AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 Vi har tre barn i en skole der de fleste klassene har noen muslimske elever. Vi pleier å invitere hele klassen i bursdager, eventuelt alle guttene/jentene, og det er alltid de muslimske elever som ikke kommer, uten at jeg vet hvorfor. Jeg gir alltid beskjed på forhånd om at vi tar hensyn til alle i matveien, så det kan ikke være derfor. Noen som vet? Anonymkode: b66ad...645
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Mange muslimer er redde for at barna skal bli for norske. Anonymkode: c9a1e...87a 25
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 I islam feires ikke bursdager, så religiøse pleier vanligvis ikke å sende barna sine på bursdager da. Anonymkode: a6343...355 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #4 Skrevet 15. august 2021 Kanskje de ikke har råd til gave. Det var derfor jeg ikke fikk gå i bursdager. Anonymkode: d7241...3ec 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I islam feires ikke bursdager, så religiøse pleier vanligvis ikke å sende barna sine på bursdager da. Anonymkode: a6343...355 Dette visste jeg faktisk ikke, men da lærte jeg noe nytt i dag. TS Anonymkode: b66ad...645 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 Jeg vet ikke. Jeg kjenner en muslim som er svært religiøs, men som samtidig alltid har sendt ungene i bursdager og lar datteren bestemme at hun ikke vil bruke hijab. Anonymkode: 322c3...608 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 Her kommer muslimene i bursdag. Anonymkode: a1438...266 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #8 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette visste jeg faktisk ikke, men da lærte jeg noe nytt i dag. TS Anonymkode: b66ad...645 Oi, det visste ikke jeg heller. Anonymkode: 1533a...3d6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #9 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke. Jeg kjenner en muslim som er svært religiøs, men som samtidig alltid har sendt ungene i bursdager og lar datteren bestemme at hun ikke vil bruke hijab. Anonymkode: 322c3...608 Noen velger å se mellom fingrene når det kommer til bursdager, andre ikke. Jeg har vokst opp i et religiøst muslimsk miljø der ingen av oss var med i bursdager eller feiret bursdager. Anonymkode: a6343...355 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #10 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Noen velger å se mellom fingrene når det kommer til bursdager, andre ikke. Jeg har vokst opp i et religiøst muslimsk miljø der ingen av oss var med i bursdager eller feiret bursdager. Anonymkode: a6343...355 Ga dere beskjed om hvorfor? Ser her at mange ikke er klar over at i islam feires ikke bursdager. Jeg tenker at det er slike ting som skaper splid (altså uvitenhet) mellom mennesker. De som har invitert sitter kanskje og lurer på hvorfor inviterte barn ikke kommer i bursdag og lager sine egne scenarioer i hodet når svaret i realiteten er enkel. Anonymkode: 488c7...3da 2
Gjest Skogsalv Skrevet 15. august 2021 #11 Skrevet 15. august 2021 (endret) Her kommer alle i bursdag . 😊 Men vet at noen foreldre er redde for at ungene blir servert svinekjøtt. Dvs i pølser som ofte er gjenganger i barnebursdager. Jeg har løst det med en direkte samtale og forklart at vi serverer kyllingpølser eller alternativ om det er pizza. Det er viktigere at ungene kommer, enn at de blir stående utenfor . Ungene snakker jo om bursdager de har vært i ,i klasserommet. Da er det unødvendig at noen blir utelatt. Én kamerat av sønnen min var veldig på min sønn at han ikke måtte få spise svin. Altså MIN sønn. Da snakket jeg med barnet direkte. Da min sønn begynte å bli redd for alle slags pålegg 😆 Man må snakke sammen og forstå ulikhetene. Respekt går 2 veier. Så muslimske foreldre av min sønns kamerater, er trygge på hva ungene får servert i mitt hjem av pålegg og middagsmat. Ungene kommer flere ganger i uka . Både etnisk norske og de som har annen opprinnelse. Mat vil de alltid ha ❤ Noen muslimer har også angst for " smågodt ",- da det ofte er svin i gelegodteri. Så nøye er ikke jeg på det.Det må jeg ærlig innrømme. Ungene har hvertfall ikke sagt noe 🙈( heller ikke foreldrene,,,,kanskje de ikke vet det ) Det er ikke " haram " ,så lenge de er uvitende, - så tar det på egen kappe ifht min frelser og Gud.....Jeg plukker ikke ut gummibjørner altså. Det får de gjøre selv.😅❤ Endret 15. august 2021 av Skogsalv
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #12 Skrevet 15. august 2021 Min bestevennine på barneskolen var muslim (på 90-tallet) men hun ble med i alles bursdager og vi kom i hennes! Men hennes foreldre var ganske kule, de feiret til og med jul, vet ikke om de gjorde noe på juleaften, men de hadde juletre og greier😂 veldig koselig, de feirer ID også, og inviterte. Men som dere kanskje skjønner så var de ikke så konservative, tror kun moren dekket til håret sitt, alle døtrene gikk med håret løst til eksempel. Anonymkode: 13e35...b26 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #13 Skrevet 15. august 2021 Bursdag er ingen religiøs handling så det er fullt lov å feire bursdagen. Likevel er det ikke like viktig for mange muslimer å feire bursdager. Min far er muslim og sender ikke min søster i bursdager fordi han er redd for at det skal bli servert svinekjøtt eller gelatin der. Mine barn har også muslimsk far og spiser ikke svin, men jeg tenker det er mye viktigere at de deltar i bursdager enn å være redd for svinekjøtt. De fleste tar uansett hensyn. Evt tar jeg med kyllingpølser. Har kun tatt det med 1 eneste gang på 10 år. Anonymkode: bf107...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #14 Skrevet 15. august 2021 Her både møter de muslimske opp i bursdager og inviterer til sine egne. De fleste vi kjenner er annengenerasjons og virker ikke så veldig religiøse, men det kan ikke være et veldig strengt forbud i såfall. Jeg tror det går mer på at de er redde for at barna skal få servert svinekjøtt og eventuelt at de ikke har råd til gave. Mange innvandrerfamilier har jo dårlig økonomi og det kan det være flaut å innrømme. Anonymkode: 1a041...1fb 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #15 Skrevet 15. august 2021 Er vel ulikt fra familie til familie, men om en familie er veldig religiøs så kanskje det smitter over på de andre muslimene i klassen? Barna mine gikk på en skole før hvor det var 5-6 muslimer i klassen. De kom i bursdager, og inviterte også selv til bursdager. Anonymkode: 777f5...a83 2
GammelKaktus Skrevet 15. august 2021 #16 Skrevet 15. august 2021 Her kommer de hvis det er ren gutt eller jente bursdag og det har vi kun hatt en gang. Årene før så har vi hatt hele klassen og da hadde vi 2 jenter som hadde muslimsk familie og de fikk ikke lov til å komme siden bursdagsbarnet var gutt. Men dette er jo veldig variabelt, altså imamen sine døtre (som går på andre trinn) har gått på alle klassefestene og bursdagene som har vært men han er nok litt mer liberal, ironisk nok. Selv har jeg aldri hørt at det skal være et problem å gå i bursdager for muslimer, når jeg var ung så kom muslimene, eneste som ikke kom da var de barna som tilhørte Jehovas vitner, de fikk ikke være med på noe. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #17 Skrevet 15. august 2021 De fleste muslimene i barnas klasser er i veldig liten grad med på noen fritidsaktiviteter, bursdager eller skoleavslutninger. Etter 9 år vet jeg f.eks fortsatt ikke hvem foreldrene til flere av de muslimske barna er. De fleste foreldre klarer å servere alternativt til barn om det er glutenfri, eggefri, svinefri, gelatinfri, laktosefri osv om de bare vet hva de skal ta hensyn til så frykten for svin burde ikke være større enn for allergibarn. De få muslimske barna som har fått prøve seg litt på fotballaget til sønnen har mest slitt med at foreldrene aldri kjører de- må alltid sitte på med andre og foreldrene så aldri på de kampene de spilte. Anonymkode: 634e1...04f 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #18 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min bestevennine på barneskolen var muslim (på 90-tallet) men hun ble med i alles bursdager og vi kom i hennes! Men hennes foreldre var ganske kule, de feiret til og med jul, vet ikke om de gjorde noe på juleaften, men de hadde juletre og greier😂 veldig koselig, de feirer ID også, og inviterte. Men som dere kanskje skjønner så var de ikke så konservative, tror kun moren dekket til håret sitt, alle døtrene gikk med håret løst til eksempel. Anonymkode: 13e35...b26 Mange muslimer feirer jul. Jobber på en skole i Groruddalen, og her er det veldig mange muslimer som feirer bursdag og jul osv. i tillegg til sine egen høytider og tradisjoner. Anonymkode: 94d29...530 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #19 Skrevet 15. august 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Ga dere beskjed om hvorfor? Ser her at mange ikke er klar over at i islam feires ikke bursdager. Jeg tenker at det er slike ting som skaper splid (altså uvitenhet) mellom mennesker. De som har invitert sitter kanskje og lurer på hvorfor inviterte barn ikke kommer i bursdag og lager sine egne scenarioer i hodet når svaret i realiteten er enkel. Anonymkode: 488c7...3da Enkelt svar? Det er vel heller en stille protest mot norske normer. Vi feirer jo ikke barnebursdager av religiøse årsaker, menn av kulturelle årsaker. leser mao religion er viktig kulturen i landet man bor i - ikke viktig Anonymkode: d5777...d93 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #20 Skrevet 15. august 2021 4 hours ago, FrøkenMånestråle said: Her kommer de hvis det er ren gutt eller jente bursdag og det har vi kun hatt en gang. Årene før så har vi hatt hele klassen og da hadde vi 2 jenter som hadde muslimsk familie og de fikk ikke lov til å komme siden bursdagsbarnet var gutt. Men dette er jo veldig variabelt, altså imamen sine døtre (som går på andre trinn) har gått på alle klassefestene og bursdagene som har vært men han er nok litt mer liberal, ironisk nok. Selv har jeg aldri hørt at det skal være et problem å gå i bursdager for muslimer, når jeg var ung så kom muslimene, eneste som ikke kom da var de barna som tilhørte Jehovas vitner, de fikk ikke være med på noe. Imamen driver med taquia.... Anonymkode: d5777...d93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå