Gå til innhold

Som gift, kan mannen overføre halve eierandelen på meg uten at jeg tar opp lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å finne ut av det juridiske.  Jeg har flyttet til hans hus. Eier et selv men med en del lån, og mindre verdi på huset vil jeg ikke få så voldsomt mye igjen etter salg. (Ikke fått solgt enda) Han har lyst vi skal bruke overskudd av pengene på nytt kjøkken som sårt trengs. 

Han mener at som gift har jeg krav på halve, og sier selv han ser på det slik at jeg eier like mye som ham. Jeg vet at uten at det er ordnet på papiret så gjelder det ikke. 

Som samboende må man slik jeg har forstått det få verdi på eiendom, og deretter dele dette i to, og så må jeg ta opp lån tilsvarende dette og sette i huset for at jeg skal eie 50%. 

Er det slik som gift også? I følge kartverket kan gifte overføre bolig mellom seg uten kostnad, men gjelder dette kun dokumentavgift ved tinglysning?

Anonymkode: ee59f...355

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg har forstått det er det kun dokumentavgift og tinglysning som trengs ja. Dokumentavgiften er derimot ganske høy om huset har høy verdi. 

Anonymkode: 58875...776

Skrevet

Dokumentavgift har man fritak fra som gift slik jeg forstår det. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis han vil gi deg halve huset trenger du jo ikke ta opp lån for noe som helst.

Anonymkode: f2e47...017

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

r det slik som gift også? I følge kartverket kan gifte overføre bolig mellom seg uten kostnad, men gjelder dette kun dokumentavgift ved tinglysning?

Han kan overføre halve eiendommen til deg. Han fyller kun ut er skjøte. Tinglysing koster 585, ellers koster det ingenting. Ingen dokumentasjonsavgift, ingen blander seg i om du har lån. 

Anonymkode: 48cbd...e69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kan overføre halve eiendommen til deg. Han fyller kun ut er skjøte. Tinglysing koster 585, ellers koster det ingenting. Ingen dokumentasjonsavgift, ingen blander seg i om du har lån. 

Bare hvis du er gift, ikke samboer. Da må man betale dokumentavgift.

Anonymkode: 03066...bba

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dokumentavgift har man fritak fra som gift slik jeg forstår det. 

Det stemmer ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Prøver å finne ut av det juridiske.  Jeg har flyttet til hans hus. Eier et selv men med en del lån, og mindre verdi på huset vil jeg ikke få så voldsomt mye igjen etter salg. (Ikke fått solgt enda) Han har lyst vi skal bruke overskudd av pengene på nytt kjøkken som sårt trengs. 

Han mener at som gift har jeg krav på halve, og sier selv han ser på det slik at jeg eier like mye som ham. Jeg vet at uten at det er ordnet på papiret så gjelder det ikke. 

Som samboende må man slik jeg har forstått det få verdi på eiendom, og deretter dele dette i to, og så må jeg ta opp lån tilsvarende dette og sette i huset for at jeg skal eie 50%. 

Er det slik som gift også? I følge kartverket kan gifte overføre bolig mellom seg uten kostnad, men gjelder dette kun dokumentavgift ved tinglysning?

Så lenge du ikke har tinglyst en eierandel, så har du en vanskelig sak ved skilsmisse.

Skrevet

Så han skal bare gi deg halve huset? Hvor dum går det an å bli...

Anonymkode: 5989b...704

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det stemmer ikke,.

Skrevet

Den halvparten må tinglyses at er din, for å realisere det. At han tenker og føler halve huset er ditt, er uvesentlig. I utgangspunktet så eier man hver for seg det man tok med inn i ekteskapet. Hvis han eide huset før ekteskapet ble inngått, så vil han få skjevdeling på det/beholde det som kun sitt ved skilsmisse. Om ikke tinglyst noe annet.

Anonymkode: 91e4f...444

• Liker 1
Skrevet

Men ts. Synes du virkelig det er greit at du bare får et halvt hus? Hvis han fører over halve huset på deg, kan du gå i fra ham dagen etterpå, med halva hans hus. 
Det mest riktige er jo at du betaler deg inn, får tilbake innvesteringen av kjøkkenet.

Hadde det vært greit for deg å gi bort halvparten av det du eier til ham. 

Jeg blir helt satt ut av slikt... Så når dagen kommer og folk skal skilles så er helvetet løs fordi man ikke har tenkt gjennom avgjørelsene man tok.

Jeg synes det er rart andre i denne tråden synes dette er ok,  Hadde det vært omvendt at en kvinne vurderte å gi bort halve huset sitt til en mann, tror jeg svarene hadde vært noe annerledes. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ja, han kan overføre halve eierandelen av huset på deg uten at du trenger å kjøpe eller låne noe for det, om han vil det. Det er ikke forbudt å gi ektefellen sin ting. Og som andre har nevnt allerede, inkl du selv, trenger dere som gift ikke betale noen dok.avgift. Det sparer dere mye på. 

Jeg er bare litt overrasket over at han vil gjøre noe sånt? Han har jo ingen garanti for at du vil bli gift med han livet ut. Neste år kan du beslutte og gå fra han og kreve huset solgt for å realisere din eierandel i penger.... Og det hjelper ikke et skvatt det han går rundt og sier, at han allerede "føler" at du eier halvparten uansett som gift, for det gjør du IKKE! Ikke før skjøtet og overføringen av halve eiendommen er overført til deg og tinglyst.

Jeg ville aldri overført halve huset mitt uten å få betalt til det, uansett hvor gift jeg var med en mann. Man har ingen garantier for å forbli gift, og halvparten av alle ekteskap ryker. Beklager, men sånn er statistikken.

Du burde kjøpe deg inn. Fair and square.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Din mann kan gi bort halve huset eller hele huset til hvem han vil når han vil. Han behøver ikke være gift med den han gir bort huset til. Han kan gi det til si mor eller en narkoman han syns synd på.

At du har rett på halve huset er feil. Han kan kreve det (verdien) skjevdelt i en skilsmisse.

Anonymkode: 5f90d...797

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare hvis du er gift, ikke samboer. Da må man betale dokumentavgift.

Ja, men hun skriver jo at de er gift og det er det jeg svarer på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...