AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 Jeg tenker alltid at jeg skal heve meg over det og fokusere på alle de hyggelige kollegaene mine. Men så kommer det alltid situasjoner der hun tråkker over alle grensene mine. Og om jeg da er tydelig tilbake, snakker hun ikke med meg på noen dager. Men du ser tydelig at hun blir veldig tett med en eller flere andre. Dette kan også skje om jeg er nødt til å gi henne en tilbakemelding fra "kunder". Nå toppet det seg ved at hun påstod at en dyktig kollega ikke gjør jobben sin, fordi hun ikke gjør akkurat som hun. Og så blir det et sammensurium det hun går inn til ledelsen, snakker med andre som er enige i hennes fremstilling osv. Hun har noen gode venninner, som backer henne. Selv om de også føler seg veldig nedtrykt av henne innimellom. Vet hun har vært inne til ledelsen flere ganger, pga konflikter med andre. Men det virker som ledelsen tar samtalene, og på en måte er ferdig med det. Selv om det er et vedvarende problem, og hun gjør de samme feilene igjen. (Hun er som sagt veldig god på å skape relasjoner oppover). Jeg prøver å holde meg på avstand. Si hyggelig hei, men ikke utlevere meg til henne på noe vis. Men synes jo synd på dem som jobber tettest på henne, og opplever som sagt at hun tråkker meg heftig på tærne innimellom. Tenker at det er en grunn til at alle er som dem er, og at hun nok ikke har hatt det så enkelt. Har dere noen tips? Til hvordan holde ut med en kollega som ødelegger arbeidsmiljøet, når alt annet er bra? Anonymkode: 70518...2a0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Ingen som har noen tips? Anonymkode: 70518...2a0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 Litt vanskelig å forstå; kan du gi noen konkrete eks? Jeg blir utsatt for en slags subtil herseteknikk fra en venn, og tror det du skriver her kan være noe lignende. En ting som er typisk er at ALT ved min personlighet og utseende blir analysert. Og jeg blir til de grader stresset og holder avstand. innimellom føler jeg meg mobbet, men det kan likegjerne være min sensitive personlighet som får kjørt seg🤓 Anonymkode: 45767...5ba
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #4 Skrevet 15. august 2021 "Trøsten" er at det finnes slike ego brødhau i nesten alle bedrifter i dag. Skal være krass og direkte, men ved motsvar så føler vedkommende seg krenket og angrepet. Det du skal vite om slike er at ledelsen er oppmerksom på at det er vedkommende som er problemet. For som du sier, så har hun vært et problem for dem flere ganger. Ergo, du kan si ganske mye mot vedkommende og enda få støtte for det fra andre og ledelse, selv om vedkommende legger opp til en disputt av det. Ignorer det. Jeg valgte å sette grenser og si imot når jeg følte for det. Jeg lot meg ikke pille på nesten. Om vedkommende unngikk meg etter det så passet det meg jo perfekt, for jeg ville jo egentlig ikke ha noe med vedkommende å gjøre. Og når vedkommende pratet løst og fast om alt jeg ikke brydde meg om, så jattet jeg bare med uten å høre etter. Gadd ikke bruke tid på det. Men det viser seg at vedkommende ble oppmerksom på at jeg var rask på avtrekkeren med motsvar, og da sluttet å mene sterke ting rundt meg. Å svare på en direkte, saklig og god måte skaper respekt, uansett hvem "motstander" er. Jatter du da rundt alt annet så opptrer du faktisk litt høflig også. Totalpakken av dét virket å være god medisin mot rebeller. Og rebellene tok da heller for seg andre enn deg, og du fikk ofte mye mer slakk enn andre. Cluet er at du ikke skal engasjere ledelse i hverken det vedkommende sier eller gjør, men at du tar tak i problemene rettet mot deg selv. Og så lar du alt annet bare seile sin egen sjø. Det er faktisk ikke din jobb å korrigere, oppdra og belære henne. Det er ledelsens. Ikke fall i den gruva som mange gjør at dem tar på seg denne jobben som kolleger. Anonymkode: 812ec...b67 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 Og du. Ikke snakk om deg selv med vedkommende. Ikke oppsøk vedkommende direkte. Si gjerne hei, men aldri prat om deg selv. La vedkommende prate. Anonymkode: 812ec...b67 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og du. Ikke snakk om deg selv med vedkommende. Ikke oppsøk vedkommende direkte. Si gjerne hei, men aldri prat om deg selv. La vedkommende prate. Anonymkode: 812ec...b67 Gode råd. Og jeg følger jo egentlig mange av dem. Men synes det er vanskelig å vite at hun sier både det ene og det andre om meg, til folk jeg er glad i, i de periodene hun skyr meg. Og at selv om de vet hvordan hun er, har hun et godt forhold til en gruppe av de "flinke damene" på jobb og ledelsen. Denne dama er ekspert på å fiske ut informasjon, ekstremt flink til å få folk til å åpne seg. Og er nok inne i varmen hos mange fordi hun vet absolutt alt som skjer. Jeg er egentlig heldig, da jeg er en av dem hun respekterer litt. Men er det noen som sliter eller er spesielle, har jeg sett henne være veldig ufin. En ny kollega fikk helt sjokk, og lurte på hvorfor vi ikke hadde advart henne. Det er også veldig rart å sitte i møte, når vi har vært enige om en del evalueringer, og hun plutselig snur helt fordi at noen andre har en annen oppfatning. Jeg kan jo ikke være med på å slakte en samarbeidspartner som hele avdelingen vår har gitt gode evalueringer på, bare fordi det dukker opp noen nye tanker der og da. Ts Anonymkode: 70518...2a0
Hengebuksvinet Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 Jeg er nok litt bortskjemt, som har hatt en jobb uten sånne folk. Og det gjør utrolig mye med deg. Det som var annerledes med denne jobben var først og fremst ledelsen. De var tydelige allerede i intervjuet om at de ikke aksepterte baksnakking, siden de hadde hatt litt problemer med det tidligere. Og hadde fokus på arbeidsmiljø i hverdagen. Det aller beste var imidlertid at ledelsen alltid stod bak deg, 100%, i møte med vanskelige saker.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #8 Skrevet 15. august 2021 Lignende erfaring, ble snakket over hodet på meg og de behandlet meg med så lite respekt at jeg blir FLAU på deres vegne, saken er at jeg jobbet som vikar og det er visst rett fram og tråkke på vikarer. Har høyere utdannelse og nekter å jobbe som vikar lenger, lar meg ikke tråkke på lenger, Ts, kom deg bort. Anonymkode: fe846...126
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #9 Skrevet 15. august 2021 Har dessverre en kollega som din: tråkker ned andre, skryter av seg selv og smisker med lederne. Mitt eneste råd er å være hyggelig med vedkommende, men unngå dem så langt som mulig. Unngå å si noe om deg selv. Stikk av når baksnakkingen starter. Smisk med vedkommende for å unngå at hun baksnakker deg. Og unngå at vedkommende kan stjele dine ideer eller resultater, min erfaring er at slike mennesker ikke eier skam. Anonymkode: 6a947...1ac
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #10 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dessverre en kollega som din: tråkker ned andre, skryter av seg selv og smisker med lederne. Mitt eneste råd er å være hyggelig med vedkommende, men unngå dem så langt som mulig. Unngå å si noe om deg selv. Stikk av når baksnakkingen starter. Smisk med vedkommende for å unngå at hun baksnakker deg. Og unngå at vedkommende kan stjele dine ideer eller resultater, min erfaring er at slike mennesker ikke eier skam. Anonymkode: 6a947...1ac Jeg smisker ikke. Er hyggelig og kort i praten, men vil ikke smiske med sånne mennesker. Hun vil nok uansett snakke dritt om meg av og til, men tror de fleste vet hva jeg står for. Deler ikke ideer med henne først. Da tar hun dem. Anonymkode: 70518...2a0
enkefru Skrevet 15. august 2021 #11 Skrevet 15. august 2021 Jeg har hatt en slik kollega selv, jeg måtte bare distansere meg. Minimerte kontakten til kun det «nødvendigste», hilste selvsagt og svarte på det hun spurte om/snakket om, men det var også det. Det hjalp i alle fall for meg, gjorde dagene mine på jobb, bedre. Hun sluttet etter en stund heldigvis, og jeg var ikke den eneste som var glad for det skjønte jeg, sånn i etterkant.
Gjest venom31 Skrevet 15. august 2021 #12 Skrevet 15. august 2021 Jeg tror at en slik kollega er på fleste arbeidsplasser. Hadde sagt så lite om meg selv til vedkommende og unngått så lenge som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå