Gå til innhold

I Norge har vi ikke fattigdom!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste er vel enige at det ikke finnes absolutt fattigdom i Norge, og ingen sulter ihjel. Vennninen min sier at jeg er naiv som tror dette. Jeg har søkt på nettet og alt jeg finner er folk med dårlige økonomisk vaner. Det er forskjell på dårlig økonomiske vaner og absolutt fattigdom.

Det siste jeg fant var en 44-åring som klager over dårlig råd i følge NRK, men hun lider fremdeles ikke at absloutt fattigdom.

Mener du at vi har absolutt fattigdom i Norge?

Anonymkode: e2e86...a5b

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi har fattigdom i Norge. Av ulike årsaker, men det er mennesker som har svært lite penger å klare seg på.

Anonymkode: fb0f4...d1b

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste er vel enige at det ikke finnes absolutt fattigdom i Norge, og ingen sulter ihjel. Vennninen min sier at jeg er naiv som tror dette. Jeg har søkt på nettet og alt jeg finner er folk med dårlige økonomisk vaner. Det er forskjell på dårlig økonomiske vaner og absolutt fattigdom.

Det siste jeg fant var en 44-åring som klager over dårlig råd i følge NRK, men hun lider fremdeles ikke at absloutt fattigdom.

Har du noen gang sett rusmisbrukere? Jeg er enig med venninnen din. 

Anonymkode: 78bc2...ebb

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å være fattig i Norge vil si å ikke kunne være med på fritidsaktiviteter, reise osv 

Nei ingen sulter eller fryser ihjel i Norge

• Liker 14
Skrevet

Du har jo folk i Norge som erklærer seg fattige fordi de ikke kan kjøpe bolig sentralt i storbyer. 

Som sagt over handler det om dårlige valg hvis folk ikke får dekket sine behov for tak over hodet og mat. 

Anonymkode: 7b099...a7a

• Liker 11
Skrevet
Loff77 skrev (Akkurat nå):

Å være fattig i Norge vil si å ikke kunne være med på fritidsaktiviteter, reise osv 

Nei ingen sulter eller fryser ihjel i Norge

Nettopp. Jeg er enig med deg.

Ja, men de sulter vel ikke i hjel?

• Liker 7
Skrevet

Relativ fattigdom: 60 prosent av medianinntekt. 
absolutt fattigdom: <20 kr dagen. Dette eksisterer, også her til lands. 

• Liker 14
Skrevet

Nå er vel ikke rusmisbrukere flest fattige? 

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste er vel enige at det ikke finnes absolutt fattigdom i Norge, og ingen sulter ihje

Absolutt fattigdom / egentlig fattigdom har vi selvfølgelig ikke i Norge. Vi har relativ fattigdom, men det er noe helt annet. Om flyktninger fra Sudan hørte om hva vi kaller fattigdom her ville de nok hatt lite sympati...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja da ruser de seg ihjel, det er ikke mangel på penger som dreper dem

Anonymkode: 28734...f0d

• Liker 21
Skrevet

Det har vel mest med deres dyre uvaner å gjøre. En som tjener 40000 i mnd vil også slite økonomisk med for eksempel en kokainavhengighet.

Anonymkode: ccc20...220

• Liker 23
Skrevet

Nettopp. Jeg er enig med deg.

Ja, men de sulter vel ikke i hjel?

Nei, de doper seg ihjel. Dette er jo et selvvalgt liv, de får også penger og tak over hodet når de måtte ønske

• Liker 14
Skrevet
Minitroll skrev (Akkurat nå):

Hvem er det som lider av absolutt fattigdom i Norge? I hvilken grad er de selv eller staten skyld i dette?

• Liker 2
Skrevet
Minitroll skrev (2 minutter siden):

Hvor da?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt fattigdom / egentlig fattigdom har vi selvfølgelig ikke i Norge. Vi har relativ fattigdom, men det er noe helt annet. Om flyktninger fra Sudan hørte om hva vi kaller fattigdom her ville de nok hatt lite sympati...

Tja da ruser de seg ihjel, det er ikke mangel på penger som dreper dem

Anonymkode: 28734...f0d

Nettopp. Relativ fattigdom vil alltid eksistere, men vi har ikke fattige i Norge.

• Liker 9
Skrevet
Loff77 skrev (1 minutt siden):

Nei, de doper seg ihjel. Dette er jo et selvvalgt liv, de får også penger og tak over hodet når de måtte ønske

Akkurat. Jeg er enig med deg.

• Liker 3
Skrevet

Hun får 24.100 i mnd. 

Egen leilighet. Ett barn og en katt. 

Er det LITE utbetalt???

Anonymkode: 51df5...eb9

• Liker 16
Skrevet

Å linke til en mor som har tatt livet av barnet sitt blir litt drøyt.

Andre linken handler om hvordan siste dagene til veldig gamle syke mennesker dør etter at man slutter å gi vann og mat

De andre gidder jeg ikke se på en gang da dette ble for dumt

• Liker 23
Skrevet

Dette kalles vel grovt omsorgssvikt når det gjelder barn. De hadde vel fått hjelp fra sosialhjelpen om de hadde trengt dette.

Eventuelt så er det feilprioritering av økonomien som fører til dette.

• Liker 8
Skrevet

Jeg var fattig. Hadde det ikke vert for at min far kunne avse noen kroner fra sin uføretrygd hver månde hadde jeg regelrett sultet i hel. Det er snakk om et år hvor jeg fikk ekstremt lite penger inn, da jeg var for syk til å kunne jobbe... Jeg kunne gå tre dager uten å spise, fordi jeg ikke hadde råd, ved fikk jeg heldigvis gratis da min bror hadde snekkerfirma så jeg fikk avkappet. Bodde også gratis i familiehytta som heller var dårlig isolert, utedo, i he innlagt vann eller strøm.  Men de to var òg er den eneste familien jeg har og de Hadde ikke sjans til å hjelpe meg mer enn de gjorde.. 

Nei det var ingen "penge dum" inn i bildet. Jeg var rett fra videregående som jeg så vidt kom meg gjennom, psykisk syk, helt utmattet av alvorlig depresjon, jeg var suicidal og hele livet kjentes som en eneste lang krig mot angsten.  og for å si det rett ut så skal man være rimelig frisk for å klare å kjempe seg gjennom nav systemet... Så det tok faktisk et helt år før jeg fikk hjelp... 

Gpr heldigvis bedre nå, men kom ikke her å si det ikke finnes skikkelig fattigdom i Norge.. Dette er under 10 år siden... 

Anonymkode: 36c21...cf7

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...