Gå til innhold

I Norge har vi ikke fattigdom!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjenner noen som sitter I gjen med 26000 kr etter husleie de er uføretygdet og mottar AAP men de lever godt og sender barna på aktiviteter🙄😶

Anonymkode: dd92f...b80

Det finnes ingen som er uføretrygdet og mottar AAP.

Det finnes heller tilnærmet ingen på uføretrygd som sitter igjen med 26.000 kroner etter husleie. Den du kjenner må ha tjent veldig godt før hen ble uføretrygdet og dermed ha fått maksutbetaling. Det får de aller færreste, vanlig uføreutbetaling er under 20.000 kr.

Anonymkode: a7d71...458

• Liker 3
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kilder på at fattigdom ikke er arvelig er en medfødt sykdom. Og at det ofte handler om prioriteringer her I livet. Alle kan bli rike det handler om prioriteringer og innsats her I livet. Rike folk kan også bli fattige.

Ja, dd92f…b80 ; ofte handler det om prioriteringer, men det handler ofte også om utenforskap. Å ha blitt arbeidsledig i vanskelige tider, blitt syk, manglende ressurser, å bli fratatt bolig fordi f.eks ektefellen døde og tidligere barn tvinger en til å selge for å få arv. Det er svært mange faktorer å ta hensyn til. 
jeg burde sikkert ikke sitte å være surkråke i dag. Jeg har en helt grei økonomi og vil sannsynligvis få en god pensjon.

Men jeg har kjent på sultfølelse over lengre tid den gang jeg var ung. Jeg har opplevd sammenbrudd fordi matvaren jeg skulle kjøpe var 50 øre dyrere enn jeg trodde og måtte gått fra butikken med uforrettet sak og lagt meg sulten og bare ikke giddet å stå opp neste dag fordI jeg kun hadde vann i springen. Dette er mange år siden nå, og for all del jeg døde ikke, så da var jeg vel etter manges argumenter ikke fattig. Men jeg klarer likevel å ha sympati med andre. Selvforskyldt eller ikke. 

• Liker 4
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kilder på at fattigdom ikke er arvelig er en medfødt sykdom. Og at det ofte handler om prioriteringer her I livet. Alle kan bli rike det handler om prioriteringer og innsats her I livet. Rike folk kan også bli fattige.

Det stemmer at det er teoretisk mulig for de fleste i Norge å bli velstående, og det er lettere å kjempe seg opp fra fattigdom i Norge enn i andre land.

Men si meg om du tror personer fra disse tre gruppene har nøyaktig like stor sjans for å være velstående og sitte med nedbetalt hus og to biler når de er 40:

100 barn som vokser opp med én forelder som har inntekt på 18.000.

100 barn som vokser opp med to foreldre med gode jobber med inntekt på til sammen 60.000.

100 barn som har Stein Erik Hagen og andre kakser til foreldre.

Tror du seriøst at en like stor andel av disse 300 personene kommer til å bli rike? Like stor andel kommer til å bli fattige? Nei? Det er det som menes med at fattigdom arves.

• Liker 6
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I tillegg har hun fått omskolering (den har hun garantert ikke kostet selv) og hun har elektronisk rullestol (som hun garantert ikke har betalt selv heller) fordi hun har ME. Hun klager over at hun er fattig, samtidig som hun kjøper en pose potetgull. Skjønner ikke hun og hennes like hvor totalt hull i hodet det er å påstå at de er fattige? Fy fader, altså. 

Anonymkode: 24757...d10

Og så klager hun over at Maxboller er dyrt, det er jo søppelmat for det meste bestående av vann, tomatpure og MUK. Hvis hun kjøper kyllingkjøttdeig og tomatpure og lager selv kan hun får ganske mange kyllingkjøttboller i tomatsaus til samme prisen, og de er sunnere og smaker bedre. Det er sånne ting som gjør at andre folk ikke utraderer matbudsjettet sitt, nemlig finne bedre løsninger. Å gå i nedsatthylla er da helt vanlig, sparer både cash og hindrer matsvinn, skjønner ikke at det skal være et "stakkars oss" tiltak. 

Anonymkode: 93f81...b78

• Liker 5

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer at det er teoretisk mulig for de fleste i Norge å bli velstående, og det er lettere å kjempe seg opp fra fattigdom i Norge enn i andre land.

Men si meg om du tror personer fra disse tre gruppene har nøyaktig like stor sjans for å være velstående og sitte med nedbetalt hus og to biler når de er 40:

100 barn som vokser opp med én forelder som har inntekt på 18.000.

100 barn som vokser opp med to foreldre med gode jobber med inntekt på til sammen 60.000.

100 barn som har Stein Erik Hagen og andre kakser til foreldre.

Tror du seriøst at en like stor andel av disse 300 personene kommer til å bli rike? Like stor andel kommer til å bli fattige? Nei? Det er det som menes med at fattigdom arves.

Men det blir for dumt og mene at fattigdom og rikdom er arvelig Fordi det er det ikke. Fattigdom og rikdom er en status ikke en sykdom Som blir medfødt. Kjenner en del som kommer fra fattige hjem men er rike eller har en helt ok økonomi. Og  sitte I gjen med 26000 kr fks etter husleie er ikke og være fattig. 

• Liker 2
22 minutter siden, Minitroll said:

Men jeg klarer likevel å ha sympati med andre.

Jeg har også sympati med andre. Men blir provosert når folk hevder at folk sulter I hjel I norge og fryser I hjel uten noen grunn for det. For I norge skjer ikke det medmindre en prioriterer feil. Jeg har reist en del og sett fattigdom på nært hold og de landene er ikke I nærheten av norge. Lever en I norge er en heldig virkelig. 

• Liker 5
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og så klager hun over at Maxboller er dyrt, det er jo søppelmat for det meste bestående av vann, tomatpure og MUK. Hvis hun kjøper kyllingkjøttdeig og tomatpure og lager selv kan hun får ganske mange kyllingkjøttboller i tomatsaus til samme prisen, og de er sunnere og smaker bedre. Det er sånne ting som gjør at andre folk ikke utraderer matbudsjettet sitt, nemlig finne bedre løsninger. Å gå i nedsatthylla er da helt vanlig, sparer både cash og hindrer matsvinn, skjønner ikke at det skal være et "stakkars oss" tiltak. 

Anonymkode: 93f81...b78

Kyllingkjøttdeig i seg selv er ganske dyrt, og vi vet alle at sunn mat foreløpig koster mer enn usunn mat, så når man har lite penger så føles alt dyrt og man har ikke nødvendigvis råd til å bytte ut - selv om de som har råd til det tror det er så enkelt. 

Ser også at det blir nevnt studenter opp mot fattige... Forskjellen er jo at har du aap for eksempel ( som da er 130000, like mye som studenter), så trekkes det skatt fra de på aap, de må betale fullpris på kollektivtransport, og og har heller ikke tilgang på billigere boliger sånn som studenter har. Joda, de kan sikkert velge å bo i kollektiv, men de fleste kollektiv er for studenter, leies kun ut til studenter osv. I tillegg har ofte de på aap høyere utgifter til for eksempel lege, psykolog, medisiner, fysioterapi eller andre ting som følger med grunnen til at de i utgangspunktet havnet på aap (eller andre tilsvarende stønader)

Anonymkode: 020c9...54c

• Liker 5
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell på fattige i Norge og absolutt fattigdom. Det er med andre ord forskjell på å ikke ha råd til ferie og mat.

Anonymkode: e2e86...a5b

P det finnes de som sliter med å ha råd til mat, som må velge mellom mat til seg eller barna 

Anonymkode: 331da...55e

• Liker 4

Annonse

2 hours ago, Loff77 said:

Å være fattig i Norge vil si å ikke kunne være med på fritidsaktiviteter, reise osv 

Dét handler om foreldrenes prioriteringer. Jeg hadde en knall barndom. Foreldrene mine hadde ikke råd til diverse fritidsaktiviteter, men de sparte opp til turer. Jeg dro på telttur blant annet til flere land. Folk i dag føler jeg skal bare ha dyre, lettvinte ferier og at de ikke klarer/vil/gidder å gjøre noe annet. 

Anonymkode: 970f1...bb5

• Liker 2
Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Jo, uteliggere.

Nei, INGEN behøver å sove ute i Norge. Er en uten bolig får en tildelt «nødbolig», ikke noe luksus, kanskje en hytte i sommerhalvåret. Men alle får tilbud om tak over hodet. En annen sak er at noen vil sove ute, kjenner noen selv.. 

Anonymkode: 923ee...dc3

• Liker 5
Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men det blir for dumt og mene at fattigdom og rikdom er arvelig Fordi det er det ikke. Fattigdom og rikdom er en status ikke en sykdom Som blir medfødt. Kjenner en del som kommer fra fattige hjem men er rike eller har en helt ok økonomi. Og  sitte I gjen med 26000 kr fks etter husleie er ikke og være fattig. 

Ikke arvelig , men går i arv. Sykdom er arvelig. Fattigdom går i arv. 

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

P det finnes de som sliter med å ha råd til mat, som må velge mellom mat til seg eller barna 

Anonymkode: 331da...55e

Hørt om matkasser som blir delt ut hver eneste uke, i hver eneste by?! 

Anonymkode: 923ee...dc3

• Liker 4
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det finnes ingen som er uføretrygdet og mottar AAP.

Det finnes heller tilnærmet ingen på uføretrygd som sitter igjen med 26.000 kroner etter husleie. Den du kjenner må ha tjent veldig godt før hen ble uføretrygdet og dermed ha fått maksutbetaling. Det får de aller færreste, vanlig uføreutbetaling er under 20.000 kr.

Mange har ikke mer enn litt over 16000 i mnd på ufør. Det er ca minstesats   

• Liker 2
Just now, Anonyminist said:

Ikke arvelig , men går i arv. Sykdom er arvelig. Fattigdom går i arv. 

Nei ikke alltid det handler om prioriteringer og hvordan foreldre ønsker og oppdra barna sine. 

• Liker 1
1 hour ago, Adrenalina1 said:

Jo, uteliggere.

Han «Harald» har vært uteligger i ørten år. Glatt kan si han er en «Survival of the fittest».Man klarer seg om man vil klare seg. 

Anonymkode: 970f1...bb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...