Gå til innhold

24-åring klager på at hun ikke har råd til bolig i Oslo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meget godt til ikke-vestligere innvandrere fra Sør-Asia. Det er helt korrekt at ikke-vestligere innvandrere ikke får hjelp hjemmefra for å få kjøpt bolig i likhet med oss etnisk norske. Dette bekreftes også fra familiemedlem som jobber med innenfor fagområdet.

Det som er derimot ikke stemmer helt. Det er at ikke-vestlig innvandrere ikke er like flinke til å forhandle om lønnen. De er minst like flinke som oss til å arbeide, men ønsker ikke å forhandle om lønnen. Det er her det underliggende problemet ligger. Økt lønn gir høyere boliglån.

De fleste norskfødte med innvandrerbakgrunn klarer på egenhånd sparer til egen bolig, da de bor hjemme og betale redusert leie til foreldrene. Det er dette som gjør at de klarer å spare opp egenkapitalen som trengs for å kjøpe sin egen bolig gitt at de har høy utdanning og god inntekt.

Anonymkode: 0d55c...121

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt korrekt at ikke-vestligere innvandrere ikke får hjelp hjemmefra for å få kjøpt bolig i likhet med oss etnisk norske.

Er det virkelig så vanlig at folk får hjelp av foreldrene sine? Jeg syns det er skikkelig trist og urettferdig for alle dem (etniske norske i dette tilfellet) som ikke får noe hjelp og derfor stiller helt annerledes på boligmarkedet. Poenget mitt er; at man er avhengig av hjelp av foreldre for å komme inn på boligmarkedet er urettferdig og er et symptom på at et system ikke funker.

Anonymkode: 26c58...91a

• Liker 24
Skrevet

Da får hun gjøre som mange andre har gjort. Kjøpe bolig litt utenfor Oslo.

Anonymkode: 5df80...9b3

• Liker 34
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det virkelig så vanlig at folk får hjelp av foreldrene sine? Jeg syns det er skikkelig trist og urettferdig for alle dem (etniske norske i dette tilfellet) som ikke får noe hjelp og derfor stiller helt annerledes på boligmarkedet. Poenget mitt er; at man er avhengig av hjelp av foreldre for å komme inn på boligmarkedet er urettferdig og er et symptom på at et system ikke funker.

Man må ikke bo i Oslo heller.

• Liker 15
Skrevet
saltvann skrev (Akkurat nå):

Man bo i Oslo, om man har nettverket og familie sin der.

• Liker 12
Skrevet
saltvann skrev (1 minutt siden):

Det gjelder jo ikke bare Oslo at folk er avhengig av hjelp fra foreldre da....

• Liker 8
Skrevet

Jeg var 32 år da jeg kjøpte, og det er en liten leilighet. Er så dritt lei alle de som tror alle kjøper rett etter studieslutt. 

Anonymkode: 2b688...f7b

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det må en ikke.

Anonymkode: 5df80...9b3

• Liker 18
Skrevet

Selvsagt er det legitimt å klage. Boliglånsfprskriften er årsaken til at unge ikke får kjøpe bolig. Fjern den eller vri den slik at gamlinger mister kjøpekraft.

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Livet er urettferdig. Sånn er det bare. Andre skal ikke måtte ha dårlig samvittighet for at de er heldige og får noe, bare fordi andre ikke kan få det samme. 

Skrevet

Nei? Det er mange av oss som har bodd i kortere eller lengre perioder i områder hvor man hverken har nettverk eller familie. At man ikke vil er nå så, men det er noe helt annet .

• Liker 26
Skrevet

Jeg var 40 da jeg fikk kjøpt 37kvm i Oslo, etter mange års sykdom.....Den gang jeg var ung var det ingen som tok det for gitt at man skulle kjøpe sin egen bolig i 20-årene.

Anonymkode: 76f10...04c

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man må bo i Oslo fordi man har familie og nettverk der, men ikke har råd å eie, da leier man. Hvis man vil eie, flytter man ut av hovedstaden. 

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei! 

Anonymkode: eff03...279

Vil du bo i en helt annen by hvor du ikke kjenner noen og føle deg ensom? Nei, akkurat.

Derfor må hun bo i Oslo, og det er helt enig i.

• Liker 3
Skrevet

Er 39 nå med et barn og får kjøpt en bolig på 35 kvm i oslo området. Skal jeg ha to soverom må jeg til lier.

Anonymkode: cabff...13e

• Liker 10
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Hvis man må bo i Oslo fordi man har familie og nettverk der, men ikke har råd å eie, da leier man. Hvis man vil eie, flytter man ut av hovedstaden. 

Husbanken kan være ett alternativ for å få denne gruppen inn på boligmarkedet.

• Liker 1
Skrevet

Vil du bo i en helt annen by hvor du ikke kjenner noen og føle deg ensom? Nei, akkurat.

Derfor må hun bo i Oslo, og det er helt enig i.

Det er fortsatt lov å besøke hverandre selv om man bor i forskjellige kommuner...

Anonymkode: 2b688...f7b

• Liker 34
Skrevet

Er 39 nå med et barn og får kjøpt en bolig på 35 kvm i oslo området. Skal jeg ha to soverom må jeg til lier.

Anonymkode: cabff...13e

Det er direkte feil. Du kan få 2 soverom med 3 mil på Oslo Øst. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...