Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt og starte på 23/5 regelen, fordelt på 2 år. Jeg er 24 i år så om jeg da tar en bachelor etter 23/5 så er jeg 29, er det seint å utdanne seg når man er ferdig i en alder av 29? Hvordan bachelor er det «lurt» å ta mtp jobbmuligheter? Stresser litt får at jeg ikke kan få barn når jeg er ferdig utdannet siden jeg da er i starten av 30 åra… og kan heller ikke kjøpe meg hus eller leilighet før da. 

Anonymkode: 2934d...ee3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikkr arbeidserfaring? Bare søk på realkompetanse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tenkt og starte på 23/5 regelen, fordelt på 2 år. Jeg er 24 i år så om jeg da tar en bachelor etter 23/5 så er jeg 29, er det seint å utdanne seg når man er ferdig i en alder av 29? Hvordan bachelor er det «lurt» å ta mtp jobbmuligheter? Stresser litt får at jeg ikke kan få barn når jeg er ferdig utdannet siden jeg da er i starten av 30 åra… og kan heller ikke kjøpe meg hus eller leilighet før da. 

Ja, det er forsent å være ferdig utdannet som 29-åring.

Anonymkode: 0e30a...ac5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ble ferdig utdanna da jeg var 45. Slapp av.... verden går videre selv om du ikke har en PhD som 21 åring. 

Anonymkode: 6eedc...aab

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

I alle dager, du har så vidt rukket å bli voksen og er bare 24 år med hele livet foran deg. Stress ned.

I dag er det folk i alle aldre som utdanner seg. Det er aldri for sent å utdanne seg. Det viktigste ved studieretning tenker jeg først og fremst burde være noe du faktisk ønsker å jobbe innenfor, bachelorgrad innenfor helse - f.eks sykepleier, har gode jobbmuligheter, men om du ikke kunne tenke deg å jobbe i det yrket så spiller det liten rolle hvor gode jobbmulighetene er. 

Hvorfor kan du ikke få barn når du er ferdig utdannet? Hvis du synes det er for sent å få barn i begynnelsen av 30 årene så er det ikke noe problem å få barn som student. Nesten alle jeg kjenner som har høyere utdanning, har valgt å få barn når de studerer. En venninne av meg fikk to barn når hun gikk juss, mannen hennes tok hele fellesperioden av permisjon når de fikk første barnet, og når de fikk sitt andre barn var de begge studenter. Gikk veldig fint det også. 

Nå vet jeg ikke hva grunnen er til at du ikke kan kjøpe deg hus eller leilighet før du er i 30 årene. Er det mangel på egenkapital så kan man alltids søke startlån i kommunen, er man gravid eller har barn er sjansen større for å få innvilget det. Likevel, tenker jeg at det ikke er unormalt å først komme seg inn på boligmarkedet når man har passert 30, så det er vel heller ikke noe du trenger å stresse så mye med. 

Anonymkode: d9a27...7d7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er det virkelig ikke.

Håper du er ironisk 🤨

Anonymkode: d4742...280

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte på min bachelor da jeg var 29, og var ferdig da jeg var 33. 
Det er aldri for seint å utdanne seg! 😊 (om du ikke er 60+). 

Jeg lærte også mye bedre, da dette var noe jeg virkelig hadde LYST til 😊

Anonymkode: 1584b...708

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke for sent. Jeg har nettopp fylt 23 og har denne høsten kommet inn på en integrert mastergrad. Det er mange som er eldre enn meg på studiet, eldste jeg har møtt så langt er 28 år. Jeg kommer til å være 27 når jeg er ferdig utdannet (fyller 28 ca. to måneder etter jeg er ferdig). Har jobbet i nesten tre år fulltid, og studert noe annet ett år. Var ikke klar til å studere rett etter vgs. 

Du har jo flere tiår igjen i arbeidslivet når du er 29. Så det er null stress! Mange starter på bachelor i slutten av 20-årene/starten av 30-årene. 

Anonymkode: f2263...ad8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så dumt at jeg ikke visste det da jeg startet utdanning som 29-åring. Da teller ikke bacheloren jeg fullførte da jeg var 32, eller? Og heller ikke mastergraden jeg tok som 39-åring? Det burde du fortalt meg før :P 

Anonymkode: f1b0f...e86

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte på juss-studiet da jeg var 25, og vil være ferdig utdannet når jeg er 29. Tror det bare er en fordel for min del å ha erfaring fra arbeidslivet, familielivet ol før studiene, mtp å lære seg reglene som regulerer for eksempel de feltene ☺️

Anonymkode: 1591d...83f

Skrevet

Gjennomsnittstudenten er 28 år, og en fjerdedel av studentene er over 30 år. Dette er på landsbasis. Så kan du nok se selv om du er alt for gammel.... Om du er for gammel for å få jobb etter bachelor når du er 29 år, så sier du også at 25% av norske studenter er for gamle til å få jobb...

Anonymkode: a6a99...5f2

• Liker 1
Skrevet

Trenger vi enda en "er jeg for gammel til å studere?" tråd? 

Du kan jo lese igjennom svarene i de 100 vis av andre trådene... Og nei, du er ikke for gammel.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var ferdig med jusstudiet da jeg var 38. Gikk rett ut i en superrelevant jobb. Null stress

Anonymkode: 28bf0...867

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...