Gå til innhold

Bytte ut garderoben til kvalitetsklær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å begynne gradvis å erstatte klærne mine med ordentlige kvalitetsklær som ikke ser billige ut eller slites ut etter kort tid. Som en person som ikke kan noe om mote og klesmerker synes jeg det er vanskelig å vite hvilke merker som er bra og hvilke som er dyre bare fordi de har et kjent navn. F.eks. helt basic ensfargede t-skjorter, hvilke merker bør jeg gå for? Og som en person som ikke har ubegrenset med penger til å shoppe klær, hva burde jeg først og fremst gå for når jeg skal gjøre dette? Er det noen plagg som er bedre å investere i enn andre? Jeg regner med at tidløse plagg er bedre å investere i enn et eller annet trendplagg som vil gå ut på moten raskt, men hva slags plagg er tidløse? Hvilke merker holder seg så godt at jeg bør lete på bruktbutikker?

Er det forresten noen tidspunkt på året hvor det er bra salg på merkeklær som jeg bør spare opp til, eller skal jeg kjøpe litt og litt igjennom året? 

Som dere ser er jeg rådvill. Hvordan bør jeg gripe fatt i dette prosjektet? 😂

Ps! Jeg er ikke ute etter plagg hvor alle ser at det er merkeklær, men heller klær med god kvalitet som kan vare i flere år. 

Anonymkode: 49a3c...e11

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør se etter klær i gode materialer, mest mulig naturlige materialer, og sjekke sømmer før du kjøper. 

Et dyrt merke er nødvendigvis ikke bedre kvalitet enn et billigere (hvis man ser bort i fra typisk fast fashion og billig-merker).

Anonymkode: 26324...7c2

• Liker 14
Skrevet

Jeg har shoppet en del på Fretex, både på nett og vanlig butikk, og du finner mye på FINN. Noen av de fineste klærne jeg har og de med best kvalitet er fra Fretex eller FINN. Hjelper både miljø og lommebok, siden de er brukt er de jo ikke så dyr, men gjerne god kvalitet er hvertfall min erfaring. 

Anonymkode: 98d7f...640

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært fornøyd med klær fra COS, Arket og Organic Basics f.eks. Spesielt t-skjortene til COS er nydelige, og mine langermede gensere fra Arket er myke og gode. Pass på å ikke bruke tørketrommel på det meste, så holder også klær lengre.

Ikke bytt ut noe før det er slitt, men tenk at du gjerne må opp mellom 500-1500 kroner for gode basics om det er gensere og bukser.. Bruk heller tid. Jeg kjøpte én t-skjorte fra COS, og når jeg hadde brukt den en stund og likte passform og kvalitet, da kjøpte jeg 3 til. Jeg kjøper aldri for merke, og liker ikke klær hvor merket står på. 

Jeg ser alltid etter bomull, tencel, ull, kasjmir. Minst mulig plast, det er en dealbreaker for meg, og fast fashion har nesten alltid mye plast i seg. Iblant har jeg handlet på Cubus om materialene er gode, og det er greit nok så lenge du planlegger å bruke plaggene i åresvis. Men jeg holder meg også unna fast fashion så mye som mulig. 

Har også vært fornøyd med Samsøe & Samsøe, og Part Two. Har gensere og bukser derfra som har holdt i over 4 år nå, og jeg vil helst ha klær som varer i 5+ år når jeg kjøper. Tenker langsiktig, og har ikke mer klær enn jeg faktisk bruker og trenger :) 

Anonymkode: 07a47...a1e

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har vært fornøyd med klær fra COS, Arket og Organic Basics f.eks. Spesielt t-skjortene til COS er nydelige, og mine langermede gensere fra Arket er myke og gode. Pass på å ikke bruke tørketrommel på det meste, så holder også klær lengre.

Ikke bytt ut noe før det er slitt, men tenk at du gjerne må opp mellom 500-1500 kroner for gode basics om det er gensere og bukser.. Bruk heller tid. Jeg kjøpte én t-skjorte fra COS, og når jeg hadde brukt den en stund og likte passform og kvalitet, da kjøpte jeg 3 til. Jeg kjøper aldri for merke, og liker ikke klær hvor merket står på. 

Jeg ser alltid etter bomull, tencel, ull, kasjmir. Minst mulig plast, det er en dealbreaker for meg, og fast fashion har nesten alltid mye plast i seg. Iblant har jeg handlet på Cubus om materialene er gode, og det er greit nok så lenge du planlegger å bruke plaggene i åresvis. Men jeg holder meg også unna fast fashion så mye som mulig. 

Har også vært fornøyd med Samsøe & Samsøe, og Part Two. Har gensere og bukser derfra som har holdt i over 4 år nå, og jeg vil helst ha klær som varer i 5+ år når jeg kjøper. Tenker langsiktig, og har ikke mer klær enn jeg faktisk bruker og trenger :) 

Jeg kan skrive under på alt dette!  Jeg er også veldig glad i Samsøe, COS og Arket (må alltid prøve klær fra COS i butikk, da passformen kan være litt spesiell). 

Siterer deg da jeg lurer på hvor du bestiller klær fra Organic Basics? Jeg er så nysgjerrig på dette merket, men synes det blir dyrt med frakt og toll. 

Til ts:

Jeg kan også anbefale t-skjortene fra Colorful Standard, de kommer i mange farger og holder seg fine lenge. 

Ellers prøver jeg å finne klær fra de dyrere merkene jeg liker på salg. Jeg fant nettopp en genser fra Filippa K og en cardigan fra Tiger of Sweden til halv pris, og disse vet jeg at jeg kommer til å ha glede av i mange år. Det kan lønne seg å legge litt ekstra penger i en klassisk ullkåpe, og jeg synes også det er lurt å bruke litt tid på å finne en sort bukse av god kvalitet. Det er veldig anvendelig. Her har jeg dessverre noen bomkjøp bak meg - bukser jeg syntes var fine i prøverommet, men som viste seg å ikke sitte så godt likevel og dermed ble lite brukt. 

Et viktig prinsipp for meg er "cost per use". Jo flere ganger et plagg blir brukt, jo mer penger er jeg villig til å betale for det. Det innebærer at jeg har få penklær, og jeg kjøper ikke en trendy sommerkjole som kanskje føles umoderne etter et par sesonger. Derimot er jeg villig til å kjøpe en jeans til 1700,-. Jeg bruker jeans (nesten) hver eneste dag og sliter dem helt ut før jeg kvitter meg med dem. 

Å bestemme seg for en fargepalett er viktig. Jeg følte lenge på et press om å kle meg mer fargerikt (fikk mange idiotiske kommentarer som jeg dessverre tok til meg), og hadde dermed en garderobe med klær jeg ikke følte meg helt vel i, og som ikke var så lette å kombinere. Jeg satser nå på farger jeg vet jeg trives med og kler: svart, grått, kalde beigetoner og dempet blått og grønt. Det aller meste passer sammen og jeg vet jeg vil trives med disse fargene i mange år.

Hvis du er usikker på hvilken stil du har og hva du liker (jeg var lenge der!), er det lurt å lete etter inspirasjon på Pinterest eller YouTube før du starter å shoppe. Det høres ut som du ønsker en tidløs og basic stil, og jeg kan anbefale The Anna Edit, Emma Hill, mademoiselle og Useless. Hvis du vurderer kapselgarderobe, så tenk over hvilken livsstil du har. Jeg har ofte sett lister over plagg man liksom må ha i garderoben: en hvit skjorte, en sort blazer og en bikerjakke, for eksempel, men det er ikke sikkert at dette er plagg du ønsker i din garderobe. 

Lykke til!

Anonymkode: 7bba2...82e

• Liker 10
Skrevet

Jeg liker & Other Stories

Anonymkode: c8ec9...1a3

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har shoppet en del på Fretex, både på nett og vanlig butikk, og du finner mye på FINN. Noen av de fineste klærne jeg har og de med best kvalitet er fra Fretex eller FINN. Hjelper både miljø og lommebok, siden de er brukt er de jo ikke så dyr, men gjerne god kvalitet er hvertfall min erfaring. 

Anonymkode: 98d7f...640

Men hvordan finner du god kvalitet på fretex og finn? Går du etter spesifikke materialer eller merker? 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg skal sjekke ut COS og de andre merkene du nevner. Jeg vil heller ikke at merket skal vises. 

Angående materialer. Jeg søkte opp t-skjorter i 100% bomull på Zalando, og det kom opp veldig mange alternativer, både billig og dyrt. Vet du hva forskjellen er når begge er 100% bomull men noe koster 179 og noe annet over 500? Bør jeg kjøpe i fysisk butikk for å kunne kjenne på stoffet og sømmene? Er det forskjell på 100% bomull og 100% bomull? 😅

Skrevet

Er like viktig hvordan du behandler klærne.

Enkelte stofftyper krever at du vasker for hånd etc. Eksempelvis gensere av merino ull. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er faktisk misfornøyd med COS 🤷‍♀️

Ullplaggene derfra har ikke tålt kaldvask uten sentrifugering engang. 

Jeg synes spørsmålet er vanskelig - fordi det har variert ekstremt innad hos kjedene.

Men overall er HM helt ubrukelig. 

Først hadde jeg sett på materialene, og så kun testet ett enkelt plagg av gangen.

Av ull hadde jeg heller lært å strikke selv :) Da kan du ha en hobby, og velge&vrake i snitt og farger/kvaliteter. 

Nå har jeg brukt MYE på 2 par Wolford strømpebukser som sies å være veldig god kvalitet. Men vi får se. 

Av regntøy er jeg superfornøyd med Didriksons. 

Til dere som liker COS: hvilke plagg gjelder det? Legg gjerne ved link :)

Endret av Fløff
  • Liker 2
Skrevet
Fløff skrev (1 time siden):

Jeg synes spørsmålet er vanskelig - fordi det har variert ekstremt innad hos kjedene.

Først hadde jeg sett på materialene, og så kun testet ett enkelt plagg av gangen.

Av ull hadde jeg heller lært å strikke selv :) Da kan du ha en hobby, og velge&vrake i snitt og farger/kvaliteter. 

Nå har jeg brukt MYE på 2 par Wolford strømpebukser som sies å være veldig god kvalitet. Men vi får se. 

HM premium collection synes jeg har mye bra. Til TS: ja det kan være forskjell på to t-skjorter i 100 % bomull (strukturen i stoffet bla) og jeg ville ikke kjøpt på nett men gått i butikker og prøvd klærne og kjent på stoffene hvis jeg skulle oppgradere garderoben. Skjønner ikke denne fascinasjonen for netthandel, av klær ville jeg bare kjøpt et plagg jeg allerede kjente passformen og stoffet på på nett.

Anonymkode: d2273...d93

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

COS er litt hit or miss etter min erfaring. Det er ikke veldig god kvalitet, men hvis sammenligningsgrunnlaget er H&M, så er det jo jevnt over bedre. Jeg har ting av både god og dårlig kvalitet fra COS. Når det er sagt, så har jeg kjøpt ting av god kvalitet hos H&M og gjennom årene. 

Anonymkode: 3e01b...2f0

Skrevet

kjøper endel fra merker som: Toteme, Khaite, Acne studios, Anine Bing, Ganni, Samsøe, Ella&il, Camilla pihl, Zimmermann, Holzweiler, Pia Tjelta

Anonymkode: bcdd0...3ab

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg skal sjekke ut COS og de andre merkene du nevner. Jeg vil heller ikke at merket skal vises. 

Angående materialer. Jeg søkte opp t-skjorter i 100% bomull på Zalando, og det kom opp veldig mange alternativer, både billig og dyrt. Vet du hva forskjellen er når begge er 100% bomull men noe koster 179 og noe annet over 500? Bør jeg kjøpe i fysisk butikk for å kunne kjenne på stoffet og sømmene? Er det forskjell på 100% bomull og 100% bomull? 😅

Jeg tror man ofte må kjenne på det, rett og slett. Jeg kjøper sjeldent noe for første gang uten å ha sett på plagget fysisk, men om jeg liker det kan jeg kjøpe flere på nett. Jeg ser om sømmen er godt lagd og festet, ser etter løse tråder, ser at materialet faktisk kjennes ut og oppfører seg som bomull :) 

Ofte betaler du for merket, og jeg har tidligere kjøpt 100% bomull på H&M som har vart i åresvis. Og jeg har kjøpt fra dyre merker som går i stykker fort. Det er dessverre ingen fasit, man må nesten bare finne noe som fungerer og prøve seg frem. Prøv én ting av gangen, bruk det en del, og se om det holder før du kjøper mer.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg kan skrive under på alt dette!  Jeg er også veldig glad i Samsøe, COS og Arket (må alltid prøve klær fra COS i butikk, da passformen kan være litt spesiell). 

Siterer deg da jeg lurer på hvor du bestiller klær fra Organic Basics? Jeg er så nysgjerrig på dette merket, men synes det blir dyrt med frakt og toll. 

Organic Basics bestiller jeg fra nettsiden deres. Ja, det er dyrt, så jeg har f.eks brukt penger jeg har spart opp eller fått til jul. Jeg kjøper sjeldent klær, så når jeg kjøper kan jeg en sjelden gang ta meg råd :) Jeg er veldig fornøyd med t-skjorte i tencel, og triangel-bhen deres. Akkurat nå har jeg det jeg trenger, men i fremtiden vil jeg nok teste genser derfra. Kanskje til neste år.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

COS er litt hit or miss etter min erfaring. Det er ikke veldig god kvalitet, men hvis sammenligningsgrunnlaget er H&M, så er det jo jevnt over bedre. Jeg har ting av både god og dårlig kvalitet fra COS. Når det er sagt, så har jeg kjøpt ting av god kvalitet hos H&M og gjennom årene. 

Anonymkode: 3e01b...2f0

Ja, absolutt. Det er hit and miss med de fleste merker, men generelt har jeg vært fornøyd med dem :) Jeg har flere ullgensere jeg liker og som holder seg fine, og basic t-skjortene er veldig gode. 

Har også funnet ting på H&M og Cubus som har holdt seg gjennom årene. Har en genser fra H&M som er ca sju år gammel nå. Og jeg har kjøpt på Zara, hvor alt har gått i stykker raskt. Nå er jeg svært sjelden innom noen av dem (aldri Zara), jeg tror jeg har kjøpt to plagg de siste fem årene. Jeg har fremdeles noen plagg fra før jeg ble bevisst på alle problemene rundt fast fashion, og de bruker jeg opp før jeg erstatter dem.

• Liker 2
Skrevet

Du har fått mange gode tips her, så jeg vil bare snakke litt løst og fast.

Selv passer jeg på å unngå snitt og detaljer som er veldig "i tiden", slik at jeg kan bruke klærne mine i flere år uten at noen kan se på meg og gjenkjenne våren 2019, for eksempel. Ikke at det hadde vært noen krise i seg selv altså, men jeg går gjerne for det noe mer tidløse. Skjortejakke er da et typisk eksempel på et plagg jeg aldri hadde giddet å bruke penger på selv om jeg hadde syntes de var fine.

Innimellom passer moten veldig godt med det som er min stil i utgangspunktet, og da er det jo fint å sikre seg litt ekstra plagg, og da bryr jeg meg naturligvis ikke om hvorvidt jeg er "ut" etter en stund.

Noe annet jeg har begynt med, er at jeg nå bruker langt mer penger per plagg enn jeg gjorde før. Jeg ser naturligvis an kvaliteten på forhånd, men erfaringen viser da at jeg får klær av god kvalitet som varer. Når jeg betaler mer, avveier jeg også nøyere foran hvert kjøp, og det oppmuntrer meg også til å ta godt vare på det jeg har. Og fy søren så annerledes det kjennes og ser ut med en kvalitetskåpe enn en fra HM.

Jeg har også sluttet å kjøpe syntetiske klær (med enkelte unntak). Dette har naturlig nok ikke bare med kvalitet å gjøre, for jeg har opplevd at silkebluser har holdt kortere enn viskosebluser, for eksempel. (Og hvorvidt viskose er et naturmateriale, er for så vidt også litt omstridt.) Før så jeg aldri på materiallappen i det hele tatt, men nå er det mange ting som er utelukket bare basert på den. Det har også latt meg roe ned shoppingen litt, siden det gjør at mange plagg er naturlig utelukket for meg, så det har en noe oppdragende effekt.

Før var en ullgenser en ullgenser for meg, men nå kan jeg i veldig, veldig mange tilfeller identifisere ullgensere med iblandet syntetstoff bare ved øyesyn. Materialfølelsen har også endret seg veldig for meg etter at jeg har blitt avvent med syntetstoffer, og jeg har rett og slett gitt bort en del helt ok plagg som bare etter hvert begynte å føles ekle mot huden min. Jeg vil si at vi er tilvent drittklær. Nå når jeg etter hvert har vent meg av med det, skjønner jeg ikke lenger hvordan jeg orket. Det blir litt det samme som når man slutter med ultraprosessert mat til fordel for god og sunn mat med skikkelige råvarer, tror jeg.

Og: Følg med på når det er salg. Er fullpris på dyrere merker for stivt for deg, er det mange kupp å gjøre. Noen ting faller jeg sånn for at jeg kjøper til fullpris uansett, og mye av det jeg liker best blir utsolgt før salgssesongen, men jeg har også fått meg så mye fint med til dels store rabatter. I fjor falt jeg for en kåpe som jeg bare ikke klarte å forsvare prisen på, men lykkeligvis kom den på 40 % etter en stund og da kastet jeg meg over den.

Anonymkode: 1822d...c61

• Liker 7
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Til ts:

Jeg kan også anbefale t-skjortene fra Colorful Standard, de kommer i mange farger og holder seg fine lenge. 

Ellers prøver jeg å finne klær fra de dyrere merkene jeg liker på salg. Jeg fant nettopp en genser fra Filippa K og en cardigan fra Tiger of Sweden til halv pris, og disse vet jeg at jeg kommer til å ha glede av i mange år. Det kan lønne seg å legge litt ekstra penger i en klassisk ullkåpe, og jeg synes også det er lurt å bruke litt tid på å finne en sort bukse av god kvalitet. Det er veldig anvendelig. Her har jeg dessverre noen bomkjøp bak meg - bukser jeg syntes var fine i prøverommet, men som viste seg å ikke sitte så godt likevel og dermed ble lite brukt. 

Et viktig prinsipp for meg er "cost per use". Jo flere ganger et plagg blir brukt, jo mer penger er jeg villig til å betale for det. Det innebærer at jeg har få penklær, og jeg kjøper ikke en trendy sommerkjole som kanskje føles umoderne etter et par sesonger. Derimot er jeg villig til å kjøpe en jeans til 1700,-. Jeg bruker jeans (nesten) hver eneste dag og sliter dem helt ut før jeg kvitter meg med dem. 

Å bestemme seg for en fargepalett er viktig. Jeg følte lenge på et press om å kle meg mer fargerikt (fikk mange idiotiske kommentarer som jeg dessverre tok til meg), og hadde dermed en garderobe med klær jeg ikke følte meg helt vel i, og som ikke var så lette å kombinere. Jeg satser nå på farger jeg vet jeg trives med og kler: svart, grått, kalde beigetoner og dempet blått og grønt. Det aller meste passer sammen og jeg vet jeg vil trives med disse fargene i mange år.

Hvis du er usikker på hvilken stil du har og hva du liker (jeg var lenge der!), er det lurt å lete etter inspirasjon på Pinterest eller YouTube før du starter å shoppe. Det høres ut som du ønsker en tidløs og basic stil, og jeg kan anbefale The Anna Edit, Emma Hill, mademoiselle og Useless. Hvis du vurderer kapselgarderobe, så tenk over hvilken livsstil du har. Jeg har ofte sett lister over plagg man liksom må ha i garderoben: en hvit skjorte, en sort blazer og en bikerjakke, for eksempel, men det er ikke sikkert at dette er plagg du ønsker i din garderobe. 

Lykke til!

Tusen takk for et veldig nyttig svar! Jeg leste det i går og har tenkt mye på tipsene dine.

Kult at du fant plagg på salg! Jeg skal følge med litt på salg fremover jeg også, men først må jeg planlegge litt så jeg vet hva jeg skal kjøpe. Det er jo litt synd om det blir kjempedyre bomkjøp. Kjenner meg igjen i bomkjøp på bukser! Men før jeg investerer i ordentlige bukser må jeg nå trivselsvekten min etter fødsel. Nå har jeg kjøpt noen billige bukser jeg kan bruke i mellomtiden. Ullkåpe ønsker jeg meg, så det skal jeg skrive opp på en ønskeliste!

Det med fargepalett var lurt! Jeg bruker lite farger, men det har vært ganske ubevisst. Jeg skal være mer bevisst på dette før jeg begynner!

Takk for inspirasjon til folk jeg skal søke opp. Jeg fant dem på Instagram, og du traff ganske riktig på hva slags stil jeg er ute etter. Disse listene har forøvrig jeg også sett, og jeg tror ikke blazer, skjorte og pumps er noe jeg trenger i mitt skap.

Tusen takk igjen for masse gode tips!

Skrevet
19 hours ago, herremann said:

Enkelte stofftyper krever at du vasker for hånd etc. Eksempelvis gensere av merino ull. 

Det er sant. Som småbarnsmor bør jeg vel holde meg unna klær som ikke tåler maskinvask.

Skrevet
herremann skrev (19 timer siden):

Amen 🙏 Er ikke lenge siden jeg hadde ett bomkjøp nettopp pga dette.  Men som oftest går det med finvask 30 grader med lav sentrifugeringshastighet.

Anonymkode: 9c45b...e60

Skrevet
19 hours ago, Fløff said:

Greit å vite! Fulgte du det som stod på vaskelappen?

Jeg kan å strikke, men synes det er forferdelig kjedelig. Men kan jo se om jeg finner noen som tar på seg oppdrag.

Ellers takk for tips.

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

HM premium collection synes jeg har mye bra. Til TS: ja det kan være forskjell på to t-skjorter i 100 % bomull (strukturen i stoffet bla) og jeg ville ikke kjøpt på nett men gått i butikker og prøvd klærne og kjent på stoffene hvis jeg skulle oppgradere garderoben. Skjønner ikke denne fascinasjonen for netthandel, av klær ville jeg bare kjøpt et plagg jeg allerede kjente passformen og stoffet på på nett.

Anonymkode: d2273...d93

Jeg skal få gjort det. Jeg er i mammaperm, så da er det mer fristende å bestille varer hjem, men etter mange bomkjøp burde jeg slutte med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...