AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 Har en 20 åring som bor hjemme. Han jobber litt og studerer. Vi avtalte at han ikke skal betale noe hjemme men spare. Han tjener 13-15 000 kr i måneden. Han har jobbet i 6 måneder. I går snakket vi om dette. Han har bare spart 2000 kr pr måned. Spurte hva han gjør med resten. Han spiser mest hjemme. Han har lånt bort en del penger til kompiser. Da ble jeg irritert. Men da gikk jeg beskjed om at han var 20 år og brukte penger på hva han ville. Har lyst å kreve husleie av han. Jeg har ikke så bra økonomi. Så litt irriterende at han låner bort penger. Hva mener du? Anonymkode: fdecb...39a
Fru2020 Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Vanskelig. Skjønner at du er irritert, samtidig har han jo rett i at han kan bruke pengene som han vil. Jeg bodde hjemme et år da jeg var i 20 årene og jeg sparte heller ikke. Tror det krever veldig mye disiplin å spare mye når man er ung. Et alternativ er jo at du tar noe betalt i husleie, dette kan jo eventuelt du spare og bruke på han ved en senere anledning. ....... Jeg hadde sannsynligvis ikke tatt betalt 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 Jeg mener at han kan betale minimum kr 2000 for å bo der pluss minimum kr 3000 for mat hjemme. Altså betale minimum kr 5000 til deg. Hvis han ikke vil det, så kan han jo flytte og selv erfare at det koster penger for husleie og mat. Anonymkode: 88d57...cb7 9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #4 Skrevet 15. august 2021 Syns du kan kreve at han betaler 1500 kr for å bo hjemme. Anonymkode: 6324c...783
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 Hvis han sparer så lite ville jeg tatt husleie og eventuelt spart for ham. Han kan ikke starte på egne ben både uten sparepenger og med ervervede dårlige forbruksvaner. Du gjør ham en dobbel tjeneste ved å inndra store deler av kjøpekraften. Jeg ville forlangt full BSU, og minst 5000 til deg i tillegg. Da har han 6000-8000 igjen, og så mye å bruke på seg selv kommer han ikke til å ha igjen på minst 20 år. Anonymkode: f473f...67a 9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 Jeg er veldig glad min 22 åring har flyttet ut nå. Han fikk en veldig grei avtale, med at han skulle lage middag en gang i uka og hjelpe til med annet forefallende. Selv om gutten var i full jobb, halvannet år, prøvde han å lure seg unna å betale forsikring på bilen og mobilregninger. Rundet alltid nedover om han skyldte oss noe. Og var veldig påpasselig med å få tilbake hver krone om han handlet noe på butikken. Jeg tror rett og slett vi gjorde han en bjørnetjeneste, og mannen min mente vi nesten ødela "gutten". I tillegg var han rett og slett kranglete og lite interessert i å tilpasse seg livet i en familie på 5 på slutten. (Ble sur om vi spurte om han hadde planer i helgen, sa ikke fra om han ble borte en helg). Over til deg: har du dårlig råd, tror jeg gutten din vil lære mest ved å måtte bidra litt. Få fokus over på andre, ikke bare seg selv. Kan han handle inn og lage et par middager i uka? Skal han betale litt for å bo? Det er opp til dere. Men tror ingen har godt av all inclusive for lenge. Anonymkode: 3aeb0...2bd 5
Strange Doll Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 Men ønsket du å ta husleie av han før du fikk vite at han låner bort penger? Har dere avtalt en bestemt sum han skal spare hver måned istedenfor å betale husleie? Syns det blir feil av deg å legge deg borti hva han bruker penger på om dere ikke har avtalt at han skal spare feks halve lønnen. Han har spart 2000 kr i mnd og har vel egentlig holdt sin del av avtalen om det ikke var en bestemt sum med i bildet? 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #8 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har en 20 åring som bor hjemme. Han jobber litt og studerer. Vi avtalte at han ikke skal betale noe hjemme men spare. Han tjener 13-15 000 kr i måneden. Han har jobbet i 6 måneder. I går snakket vi om dette. Han har bare spart 2000 kr pr måned. Spurte hva han gjør med resten. Han spiser mest hjemme. Han har lånt bort en del penger til kompiser. Da ble jeg irritert. Men da gikk jeg beskjed om at han var 20 år og brukte penger på hva han ville. Har lyst å kreve husleie av han. Jeg har ikke så bra økonomi. Så litt irriterende at han låner bort penger. Hva mener du? Anonymkode: fdecb...39a Det går an at du sier at du ønsker å endre avtalen, og at han må betale en viss sum pr mnd i husleie og mat i tillegg til å spare. Fortell han også at du ikke har så bra økonomi. (Det er veldig galt at han skal snylte på deg når han har så mye penger pr mnd). Resterende penger kan han gjøre som han vil med, men det beste ville jo vært at han sparte opp en ganske stor andel av de pengene han sitter igjen med etter å ha betalt til deg det som du krever for husleie og mat. Anonymkode: 88d57...cb7 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #9 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går an at du sier at du ønsker å endre avtalen, og at han må betale en viss sum pr mnd i husleie og mat i tillegg til å spare. Fortell han også at du ikke har så bra økonomi. (Det er veldig galt at han skal snylte på deg når han har så mye penger pr mnd). Resterende penger kan han gjøre som han vil med, men det beste ville jo vært at han sparte opp en ganske stor andel av de pengene han sitter igjen med etter å ha betalt til deg det som du krever for husleie og mat. Anonymkode: 88d57...cb7 Ps. Dette at du endrer avtalen og begynner å kreve inn penger for husleie og mat er ikke "å legge seg borti hva han bruker penger på". Det er hans valg om han vil bo hos deg og betale det du krever eller om han vil flytte. Anonymkode: 88d57...cb7 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #10 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Har en 20 åring som bor hjemme. Han jobber litt og studerer. Vi avtalte at han ikke skal betale noe hjemme men spare. Han tjener 13-15 000 kr i måneden. Han har jobbet i 6 måneder. I går snakket vi om dette. Han har bare spart 2000 kr pr måned. Spurte hva han gjør med resten. Han spiser mest hjemme. Han har lånt bort en del penger til kompiser. Da ble jeg irritert. Men da gikk jeg beskjed om at han var 20 år og brukte penger på hva han ville. Har lyst å kreve husleie av han. Jeg har ikke så bra økonomi. Så litt irriterende at han låner bort penger. Hva mener du? Anonymkode: fdecb...39a Mener at han burde betalt husleie hjemme , han er 20år og spiser mest hjemme.Bor hjemme,vasker klær hjemme og bruker strøm hjemme? Spesielt siden du har dårlig økonomi. Si at enten så sparer han(bli enig om en sum) eller så betaler han husleie(som du enten putter på egen sparekonto til han eller bruker til nødvendige ting hjemme).Kompisene må betale for seg selv. Får han tilbake pengene? Anonymkode: 9447d...746 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #11 Skrevet 15. august 2021 Han trenger budsjett. 5000 til sparing burde han greie. Helst 7000. Anonymkode: 55fc5...7c2 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #12 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Mener at han burde betalt husleie hjemme , han er 20år og spiser mest hjemme.Bor hjemme,vasker klær hjemme og bruker strøm hjemme? Spesielt siden du har dårlig økonomi. Si at enten så sparer han(bli enig om en sum) eller så betaler han husleie(som du enten putter på egen sparekonto til han eller bruker til nødvendige ting hjemme).Kompisene må betale for seg selv. Får han tilbake pengene? Anonymkode: 9447d...746 Jeg mener at ts kan kreve at han betaler minimum kr 5000 i husleie og strøm. I tillegg bør han spare. Anonymkode: 88d57...cb7 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #13 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Mener at han burde betalt husleie hjemme , han er 20år og spiser mest hjemme.Bor hjemme,vasker klær hjemme og bruker strøm hjemme? Spesielt siden du har dårlig økonomi. Si at enten så sparer han(bli enig om en sum) eller så betaler han husleie(som du enten putter på egen sparekonto til han eller bruker til nødvendige ting hjemme).Kompisene må betale for seg selv. Får han tilbake pengene? Anonymkode: 9447d...746 Er usikker på om de betaler tilbake. Er redd for at de utnytter han. Anonymkode: fdecb...39a 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #14 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis han sparer så lite ville jeg tatt husleie og eventuelt spart for ham. Han kan ikke starte på egne ben både uten sparepenger og med ervervede dårlige forbruksvaner. Du gjør ham en dobbel tjeneste ved å inndra store deler av kjøpekraften. Jeg ville forlangt full BSU, og minst 5000 til deg i tillegg. Da har han 6000-8000 igjen, og så mye å bruke på seg selv kommer han ikke til å ha igjen på minst 20 år. Anonymkode: f473f...67a Huh? Jeg har vært i arbeidslivet i 14 år. Idag har jeg i snitt 30 000 - 35 000 å bruke på meg selv etter at absolutt alt av faste utgifter er betalt, inklusive alt av streamingabonnement etc og fast sparing (sparer mye ekstra hver måned i tillegg til fast trekk). Slik har jeg hatt det i mange år. Anonymkode: 0332d...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #15 Skrevet 15. august 2021 Selvfølgelig kan du legge deg bort i hva han bruker penger på så lenge han bor og spiser gratis hos deg. Jeg hadde tatt leie og spart for han, siden han tydeligvis ikke klarer det selv. Liker han det ikke kan han flytte ut. Anonymkode: 57c4e...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #16 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Huh? Jeg har vært i arbeidslivet i 14 år. Idag har jeg i snitt 30 000 - 35 000 å bruke på meg selv etter at absolutt alt av faste utgifter er betalt, inklusive alt av streamingabonnement etc og fast sparing (sparer mye ekstra hver måned i tillegg til fast trekk). Slik har jeg hatt det i mange år. Anonymkode: 0332d...9f4 Da burde du ha levd så lenge at du har oppfattet så mye av verden rundt deg at du forstår at flertallet i Norge/verden ikke har så mye penger til overs hver måned. Så hva var vitsen med innlegget ditt? Til TS - så lenge sønnen din ikke overholder avtalen om å spare penger behøver ikke du holde din del av avtalen. Her ville jeg bedt sønnen betale husleie, og satt av en del til sparing som han kunne fått igjen seinere. Anonymkode: e354c...fd7 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #17 Skrevet 15. august 2021 Da ville jeg faktisk krevd husleie av han. Noe ville jeg spart for han. Anonymkode: 0a206...a3c 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #18 Skrevet 15. august 2021 Klart du som forelder kan gi en tilbakemelding på bruken av penger. Men det å låne bort penger er jo ikke det samme som å tape penger. Får han tilbake det han låner ut? Da er det jo for så vidt greit. Om ikke, er han dumsnill, og det er kanskje grunnen til at han ble så sint? Jeg hadde hatt sparing som en betingelse for at han får bor gratis hjemme. Minimum 50% av mnd inntekten. Hvordan du skal gjøre det, om det er ved at han betaler til deg og du sparer for han, eller at han viser deg med måneders mellomrom at han har pengene stående på BSU/høyrentekonto, må dere finne ut av. Men du kan ikke bare ta hans ord for. Da mine bodde hjemme, betalte de et mindre beløp for løpende utgifter. De sparte også ved siden av. Anonymkode: 5ec1f...d6e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #19 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener at ts kan kreve at han betaler minimum kr 5000 i husleie og strøm. I tillegg bør han spare. Anonymkode: 88d57...cb7 Ja 5000 til husleie/strøm/mat og 5000 til sparing. Så får han bruke resten på hva han vil.Men burde ikke låne vekk pengene hele tiden. Blir utnyttet! Må gjelde samme for andre som er over 18år og bor hjemme foressten! Anonymkode: 9447d...746
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #20 Skrevet 15. august 2021 Som voksen har jeg sett tilbake på mange av de største konfliktene jeg hadde med mine foreldre da jeg var ungdom. Jeg ser nå at den største feilen lå i å ikke spesifisere avtaler. Ungdom og voksne mennesker har selvsagt et helt fullstendig forskjellig perspektiv. Med det mener jeg at deres avtale er at han skal spare - for deg, så er det naturlig å anta at han sparer majoriteten av lønna fordi du er fornuftig og moden. Han, på den andre siden, føler at han følger avtalen, fordi han sparer jo 2000. For han føles det sikkert kjempefornuftig akkurat nå. Jeg tror altså det beste vil være å lage en veldig spesifikk avtale, at enten sparer han X antall kroner inn på BSU eller annen låst konto, eller så må han betale husleie til deg. Til info gjelder dette også for ungdom som går på fest, hvor foreldrene sier "ikke bli så sen da!", som kjefter når ungen kommer ravende inn kl. 1 på natten. De føler at det er altfor sent, men for ungdommen som kanskje har gått hjem to timer tidligere enn alle de andre ungdommene, så føles det urettferdig å få kjeft fordi de trodde de fulgte avtalen. Anonymkode: 03743...ad2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå