Jogin Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 Hei. Jeg fikk en arbeidsulykke som ble godkjent yrkesskade av NAV i 2014. Dessverre jobbet jeg bare 2 år i Norge før jeg hadde en yrkesskade. Da var jeg 100% sykmeldt og brukt i mange år på 100% AAP. Nå har jeg søkt om uføretrygd fordi legene og NAV sier at det ikke er utsikter for å gå tilbake på jobb. "varig nedsad arbeidsevne". Jeg mottok svarer fra NAV om at Jeg ikke kan oppfylle kravet til trygdemedlemskap fordi jeg bare jobber 2 år før ulykken i Norge så jeg har ikke rett til uføretrygd. Etter det jeg har lest en godkjent yrkesskade unntak fra kravet om medlemskap i trygdesystemet før ulykken. Så nå vet jeg ikke om NAV kan avlyse en godkjent yrkesskade som ble utgitt i 2014. Tross alt var det på grunnlag av godkjent yrkesskade at Jeg fikk hjelp av NAV som sykepenger og AAP 100%. Hva foregår her?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Har du ikke vært medlem av folketrygden lenge nok har du ikke rett på penger. Helt fair og rimelig, du får reise hjem der du kommer fra da, og se om de vil gi deg peng. Anonymkode: 9514d...781 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 Jogin skrev (18 minutter siden): Hei. Jeg fikk en arbeidsulykke som ble godkjent yrkesskade av NAV i 2014. Dessverre jobbet jeg bare 2 år i Norge før jeg hadde en yrkesskade. Da var jeg 100% sykmeldt og brukt i mange år på 100% AAP. Nå har jeg søkt om uføretrygd fordi legene og NAV sier at det ikke er utsikter for å gå tilbake på jobb. "varig nedsad arbeidsevne". Jeg mottok svarer fra NAV om at Jeg ikke kan oppfylle kravet til trygdemedlemskap fordi jeg bare jobber 2 år før ulykken i Norge så jeg har ikke rett til uføretrygd. Etter det jeg har lest en godkjent yrkesskade unntak fra kravet om medlemskap i trygdesystemet før ulykken. Så nå vet jeg ikke om NAV kan avlyse en godkjent yrkesskade som ble utgitt i 2014. Tross alt var det på grunnlag av godkjent yrkesskade at Jeg fikk hjelp av NAV som sykepenger og AAP 100%. Hva foregår her? Det er regelendringer og ulike krav til ytelser? Anonymkode: 13f14...bef
Jogin Skrevet 15. august 2021 Forfatter #4 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du ikke vært medlem av folketrygden lenge nok har du ikke rett på penger. Helt fair og rimelig, du får reise hjem der du kommer fra da, og se om de vil gi deg peng. Anonymkode: 9514d...781 Jeg ba ikke om din private mening. Jeg hadde en ulykke i juridisk arbeid og det ikke var min skyld. Bare gjennom en annen person har jeg pådratt meg en skade godkjent av NAV. Hadde det ikke vært for ulykken, hadde jeg jobbet til idag. Sett deg selv i skoene mine og hold meningene dine for deg selv hvis du ikke vil hjelpe. Jeg spurte hvordan det ser ut i lys av loven. Men ifølge noen, utlending som lovlig jobber i Norge, bør de ikke ha de sjeldne rettighetene nesten som slaver. 11
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 Er det yrkesskade diagnosen som fører til lav funksjon hos deg nå? Lurer på om det kan settes i direkte sammenheng, eller om Nav evt gir avslag pga at det er en annen grunn til at du nå søker om uføretrygd? Anonymkode: 98b32...81a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 Du får nok uføretrygd. Bare vent og hold ut. Anonymkode: 71e27...d3f 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 21 minutter siden, Jogin said: Jeg ba ikke om din private mening. Jeg hadde en ulykke i juridisk arbeid og det ikke var min skyld. Bare gjennom en annen person har jeg pådratt meg en skade godkjent av NAV. Hadde det ikke vært for ulykken, hadde jeg jobbet til idag. Sett deg selv i skoene mine og hold meningene dine for deg selv hvis du ikke vil hjelpe. Jeg spurte hvordan det ser ut i lys av loven. Men ifølge noen, utlending som lovlig jobber i Norge, bør de ikke ha de sjeldne rettighetene nesten som slaver. På et diskusjonsforum må du rett og slett tåle at du får høre ting du ikke liker, som andres meninger. Dette er ikke et advokatkontor hvor du betaler for å få råd. Anonymkode: e8803...b60 8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #8 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På et diskusjonsforum må du rett og slett tåle at du får høre ting du ikke liker, som andres meninger. Dette er ikke et advokatkontor hvor du betaler for å få råd. Anonymkode: e8803...b60 Ja, men her det jo ikke meninger til enkeltindivid som er spørsmålet. Her er det jo lov og rett. Hva jeg synes har ikke noe med saken gjøre Anonymkode: 44360...ac2 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #9 Skrevet 15. august 2021 Du har dessverre ikke jobbet lenge nok til å få uføretrygd i Norge. Heldigvis er denne loven lik for alle. Enten må du finne deg et annet yrke, eller flytte hjem? Anonymkode: 62943...b7a 8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #10 Skrevet 15. august 2021 Jogin skrev (5 timer siden): Hei. Jeg fikk en arbeidsulykke som ble godkjent yrkesskade av NAV i 2014. Dessverre jobbet jeg bare 2 år i Norge før jeg hadde en yrkesskade. Da var jeg 100% sykmeldt og brukt i mange år på 100% AAP. Nå har jeg søkt om uføretrygd fordi legene og NAV sier at det ikke er utsikter for å gå tilbake på jobb. "varig nedsad arbeidsevne". Jeg mottok svarer fra NAV om at Jeg ikke kan oppfylle kravet til trygdemedlemskap fordi jeg bare jobber 2 år før ulykken i Norge så jeg har ikke rett til uføretrygd. Etter det jeg har lest en godkjent yrkesskade unntak fra kravet om medlemskap i trygdesystemet før ulykken. Så nå vet jeg ikke om NAV kan avlyse en godkjent yrkesskade som ble utgitt i 2014. Tross alt var det på grunnlag av godkjent yrkesskade at Jeg fikk hjelp av NAV som sykepenger og AAP 100%. Hva foregår her? Her må du sende inn klage. Ved godkjent yrkesskade er man unntatt fra forutgående medlemskap. Men husk også at det betyr at uføregraden bare tilsvarer yrkesskaden. Har du fått fastsatt 50% yrkesskade, blir uføretrygden også bare 50%. Dette selv om du har andre skader/sykdom som gjør at du normalt kunne fått 100 uføretrygd dersom du oppfylte medlemskapsvilkåret. Anonymkode: 68af5...6d1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #11 Skrevet 15. august 2021 Se folketrygdloven 12-17. Der står det om unntak for medlemskap ved yrkesskade. Ring nav og sjekk hvorfor de har konkludert som de har gjort. Anonymkode: b2d3e...a85
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #12 Skrevet 15. august 2021 Du må høre med NAV. Godkjent yrkesskade må ha sammenheng med uføregraden for at unntaket fra medlemskap skal gjelde. Hvis du har fått avslag er det altså enten at NAV har tatt feil, eller at de mener at yrkesskaden utgjør mindre enn 30% av uføregraden din. Anonymkode: e0d6f...6cc
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #13 Skrevet 16. august 2021 Kontakt saksbehandler og hør, og få hjelp av advokat til å skrive klage. Anonymkode: dfe6b...e6a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #14 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har du ikke vært medlem av folketrygden lenge nok har du ikke rett på penger. Helt fair og rimelig, du får reise hjem der du kommer fra da, og se om de vil gi deg peng. Anonymkode: 9514d...781 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du har dessverre ikke jobbet lenge nok til å få uføretrygd i Norge. Heldigvis er denne loven lik for alle. Enten må du finne deg et annet yrke, eller flytte hjem? Anonymkode: 62943...b7a For det første er det greit å sette seg inn i regelverket før det slenger med leppa. For det andre vet vi ingen ting om hvorfor Ts kom til Norge i utgangspunktet og vi vet ingen tlng om det i det hele tatt er et alternativ å reise tilbake. Men dere er vel de samme som kritiserer alle utledninger for å komme til Norge kun for å gå på Nav uten å prøve å skaffe seg en jobb. Dammed if you do dampen if you don’t Anonymkode: 9e8dc...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #15 Skrevet 16. august 2021 On 8/15/2021 at 1:13 PM, AnonymBruker said: Har du ikke vært medlem av folketrygden lenge nok har du ikke rett på penger. Helt fair og rimelig, du får reise hjem der du kommer fra da, og se om de vil gi deg peng. Anonymkode: 9514d...781 Hvorfor antar du at TS ikke er Nordmann, eller Norsk statsborger? Finnes et flust av Nordmenn som jobber eller oppholder seg i utlandet over en periode, og som følgelig mister medlemskapet til trygd. Anonymkode: b9c09...823 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #16 Skrevet 16. august 2021 min samboer hadde yrkesskade og måtte lære opp saksbehandlerene.veldig mange som ikke hadde kunnskap om yrkesskade. anbefaler deg og be de presisere om det gjelder yrkesskade, og gjerne be de melde det videre. vi klagde. Anonymkode: ab7b4...98a 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #17 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor antar du at TS ikke er Nordmann, eller Norsk statsborger? Finnes et flust av Nordmenn som jobber eller oppholder seg i utlandet over en periode, og som følgelig mister medlemskapet til trygd. Anonymkode: b9c09...823 Sa vel at hun kun hadde jobbet i to år da Anonymkode: a7dda...f35
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #18 Skrevet 17. august 2021 Jogin skrev (På 2021-8-15 den 12.56): Hei. Jeg fikk en arbeidsulykke som ble godkjent yrkesskade av NAV i 2014. Dessverre jobbet jeg bare 2 år i Norge før jeg hadde en yrkesskade. Da var jeg 100% sykmeldt og brukt i mange år på 100% AAP. Nå har jeg søkt om uføretrygd fordi legene og NAV sier at det ikke er utsikter for å gå tilbake på jobb. "varig nedsad arbeidsevne". Jeg mottok svarer fra NAV om at Jeg ikke kan oppfylle kravet til trygdemedlemskap fordi jeg bare jobber 2 år før ulykken i Norge så jeg har ikke rett til uføretrygd. Etter det jeg har lest en godkjent yrkesskade unntak fra kravet om medlemskap i trygdesystemet før ulykken. Så nå vet jeg ikke om NAV kan avlyse en godkjent yrkesskade som ble utgitt i 2014. Tross alt var det på grunnlag av godkjent yrkesskade at Jeg fikk hjelp av NAV som sykepenger og AAP 100%. Hva foregår her? Har du ikke fått brev om avslag (eller annet) hvor det henvises til hvilke paragrafer det vises til i lovverket? Jeg ville undersøkt med advokat for å få de riktige svarene. Her på forum får du nok mange "kom deg hjem" - svar, dessverre. Anonymkode: d063a...4ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå