Gå til innhold

Tilsynelatende ressurssterke forledre, uten bøker og tegnesaker i huset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som er minimalister og har støv på hjernen har de minst stimulerende hjemmene. Ikke Lego, perler,bøker og tegnesaker. Blasse nøytrale farger på barnerommet. Det går sikkert greit altså. Barn får det de trenger på barnehage.

Anonymkode: 691f5...3e0

Her har vi støv på hjernen men fullt av lego, bøker, tegnesaker OG puslespill 😊 Det går an å rydde etter seg vettu 😉

Anonymkode: e1c5d...c69

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her har vi støv på hjernen men fullt av lego, bøker, tegnesaker OG puslespill 😊 Det går an å rydde etter seg vettu 😉

Anonymkode: e1c5d...c69

Enkelte velger snarveien og unngår rot. Lego er kanskje det som er verst å få ryddet. Enkelte av byggverkene tar dager med arbeid for kreative sjeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med en bokhylla i stua og endte ofte opp med å bla gjennom bøkene til foreldrene mine. Jeg synes det var veldig spennende! Det er en av hovedgrunnene til at en full bokhylle er et av de viktigste møblene hjemme hos meg (den andre grunnen er selvsagt at jeg fremdeles leser mye). 

Anonymkode: 981a2...7fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Akkurat Hamsun ville jeg nok ha sensurert. 

Anonymkode: 06f1e...a26

Jeg hørte en diskusjon om dette på tv på den tiden.  Da ble det spurt om barn burde nektes å lese voksenbøker.  Noen mente at dersom barn ville lese slik litteratur, så værsågod, for om ungene fant det interessant, var de sannsynligvis modne nok til å forstå noe av det. De mente at det var verre å nekte, og si at ungene ikke fikk lov, fordi det var vanskelige og kjedelige bøker osv, eller andre bortforklaringer.  Datteren min kom gråtende hjem fra biblioteket en gang hun ikke fikk lov å låne bøker hun antakelig ikke var gammel nok til. Vi gikk så til bokhandelen og kjøpte den boka hun ville ha.  Hun har senere elsket klassikere, også i voksen alder.  
Jeg har selv vært glad i å lese, og hadde ikke hjerte til å ta bøkene fra henne.   Folk er forskjellige på mange måter, også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

Var nå det så rart? Hun fikk forsyne seg fritt fra bokhylla. Skulle jeg heller ha sensurert?

Hadde ikke latt barnet lese Hamsun. Han var nazist og har skrevet mye diskriminerende om samer...

Anonymkode: 32b3a...deb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selvfølgelig sensurerer man bokhylla for en 7åring dersom innholdet ikke er passende. Det er nok en grunn til at Hamsun ikke er på pensum for første- og andreklassingene. Leseløven har tvilsomt lagd en kortversjon av Sult, med enklere språk, tegninger og kortere tekst liksom... 

Anonymkode: 58d0e...626

Det er ikke alle barn som har lik språkforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde ikke latt barnet lese Hamsun. Han var nazist og har skrevet mye diskriminerende om samer...

Hamsun var en forbryter, nazist og det hele.  Han skrev også mange gode bøker. Jeg gidder ikke å diskutere Hamsun, men det er en grunn til at bøkene hans regnes blant klassikerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg lå også lysår foran jevnaldrende når det kom til lesing når jeg var i 6-7 års alderen og da leste jeg alt jeg fikk tak i, også bøker tiltenkt ungdom og/eller voksne. Så barn som dette finnes. 

Anonymkode: dd6a1...ca9

Jeg var også et sånt barn som du var. Siden mine foreldre ikke hadde bøker i huset i det hele tatt, så gikk jeg løs på mormor sin bokhylle.  Leste masse bøker om 2 verdenskrig og konsentrasjonsleirene. Ikke akkurat passende lektyre for et barn, men jeg slukte alt jeg kom over.  Er nå blitt en "gammel" dame og leselysten er like stor, men i dag leser jeg på Kindle. På loftet hos oss ligger det nedpakket i kasser ca. 3000 bøker. Alt er lest minst en gang. Så om du kommer inn i mitt hjem vil du i dag ikke kunne finne mer enn noen få bøker, men det er likevel et hjem for veldig leseglade personer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjenner mange småbarnsforeldre og vi er på samme bølgelengde på mye. 

Men et par ting vi stusser over er hvor få av dem som i liten eller ingen grad bruker bøker, tegner og lager ting. Det går for det meste i TV og utstrakt bruk av nettbrett (altså flere timer hver dag). Ikke noe pedagogisk fokus når det kommer til skriving og tall heller før skolen.

Vi tror det blir folk av dem også, men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken på at foreldrene indirekte, uten å vite det, tar fra barna muligheter. Det blir utrolig mye enklere seinere hvis barna er interessert i å tilegne seg basisferdigheter, som åpner opp muligheter for å lage historier, kunne tegne eventyr eller utforske verden, blant annet.

Enkelte erfaringer kan være anekdoter, og beviser aldri noe, men har dere lignende erfaringer?

Anonymkode: d1adc...604

Anbefaler deg å bruke mindre tid på å bekymre deg for hvordan andre har det, eller hva de driver med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat Hamsun ville jeg nok ha sensurert. 

Hvorfor det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det? 

Han er nazist og har skrevet grove diskrimerende ting om samer. Er folk så lite opplyste og beleste her inne🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du hjemme hos folk flere timer om dagen etter skole, så du vet hvordan folk lever livene sine?

Hvem er forøvrig "vi"?

Anonymkode: d55b3...4cb

Hjemme hos noen, men mest med å snakke med dem. Tidsklemme og stress er ofte grunnen sier de, å ha barn kan være stess såklart. Det er lett å ty til lettvinte løsninger, det har vi også gjort til en viss grad før. Lettvindt er derimot ikke nødvendigvis best, og det ligger litt forskning bak vårt ståsted her også. Vi (to foreldre), er på ingen måte uvenner med de andre foreldrene, selv om vi har ulikt synspunkt på dette. Det finnes flere veier til Rom også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er nazist og har skrevet grove diskrimerende ting om samer. Er folk så lite opplyste og beleste her inne🙄

Det visste jeg så klart. Men synes du han skal sensureres bare for det? 
jeg klarer å skille mellom forfatterskap og person. Det lærer jeg barna mine også. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et helt skap med tegnesaker, hobbymateriale, puslespill, brettspill osv, men det står jo ikke fremme på bordet om barna ikke bruker det. Kan det være slik der også? 

Bøker har vi overalt i huset så de er litt vanskeligere å ikke legge merke til her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (1 minutt siden):

jeg klarer å skille mellom forfatterskap og person. Det lærer jeg barna mine også. 

Så du tenker at det er greit at barna lærer seg diskriminerende måter å snakke om samer og jøder på igjennom verkene hans? Enkelte av verkene hans kan man lese så klart, men tror du neppe har lest alt av Hamsun når du uttaler deg på denne måten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som er minimalister og har støv på hjernen har de minst stimulerende hjemmene. Ikke Lego, perler,bøker og tegnesaker. Blasse nøytrale farger på barnerommet. Det går sikkert greit altså. Barn får det de trenger på barnehage.

Det var jo litt av en generalisering. Det er fullt mulig å ha et minimalistisk hjem og allikevel eie hauger og lass av tegnesaker og bøker.. Gjelder bare å ha en grei oppbevaring til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Anbefaler deg å bruke mindre tid på å bekymre deg for hvordan andre har det, eller hva de driver med. 

Tja, jeg stiller et saklig spørmål rundt et økende problem. Synspunktet blir vel ikke mindre sant hvis jeg passer mine egne saker? Har også jobbet som lærer tidligere og kulturelle klasseskiller er dessverre åpenbare og høyst relevante problem. En av de viktigste indikatorene på hvordan det går mer barna er voksne sin påvirkning først, og de som er fra hjem med mange bøker klarer seg oftest best.   

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, jeg stiller et saklig spørmål rundt et økende problem. Synspunktet blir vel ikke mindre sant hvis jeg passer mine egne saker? Har også jobbet som lærer tidligere og kulturelle klasseskiller er dessverre åpenbare og høyst relevante problem. En av de viktigste indikatorene på hvordan det går mer barna er voksne sin påvirkning først, og de som er fra hjem med mange bøker klarer seg oftest best.   

Igjen. Bruk mindre tid på å bekymre deg for hva folk har hjemme hos seg selv eller ikke. Jobber selv som lærer, slutt å bruk det som er argument 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (7 minutter siden):

En del av holdningene skinner igjennom i bøkene. Jeg mener ikke de skal sensureres for voksne eller tenåringer heller, men her er det snakk om en syvåring. Så små barn holder fortsatt på å forme verdensbildet sitt, og da er ikke dette passende. 

Vi har stua full av bøker selv, og jeg håper barna blir interessert etterhvert, men hadde syvåringen plukket opp Hamsun hadde jeg bedt henne vente til hun ble større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...