Gå til innhold

Pusse opp bad før salg- lønner det seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en leilighet i Akershus som vi nok de nærmeste 1-2 årene vil selge for å kjøpe hus. Badet er stygt og utidsmessig, dvs opprinnelige fliser uten membran samt rosa vinyltapet. Vi har lyst å gjøre noe med det, men det koster så mye. Så da diskuterer vi om vi vil få pengene vi legger i det igjen ved et ev salg. Vanskelig å si kanskje, men er det noen som har erfaring med slikt her inne?? Vi har jo en dyr variant med fliser over alt, selvsagt og så den litt rimeligere som vi tenker å legge oss på, tapet/plater på veggene og ev fliser eller et kult belegg på gulvet. Er belegg helt håpløst gammeldags, forresten? Ser på IFI at der lager de jo skikkelig kule bad med belegg da......og så går det jo mye raskere da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det lønner seg ikke å pusse opp for salg, generelt.

La heller kjøper få pusse opp selv, slik DE vil.

Dersom DU ikke trives på badet og skal bo der en stund kan det jo være noe i å pusse opp for din egen del da, men å pusse opp bad koster masse. Bad og kjøkken er de to dyreste rommene å pusse opp.

Om det bare er for salg, la heller kjøper gjøre det.

Skrevet

Generelt lønner det seg ikke å pusse opp bad i den forstand at boligen ikke stiger mer i verdi enn badets kostnad. Det jeg stusser på derimot er at du har fliser uten membran? I såfall kan det være et minus for mange kjøpere fordi det ligger stor usikkerhet i hva som befinner seg under flisene. Det kan være store fukt, mugg og råteskader, men ikke nødvendigvis. Tror jeg ville tatt en prat med fagfolk først.

Skrevet

Det er et gammelt bad, og jeg vet ikke hva de brukte den gang, men jeg tror ikke på noe særlig membran iallefall. Vi bruker dusjkabinett, og det er ikke målt fukt i gulvet.

Skrevet

Jeg tror det kan lønne seg å pusse opp badet før du skal selge. Som kjøper ville ikke jeg kjøpt en leilighet der eier ikke kunne redgjøre for hvordan badet er satt opp - stor risiko er det også dersom badet ikke ligger på fast grunn - samt med hensyn til sopp og råte ++

Men du får gjort mye med 50 000,- da... bare du kan gjøre noe selv.

Skrevet

Et bad trenger ikke å bli såååå dyrt hvis dere bruker hvite enkle fliser osv. Selv om verdien ikke øker så fælt så kan det øke intreserte og bli en budrunde!

Skrevet

Bad lønner seg sjelden å pusse opp for å selge, men man kan komme langt uten at det koster skjorta dersom man kan gjøre en del selv. Nå vet jo ikke jeg hvordan badet deres ser ut og om det virkelig trenger oppussing. Dere kan lett fjerne flisene, smøre på membran og legge nye fliser. Vinyltapet holder mye og regnes som membran, så der kan dere faktisk flise rett på (eller bruke fliseplater -enkelt og stilig). Når man først pusser opp et bad synes jeg også man bør vurdere å koste på det varmekabler. Det er vel en ting som kan avgjøre om man vil legge inn et siste bud i en hard budrunde. Dersom dere velger å legge varmekabler og støpe, kan det være lurt å få fagfolk til å gjøre dette. Dere kan godt legge gulvbelegg på gulvet, det kan senere gjenbrukes som membran (men det er vel i grunnen nesten like dyrt som å bruke smøremembran og fliser)

Skrevet

Full rehabilitering av bad før salg lønner seg IKKE!

MEN en ansiktsløftning kan du med fordel gi badet ditt:

*Behold flisene på gulvet (etterfug gjerne dersom fugene er blitt dype og samler skitt)

*Vask tapeten med kraftvask og mal med malig beregnet for baderom (bruk hvitt/lys farge så virker badet lyst og stort)

*Sett inn nytt dusjhjørne (ofte tilbud på Maxbo feks) og nye møbler (Ikea er billig og bra)

På den måten kan du heve inntrykket av badet og leiligheten generelt betraktelig.

Vi gjorde dette i vår forrige leilighet ca. 7 mnd før vi solgte og de fleste på visning kommenterte at badet var så delikat! Vi brukte 10.000.- og fikk et "nytt" bad og jeg tror det bidro til at leiligheten fikk en høy takst og i tillegg ble solgt 250.000 over takten.

Skrevet
Et bad trenger ikke å bli såååå dyrt hvis dere bruker hvite enkle fliser osv.

Det er en ganske vanlig misforståelse dette, at bare man finner rimelige fliser så blir det ikke så dyrt. Jeg har erfart flere ganger at det er ikke fliseprisen som velter budsjettet, for flisene er bare en bitte liten del av totalkostnaden hvis du skal renovere skikkelig. Det som koster (og det gjelder også når du gjør det selv) er våtsikkert underlag (litex-plater f.eks.) primer, smøremembran og alt det andre utstyret som trengs: fliselim, kryss, flisekutter, fugemasse etc. etc. Sveisemembran må du uansett ha fagfolk til å gjøre, og det alene koster det samme som å få lagt vinylbelegg av fagfolk.

Det er ingen vits å legge fliser uten å gjøre skikkelig grunnarbeid - enter har du våtromstandard, eller så har du det ikke. Jeg synes Lulas tips høres veldig fornuftig ut, for å oppgradere inntrykket og funksjonaliteten, men la det være opp til kjøper å ta den store sjauen.

Skrevet

Bare mal hvitt/lyst, og frisk opp lister, fuger el andre skitne/slitne detaljer. Det holder og hjelper masse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...