Gå til innhold

I Norge har vi ikke fattigdom!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge har alle krav om et sted å bo, har du ikke noe,eller sliter med å skaffe sted så er NAV pålagt å hjelpe. Vi skal huske at en del av de bostedsløse ikke ønsker hjelp fra NAV, når de ikke ønsker hjelp så er det lite å gjøre.En del bruker jo selvsagt penger på andre ting enn bosted, det gjelder samme regler for alle, at de må betale for å bo. Prioriteres det å bruke penger på alt annet, så kan ikke staten subsidiere leiligheter til folk. Det finnes fattigdom i Norge, men de fattige her har det mye bedre enn i de fleste andre land, da vi har trygdeordninger som er blant verdens beste. I f.eks frankrike (paris) får de rundt 8-10000 pr mnd i trygd, leie av leilighet starter på 15000, da er det verre å finne tak over hodet.

Anonymkode: eac53...4ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I Norge har alle krav om et sted å bo, har du ikke noe,eller sliter med å skaffe sted så er NAV pålagt å hjelpe. Vi skal huske at en del av de bostedsløse ikke ønsker hjelp fra NAV, når de ikke ønsker hjelp så er det lite å gjøre.En del bruker jo selvsagt penger på andre ting enn bosted, det gjelder samme regler for alle, at de må betale for å bo. Prioriteres det å bruke penger på alt annet, så kan ikke staten subsidiere leiligheter til folk. Det finnes fattigdom i Norge, men de fattige her har det mye bedre enn i de fleste andre land, da vi har trygdeordninger som er blant verdens beste. I f.eks frankrike (paris) får de rundt 8-10000 pr mnd i trygd, leie av leilighet starter på 15000, da er det verre å finne tak over hodet.

Kjenner flere som har fått hjelp til å få sted til å bo jeg, og som ønsket hjelp til å få et sted å bo... De fikk ikke det før de var godt over 40. Og de måtte leve på gata/sove hos andre fra 20 årene. Det er IKKE bra nok😂😂😂

2/10 av livet uten et fast sted å bo liksom.. Det er ganske ekstremt faktisk.. De fungerer dårlig i hverdagen. Ingen tvil. Men det er på grunn av omstendighetene og den psykiske knekken som medfølger av fattigdom. Til slutt slutter man å fungere rett og slett. Det er håpløst og man orker ikke mer. 

Anonymkode: 6be30...f6b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg var fattig. Hadde det ikke vert for at min far kunne avse noen kroner fra sin uføretrygd hver månde hadde jeg regelrett sultet i hel. Det er snakk om et år hvor jeg fikk ekstremt lite penger inn, da jeg var for syk til å kunne jobbe... Jeg kunne gå tre dager uten å spise, fordi jeg ikke hadde råd, ved fikk jeg heldigvis gratis da min bror hadde snekkerfirma så jeg fikk avkappet. Bodde også gratis i familiehytta som heller var dårlig isolert, utedo, i he innlagt vann eller strøm.  Men de to var òg er den eneste familien jeg har og de Hadde ikke sjans til å hjelpe meg mer enn de gjorde.. 

Nei det var ingen "penge dum" inn i bildet. Jeg var rett fra videregående som jeg så vidt kom meg gjennom, psykisk syk, helt utmattet av alvorlig depresjon, jeg var suicidal og hele livet kjentes som en eneste lang krig mot angsten.  og for å si det rett ut så skal man være rimelig frisk for å klare å kjempe seg gjennom nav systemet... Så det tok faktisk et helt år før jeg fikk hjelp... 

Gpr heldigvis bedre nå, men kom ikke her å si det ikke finnes skikkelig fattigdom i Norge.. Dette er under 10 år siden... 

Anonymkode: 36c21...cf7

Hvor mye fikk du i sosialstøtte?

Anonymkode: 3c1c8...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye fikk du i sosialstøtte?

Anonymkode: 3c1c8...833

Jeg kan svare for hva jeg fikk (jeg er ikke personen du siterer). 4000. Måtte søke hver eneste måned, reise frem og tilbake for å ordne med papirer fra banken, da NAV ikke stolte på meg. og slik reising koster jo penger😅 NAV skulle ha dokumenter på at jeg ikke hadde penger. . Det var årsaken 

Jeg hadde det ikke bra i ungdomstiden hjemme, og foreldre trodde staten skulle ordne opp i barna, men det var ikke tilfelle. Jeg klarte ikke få meg jobb. Det ble så ubehagelig at jeg dro

Jeg hadde ikke krav på mer enn de 4000 (15 år siden) Jeg var også bostedløs, og fikk ikke tilbud om å bo. Jeg ble så syk at jeg ble bevisstløs. Jeg husker jeg la meg ned og sov. Spiste ikke. Og til slutt bare sov jeg I dagesvis og ble borte..( Heldigvis en smertefri prosess fysisk. Men psykisk føltes det helt jævlig, inntil jeg kom frem dit at jeg bare kunne sove igjennom dagen.) 😊 Ble heldigvis funnet

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kan svare for hva jeg fikk (jeg er ikke personen du siterer). 4000. Måtte søke hver eneste måned, reise frem og tilbake for å ordne med papirer fra banken, da NAV ikke stolte på meg. og slik reising koster jo penger😅 NAV skulle ha dokumenter på at jeg ikke hadde penger. . Det var årsaken 

Jeg hadde det ikke bra i ungdomstiden hjemme, og foreldre trodde staten skulle ordne opp i barna, men det var ikke tilfelle. Jeg klarte ikke få meg jobb. Det ble så ubehagelig at jeg dro

Jeg hadde ikke krav på mer enn de 4000 (15 år siden) Jeg var også bostedløs, og fikk ikke tilbud om å bo. Jeg ble så syk at jeg ble bevisstløs. Jeg husker jeg la meg ned og sov. Spiste ikke. Og til slutt bare sov jeg I dagesvis og ble borte..( Heldigvis en smertefri prosess fysisk. Men psykisk føltes det helt jævlig, inntil jeg kom frem dit at jeg bare kunne sove igjennom dagen.) 😊 Ble heldigvis funnet

I tilfelle noen lurte, så tilsvarer 4.000 kr for 15 år siden 5.466 kr i dag, inflasjonsjustert.

Anonymkode: a7d71...458

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når man ikke har råd til billig middag hver dag, er man fattig. Jeg har en venninne som hadde to dager i uken med Toro suppe med brød til, og hun er alenemor. 

Anonymkode: 62b25...ff3

Tja, hadde hun planlagt og laget denne suppa fra bunn av så hadde hun fått mer mat, mer næring og brukt mindre penger. 

Jeg skjønner hva ts vil fram til og er i stor grad enig. Dere andre er i grunn ganske dårlige til å lese. Alle vet at relativ fattigdom eksisterer, men det er ingen som har kommet med noen linker som viser at vi har noe annet enn relativ fattigdom i Norge, som ikke på en eller annen måte er delvis selvforskyldt. Med selvforskyldt mener jeg at man ikke tar kontakt med nav av ulike årsaker, ikke vil ta imot hjelp og ikke orker å forholde seg til diverse hjelpeinstanser. 

Anonymkode: ebf90...8ac

• Liker 1
Skrevet

Når man ikke har råd til billig middag hver dag, er man fattig. Jeg har en venninne som hadde to dager i uken med Toro suppe med brød til, og hun er alenemor. 

Anonymkode: 62b25...ff3

Tja, hadde hun planlagt og laget denne suppa fra bunn av så hadde hun fått mer mat, mer næring og brukt mindre penger. 

Jeg skjønner hva ts vil fram til og er i stor grad enig. Dere andre er i grunn ganske dårlige til å lese. Alle vet at relativ fattigdom eksisterer, men det er ingen som har kommet med noen linker som viser at vi har noe annet enn relativ fattigdom i Norge, som ikke på en eller annen måte er delvis selvforskyldt. Med selvforskyldt mener jeg at man ikke tar kontakt med nav av ulike årsaker, ikke vil ta imot hjelp og ikke orker å forholde seg til diverse hjelpeinstanser. 

Skrevet

Sånn kan vi holde på hele dagen frem og tilbake, men vi har ikke ansvar for hva andre land gjør. 

Det har seg slik at de fattige landene har av en eller annen grunn masse våpen som flyter rundt, så det har de alltid råd til og presidenten eller egentlig diktatoren har alltid nyeste tanks, kampfly og mansions å slappe av i , mens folket kriger mot hverandre. 

Så hvis jeg skal bruke DIN logikk, så er det liksom de fattige sin skyld i fattige land at de er fattige fordi de tillater tross alt at en diktator-idiot kan gjøre som han vil, eller hva? Flott logikk, gitt.

Du har tydeligvis tungt for det. Når mennesker sitter i samme båt, så blir det lettere å tåle problemer, for da opplever alle problemer.

Hvis det kommer en brann i et nabolag som følge av vulkanutbrudd, så vet jeg iallfall at det hadde føltes betydelig bedre for meg om alle husene brant ned, inkludert mitt eget hus, enn det at resultatet ender opp med at vulkanutbruddet brente ned bare huset mitt, mens naboene sitt hus fikk ikke en skramme en gang. 

Eller hva med flom? Eller hva med jordras? Samme opplegg. Skal det først skje, så er det lettere å stå i tragedien SAMMEN.

Sånn er jeg, og sånn er veldig mange andre mennesker også. Husker da jeg fikk parkeringsforelegg ifjor. Føltes straks bedre da jeg så at det var to andre gule lapper på to andre biler i nærheten også.......

Det som virkelig er vondt, er å sitte i en utsatt situasjon alene, i et rikt samfunn. Det er som å være fattig i Monaco og man blir sett på som søppel.  Joda, en god del i Norge frykter for den økonomiske hverdagen sin. De frykter hvert eneste statsbudsjett som blir fremlagt av høyresiden. Hva kommer til å bli kuttet denne gangen? spør de seg selv.....

Et annet moment som du fort glemmer er at folk i fattige land har i stor grad en familie rundt seg. De kulturelle båndene står utrolig sterkt. Nesten fanatisk nivå. Det er ikke noe som heter "individ" og jeg vil det og jeg vil det. Så man har et nettverk rundt seg, til tross for at man er fattig........

Men det har du ikke i vestlige land hvor individet dominerer fullstendig og familiestrukturen er blitt oppløst for lenge siden da det ikke finnes noen kulturelle kodeks hva gjelder lojalitet og ofre seg for hverandre. Vi har så mange ensomme mennesker som er helt overlatt til seg selv og det gigantiske Fyll - Ut - utallig - mange skjemaer - og - vent - på - svar byråkratiet. 

Det er fullstendig irrelevant hvordan situasjonen er for fattige i India eller Sudan, all den tid begge land sløser masse penger på våpen og korrupsjon. Det som teller er at i Norge kan til og med mordere og voldtektsmenn få dekket relativ fattigdom standard og vet så det, så vi har en situasjon der en andel av befolkningen i Norge havner UNDER dette nivået, nemlig at de har det dårligere enn voldtektsmenn og mordere i fengsel. 

Ja, det finnes til og med luksus hunder og katter i Norge som lever livet som reneste kakser. Spesielt disse veskehundene Pomeranian og Chihuahua-ene lever bedre enn en del mennesker her til lands. Eieren passer på at bikkja ikke mangler en eneste ting - verken helsemessig eller med tanke på kvalitetsmat, omsorg for bikkja og aktivitet for bikkja i tillegg til at bikkja lever gjerne i et hus / leilighet til flere millioner kroner.

Anonymkode: 166df...d0c

«Min logikk»? Hæ? Jeg sa absolutt og relativt fattigdom kan ikke sammenlignes. Jeg har ikke sagt noe om hvem sin skyld det er, bare at man er sykt korttenkt om man sier man ville byttet plass med noen fra et fattig land, for det vil faktisk ingen her..

Det med vulkanutbrudded og parkeringlappen er bare.. så sinnsykt egoistisk. Jeg sitter ikke å ønsker dritt på andre bare fordi dritt skjer med meg. Herregud, og jeg har opplevd masse dritt, som jeg håper aldri skjer med andre. 

Syntes dette er ironisk ettersom du sitter å tror jeg stemmer høyre fordi jeg sier det ikke er riktig å si noe så selvopptatt som at man som fattige i Norge liksom har det værre enn fattige i I tredjeverden. 

Jeg er faktisk FOR å øke trygderettigheter og for økning av løsninger for lavinntektsfamilier.. men gidder ikke å høre på noe sprøyt om at disse har det VÆRRE enn fattige i Afrika/Asia. Det er bare ignorant, da klarer ikke du selv som fattig, å ha noe som helst empati for andre og det gjør meg flau. De har problemstillinger i hverdagen vi aldri har trengt å ta hensyn til. Ikke alltid tilgang til mat og rent vann, ingen helsehjelp eller skolegang. masse folk som ikke har fått koronavaksinen foreks. mens her har vi fått det beste helt gratis. Utnyttet av arbeidslivet fordi det er så mange som trenger jobb.. tenk å måtte sende barnet ditt på jobb istedet for skole. Det er en video av en liten kinesisk gutt som gir hilsen til foreldrene sine i tårer for han har ikke sett dem på drit lenge for de bor ikke med han. fordi de må jobbe i en annen by og sende penger hjem. Og de sover nesten ikke fordi de jobber så lange dager, den lille gutten er bekymret for dem. Det gjør vondt langt inn i hjerterota. Har fattige noen gang opplevd det i Norge? Å måtte etterlate ungen sin hos bestemor slik at de kan bo i et faktisk kott i en annen by også jobbe 18 timer hver dag? Nei. Noen her som ønsker å leve slik istedet? Nei… og det er alt jeg ville si.. om det er selvforskyld eller ikke, hvorfor det er sånn, osv. osv., altså resten av diskusjonen vil jeg ikke delta i, den kan dere ta. Jeg kom KUN for å kommentere på den ene setningen. 

Anonymkode: e7b2d...208

• Liker 3
Gjest laPistola
Skrevet

Fattigdommen i Norge er relativ. Det handler om prioriteringer. Ingen går  husløse i Norge, fryser eller sulter ihjel. Det sørger norsk lov for. Så om vi sammenligner med fattige andre steder i verden er vi ikke fattige her. Men noen har mindre å rutte med enn andre og klasseskillene blir større for hver dag som går med blå regjering..

En hjertesak som går igjen er barnefattigdom. Altså barn oppvokst i familier som ikke har råd til det barnefamilier flest har. Nye klær hver sesong, ferier til utlandet eller en dyr fritidspark osv. Alt styrt etter norsk standard der folk flest har greit med penger. Sammenligner vi disse barna i disse familiene som ikke har råd til ferie med en gjenninsnittsnordmenn, så ses disse barna på som fattige for mange. Men det er ikke en gang sikkert de opplever det slik selv. De bare prioriterer annerledes.

Vil bruke min egen familie som eksempel på at fattigdom er relativ. Mannen og jeg har en samlet inntekt på ca 400 000. Vi klarer oss greit. Betaler alle regninger hver måned og kan handle det vi ønsker å spise i løpet av en uke uten at vi blir blakke. Men prøver å tenke fornuftig. Barna får alt de trenger av klær og mangler ingen leker eller utstyr. Men vi handler ofte brukt på Finn o.l..

Vi reiser aldri utenlands og i sommerferien er vi oftest bare hjemme. Drar mye på stranda og bygger hytte i hagen etc. 

Vi ville aldri tatt oss råd til dyr ferie utenlands eller i Dyreparken i Kristiansand for den saks skyld (som jo lett kan bli like dyr som en sydentur). Dvs vi KUNNE klart det, men det ville gått kraftig ut over andre ting som skaper økt livskvalitet i hverdagen. Noen vil kanskje kalle oss fattige som må tenke sånn. Vi synes ikke det. Vi bare prioriterer ressursene vi har fornuftig slik vi ser det. Så lenge vi aldri har problemer med å betale regninger, kjøper inn god mat uten å måtte spare inn her og barna/vi har alt vi trenger, så kunne det ikke falt meg inn å kalle oss fattige.

Hadde jeg fortalt ærlig til enkelte venninner derimot, at vi ikke hadde ‘råd’ til ferie i år, så ville de antagelig synes syns på oss og opprettet en ‘spleis’ konto😆🤪

Anonymkode: 8c239...546

Bare slutt. « loven sørger for». Vel løsgjengerloven sørget for at Erna ikke fikk bygge trailer parks som hun ønsket. Løsgjengerloven sørget for at nav ikke lenger fikk lov og låne ut telt til boligløse. Loven kan ikke gjøre noe med at kommunene selger unna kommunale leiligheter eller nekter og pusse de opp så brannvesenet stenger de og folk må flytte ut og det er opptil 5 års kø for bolig. Loven gjør ingenting med at hospitsene er fulle og enkelte står stengt fordi de ikke blir pusset opp. Derfor går mange husløse og fryser i Norge. Noen bor på gaten, noen låner noens sofa fra dag til dag. De er uansett uten bolig. Det virker som du lever litt 8 -10 år tilbake i tid, det er så mye på nyhetene om økingen av husløse.

det er riktig at ingen/ få sulter. Vi har matkasser fra fattighuset/ freslsesarmern og dumpster driving. Så lenge vi har så store forskjeller , og mange kaster 30% av maten de kjøper vil fattige alltid kunne få i seg nok energi til og overlevd på andres søppel . De er fortsatt fattige. 
fint at du bygger hytter i Hagen, kanskje noen kan få bo der? 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For noe rør. Nav ber deg bo hos familie eller venner og ha is i magen og håpe prisene går ned. I enkelte kommuner er de villige til og låne deg telt og primus, men det er litt usikkert om det faktisk er lov.  Hvis du mener boligkontoret så kan de sette deg på venteliste for bolig, da må du regne med 2-5 års venting. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

«Min logikk»? Hæ? Jeg sa absolutt og relativt fattigdom kan ikke sammenlignes. Jeg har ikke sagt noe om hvem sin skyld det er, bare at man er sykt korttenkt om man sier man ville byttet plass med noen fra et fattig land, for det vil faktisk ingen her..

Det med vulkanutbrudded og parkeringlappen er bare.. så sinnsykt egoistisk. Jeg sitter ikke å ønsker dritt på andre bare fordi dritt skjer med meg. Herregud, og jeg har opplevd masse dritt, som jeg håper aldri skjer med andre. 

Syntes dette er ironisk ettersom du sitter å tror jeg stemmer høyre fordi jeg sier det ikke er riktig å si noe så selvopptatt som at man som fattige i Norge liksom har det værre enn fattige i I tredjeverden. 

Jeg er faktisk FOR å øke trygderettigheter og for økning av løsninger for lavinntektsfamilier.. men gidder ikke å høre på noe sprøyt om at disse har det VÆRRE enn fattige i Afrika/Asia. Det er bare ignorant, da klarer ikke du selv som fattig, å ha noe som helst empati for andre og det gjør meg flau. De har problemstillinger i hverdagen vi aldri har trengt å ta hensyn til. Ikke alltid tilgang til mat og rent vann, ingen helsehjelp eller skolegang. masse folk som ikke har fått koronavaksinen foreks. mens her har vi fått det beste helt gratis. Utnyttet av arbeidslivet fordi det er så mange som trenger jobb.. tenk å måtte sende barnet ditt på jobb istedet for skole. Det er en video av en liten kinesisk gutt som gir hilsen til foreldrene sine i tårer for han har ikke sett dem på drit lenge for de bor ikke med han. fordi de må jobbe i en annen by og sende penger hjem. Og de sover nesten ikke fordi de jobber så lange dager, den lille gutten er bekymret for dem. Det gjør vondt langt inn i hjerterota. Har fattige noen gang opplevd det i Norge? Å måtte etterlate ungen sin hos bestemor slik at de kan bo i et faktisk kott i en annen by også jobbe 18 timer hver dag? Nei. Noen her som ønsker å leve slik istedet? Nei… og det er alt jeg ville si.. om det er selvforskyld eller ikke, hvorfor det er sånn, osv. osv., altså resten av diskusjonen vil jeg ikke delta i, den kan dere ta. Jeg kom KUN for å kommentere på den ene setningen. 

Enig i dette, og vi lever under fattigdomsgrensen i Norge. Men noen absolutt fattigdom er det på ingen måte snakk om. Når jeg først skulle bli "fattig" er jeg takknemlig for å være det i Norge. Vi har tak over hodet, tilgang på rent vann, og vi slipper å bekymre oss for om vi kommer til å kunne gi barnet vårt mat i morgen. Vi slipper å se barna våre gradvis sulte ihjel fordi vi har fått altfor mange pga manglende informasjon om eller tilgang på prevansjon, eller fordi vi har vært helt nødt til det for å ha en sjanse i alderdommen. Vi slipper å bekymre oss for å ikke kunne få helsehjelp om noen av oss blir alvorlig syke fordi vi ikke har råd til det.

Når det er sagt så FINNES det absolutt fattigdom i Norge også. Det er ikke mange tilfeller hvor det ikke er selvforskyldt på en eller annen måte, men de finnes. Er man f.eks. for psykisk syk til å klare å gå ut døren for å oppsøke NAV, så er ikke det selvforskyldt. Psykisk sykdom kan være like hemmende som fysisk, og det man ikke klarer pga det er ikke noe man velger å ikke klare.

Anonymkode: da2a0...72d

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om noen har opplevd det i Norge , og bli etterlatt hos bestemor imens foreldrene jobber lange dager og bor i et kott? Vel, faren min ble født på slutten av 2 verdenskrig , og mine besteforeldre leide et lite loft med rotter og måtte begge jobbe dobbelt for og spare, så pappa bodde hos sin bestemor til han var 5. så ja, det lever folk i Norge som har opplevd det, men det er neppe mye av det i dag. 
jeg tror dere to snakker om 2 forskjellige ting. Når en er fattig i et fattig land er en ikke utenfor. Jeg vil si min far vokste opp i fattigdom, men alle rundt dem var jo også fattige så det var sånn det var. Nå mener jeg ikke at Norge i 1940- 1955 var på samme nivå som de fattigste land er i dag, men det var reelt og både sulte og fryse. Det og være fattig i Norge i dag handler om og havne utenfor. De fleste lever i overflod, og problemet er og ikke kunne delta. Det høres ut som et luksusproblem at en ikke feks kan gå på fest fordi en ikke har penger , og heller må være hjemme. Hvis de rundt en heller ikke kan gå på fest kunne en være hjemme sammen, men i situasjonen i dag faller en utenfor samfunnet og blir isolert og deprimert og ensom. Da de fleste i Norge var « fattige» var det samhold, dugnadsånd . Alle som ender med og ta livet sitt i Norge grunnet fattigdom, har de det så mye bedre enn fattige i Afrika/ Asia ?  Det er 2 ulike former for fattigdom, men en skal ikke kimse av utenforskap. 

Skrevet

Nei, det er ikke fattigdom i Norge. Det er grådighet, gjerrighet, dårlig økonomisk sans, spillavhengighet, rusmisbruk, omsorgssvikt etc.  som leder til fattigdom. Det altså leeeeder til fattigdom, men absolutt fattigdom er det ikke i Norge.

Anonymkode: 5ea33...656

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke fattigdom i Norge. Det er grådighet, gjerrighet, dårlig økonomisk sans, spillavhengighet, rusmisbruk, omsorgssvikt etc.  som leder til fattigdom. Det altså leeeeder til fattigdom, men absolutt fattigdom er det ikke i Norge.

..Skrev en AB på KG mens hen svelgte ned Pepsi Max og pizza mens hen satt på sin nye bærbare PC i en fin bolig.

Leder til fattigdom? Javel, greit, men det er fortsatt fattigdom! 

Mange av disse såkalte "valgene" du påpeker handler ofte om å ikke ha valg. Folk ledes inn og ut av det. Folk har forskjellige miljøer rundt seg. Folk har forskjellige utgangspunkt. Folk blir behandlet forskjellig oppigjennom årene. 

Til syvende og sist havner man på fattigdom av et totalprodukt du ofte ikke kan styre selv. Det bare skjer av X-antall hendelser i ditt liv som du ikke har kontroll på. 

Anonymkode: 6e031...461

• Liker 5
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det de fattige som er grådige og gjerrige i denne oppsummeringen din? Vil vel heller si at vi har økende fattigdom i Norge fordi godt bemidlede er grådige og gjerrige . Rimi Hagen , som klager på at han må betale bompenger når han kjører fra huset i Holmenkollåsen til den nye « hytta “ til 90 mill på Aker brygge er sånn typisk fattig, grådig og gjerrig 🤔 

så.. en del faktorer leeeeeeder til fattigdom, men fattigdom er det ikke. Ok. 

Annonse
Skrevet

..Skrev en AB på KG mens hen svelgte ned Pepsi Max og pizza mens hen satt på sin nye bærbare PC i en fin bolig.

Leder til fattigdom? Javel, greit, men det er fortsatt fattigdom! 

Mange av disse såkalte "valgene" du påpeker handler ofte om å ikke ha valg. Folk ledes inn og ut av det. Folk har forskjellige miljøer rundt seg. Folk har forskjellige utgangspunkt. Folk blir behandlet forskjellig oppigjennom årene. 

Til syvende og sist havner man på fattigdom av et totalprodukt du ofte ikke kan styre selv. Det bare skjer av X-antall hendelser i ditt liv som du ikke har kontroll på. 

Anonymkode: 6e031...461

Litt uenig. Ja, det er synd på de som har en jævlig oppvekst og havner på minstesats ufør pga noe som er utenfor deres kontroll, ja det er synd de er uegnet til å ta vare på seg selv og egen økonomi. MEN de er ikke fattige for det! De får penger. De bare velger, bevisst eller ubevisst, å bruke de på ting som ikke gir nytte.

I alle saker om fattigdom så kommer "Ja, ofte må vi spe på med pante panteflasker for å få det til å gå rundt". Da tenker jeg "ok, du er avhengig av pant for å få det til å gå rundt, men hvis du hadde latt være å kjøpe alle de flaskene med innhold du ikke trenger, så hadde du jo totalt sett hatt mer penger." I stedet for å kjøpe en flaske brus til 25 kr +3 pant, så kunne man spart de 25 kr og ikke vært avhengig av å få igjen 3 kr på panten senere.

• Liker 3
Skrevet

Litt uenig. Ja, det er synd på de som har en jævlig oppvekst og havner på minstesats ufør pga noe som er utenfor deres kontroll, ja det er synd de er uegnet til å ta vare på seg selv og egen økonomi. MEN de er ikke fattige for det! De får penger. De bare velger, bevisst eller ubevisst, å bruke de på ting som ikke gir nytte.

I alle saker om fattigdom så kommer "Ja, ofte må vi spe på med pante panteflasker for å få det til å gå rundt". Da tenker jeg "ok, du er avhengig av pant for å få det til å gå rundt, men hvis du hadde latt være å kjøpe alle de flaskene med innhold du ikke trenger, så hadde du jo totalt sett hatt mer penger." I stedet for å kjøpe en flaske brus til 25 kr +3 pant, så kunne man spart de 25 kr og ikke vært avhengig av å få igjen 3 kr på panten senere.

De som må pante flasker for å få det til å gå rundt, kjøper ikke disse brus/ølflaskene selv, de plukker dem opp i parker, på gata og andre steder der folk har kastet fra seg. 

Anonymkode: 6f744...6b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De som må pante flasker for å få det til å gå rundt, kjøper ikke disse brus/ølflaskene selv, de plukker dem opp i parker, på gata og andre steder der folk har kastet fra seg. 

Anonymkode: 6f744...6b0

Det tilhører fåtallet. Det er ikke småbarnsforeldre i tilsynelatende normale familier som samler flasker rundt om. Det er de som har et litt tøffere liv enn det.

Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt og svar til dette.

Vintermorgen, mod

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Sikker på at det har drukket den brusen? De aller fleste panter vel flasker som hoper seg opp hjemme , det er ikke noe spesielt for fattige. Det en kan gjøre for og spe på er og samle andres flasker i parker og langs veien osv. 

det er helt klart noen som klager uten og se hva de egentlig bruker penger på. Vi er gode på og klage i dette landet. Noen er allikevel fattige, så en må skille mellom fattige og de som ikke klarer og styre økonomien sin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...