AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 Jeg kjenner en gutt der men ellers ingen andre, altså jeg reiser ikke dit sammen med noen. Har ikke så lett for å få venner egentlig. Er jente på snart 19. Jeg syns det er lettere å bli kompis med gutter enn jenter, har ofte opplevd utestenging fra jenter. Hadde venner siste året på VGs og noen utenom men ikke mange. Ble også mobbet/utestengt på ungdomsskolen. Så det er nok noe med meg som gjør at jeg ikke så lett blir likt. Jeg har nok et litt lavt selvbilde og ser kanskje litt redd og sur ut. Men kan nok samtidig være litt ‘mye’ når jeg klarer å være meg selv. For jeg KAN være morsom og sprudlende - det er egentlig meg - men mobbingen har jo gjort meg usikker når jeg ikke er med venner jeg kjenner godt. Noen som har gode råd til meg? Hvilken strategi bør jeg ha når jeg kommer på folkehøyskolen? Mitt mål er jo å få gode venninner som jeg kan ha etter skolen også og kanskje en kjæreste, men forstår det er mest jenter der. Har aldri hatt kjæreste men flere som var interressert siste året. Jeg er ellers normalt pen/slank og er glad i mote. Har drevet mye med musikk/dans/teater tidligere men skal gå på en helt annen linje på folkehøyskolen. Anonymkode: 0cd5f...674
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Jeg møtte på 4 bekjente da jeg kom dit. Så ikke ta sorgene på forskudd. Du kan møte på flere bekjente. Vi hadde flest friluft og sport linjer. Men også reise og film/teater. Flest gutter hos oss. Så det er ikke forgitt at det er flest jenter. Ikke ta sorgene på forskudd og ikke isoler deg. Gjør et forsøk på å være sosial. Ellers så går det ikke. Anonymkode: 8adb5...b9a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 Jeg tror du kommer til å få det kjempefint på folkehøgskole. 😊 Det er nesten umulig å ikke bli kjent med noen og få venner på folkehøgskole. Med dine dårlige sosiale erfaringer og lave selvbildet er kanskje et år på folkehøgskole nettopp det du trenger. Jeg ønsker deg lykke til med det som sannsynligvis kommer til å bli ditt beste år! Anonymkode: da6c5...440 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #4 Skrevet 15. august 2021 De har også veldig mye sosiale bli-kjent-aktiviteter i starten. Anonymkode: da6c5...440
Luppa Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 De aller fleste som begynner på fhs reiser dit uten å kjenne noen andre, så alle er i samme båt sånn sett. Tror ikke du trenger noen spesiell strategi ut over å være imøtekommende og hilse på alle, og si ja til å bli med på ting. Fhs er kjempesosialt (på godt og vondt kanskje, hehe) og det er alltid noe som skjer. Du skriver at du kan se redd og sur ut, det er jo vanskelig å gjøre noe med på 1-2-3 når det kommer av mobbing. Så lenge du er hyggelig mot andre og kanskje tar initiativ til å hilse på folk tror jeg de fleste kommer til å skjønne at du ikke faktisk er sur. Enig med de over i at du ikke bør isolere deg, push deg selv til å være med på det som skjer. Om du ikke greier å snakke med så mange i begynnelsen så går det seg til etter hvert. Mest sannsynlig blir dette et av de bedre årene i livet ditt så langt, gled deg! ❤️ 3
*Lila* Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 Det du føler er utrolig vanlig! Det beste du kan gjøre når du kommer til skolen, er å bare slappe av. Vær deg selv! Det er kanskje en klisje, men det virker. En av de store fordelene når du kommer på folkehøgskole er at du ikke kommer inn i en etablert gruppe. Alle ønsker å bli kjent med alle. De første dagene på skolen er det gjerne slik at alle vil prate med alle, og folk er jevnt over veldig inkluderende gjennom hele året. Mange sier at folkehøgskolegruppa er som en familie, og det stemmer! Du spør hvilken strategi du bør ha, og svaret er egentlig ganske enkelt. Si hei,, gi et lite smil, ta initiativ. Prøv å ikke trekke deg unna sosial aktivitet de første dagene, du får nok mulighet for egentid senere. Ikke vær redd for å gå bort til grupper eller enkeltpersoner for å bli kjent, og vær generelt aktiv deltager i hverdagen på folkehøgskolen. Trenger du en bedre strategi, kan du tenke slik: Kanskje ditt initiativ til å bli kjent med noen gjør at denne personen, med de samme bekymringene som deg, plutselig tenker "dette er mye bedre enn fryktet". Hva om din interesse for kontakt med en som sitter alene i sofaen, er det første personen har opplevd på lenge, fordi ungdomskole og videregående var et mareritt. Husk at det er ikke mye som skal til for å gi deg og de rundt deg et fantastisk folkehøgskoleår! 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg møtte på 4 bekjente da jeg kom dit. Så ikke ta sorgene på forskudd. Du kan møte på flere bekjente. Vi hadde flest friluft og sport linjer. Men også reise og film/teater. Flest gutter hos oss. Så det er ikke forgitt at det er flest jenter. Ikke ta sorgene på forskudd og ikke isoler deg. Gjør et forsøk på å være sosial. Ellers så går det ikke. Anonymkode: 8adb5...b9a Takk for gode råd, skal prøve ❤️ Jeg vet om flere som skal gå der men jeg kjenner dem ikke. Det med antall gutter har jeg sett i Facebook gruppen skolen har laget. Anonymkode: 0cd5f...674
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #8 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror du kommer til å få det kjempefint på folkehøgskole. 😊 Det er nesten umulig å ikke bli kjent med noen og få venner på folkehøgskole. Med dine dårlige sosiale erfaringer og lave selvbildet er kanskje et år på folkehøgskole nettopp det du trenger. Jeg ønsker deg lykke til med det som sannsynligvis kommer til å bli ditt beste år! Anonymkode: da6c5...440 Tusen takk håper du har rett ❤️❤️❤️ Anonymkode: 0cd5f...674
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #9 Skrevet 15. august 2021 *Lila* skrev (1 time siden): Det du føler er utrolig vanlig! Det beste du kan gjøre når du kommer til skolen, er å bare slappe av. Vær deg selv! Det er kanskje en klisje, men det virker. En av de store fordelene når du kommer på folkehøgskole er at du ikke kommer inn i en etablert gruppe. Alle ønsker å bli kjent med alle. De første dagene på skolen er det gjerne slik at alle vil prate med alle, og folk er jevnt over veldig inkluderende gjennom hele året. Mange sier at folkehøgskolegruppa er som en familie, og det stemmer! Du spør hvilken strategi du bør ha, og svaret er egentlig ganske enkelt. Si hei,, gi et lite smil, ta initiativ. Prøv å ikke trekke deg unna sosial aktivitet de første dagene, du får nok mulighet for egentid senere. Ikke vær redd for å gå bort til grupper eller enkeltpersoner for å bli kjent, og vær generelt aktiv deltager i hverdagen på folkehøgskolen. Trenger du en bedre strategi, kan du tenke slik: Kanskje ditt initiativ til å bli kjent med noen gjør at denne personen, med de samme bekymringene som deg, plutselig tenker "dette er mye bedre enn fryktet". Hva om din interesse for kontakt med en som sitter alene i sofaen, er det første personen har opplevd på lenge, fordi ungdomskole og videregående var et mareritt. Husk at det er ikke mye som skal til for å gi deg og de rundt deg et fantastisk folkehøgskoleår! Tusen takk for gode råd og viktig perspektiv ❤️❤️❤️ Anonymkode: 0cd5f...674
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #10 Skrevet 15. august 2021 Vel.. jeg var som deg da jeg startet på fhs. Alle sa "det er umulig å ikke få venner på fhs". Jeg så for meg et nytt liv, med mange venner og bare gøy. Endte opp med å bli mitt verste år. Er nå 36 år, så har noen å ta av. Klarte ikke å få noen gode venner. Hadde en gjeng, men jeg passet ikke med dem, bare dinglet etter for å ha noen. Klarte ikke ta initiativ selv til å være med dem som var mer lik meg. Første bli-kjent-tiden var bare overfladisk og preget av tvangssosialisering. Så, mitt tips er å bare tvinge seg til å hive seg med. Ikke tenk så mye på hva andre tenker/sier. Og ikke tro at alle har funnet sin bestevenn/gjeng første uka, og dermed ikke har lyst å bli kjent med deg. Det er alltid noen som snakker veldig godt sammen fra starten, og det kan virke som om disse er "låst" til hverandre, som om de har kjent hverandre hele livet, men det er ikke vanligvis slik. Anonymkode: 1a122...c6b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå