Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trudde en kjæreste skulle hjelpe meg med å løse problemet med at jeg tenker negativt om meg selv og har dårlig selvfølelse. 

Men nå har jeg endelig fått meg kjæreste men blir ofte trigget og usikker så merker jo at jeg må jobbe mer med meg selv. 

Så ønsker tips for å bli mer glad i meg selv, like meg selv bedre og føle at jeg er trygg og verdig. 

Anonymkode: c47e7...f40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha sex hadde hjulpet meg. Men jeg kommer til å forbli jomfru siden jeg ikke er bra nok. 

Anonymkode: d9251...764

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Å ha sex hadde hjulpet meg. Men jeg kommer til å forbli jomfru siden jeg ikke er bra nok. 

Anonymkode: d9251...764

Vet du, det virker slik nå (jeg var der du er), men i realiteten kan det bli fullstendig motsatt. Jeg slet i ti år fra jeg begynte å ha sex fordi jeg følte at det var det min verdi lå, og jeg tok mange dårlige valg pga det. I tillegg sank selvfølelsen veldig for hver fyr som bare var ute etter sex og ikke noe mer - noe som kan skje, og da føler man seg mindre enn noensinne. 

Selvfølelsen min har begynt å øke litt nå, men jeg snakker fremdeles utrolig fælt til meg selv i tankene. Jeg har blitt flinkere til å ta meg selv i det og stoppe det, som om jeg korrekter et barn, "nei *navn*, sånn sier man ikke til folk! Si unnskyld! Bra, nå var du flink, kan du si noe fint til henne i stedet?" 

...det høres jo helt vilt corny ut, men det har definitivt hjulpet! I tillegg tar jeg meg oftere tid til ting som er viktig for meg. Jeg har satt meg en liste over ting som gjør at jeg føler meg bedre, enten det er er å rydde, ta en ansiktsmaske, meditere, male litt, gå en tur, skrive i dagboken, osv osv. Jeg har et A4 ark på veggen fylt opp med små og større ting som jeg kan gjøre på alt fra 10-60+ minutter, og hver eneste dag må jeg gjøre minst to av disse. Hvis jeg gjør to av dem før jobb, gjør jeg alltid flere etter jobb! Det har en veldig god effekt. 

Anonymkode: c2d8f...37c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

(…) Selvfølelsen min har begynt å øke litt nå, men jeg snakker fremdeles utrolig fælt til meg selv i tankene. Jeg har blitt flinkere til å ta meg selv i det og stoppe det, som om jeg korrekter et barn, "nei *navn*, sånn sier man ikke til folk! Si unnskyld! Bra, nå var du flink, kan du si noe fint til henne i stedet?" (…)

Anonymkode: c2d8f...37c

Akkurat sånn har jeg også gjort det. 😂

Ja, det høres corny ut, men det fungerer. På fint heter det «kognitiv terapi». Du identifiserer hvilke negative tanker du ikke vil ha, bestemmer deg for hva du vil tenke i stedet og omprogrammerer hjernen. Du skal ikke sparte noen som ligger nede - heller ikke deg selv. Det er ikke pent.

Jeg har selv slitt med dårlig selvbilde og funnet min vei ut. TS, du må finne din og den finnes!
(Jeg har skrevet litt om sånne negative tanker og om å endre syn på egen kropp. Håper det kan gi deg noen tips du kan bruke.) 💜

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så ønsker tips for å bli mer glad i meg selv, like meg selv bedre og føle at jeg er trygg og verdig. 

Anonymkode: c47e7...f40

En stor grunn til dette er nok muligens at du sammenligner deg med andre. Og gjerne folk som i utgangspunktet ser bra ut. 

Skal du bli mer glad i deg selv så må du gi faen i andre. Gi faen i hva andre tenker og mener om deg, gi faen i hvordan andre ser ut og hva de gjør. Tenk kun på deg selv. 

Og med det samme du er i gang, gi faen i å snakk negativt om deg selv til deg selv. Det er lov å bli forbannet på seg selv når den negative tankekvernen om deg selv starter. Stopp det! Gi faen. Og tenk heller at du er god nok. Du ser god nok ut. Du er snill nok. Du har jo tross alt funnet deg en kjæreste, så dine egne tanker om deg selv er jo bare tull. Iallefall for han. Ingen blir sammen med noen som ikke er god nok. Skjønner? 

Anonymkode: c6153...685

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...