om hjelp og støtte fra voksne. Fordi barnet har erfaring med å måtte klare seg selv. Ofte er det barn som blir beskrevet som selvstendige og ‘flinke’ uten at de rundt ser at barnet er det på grunn av manglende støtte og hjelp fra omsorgspersoner

Anonymkode: b94b2...b3e

• Liker 10
Skrevet

Min sønn gråter først når han får øyekontakt med noen han stoler på. Så han kan falle så det synger etter, men er redd for at fremmede skal forsøke å trøste ham eller noen skal le av ham. Så han holder det inne til han er trygg. Et helt normalt barn ellers men har blitt ledd av fra større barn tidligere. Han vet at alle følelser er ok, og at alle gråter. Hjemme gråter han så fort han får vondt, eller fordi han blir rørt av noe på TV, så "problemet" er bare på ukjente steder 

Vi jobber med selvfølelse og trygghet ute

Anonymkode: bce22...ced

• Liker 3
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Liksom helt fra begynnelsen? 

Jeg husker en episode i barnehagen hvor jeg og en annen jente (ca 5 år) som løp ute og sklei på noe singel som noen hadde kastet på asfalten. Jeg gråt ikke i det hele tatt, den andre jenta hylskrek leeeenge. Jeg husker fordi jeg fikk skryt av hun ene som jobbet der fordi jeg var så "tøff". Jeg fikk vondt, og jeg ble skadet, men jeg sluttet å gråte av skader veldig tidlig. Andre barn gråter lett omtrent til de blir tenåringer. 

Anonymkode: 80af7...308

• Liker 5
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: aa614...2fc

Skrevet

Min 3 åring er en av de som kan dette og slå seg reise seg opp si «det gikk bra» og går videre med sitt… og barnet kan begynne gråte. Det er litt 50/50. Men det er ikke fordi hun ikke har opplevd å få trøst mer det at hun har ting å gjøre.. leker og leke med. Har liksom ikke tid til å være lei seg. 

Anonymkode: 99f23...f77

• Liker 6
Skrevet

Barn kan ha ulik smerteterskel, slik som oss voksne, men hvis et barn aldri  gråter etter noe som helt tydelig gjør vondt, er det ikke bare snakk om høy smerteterskel, men sanksjonering av egne følelsesuttrykk fordi en ikke føler seg trygg nok til å vise uttrykk for «negative følelser» som redsel, smerte, sinne osv. Da må en jobbe med tryggheten til barnet og å få det til å føle seg trygg nok på å vise alle type følelser i en sosial kontekst og få det til å føle at alle følelser er ok, så lenge en ikke agerer på følelsen på en måte som skader eller sårer andre (f.eks. Er det ok å være sint på andre, men det er ikke ok  å slå noen en er sint på eller si stygge ting).

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, men du kan reagere på den måten uten å ha autistiske trekk også; det var det jeg mente. Og har du asperger/autisme er det som regel flere ting som skurrer litt sosialt.

• Liker 2
Skrevet

Broren min gråt så godt som aldri som liten. Han var treåringen som satt i gresset og smilte fra øre til øre mens blodet spruta fra hodet hans da han ramla og slo hodet i en svær stein. Som voksen har han så ekstremt høy smerteterskel at det er skummelt, så foreldrene våre har bare gått ut ifra at det var greia da han var liten og.

Anonymkode: b3d50...08d

• Liker 2
Skrevet

Har ett barn som aldri gråter av smerte type ball i ansiktet så blodet spruter, men voksesmerter blir uutholdelige.  Det er forventninger om at det kan bli vondt av å leke med ball som gjør at det ikke kommer tårer.  Ble neseblod tre ganger forrige fotballsesong og alle rundt var sjokkert over at det ikke var noe spesielt for mitt barn, litt bomull og så fortsette treningen.

Det andre barnet derimot gråter mye mer, spesielt når det blir sur når det er sliten, gråter ikke av fysisk smerte, men om det blir for mye motgang mentalt.  Klarer ikke å holde tårene borte og synes selv det er dritflaut.

Selv var jeg sånn at noen ganger jeg var yngre og fikk så vondt at jeg ikke engang hadde energi til å gråte. 

Gråt er også en sosial greie.   Lærer man at man får ekstra mye trøst av gråt så kan man legge til seg mer gråt og motsatt, får man ingen trøst av gråt så kan man droppe gråt. 

Anonymkode: f0432...9a6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min 3 åring er en av de som kan dette og slå seg reise seg opp si «det gikk bra» og går videre med sitt… og barnet kan begynne gråte. Det er litt 50/50. Men det er ikke fordi hun ikke har opplevd å få trøst mer det at hun har ting å gjøre.. leker og leke med. Har liksom ikke tid til å være lei seg. 

Anonymkode: 99f23...f77

Mitt også. Vi prøver stoppe opp alt som skjer for å la henne få mulighet til og kjenne etter, men hun bare rister det av seg og har ikke tid. Vi slipper alt vi har og stormer til de få gangene hun faktisk gråter. Ingen avfeiing og bagatllisering av smerter og opplevelser eller mangel på oppmerksomhet og trøst her i gården. Mistenker generell høysmerteterskel. 

Anonymkode: 3cd55...c7e

• Liker 2
Skrevet

Kan barnet vise andre følelser eller gjelder det kun ved uhell/skade?
Redsel,glede, trist, frustrert.. 

Anonymkode: 66283...0ab

Skrevet

Mitt ene barn på 4 år er slik. Hun er jente og brødrene har ikke vert slik (bare nevner det siden enkelte mener at gutter «tøffes» opp fra tidlig alder mens jenter får mere trøst).

Har flere gang lurt på om det er noe vi foreldre har gjort «galt». Men vi har alltid tilbydd trøst både fysisk (på fanget, kos etc) og med ord (huff, det der må ha vert vondt. Gikk det bra?). Men hun vil ikke ha trøst. Alltid vert sånn. Bare reiser seg opp og børster det av seg. Kan noen få ganger bli sint når hun får vondt, litt sånn som enkelte voksne når de tråkker på en Lego eller knaller tåa i en kant. Da vil hun vertfall ikke ha trøst.

Følger gjerne med på denne tråden!

Anonymkode: 85d57...75b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som har erfaring med det? Hva kan gjøre at et barn aldri gråter når det slår seg (og i andre situasjoner)?

Anonymkode: 5cafc...46a

Har en sønn som ikke gråter med mindre jeg eller pappaen er i nærheten. Han har vært sånn siden han var 1 år gammel. Er vondt å se når han skjuler følelsene sine, særlig fordi han er åpen om ALLE andre følelser, men ikke smerte. 

Anonymkode: b4ed0...e0e

Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år som ikke merker smerte. Merker heller ikke om han er våt, tørst, sulten, kald, varm osv.

Han har rett og slett ikke helt kontakt med sin egen kropp på en måte, noen signaler som mangler.

Anonymkode: 0379b...d60

Skrevet

Hvorfor skal man kjenne etter? Hvorfor skal man forbinde smerte med at man må ha trøst? 

Anonymkode: 31986...417

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...