tussi680 Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 (endret) Litt vanskelig hvor hen jeg skulle sette dette under, men det var inne på nrk igår hvor det stod en artikkel om at vi bruker altfor lang tid på mobilen, heller enn å snakke direkte med ungene dine, samboer, ektefelle osv. Jeg følte meg truffet, så skulle vært moro om flere har tatt den til følge? Er dere helt avhengige av den som jeg er? Ser på den hvert kvarter, hvert 5. min. Dere er en yngre generasjon har jeg skjønt, de fleste, men jeg sparker ut ballen til dere: Hvor mange timer i snitt kikkes det på tlf.? Og hvor mye tittes det på facebook, spilles spill etc? Bare et sånt snitt tall tenkte jeg. Det går i gj.snitt 5 timer har jeg oppdaga, så nå prøver jeg å skjerpe meg med den. Ikke lett.... Endret 16. august 2021 av tussi680 2
Gjest Plommetre Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 tussi680 skrev (8 minutter siden): Litt vanskelig hvor jeg skulle sette dette under, men det var inne på nrk igår hvor det stod en artikkel om at vi bruker altfor lang tid på mobilen, heller enn å snakke direkte med ungene dine, samboer, ektefelle osv. Jeg følte meg truffet, så skulle vært moro om flere har tatt den til følge? Er dere helt avhengige av den som jeg er? Ser på den hvert kvarter, hvert 5. min. Dere er en yngre generasjon har jeg skjønt, de fleste, men jeg sparker ut ballen til dere: Hvor mange timer i snitt kikkes det på tlf.? Og hvor mye tittes det på facebook, spilles spill etc? Bare et sånt snitt tall tenkte jeg. Det går i gj.snitt 5 timer har jeg oppdaga, så nå prøver jeg å skjerpe meg med den. Ikke lett.... Kan si at jeg er veldig skyldig og det er at jeg er inne på mobilen alt for ofte 😳😳😩😩 🙋♀️
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 Nei, den får ligge på lydløs store deler av dagen, og som nå i helgen sjekker jeg den seks-syv ganger i løpet av en dag, maks. Har ikke noe forhold til telefonen egentlig, er ikke spesielt glad i den. Det er lite viktig folk har behov for å kontakte meg om, så da har jeg heller ikke behov for å sjekke den så ofte. Anonymkode: f6a54...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #4 Skrevet 15. august 2021 Kjenner meg igjen i dette. Ikke meg selv fordi jeg behersker meg, men andre rundt meg. Jeg simpelthen hater å dra på besøk til folk også sitter dem med nesen ned i telefonen hele gjengen. Facebook, Instagram og Snap. Plutselig starter de å se en film med høy lyd som et familiemedlem har publisert på Snap. Så ser de den gjerne enda en gang, for så å oppfordre andre til å komme se. Sabla hvor jeg hater dette! Jeg har slått av meldingslyder og oppdateringer på Instagram, Snap og Face. Men ikke messenger. Derav får jeg ikke en eneste notifikasjon opp. Appene har jeg ikke liggende på forsiden, men gjemt bak i systemet i mapper. Dette fordi det er så himla lett å ta opp telefonen, låse den opp og klikke seg rett inn på appen. Men når det blir slik at du faktisk er nødt til å manøvrere deg igjennom telefonen for å lete opp appene, så blir du underveis påminnet at det er unødvendig å åpne appene i den settingen. Så da rekker jeg å legge bort telefonen FØR appene har blitt åpnet. Dette fungerer fint i en avvenningsfase. Legger du appene også bak i mapper som krever passord for å åpne, så har du iallefall gjort det vanskelig for deg selv og gir deg tid til å angre på hele letingen av appene. Jeg håper at en dag det blir sett på som sosialt uhøflig å bla på apper/mobilen i sosiale lag. Var også engang på en hyggelig middag hos et vennepar sammen med flere andre. Der ble vi oppfordret til å la mobilene ligge i yttergangen, og aller helst lydløst. Folk reagerte forskjellig mot dette, men for å være ærlig så hadde vi en mye triveligere kveld sammen nettopp pga dette. Anonymkode: 19b48...de2 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 Er heldigvis ikke mobilavhengig. Er jeg sammen med andre sjekker jeg den omtrent ikke. Er jeg hjemme ligger den gjerne på lydløs i et annet rom enn det jeg befinner meg i. Har den heller aldri på soverommet om natten. Dette er bevisste valg, aldri om jeg skal bli avhengig av den "dingsen". Anonymkode: 9db6e...82d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 Hjemme blir det en del titting når jr sover og jeg har tid til overs. Når vi er ute og spiser eller er på date beholder jeg ofte telefonen i lomma eller veska, mens samboer sitter med nesa godt nedi telefonen 90% av tiden vi er ute. Anonymkode: f279b...ce6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 Synder absolutt der, spesielt når vi bare er hjemme. Har vi gjester eller er på besøk, legger jeg den bort. Anonymkode: 2dcf7...84c
Hannah80 Skrevet 15. august 2021 #8 Skrevet 15. august 2021 Jeg sitter mye med mobilen når jeg er alene. Men nesten aldri når sønnen min er hos meg. Jeg regelrett hater det når folk sitter med nesa i mobilen hvis jeg har eller er på besøk hos andre. Og det topper seg når de skal vise meg noe på SoMe. En danse eller kattevideo, eller noe annet fjas. Kan ikke tenke meg noe mindre uinteressant! Hadde jeg likt å se slike videoer, så hadde jeg skaffet meg disse appene selv. Har verken IG, Snap eller andre "morsomme" apper. Jepp, jeg er gammel og kjedelig🤭
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #9 Skrevet 15. august 2021 Min mobil er satt på vibrasjon, og ligger i gangen. Jeg får varsel på klokka hvis den ringer, eller hvis jeg får melding. Jeg bruker den bare til samtaler, eller eventuelt nettbank. Anonymkode: 106cb...0cf
Chord Skrevet 15. august 2021 #10 Skrevet 15. august 2021 Om jeg er på besøk eller har besøk så sitter jeg aldri med mobilen, det synes jeg er en uting. Er kanskje litt for avhengig av den, men det blir mest er irritasjonsmoment for min del når det er noe jeg ikke kommer på; en sang, en film, en skuespiller, en historisk hendelse osv. Google er din venn, og her blir den flittig brukt. Jeg tror vi fikk brukt hjernen mer før i tiden hvor man faktisk måtte tenke og lage diskusjoner med andre for å finne løsningen.
Narad Skrevet 15. august 2021 #11 Skrevet 15. august 2021 Hvordan kan man sjekke hvor mange timer man bruker på mobil daglig? Aldri sjekket det og ble nysgjerrig nå.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #12 Skrevet 15. august 2021 Narad skrev (39 minutter siden): Hvordan kan man sjekke hvor mange timer man bruker på mobil daglig? Aldri sjekket det og ble nysgjerrig nå. Det skal være under "skjermtid" i innstillinger hvis du har iPhone 😊 Jeg har på varsling sånn at jeg får beskjed hver mandag hva gjennomsnittet forrige uke var etc Anonymkode: f279b...ce6 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #13 Skrevet 15. august 2021 Det er helt jævlig, men det meste av mine våkne timer denne helga, har jeg vært på telefonen. Singel, men likevel. Anonymkode: 5129c...6e2 1
SnartMammaLykke Skrevet 15. august 2021 #14 Skrevet 15. august 2021 Er ikke avhengig av mobil og har gitt faen i over to uker .. Ofte legger jeg mobilen i en skuff og lar den ligge..
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #15 Skrevet 15. august 2021 tussi680 skrev (12 timer siden): Litt vanskelig hvor jeg skulle sette dette under, men det var inne på nrk igår hvor det stod en artikkel om at vi bruker altfor lang tid på mobilen, heller enn å snakke direkte med ungene dine, samboer, ektefelle osv. Jeg følte meg truffet, så skulle vært moro om flere har tatt den til følge? Er dere helt avhengige av den som jeg er? Ser på den hvert kvarter, hvert 5. min. Dere er en yngre generasjon har jeg skjønt, de fleste, men jeg sparker ut ballen til dere: Hvor mange timer i snitt kikkes det på tlf.? Og hvor mye tittes det på facebook, spilles spill etc? Bare et sånt snitt tall tenkte jeg. Det går i gj.snitt 5 timer har jeg oppdaga, så nå prøver jeg å skjerpe meg med den. Ikke lett.... Jeg er 30, ser ofte på mobilen, men når jeg er med andre legger jeg den helt ort. Bare synd andre ikke gidder gjøre det samme. Samboer ser stadig på mobilen , og har sagt ifra mange ganger. Har mistet følelsene til han nå etter såpass lang tid. Anonymkode: c7e8a...497
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #16 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er helt jævlig, men det meste av mine våkne timer denne helga, har jeg vært på telefonen. Singel, men likevel. Anonymkode: 5129c...6e2 Jeg har vært oppe i 8 timer pr døgn i ferien 😨 Anonymkode: 6964e...a5c 2
tussi680 Skrevet 16. august 2021 Forfatter #17 Skrevet 16. august 2021 Hvis jeg får besøk, legges den ned i veska, skrur av varsler etc, unntatt ringing. Det kan være nødvendig, ikke at så mange ringer men likevel... Men jeg prøver å skjerpe meg....
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #18 Skrevet 16. august 2021 Jeg gikk nettopp inn og sjekka og har rundt 3-4 timer hver dag. Nå er en del av det lydbok mens jeg går/sykler, og det utgjør nok en times tid i løpet av en dag. Men resten er helt horribelt mye synes jeg. Ble helt kvalm da jeg så jeg hadde sittet så mye med telefonen hver dag. Det skal slutte nå, det gikk an å sette et "mål" på telefonen ift. hvor mye tid man ønsket å bruke, så har satt det til to timer per dag. Dette skal endres. Anonymkode: b39f6...871
infectedsopp Skrevet 16. august 2021 #19 Skrevet 16. august 2021 Jeg har ikke kontroll på antall timer, men jeg sitter mye på telefonen når jeg er alene. Aldri når jeg er på besøk eller har besøk. Men vet godt jeg kan bli bedre til å legge den bort og gjøre fornuftige ting i stede..
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #20 Skrevet 16. august 2021 Det er maks 2 timer om dagen, og når jeg er med mannen min om kvelden legges den helt bort i timer av gangen han gjør det samme. Vi er 31 og 32, og har alltid vært bevisste på dette. Anonymkode: af018...f85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå