Gå til innhold

Barn med to hjem. Ta med ting fra det ene til det andre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ene forelderen har satt reglene om å ikke ta med ting til andre hjemmet. Barnet sier at det har lyst å ta med ting å vise til andre forelderen.

Etter ferien lot vi barnet ta med en gave til andre forelderen. Den har ikke kommet tilbake. 

ville dere a) vært bedre enn den andre å latt barnet ha det der det vil?

B) vært like strenge med det? Ha alt hjemme der det er kjøpt/fått?

Skal sies at samarbeidet er mye konflikt med tanke på samværsnekt og tilslutt dom, det går altså ikke an å enes seg i mellom uten konflikt. 

Hva gjør dere andre? 

Anonymkode: e3976...d91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er barnet? Her er sønnen vår 7 år å får selvsagt ta med seg leker/ ting på samvær. Vil han heller ha leken liggende hos far så er det selvsagt helt greit. 

Anonymkode: 3dbe5...a99

• Liker 1
Skrevet

Stresser ikke over det, men spør alltid gutten min om han vil ha med leken sin tilbake etter han har vært til pappa. Hvis ikke blir den liggende der. 
Som oftest tar han det med seg, for han ønsker å leke med den hjemme her også. Far derimot er strengt med å si at han ikke får ta med seg leker hjem til meg 🤷‍♀️

Anonymkode: 8db66...d65

Skrevet

Unntaket er foresten litt større ting. Faren skal kjøpe playstation 5 i gave til barnet vårt,sier seg selv at det kun skal stå hos far. Å jeg skal kjøpe VR til playstation som han gjerne kan ta med til far,men da med avtale om at den skal tilbake når han kommer hjem her igjen. Faren har han bare annenhver helg så uaktuelt at VR skal stå hos far helt til neste gang han skal der.

Anonymkode: 3dbe5...a99

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ene forelderen har satt reglene om å ikke ta med ting til andre hjemmet. Barnet sier at det har lyst å ta med ting å vise til andre forelderen.

Etter ferien lot vi barnet ta med en gave til andre forelderen. Den har ikke kommet tilbake. 

ville dere a) vært bedre enn den andre å latt barnet ha det der det vil?

B) vært like strenge med det? Ha alt hjemme der det er kjøpt/fått?

Skal sies at samarbeidet er mye konflikt med tanke på samværsnekt og tilslutt dom, det går altså ikke an å enes seg i mellom uten konflikt. 

Hva gjør dere andre? 

Klær, sko og ting ser jeg noen få slite fram og tilbake fra delte hjem. 1 jakke og 1 par sko. Trist.. I utgangspunktet veldig lite klær for ett barn eller ungdom. Og så måtte passe på og alltid ha det med selv.. En hver plass er i det minste man skulle hatt..Gaver eller ting kan vel barnet ta fram og tilbake som det ønsker? Om det er noe du er redd for eller vil ha hos deg så ikke send det med.. Sammarbeid!

Anonymkode: ada76...a89

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke laget noen sak av det, for det er ikke verdt å eskalere en konflikt for. Men det mest normale er nok at tingene ses på som barnet sitt, og at det er barnet som velger hvilke leker som skal være hvor. Eneste vi sier fra om, er f.eks. om han alltid sendes av gårde med ulltøy, og alltid kommer tilbake uten, slik at vi begynner å mangle ting.

Anonymkode: 48c7e...74f

• Liker 1
Skrevet

Er enig i at det er barnets og det er best å ikke skape konflikt. Men andre forelderen gjør motsatt og da lurer jeg på hva som blir mest riktig for barnet. Det er flere barn i husholdet og hvis noen leker feks forsvinner ut av huset og til den andre forelderen og aldri kommer hjem, så må vi kjøpe dobbelt av.

Hadde ting kommet naturlig tilbake etterhvert og den andre hadde vært samme som å la regntøy eller en tegnebok barnet har tegnet i, som barnet vil vise frem, så hadde saken vært enklere. 

Skrevet

Vår datter får selvsagt ta med sine egne ting frem og tilbake som hun vil. Matbokser ol.merker vi, og tar litt opprydning innimellom slik at det blir fordelt i to hus igjen, dersom det samles opp hos far/mor. 
Hun har en familie, men bor i to hjem. Vi har vel og merke et godt samarbeid og deler alle utgifter 50/50 (bruker vipps oppgjør). Dermed er det ikke en av oss som har kjøpt ting til henne alene. Det er derimot upraktisk dersom alt blir liggende i det ene hjemmet, så vi passer på at klær blir jevnlig fordelt etter behov. Ting og tang flyter derimot der hun ønsker selv. Dette har fungert supert i åtte år nå, og forhåpentligvis vil det fortsette slik. 

Anonymkode: 73688...8b0

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, barnet eier vel tingen? Hva slags gavepraksis har dere? "Gratulerer med dagen, denne er til deg, men egentlig ikke, det er jeg som bestemmer over den og hvor du får lov til å leke med den."?

Det at den andre forelderen er urimelig gir ikke deg tillatelse til å være like dum. Hev deg over det og gjør det som gjør livet til barnet mindre kjipt. Å måtte leve med én idiotisk forelder er bedre enn å måtte leve med to.

Anonymkode: 5d0cd...59f

• Liker 4
Skrevet

Det er jo barnets ting - som barnet har fått, vel? Så frustrerende å ikke få ha med seg tingene sine… 

Anonymkode: 81c11...330

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er enig i at det er barnets og det er best å ikke skape konflikt. Men andre forelderen gjør motsatt og da lurer jeg på hva som blir mest riktig for barnet. Det er flere barn i husholdet og hvis noen leker feks forsvinner ut av huset og til den andre forelderen og aldri kommer hjem, så må vi kjøpe dobbelt av.

Hadde ting kommet naturlig tilbake etterhvert og den andre hadde vært samme som å la regntøy eller en tegnebok barnet har tegnet i, som barnet vil vise frem, så hadde saken vært enklere. 

Er problemet da at den andre forelderen nekter barnet å ta den med tilbake? Da hadde jeg sagt ifra. Dersom barnet selv derimot har valgt å legge den der, finnes det ingen grunn til å kjøpe dobbelt opp. Tilhører det flere av barna i husholdningen, ville jeg ikke i utgangspunktet sendt det med.

Anonymkode: 48c7e...74f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...