Gå til innhold

I Norge har vi ikke fattigdom!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste har bolig bortsett fra rusmisbrukere.. enten far en kommunal bolig eller støtte av nav til hotspits/hotell eller midlertidig leilighet dette vurderer nav og viser skjønn om det er barn og unge innblandet.

Anonymkode: dd92f...b80

Rusmissbrukere får jo fortrinn ved tildelelse av kommunal bolig, så det er vanskeligere for de som ikke bruket rus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

I 2010 fikk jeg rett over 3000 kr i lønn. Og nei, har ikke glemt en null. Bodd i lånt bil, det var kaldt, og varmt. Var mye sulten og redd

Fikk ikke hjelp av nav, hadde ikke rett på dagpenger, fordi jeg sluttet i jobben selv (ekkel sjef). 

Anonymkode: 5a8d4...7f8

Hvilken jobb var det du fikk så lite betalt for? Veldig få tjener så lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan det ha noe med at hen sluttet i jobben tror du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kyllingkjøttdeig i seg selv er ganske dyrt, og vi vet alle at sunn mat foreløpig koster mer enn usunn mat, så når man har lite penger så føles alt dyrt og man har ikke nødvendigvis råd til å bytte ut - selv om de som har råd til det tror det er så enkelt. 

Anonymkode: 020c9...54c

Poenget var at hun kan lage tilsvarende til maxboller hjemme, til mye lavere sum og med bedre kvalitet, men velger dyreste alternativ. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fattigdom kan gå i arv det. Jeg arvet egentlig flere millioner i gjeld etter min mor. Nå løste det seg siden jeg var et barn da hun døde og det hadde vært helt vilt om et barn skulle ha million gjeld, men det måtte alikevel mange tiltak til for å få slettet det. Hadde jeg vært over 18 hadde jeg ikke hatt noe valg. 

Anonymkode: 3d0af...d50

Bare tull, det har alltid vært mulig å fra si seg arv, også for 20 år siden. 

Anonymkode: 93f81...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var en helt vanlig jobb, men jeg jobbet ikke det året. De 3000 var rester og siste utbetaling for året før

Anonymkode: 5a8d4...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De fleste har bolig bortsett fra rusmisbrukere.. enten far en kommunal bolig eller støtte av nav til hotspits/hotell eller midlertidig leilighet dette vurderer nav og viser skjønn om det er barn og unge innblandet.

Vet du hvor lang ventetid det er på kommunale boliger? En jeg kjenner stod i kø i 3 år. I mellomtiden mens hun ventet bodde hun hos familie og venner..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh joda, i Norge har man oppsiktsvekkende mye fattigdom. 

Fattigdom må ses ut ifra levestandarden som er i landet. Ikke afrikanske land.

Men dette er vanskelig å forstå for mange som tjener greit og som har hele livet foran seg (eller bak seg). 

Anonymkode: 6e031...461

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (24 minutter siden):

De som ikke har bolig 😅feks  de som står i den køen du ikke trenger og stille deg i. De som bor på sofaen hos noen eller på hospits i kø for kommunal bolig. De som bor på sofaen hos noen imens de ventet på at prisene går ned på et nivå som nav sosial godkjenner . De som bor på gata fordi de ikke har noen og låne sofaen til imens de venter i kø eller på at prisene går ned. 

Og ikke minst de som på grunn av fare for liv og helse må ut av eget hjem, kanskje midt på natta, kanskje med fire unger på slep og som dermed ofte også må reise fra det de eier, inkludert penger og verdier. 

Anonymkode: 55d9b...b3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolce skrev (1 time siden):

Jeg blir kvalm av denne tråden. 

"Fattige kan skylde seg selv" 

"Fatttige bør ikke få barn" 

Er disse holdningene noe vi er stolte av i ett av verdens rikeste land? 

Nei, det er bare trist. Blir kvalm selv når jeg leser enkelte svar her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste er vel enige at det ikke finnes absolutt fattigdom i Norge, og ingen sulter ihjel. Vennninen min sier at jeg er naiv som tror dette. Jeg har søkt på nettet og alt jeg finner er folk med dårlige økonomisk vaner. Det er forskjell på dårlig økonomiske vaner og absolutt fattigdom.

Det siste jeg fant var en 44-åring som klager over dårlig råd i følge NRK, men hun lider fremdeles ikke at absloutt fattigdom.

Mener du at vi har absolutt fattigdom i Norge?

Anonymkode: e2e86...a5b

Relativ fattigdom finnes i Norge, og den er ofte jævlig. Så en trenger ikke nødvendigvis være i absolutt fattigdom - relativ fattigdom er ille det også, nettopp fordi vi bor i et rikt land og man ser "rike" mennesker rundt seg hele tiden.

Det var en bekjent som sa til meg en gang: Heller være i et fattig land som fattig, men på bunnen 10% av samfunnet i et rikt samfunn. Nettopp fordi det føles lettere når alle lider. Men er langt verre når en tilhører 10% som lider mens 90% koser seg som faen. 

Det er mer enn 10% som er relativt fattige i Norge, og dette bekreftes av flere undersøkelser. Vi har også noe som heter EUs fattigdomsgrense. Er snakk om rundt 15% fattige i Norge (Relativ fattigdom). 

En får dekket behovene sine hva gjelder relativ fattigdom i FENGSEL også, skjønner du. Vi har en menneskelig rotte som du sikkert har hørt om de siste 10 årene, og de gir han mat, og klær og rent bad og rent rom ++, selv om han har drept rett i underkant av 80 uskyldige mennesker og ødelagt livet til enda flere. 

Så ja, relativ fattigdom er veldig fælt i et rikt samfunn, når man vet at man er på samme nivå som det fanger i fengselet også får dekt, nemlig gratis rom / rent bad / aktiviteter / gratis mat og til og med litt lommepenger. 

Det er det relativ fattigdom er: Begrenset fengsel, da mulighetene i livet er innskrenket.

Anonymkode: f55a8...243

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke har råd til billig middag hver dag, er man fattig. Jeg har en venninne som hadde to dager i uken med Toro suppe med brød til, og hun er alenemor. 

Anonymkode: 62b25...ff3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Relativ fattigdom finnes i Norge, og den er ofte jævlig. Så en trenger ikke nødvendigvis være i absolutt fattigdom - relativ fattigdom er ille det også, nettopp fordi vi bor i et rikt land og man ser "rike" mennesker rundt seg hele tiden.

Det var en bekjent som sa til meg en gang: Heller være i et fattig land som fattig, men på bunnen 10% av samfunnet i et rikt samfunn. Nettopp fordi det føles lettere når alle lider. Men er langt verre når en tilhører 10% som lider mens 90% koser seg som faen. 

Det er mer enn 10% som er relativt fattige i Norge, og dette bekreftes av flere undersøkelser. Vi har også noe som heter EUs fattigdomsgrense. Er snakk om rundt 15% fattige i Norge (Relativ fattigdom). 

En får dekket behovene sine hva gjelder relativ fattigdom i FENGSEL også, skjønner du. Vi har en menneskelig rotte som du sikkert har hørt om de siste 10 årene, og de gir han mat, og klær og rent bad og rent rom ++, selv om han har drept rett i underkant av 80 uskyldige mennesker og ødelagt livet til enda flere. 

Så ja, relativ fattigdom er veldig fælt i et rikt samfunn, når man vet at man er på samme nivå som det fanger i fengselet også får dekt, nemlig gratis rom / rent bad / aktiviteter / gratis mat og til og med litt lommepenger. 

Det er det relativ fattigdom er: Begrenset fengsel, da mulighetene i livet er innskrenket.

Unnskyld meg men det der er kanskje det dummeste mest selvopptatte jeg noen gang har lest. Snakk om å være et godt eksempel på å ikke kunne se forbi sin egen nese og sitte i selvmedlidenhet. Syntes vennen din ærlig talt at det er bedre å jobbe 12 timer dagen for 10kr som ikke er nok til mat på bordet. Aldri kunne vite om man har nok mat til å fø seg selv og ikke minst sine barn, vite at barna aldri vil få en utdannelse og aldri vil få en sjangse til å få en bedre jobb enn en selv… og dette er bedre enn å sitte i norge og vite at dine barn aldri vil gå sultne, de får gratis utdannelse og kan bli akkurat hva de vil.. men det er værre fordi DU FØLER deg dårligere enn de andre fordi de drar på ferie, har dyrere mobil og kan kjøpe bedre mat? Æsj, det gjorde meg kvalm. Noen folk i Norge har rett og slett godt av å dra ned å se ekte fattigdom også holde kjeft. Absolutt skammelig. Relativ fattigdom er nesten alltid en vits.. hvis alle har råd til en tesla i nabolaget mitt.. men jeg kun en gammel toyota, så kan jeg teorien grine om at jeg er «fattig»? ok, men synd i meg er det ikke.

Anonymkode: e7b2d...208

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Unnskyld meg men det der er kanskje det dummeste mest selvopptatte jeg noen gang har lest. Snakk om å være et godt eksempel på å ikke kunne se forbi sin egen nese og sitte i selvmedlidenhet. Syntes vennen din ærlig talt at det er bedre å jobbe 12 timer dagen for 10kr som ikke er nok til mat på bordet. Aldri kunne vite om man har nok mat til å fø seg selv og ikke minst sine barn, vite at barna aldri vil få en utdannelse og aldri vil få en sjangse til å få en bedre jobb enn en selv… og dette er bedre enn å sitte i norge og vite at dine barn aldri vil gå sultne, de får gratis utdannelse og kan bli akkurat hva de vil.. men det er værre fordi DU FØLER deg dårligere enn de andre fordi de drar på ferie, har dyrere mobil og kan kjøpe bedre mat? Æsj, det gjorde meg kvalm. Noen folk i Norge har rett og slett godt av å dra ned å se ekte fattigdom også holde kjeft. Absolutt skammelig. Relativ fattigdom er nesten alltid en vits.. hvis alle har råd til en tesla i nabolaget mitt.. men jeg kun en gammel toyota, så kan jeg teorien grine om at jeg er «fattig»? ok, men synd i meg er det ikke.

Man må bare bli kvalm av sånne holdninger du har, men ta det med ro. Høyre-gjengen din kommer til å bli knust ved valget om 4 uker. Du er nok høyreorientert, for ingen normale sentrums- og venstreorienterte folk snakker så kaldt om klasseforskjeller og aksept av de.

Nå er ikke jeg den du svarer, men jeg forstår veldig godt hva hen vil frem til !!

Det er godt mulig at du ikke har hørt om uttrykket - vi sitter i samme båt - og det gir en trøst. Er du på Titanic, og den synker, så diskriminerer ikke havet og isfjellet mellom rik og fattig på det skipet. Da skal alle ned under havet. Men i et rikt samfunn, blir man behandlet som rene søppelet om man er et utskudd i den forstand at man skiller seg negativt ut fra flertallet. 

Ellers så er det ikke noe poeng å diskutere med noen som har slike holdninger som du. Statistikken er klar. Relativ fattigdom dreper i den forstand at man får både kortere liv enn den øvrige befolkningen da man lever kortere enn de fleste andre. I tillegg til dette lever man under veldig dårlig livskvalitet.

Det nytter ikke å spise gratis syltetøy, gamle og sure grønnsaker og tørt brød dagen lang, hver dag. Det blir ikke noe god helse ut av det.....

Relativ fattigdom er ikke å ha dårligere bil enn Tesla slik du har. Relativ fattigdom er å ikke ha bil i det hele tatt og har heller ikke utsikter til å få bil de neste 10 årene. Det å ikke kunne delta på alle samfunnsarenaene som det den øvrige befolkningen kan. 

Anonymkode: 166df...d0c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man må bare bli kvalm av sånne holdninger du har, men ta det med ro. Høyre-gjengen din kommer til å bli knust ved valget om 4 uker. Du er nok høyreorientert, for ingen normale sentrums- og venstreorienterte folk snakker så kaldt om klasseforskjeller og aksept av de.

Nå er ikke jeg den du svarer, men jeg forstår veldig godt hva hen vil frem til !!

Det er godt mulig at du ikke har hørt om uttrykket - vi sitter i samme båt - og det gir en trøst. Er du på Titanic, og den synker, så diskriminerer ikke havet og isfjellet mellom rik og fattig på det skipet. Da skal alle ned under havet. Men i et rikt samfunn, blir man behandlet som rene søppelet om man er et utskudd i den forstand at man skiller seg negativt ut fra flertallet. 

Ellers så er det ikke noe poeng å diskutere med noen som har slike holdninger som du. Statistikken er klar. Relativ fattigdom dreper i den forstand at man får både kortere liv enn den øvrige befolkningen da man lever kortere enn de fleste andre. I tillegg til dette lever man under veldig dårlig livskvalitet.

Det nytter ikke å spise gratis syltetøy, gamle og sure grønnsaker og tørt brød dagen lang, hver dag. Det blir ikke noe god helse ut av det.....

Relativ fattigdom er ikke å ha dårligere bil enn Tesla slik du har. Relativ fattigdom er å ikke ha bil i det hele tatt og har heller ikke utsikter til å få bil de neste 10 årene. Det å ikke kunne delta på alle samfunnsarenaene som det den øvrige befolkningen kan. 

Det som gjorde meg kvalm var å prøve å påstå at de som faktisk er ordentlig fattige har det bedre på noen som helst måte enn «fattige» i Norge. Snakk om å være komplett tonedøv. Hørtes ut som kjendisene som snakker om hvor kjip lockdown er mens de sitter i mansionet sitt, med basseng, tennisbane og kinoanlegg. Her får man dekker mer enn basis behov og trenger ikke å frykte hva som skjer i morgen, i fattige land lever de i et helvete. Det er skikkelig, skikkelig stygt å i det hele tatt prøve å sammenligne seg. 

Du kan slutte å dra konklusjoner ut av luften da jeg verken stemmer høyre/frp osv. og eier ikke bil engang, så det er bare flaut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigdommen i Norge er relativ. Det handler om prioriteringer. Ingen går  husløse i Norge, fryser eller sulter ihjel. Det sørger norsk lov for. Så om vi sammenligner med fattige andre steder i verden er vi ikke fattige her. Men noen har mindre å rutte med enn andre og klasseskillene blir større for hver dag som går med blå regjering..

En hjertesak som går igjen er barnefattigdom. Altså barn oppvokst i familier som ikke har råd til det barnefamilier flest har. Nye klær hver sesong, ferier til utlandet eller en dyr fritidspark osv. Alt styrt etter norsk standard der folk flest har greit med penger. Sammenligner vi disse barna i disse familiene som ikke har råd til ferie med en gjenninsnittsnordmenn, så ses disse barna på som fattige for mange. Men det er ikke en gang sikkert de opplever det slik selv. De bare prioriterer annerledes.

Vil bruke min egen familie som eksempel på at fattigdom er relativ. Mannen og jeg har en samlet inntekt på ca 400 000. Vi klarer oss greit. Betaler alle regninger hver måned og kan handle det vi ønsker å spise i løpet av en uke uten at vi blir blakke. Men prøver å tenke fornuftig. Barna får alt de trenger av klær og mangler ingen leker eller utstyr. Men vi handler ofte brukt på Finn o.l..

Vi reiser aldri utenlands og i sommerferien er vi oftest bare hjemme. Drar mye på stranda og bygger hytte i hagen etc. 

Vi ville aldri tatt oss råd til dyr ferie utenlands eller i Dyreparken i Kristiansand for den saks skyld (som jo lett kan bli like dyr som en sydentur). Dvs vi KUNNE klart det, men det ville gått kraftig ut over andre ting som skaper økt livskvalitet i hverdagen. Noen vil kanskje kalle oss fattige som må tenke sånn. Vi synes ikke det. Vi bare prioriterer ressursene vi har fornuftig slik vi ser det. Så lenge vi aldri har problemer med å betale regninger, kjøper inn god mat uten å måtte spare inn her og barna/vi har alt vi trenger, så kunne det ikke falt meg inn å kalle oss fattige.

Hadde jeg fortalt ærlig til enkelte venninner derimot, at vi ikke hadde ‘råd’ til ferie i år, så ville de antagelig synes syns på oss og opprettet en ‘spleis’ konto😆🤪

Anonymkode: 8c239...546

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det som gjorde meg kvalm var å prøve å påstå at de som faktisk er ordentlig fattige har det bedre på noen som helst måte enn «fattige» i Norge. Snakk om å være komplett tonedøv. Hørtes ut som kjendisene som snakker om hvor kjip lockdown er mens de sitter i mansionet sitt, med basseng, tennisbane og kinoanlegg. Her får man dekker mer enn basis behov og trenger ikke å frykte hva som skjer i morgen, i fattige land lever de i et helvete. Det er skikkelig, skikkelig stygt å i det hele tatt prøve å sammenligne seg. 

Du kan slutte å dra konklusjoner ut av luften da jeg verken stemmer høyre/frp osv. og eier ikke bil engang, så det er bare flaut. 

Sånn kan vi holde på hele dagen frem og tilbake, men vi har ikke ansvar for hva andre land gjør. 

Det har seg slik at de fattige landene har av en eller annen grunn masse våpen som flyter rundt, så det har de alltid råd til og presidenten eller egentlig diktatoren har alltid nyeste tanks, kampfly og mansions å slappe av i , mens folket kriger mot hverandre. 

Så hvis jeg skal bruke DIN logikk, så er det liksom de fattige sin skyld i fattige land at de er fattige fordi de tillater tross alt at en diktator-idiot kan gjøre som han vil, eller hva? Flott logikk, gitt.

Du har tydeligvis tungt for det. Når mennesker sitter i samme båt, så blir det lettere å tåle problemer, for da opplever alle problemer.

Hvis det kommer en brann i et nabolag som følge av vulkanutbrudd, så vet jeg iallfall at det hadde føltes betydelig bedre for meg om alle husene brant ned, inkludert mitt eget hus, enn det at resultatet ender opp med at vulkanutbruddet brente ned bare huset mitt, mens naboene sitt hus fikk ikke en skramme en gang. 

Eller hva med flom? Eller hva med jordras? Samme opplegg. Skal det først skje, så er det lettere å stå i tragedien SAMMEN.

Sånn er jeg, og sånn er veldig mange andre mennesker også. Husker da jeg fikk parkeringsforelegg ifjor. Føltes straks bedre da jeg så at det var to andre gule lapper på to andre biler i nærheten også.......

Det som virkelig er vondt, er å sitte i en utsatt situasjon alene, i et rikt samfunn. Det er som å være fattig i Monaco og man blir sett på som søppel.  Joda, en god del i Norge frykter for den økonomiske hverdagen sin. De frykter hvert eneste statsbudsjett som blir fremlagt av høyresiden. Hva kommer til å bli kuttet denne gangen? spør de seg selv.....

Et annet moment som du fort glemmer er at folk i fattige land har i stor grad en familie rundt seg. De kulturelle båndene står utrolig sterkt. Nesten fanatisk nivå. Det er ikke noe som heter "individ" og jeg vil det og jeg vil det. Så man har et nettverk rundt seg, til tross for at man er fattig........

Men det har du ikke i vestlige land hvor individet dominerer fullstendig og familiestrukturen er blitt oppløst for lenge siden da det ikke finnes noen kulturelle kodeks hva gjelder lojalitet og ofre seg for hverandre. Vi har så mange ensomme mennesker som er helt overlatt til seg selv og det gigantiske Fyll - Ut - utallig - mange skjemaer - og - vent - på - svar byråkratiet. 

Det er fullstendig irrelevant hvordan situasjonen er for fattige i India eller Sudan, all den tid begge land sløser masse penger på våpen og korrupsjon. Det som teller er at i Norge kan til og med mordere og voldtektsmenn få dekket relativ fattigdom standard og vet så det, så vi har en situasjon der en andel av befolkningen i Norge havner UNDER dette nivået, nemlig at de har det dårligere enn voldtektsmenn og mordere i fengsel. 

Ja, det finnes til og med luksus hunder og katter i Norge som lever livet som reneste kakser. Spesielt disse veskehundene Pomeranian og Chihuahua-ene lever bedre enn en del mennesker her til lands. Eieren passer på at bikkja ikke mangler en eneste ting - verken helsemessig eller med tanke på kvalitetsmat, omsorg for bikkja og aktivitet for bikkja i tillegg til at bikkja lever gjerne i et hus / leilighet til flere millioner kroner.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det finnes absolutt fattigdom. Nei, det er ikke selvforskyldt at folk blir fattige. 

Anonymkode: 6be30...f6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke dra uskyldige rotter inn i det - dey er en fornærmelse mot arten 😕 

Anonymkode: a06d1...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (8 timer siden):

Du kan se det ved å handle lokalt og se folks handlevaner. Tror jeg må ut av kg nå. Det er åpenbart en bortskjemt 7-åring som har laget denne tråden. 

Med reell fattigdom hadde det ikke vært noenting i den handlevognen

Anonymkode: 70850...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (8 timer siden):

Du kan se det ved å handle lokalt og se folks handlevaner. Tror jeg må ut av kg nå. Det er åpenbart en bortskjemt 7-åring som har laget denne tråden. 

Ja, det er åpenbart for dem fleste 😊👌disse trådene går igjen 

Anonymkode: 6be30...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...