Gå til innhold

Arv - salg av hus - kan hvem som helst by?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestefar er død. 

Min mor, og tre søsken arvet derfor huset. 

Det ene søskenet vil kjøpe huset, de to andre har godtatt det men nr 4 ønsker å legge det ut for salg. 

Nå har noen i min familien bydd på huset. Det søskenet som vil kjøpe hytta etter sin far sier at dette ikke er lovlig, da det ikke er lagt ut til salgs. Hun mener hun skal kjøpe huset for takst og har fortrinnsrett.  Advokaten mener at hvem som helst kan by. 

Noen som vet? 

Anonymkode: 56e04...075

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan hvem som helst by, men det er jo arvingene som må være enige om hvem som får kjøpe.

Anonymkode: c6c5d...e05

• Liker 27
Skrevet

Skal hun kjøpe det for takst må alle arvtagere være enige om det.

Legges det ut for salg kan hvem som helst by. Selger kan alikevel velge hvem de vil selge til, må ikke akseptere høyeste bud. Men å godta noe annet enn høyeste bud er derimot bare dumt.

Anonymkode: d3079...ad7

• Liker 27
Skrevet

Hør for Guds skyld på advokaten, og ikke på grådige arvinger.

Anonymkode: 3fba7...ff2

• Liker 25
Skrevet

Det er lov å gi et tilbud om å kjøpe et hus uten at det er lagt ut til salgs. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Skal hun kjøpe det for takst må alle arvtagere være enige om det.

Legges det ut for salg kan hvem som helst by. Selger kan alikevel velge hvem de vil selge til, må ikke akseptere høyeste bud. Men å godta noe annet enn høyeste bud er derimot bare dumt.

Anonymkode: d3079...ad7

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hør for Guds skyld på advokaten, og ikke på grådige arvinger.

Anonymkode: 3fba7...ff2

Kristin70 skrev (40 minutter siden):

Det er lov å gi et tilbud om å kjøpe et hus uten at det er lagt ut til salgs. 

Hun mener at hvem som helst kan ikke by, at hun har selvfølgelig rett på å få det for takst da hun er arving. Min mor trenger penger og vil selvfølgelig ha mest mulig. 

Nå siden en i familien min har bydd, så er det ene søskenet rasende og mener budet er ugyldig, og bare ment for å presse opp prisen. 

Skrevet

Du kan by på naboens hus i dag, og som betaling kan du by tre knapper og en fyrstikkeske om du vil.

Men, det avgjørende er om den som eier huset ønsker å selge til den prisen.

Her hadde jeg lagt ut huset på markedet, slik at den arvingen som ønsker å kjøpe huset får kjøpe det til markedspris. Dersom dette huset ligger attraktivt til hvertfall.

Hvis huset ligger utenfor en by og i et tregt område kan dere bare få 3 verdivurderinger fra forskjellige meglere og velge en pris som den ene arvingen kan kjøpe huset for ut i fra det dere har fått anslag om at huset er verdt. Om dere velger å gå for den høyeste prisen, den laveste eller et gjennomsnitt er opp til dere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun mener at hvem som helst kan ikke by, at hun har selvfølgelig rett på å få det for takst da hun er arving. Min mor trenger penger og vil selvfølgelig ha mest mulig. 

Nå siden en i familien min har bydd, så er det ene søskenet rasende og mener budet er ugyldig, og bare ment for å presse opp prisen. 

🤣🤣🤣

Nei, verden funker ikke sånn.

Presse opp prisen? Uten budkrig? Javel. Hvordan?

Gjest Robin666
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så la de kjøpe huset for den prisen da. Dersom den er så høyt at ingen andre byr over har dere funnet markedsprisen. 

Endret av Robin666
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis en av søskene ønsker å selge boligen skal den selges. 

Hovedregelen er altså at en av arvingene kan kreve den arvede eiendommen solgt, men det finnes imidlertid et unntak fra denne hovedregelen. Dersom en av arvingene har gode grunner til å kreve overtakelse av boligen samtidig som de andre arvingene ikke har noen rimelig grunn til å motsette seg kravet, så kan den ene arvingen kreve å få overta eiendommen. Grunnene må imidlertid være gode, og ofte er det slik at de andre arvingene kan ha like gode grunner til at de skal overta eller til at eiendommen må selges.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min bestefar er død. 

Min mor, og tre søsken arvet derfor huset. 

Det ene søskenet vil kjøpe huset, de to andre har godtatt det men nr 4 ønsker å legge det ut for salg. 

Nå har noen i min familien bydd på huset. Det søskenet som vil kjøpe hytta etter sin far sier at dette ikke er lovlig, da det ikke er lagt ut til salgs. Hun mener hun skal kjøpe huset for takst og har fortrinnsrett.  Advokaten mener at hvem som helst kan by. 

Noen som vet? 

Legg det ut for salg, med forskjøpsrett (dvs at en av de kan gå inn på øverste bud)

• Liker 7
Skrevet

Hva mener hun med "takst", helt spesifikt? Har dere fått huset taksert? Eller er det en verdivurdering?

Arvinger har ingen egen rett til å kjøpe ut andre arvinger under markedspris, nei.

Hvorfor stoler dere ikke på advokaten?

Anonymkode: 9fcfd...780

• Liker 8
Skrevet

Men hva er det egentlig? Du skriver først hus, men senere i innlegget bytter du dette ut med hytta.
Ikke at dette er så nøye, men det kan jo fremstå som bare oppspinn når slike detaljer endres underveis.

Om én av arvingene skal kjøpe, må alle være enige om dette.
Legges objektet ut for salg, kan hvem som helst by, ja.

Anonymkode: b9288...3b2

• Liker 5
Skrevet

Det normale er å bli enige om at huset legges ut for salg, og at den av arvingene som ønsker å ta over har forkjøpsrett. Dersom flere arvinger vil ha eiendommen, må de enten selv by eller avtale at de har loddtrekning om hvem dom skal tre inn i høyeste bud.

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er en ikke arving i familien  som har bydd for og presse opp prisen for andre arvinger? 

Skrevet
Anonyminist skrev (Akkurat nå):

Det er en ikke arving i familien  som har bydd for og presse opp prisen for andre arvinger? 

Det er min søster som har bydd ja. Arvingen mener at det bare er tull, fordi hun har førsterett, og mener hun skal ha den fordi hun er mest følelsesmessig knyttet. Min mor er også knytta, men har lite penger og trenger selvfølgelig mest mulig. Min søster byr fordi de ønsker eiendommen, mens arvingen mener at det bare er tull. 

Verdivurderingen var på 1,1, mens budet som er kommet inn er på 1,4. Det mener arvingen er ugyldig og skal ta det til tingretten at hun skal få kjøpe den til 1,3.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva er det egentlig? Du skriver først hus, men senere i innlegget bytter du dette ut med hytta.
Ikke at dette er så nøye, men det kan jo fremstå som bare oppspinn når slike detaljer endres underveis.

Om én av arvingene skal kjøpe, må alle være enige om dette.
Legges objektet ut for salg, kan hvem som helst by, ja.

Anonymkode: b9288...3b2

Beklager, jeg skrev det for å ikke bli gjenkjent. Det er en hytte det er snakk om. 

Det er ikke lagt ut for salg, men en i familien har lagt inn bud. 

• Liker 3
Gjest laPistola
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Det normale er å bli enige om at huset legges ut for salg, og at den av arvingene som ønsker å ta over har forkjøpsrett. Dersom flere arvinger vil ha eiendommen, må de enten selv by eller avtale at de har loddtrekning om hvem dom skal tre inn i høyeste bud.

Hvis det er en hytte flere arvinger vil beholde kan det også løses ved og dele den istedenfor og by ut hverandre. Det her er så trist, hvis flere har tilknytning, men familien er så ødelagt at den med mest penger vinner alle barndomsminner og tilknytning. 

Skrevet

Arvingen har fortrinnsrett til å kjøpe huset til takst.

Anonymkode: 3436c...e75

• Liker 2
Skrevet
Anonyminist skrev (1 minutt siden):

Hvis det er en hytte flere arvinger vil beholde kan det også løses ved og dele den istedenfor og by ut hverandre. Det her er så trist, hvis flere har tilknytning, men familien er så ødelagt at den med mest penger vinner alle barndomsminner og tilknytning. 

Problemet med slike hytter er at det blir konflikt i neste ledd også. I tillegg til at det kan bli ganske store konflikter om prioriteringer av vedlikehold, hvem dom skal bruke hytta når m.m. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...