Gå til innhold

Ukoselig fyr på jobb.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et vikariat og alle er veldig hyggelige bortsett fra 1 person som feks. første dagen ikke engang ønsket meg velkommen men gikk rett på: "hva kan du da?". Han er ikke direkte ukoselig hele tiden, men litt ubehagelig type. I dag møtte jeg han utenfor døren inn til kontoret etter å ha tatt trappene opp. Da klarer han å lire av seg, "å ja, jeg så du tok en pause i trappa der før du gikk videre..") Altså antydet at jeg var i dårlig form. Jeg er litt overvektig og ble litt irritert pga. denne bemerkningen. Jeg sa ikke noe annet enn "jeg er ikke i så dårlig form". `(Hadde heller ikke tatt noen pause..) Er det ikke litt frekt å si slike ting? Ihvertfall unødvendig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes han virker frekk, og det høres ut som han ønsker å gjøre deg usikker. Selvsagt er man ekstra var for sånt når man er ny et sted, og det er ikke sikkert at kommentarene er spesielt vondt ment (kanskje han er sånn mot alle?), men jeg skjønner at de oppfattes sånn.

Håper han ikke er sjefen din, og etter hvert kan du jo finne ut hvordan oppfatning de andre kollegene har av han... Evt si fra direkte til han hvordan du oppfatter kommentarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han virker frekk, og det høres ut som han ønsker å gjøre deg usikker. Selvsagt er man ekstra var for sånt når man er ny et sted, og det er ikke sikkert at kommentarene er spesielt vondt ment (kanskje han er sånn mot alle?), men jeg skjønner at de oppfattes sånn.

Håper han ikke er sjefen din, og etter hvert kan du jo finne ut hvordan oppfatning de andre kollegene har av han... Evt si fra direkte til han hvordan du oppfatter kommentarene.

Det er akkurat det jeg føler også, han går bevisst inn for å gjøre meg usikker. Men, da er han sikkert usikker selv så det er vel bare å være hyggelig mot han så går det vel over :) Jeg tror ikke han er sånn mot alle, men nå er jo jeg eneste jente i avdelingen også så det kan jo ha noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du si fra med en gang, slik at det ikke bygger seg opp. Still han til veggs med å si f.eks: "Hva mener du med det?" eller "Det synes jeg var lite hyggelig sagt, jeg regner med at det ikke gjentar seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that.

Mitt råd er at du ignorerer ham på en bestemt men høflig måte.

Dvs. hver gang han kommer med en kommentar til deg noterer du deg den, men sier ingenting til den. Ingen nikk, ingen ord, ingen flakkende eller usikre blikk. Bare en konstatering og observasjon av hva han sier, intet mer.

Over tid vil dette være virkningsfullt. Han blir usikker. Etterhvert vil han mest sannsynlig endre taktikk: han vil teste deg ut ytterligere.

Fortsett da med å rett go slett la ham være en brikke i ditt liv du ser på jobb: en forstyrrelse i kosmos, et fremmedelement som du ser på som hår i suppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller vær overstrømmende smilende vennlig, hyggelig og positiv mot ham hver gang du støter på ham, spesielt i andres påhør. Til slutt vil han måtte krype sammen i skam, og du fremstår som den intelligente, overbærende og voksne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller vær overstrømmende smilende vennlig, hyggelig og positiv mot ham hver gang du støter på ham, spesielt i andres påhør. Til slutt vil han måtte krype sammen i skam, og du fremstår som den intelligente, overbærende og voksne personen.

Det har jeg prøvd, og det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste du kan gjøre er faktisk å late som du ikke irriterer deg over det, å heller være skikkelig hyggelig med han...vet at det ikke er lett, men det hjelper veldig ofte...de blir overraska å slutter å oppføre seg sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra de tingene du skriver at han har sagt, kan han ha spøkt? Enkelte har dårlig og ganske så direkte humor, og skjønner ikke at de driver folk bort istedet for å skape hyggelig stemning :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å faktisk være intelligent, overbærende og voksen? Ikke bare late som?

Hvorfor skal du anta at han er ute etter å gjøre deg usikker? Kanskje han har lite sosial trening og bare forsøker å være litt morsom - selv om det blir mislykket?

Når du får en kommentar om å ha stoppet i trappen - hvorfor føler du behov for å benekte det? Kunne du ikke bare svart på fleip at "ja, det trappa er jamen slitsom", eller "man må få med seg all trimmen man kan - snart går det nok lettere" eller noe i den duren? Det handler om å kunne ta seg selv litt uhøytidelig også, ikke bare tolke andre i verste mening.

Hvis han går inn for å være ubehagelig og forsøke å får seg til å bli "satt ut" - vel, da greier han jo det hvis du blir fornærmet og snurt . Å skulle stille folk til veggs, som noen foreslår her, vil kunne gjør ting vondt verre. Han vil sannsynligvis spørre om du ikke tåler fleip i det hele tatt - og plutselig er du på defensiven.

Hvis han kommer med kommentarer som er svært ubehagelige, så får du heller manne deg opp til å si fra med en gang. Noen sånne tøffe mannfolk trenger bare å få en klar melding, så kutter de ut :sjarmor: Men du vinner ikke noe på å være en sær og hårsår berte (som du fort kan bli oppfattet som hvis du tar alle sånne kommentarer på alvor i et mannsdominert miljø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres mer ut som en av de typene med litt dårlige sosiale antenner som ikke helt skjønner "small talk". De har en tendens til å lire av seg de merkeligste/mest upassende kommentarer uten særlig sammenheng eller åpenbar tanke bak. Tror ikke de mener å være slemme hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...