AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 Vil de få beskjed under videreutdanning hvis de har dårlige kommunikasjonsferdigheter og rett og slett ikke egner seg til å drive terapi? Ble litt sjokka da jeg gikk til en ganske fæl gynekolog ( ut fra anmeldelsene og terningskast så er jeg ikke alene om å synes det) som nå har tatt ny spesialitet som barnepsykiater. Jeg tror hun arbeider i team nå og ikke bare jobber selvstendig. Som helt selvstendig er jeg i tvil om hvor mange klienter hun kunne fått. Man ønsker å møte et medmenneske og ikke bare en som har fagkunnskaper. Jeg har også møtt andre psykiatere som har vært rimelig ovenfra og ned. En startet med å skjelle meg ut. Var ikke alene om å oppleve det. Hun hadde en humørsvingninger forsto jeg. Kommer alle igjennom nåløyet om de ønsker det? Jeg har hørt at psykiatri er den minst populære spesialiteten og at mange leger som er dårlig i norsk velger det. Anonymkode: 5484d...522
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Alle leger kan selv velge spesialiseringsvei, om de får det de ønsker eller ikke avhenger av hvilke stillinger de får, om de blir satset på osv. Det er ikke så stort nåløye å komme gjennom psykiatri, det handler vel heller om å få dekket inn stillingene. En av grunnene til at folk velger psykiatri er fordi det hovedsaklig er dagjobb, og det er en relativt greit spesialisering å komme seg gjennom ifht mange andre. At folk ikke liker behandleren sin er nå så, men etter å ha lest på KG i noen år der fork bruker måneder og år på å føle seg frem og tenke på om de skal vurdere å snakke om hva som egentlig er problemet, forventer masse bonding med behandler, tro behandler nærmeste er en bestevenn og blir dødelig fornærmet om de blir motsagt, så tror jeg ikke alltid det er psykiater (psykolog, psyk. spl eller andre) som er problemet. Anonymkode: ec03c...fc1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 Jeg regner med at leger som vil spesialisere seg innen psykiatri skal ha veiledning, slik psykologer i spesialisering skal. En veileder skal luke ut de som ikke egner seg. Nå skal det mye til for å komme i den kategorien, da. Anonymkode: 035e8...bff 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #4 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg regner med at leger som vil spesialisere seg innen psykiatri skal ha veiledning, slik psykologer i spesialisering skal. En veileder skal luke ut de som ikke egner seg. Nå skal det mye til for å komme i den kategorien, da. Anonymkode: 035e8...bff For hva skal til for å "ikke egne seg" ? Det må være en veldig høy terskel for å gjøre det. Det vil sette legen i en veldig kinkig situasjon om hn ikke kan fortsette i den retningen og samtidig sagt opp en jobb/karriere Anonymkode: 5484d...522
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 Psykiatere er talentløse leger Anonymkode: d28a1...33e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle leger kan selv velge spesialiseringsvei, om de får det de ønsker eller ikke avhenger av hvilke stillinger de får, om de blir satset på osv. Det er ikke så stort nåløye å komme gjennom psykiatri, det handler vel heller om å få dekket inn stillingene. En av grunnene til at folk velger psykiatri er fordi det hovedsaklig er dagjobb, og det er en relativt greit spesialisering å komme seg gjennom ifht mange andre. At folk ikke liker behandleren sin er nå så, men etter å ha lest på KG i noen år der fork bruker måneder og år på å føle seg frem og tenke på om de skal vurdere å snakke om hva som egentlig er problemet, forventer masse bonding med behandler, tro behandler nærmeste er en bestevenn og blir dødelig fornærmet om de blir motsagt, så tror jeg ikke alltid det er psykiater (psykolog, psyk. spl eller andre) som er problemet. Anonymkode: ec03c...fc1 Det er sant at mange har et ambivalent forhold til behandler. Uansett er det jo slik at det er folk i alle yrker som ikke egner seg til det de jobber med. Det er et trist faktum. Anonymkode: 5484d...522 1
Fizzypo Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 Enhver utdannet lege kan i prinsippet spesialisere seg til å bli psykiater så lenge de har fullført turnustjeneste. Det har nå kommet ny ordning for spesialistutdanning av leger og det er lagt større fokus på veiledning og ikke minst er det nå langt flere læringsmål som skal oppnås før de kan bli godkjent. Alle leger med veiledningsansvar skal derfor si ifra dersom en lege under spesialisering åpenbart ikke fungerer eller egner seg som behandler innen en gitt spesialitet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå