AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #61 Del Skrevet 15. august 2021 Vi har tegnesaker, men bruker det aldri. For å få barnet mitt til å tegne tror jeg han måtte fått en pistol til tinningen. Han HATER å tegne, male perle etc. vi leser mye for han, og er glad han er interessert i det, men i stor grad følger vi hans interesser. Tenker at 4 åringer lærer best igjennom lek, og ikke organisert undervisning rundt et bord. Vi leker gjerne rimeleker og klapper stavelser i bilen etc. men å sitte rundt et bord og trene på bokstaver gjør vi ikke når interessen ikke er der. Anonymkode: 7c92f...b7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. august 2021 #62 Del Skrevet 15. august 2021 (endret) Med barnebøker i hus blir jo leggestunden riktig så koselig hver kveld med barnet/barna! Jeg gledet meg hver kveld til denne kosestunden på sengekanten fra sønnen min var bare ett år gammel. Han elsket å bli lest for og vi leste i mange år, selv etter at han lærte å lese selv. Det var så koselig for oss. Er det noe jeg savner fra han var liten❤️, så er det denne lesestunden hver kveld. Vi kikket i billedbøker og lærte ord på den måten, og leste tekstbøker med bilder og tegninger i blant på dagtid også, selvsagt, men det var en del av kveldsrutinen å lese på sengen hver kveld. Kan ikke skjønne at noen klarer seg uten barnebøker når barna er små! Noen lærer leseglede for livet, andre gjør det ikke. Men det skader ikke prøve å få det inn tidlig. Endret 15. august 2021 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #63 Del Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er vel prioriteringer, her satser vi på sport/idrett og datautstyr. Syns det er viktig med data/tekniske ferdigigheter. Samt lære barns idrett som seiling,ski, skating,motorsport osv. I dagens samfunn. Hadde en norsklærer sett det hadde vi nok vært ressurssvake i hennes øyne,men det er prioriteringer og interesser fremfor bøker fra 1800 tallet. Anonymkode: d60bb...c52 Altså, jeg tenker at enhver familie må prioritere det foreldrene og barna syntes er gøy når de er små. Jeg er ikke bekymret for at mine kommer til å lese dårlig, men vi, som dere, er mer sporty enn intellektuelle. Mannen min drev profesjonelt med idrett før, og jeg også har et stort hjerte for fysisk aktivitet. Selvsagt foretrekker barna våre det samme (de er jo genetisk belastet🤣). å presse bøker/tegning etc. på små barn som ikke er interessert har jeg ikke troa på. De utsettes jo for dette hele skoleløpet sitt, så jeg ser ikke hvorfor vi skal gjøre det hjemme, før skolealder, også. Anonymkode: 7c92f...b7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #64 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ja, ts er lærer og vet visst hva som er best for alle. Alle lærere jeg jobber med vet at det ikke er sånn. Folk har ulike interesser. Verden går fremover. Anonymkode: 32b3a...deb Jeg håper inderlig at du er vennligere og flinkere til å argumentere i klasserommet enn det du viser her. Smålig og usaklig, en hver gjennomsnittlig person ser at det ikke er noen sammenheng mellom det jeg skriver og det du viser til. Nå er det ingen hemmelighet at det forskjell på lærere og da, hvis du i det hele tatt er lærer. Er vel kanskje slik man blir når en forsvarer passivisering, og ikke skjønner verdien av bøker. Du er vel sikkert blant dem som mener at det er en fordel å skrive på nettbrett og gir mobil til ungen din når den er 8 år, way to go 👏 Anonymkode: d1adc...604 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #65 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-15 den 11.08): Men et par ting vi stusser over er hvor få av dem som i liten eller ingen grad bruker bøker, tegner og lager ting. Til tross for din høytstimulerte barn som klarer du altså ikke å formulere det du vil si? 😂 Det blir folk av dem, og sannsynligheten er like stor som at det blir folk av dine. Anonymkode: 621a5...daf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #66 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Til tross for din høytstimulerte barn som klarer du altså ikke å formulere det du vil si? 😂 Det blir folk av dem, og sannsynligheten er like stor som at det blir folk av dine. Anonymkode: 621a5...daf Høytstimulerte barndom, skulle det visst stå,før autokorrekturen rotet det til Anonymkode: 621a5...daf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #67 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høytstimulerte barndom, skulle det visst stå,før autokorrekturen rotet det til Anonymkode: 621a5...daf Det spiller ingen rolle. Innlegget ditt gir like lite mening med og uten skrivefeil. Mine barn har foreldre som ikke ligger på sofaen og faktisk involverer seg i oppdragelsen deres, dette er ikke skolens eller barnehagens jobb, slik som mange tror. Vi gir dem ikke ukritisk tilgang til digitalt søppel slik som mange gjør. Det er kjent at barn som vokser opp iallfall hjem med bøker har store fordeler seinere, dette er ikke nytt. Om jeg da indirekte kvalifiserer de med barn uten bøker, tegnesaker og den slags som kulturelt ressurssvake, får det være. Jeg har vært saklig, så om du tar deg nær av dette bryr jeg meg fint lite om. Jeg tar ikke fra mine barn fremtidige muligheter iallfall, som altfor mange dessverre gjør. Anonymkode: d1adc...604 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #68 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (På 15.8.2021 den 13.04): Her har vi mange bøker og har lest for barna fra dagen de blei født. De lærte å lese i førsteklasse med null interesse for bøker frem til de ble voksne. Vi hadde et helt hobbyskap med tegnesaker, håndarbeid i alle mulige varianter. Det var morsomt en gang i året. Nå er mine 3 voksne barn utdannet advokat, sykepleier og lærer. De brukte mye tid ute og de lekte med lekene sine tross i at de hadde skjerm. Min minste på 5 bruker tiden på å leke. Han har null interesse i å lære seg å skrive eller lese. Jeg tenker at barna burde bruke tiden sin på det de kan og vil 🙂 De fleste barn lærer i dag lærer engelsk, kommunikasjon og andre ferdigheter ved å spille. Virker som du dømmer veldig 🤔 Du aner ikke hva som skjer i huset deres døgnet rundt. Når barn har hvert åtte timer i barnehagen eller på skolen så ser jeg ingen grunn til at de skal få slappe av og gjøre som de vil. Anonymkode: 00f0c...3af Jeg tror du har gjort mye riktig, men det er ikke "deg" jeg kritiserer, ettersom dere har hatt bøker og tegnesaker tilgjengelig. Poenget er å inspirere. At man har bøker, tegnesaker o.l. tilgjengelig er nok det. Det gir de et repertoar av muligheter, og likeså et begrenset repertoar om man ikke har det. Hvis det trigger en interesse hos barna blir de selvdrevne på skolen, dette er fantastisk. Dette kan selvsagt gjelde andre felt og, som å bli praktisk flink i noe, mestre en sport, mestre et instrument etc. Men forskningen viser at barn med mange bøker, og gjerne foreldre som da er interessert i å tilegne seg kunnskap (om langt flere ting enn bøkene i seg selv), har store fordeler. Så får baksiden av dette være at enkelte mener jeg er dømmende, det tåler jeg, men ingen kan si at poengene ikke er tydelige, og dette er svært lett å begrunne i skoleforskning. Anonymkode: d1adc...604 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #69 Del Skrevet 16. august 2021 Folk som ikke leser bøker, og ikke leser for barn sine og tilrettelegger for at de skal lese, er ikke tilsynelatende ressurssterke en gang. Man ser det hjemme hos dem (bøker mangler), og man merker det på både barn og voksne. Anonymkode: b5c0f...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. august 2021 #70 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-15 den 11.14): Er enig. Ikke nødvendigvis at man må være så voldsomt kreative, for det er ikke alle som har den "gaven", inkludert meg. Lesing er en ferdighet man alltid har bruk for, og bøker kan skape nysgjerrighet. Samtidig har jeg opplevd selv at å få egne barn til å lese av egen fri vilje ikke har vært lett. Leste mye for dem som små, men det skapte dessverre ikke leseglede for de senere. Jeg tror at det å lese alltid vil tape mot gaming. Barna er vant til at alt skal skje fort og de blir overstimulert av en skjerm noe som skaper en annen engasjement enn å sette seg med en bok. Jeg er selv kanskje også for travel og ikke god nok til å ha gitt rom for det å få fred en stund hver dag for lesing. Er alltid noe som skjer. Anonymkode: 651bf...8e9 Har samme erfaring som deg. Leste masse for barna mine som små, og også en del lesing på senga gjennom barneskolen. Likevel har de aldri lest en hel bok frivillig, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #71 Del Skrevet 16. august 2021 Hva har det med ressurssterkhet å gjøre? Vi er ikke særlig ressurssterke, dvs litt dårlig råd, ikke det største nettverket, men stor familie da. Vi har mange bøker, tegnesaker, hobbysaker og ting man kan holde på med. Ser ikke mye tv. Jeg leser mye for barna, nesten hver dag, datteren min er fire og såvidt begynt å interessere seg for bokstaver, og kan allerede skrive flere. Tror ikke man er dum og ikke evner å tilrettelegge for barnas utvikling selvom ikke alt er på stell, altså.. Anonymkode: 4bd87...56e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglems Skrevet 16. august 2021 #72 Del Skrevet 16. august 2021 Anonymus Notarius skrev (20 minutter siden): Har samme erfaring som deg. Leste masse for barna mine som små, og også en del lesing på senga gjennom barneskolen. Likevel har de aldri lest en hel bok frivillig, dessverre. Kommer selv fra et ressurssterkt hjem, mamma elsket å lese og leste masse for oss. Jeg liker ikke å lese bøker bare fordi. Faglitteratur som jeg får mer ut av er noe jeg foretrekker. Helst på nett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. august 2021 #73 Del Skrevet 16. august 2021 Uglems skrev (1 minutt siden): Kommer selv fra et ressurssterkt hjem, mamma elsket å lese og leste masse for oss. Jeg liker ikke å lese bøker bare fordi. Faglitteratur som jeg får mer ut av er noe jeg foretrekker. Helst på nett. Folk er forskjellige. Jeg elsket å lese som barn (leste ALT, til og med ordbøker dersom vi ikke hadde noe annet ) mens min søster ikke åpnet en bok frivillig før hun var voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #74 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva har det med ressurssterkhet å gjøre? Vi er ikke særlig ressurssterke, dvs litt dårlig råd, ikke det største nettverket, men stor familie da. Vi har mange bøker, tegnesaker, hobbysaker og ting man kan holde på med. Ser ikke mye tv. Jeg leser mye for barna, nesten hver dag, datteren min er fire og såvidt begynt å interessere seg for bokstaver, og kan allerede skrive flere. Tror ikke man er dum og ikke evner å tilrettelegge for barnas utvikling selvom ikke alt er på stell, altså.. Anonymkode: 4bd87...56e Jeg tror dere gjør en solid jobb jeg. Det finnes tre kategorier når det kommer til ressursstyrke; økonomisk, sosial og kulturelt. Det er sistnevnte jeg tar opp her. Man kan også være økonomisk ressurssterk med relativt lite penger så lenge man forvalter penger på en fornuftig måte, forøvrig. Det er ingen som har alt på stell, prøver man så godt man kan, er det i 99% av tilfellene bra nok. Anonymkode: d1adc...604 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #75 Del Skrevet 16. august 2021 Jeg har aldri møtt en familie du beskriver. Lurer på hva slags folk du kjenner, som verken har bøker eller fargeblyanter. Jeg tror du tar feil Anonymkode: 6a6d4...ab1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #76 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har aldri møtt en familie du beskriver. Lurer på hva slags folk du kjenner, som verken har bøker eller fargeblyanter. Jeg tror du tar feil Anonymkode: 6a6d4...ab1 Det er flere vennepar av oss som ikke har noen av disse tingene. De er oppegående på mange områder. Utdannet er de også. Viktigst av alt er de gode omsorgspersoner, selv om vi kanskje er uenige når det kommer til bruk av medier. Anonymkode: d1adc...604 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglems Skrevet 16. august 2021 #77 Del Skrevet 16. august 2021 Anonymus Notarius skrev (13 minutter siden): Folk er forskjellige. Jeg elsket å lese som barn (leste ALT, til og med ordbøker dersom vi ikke hadde noe annet ) mens min søster ikke åpnet en bok frivillig før hun var voksen. Der kan jeg kjenne meg igjen, jeg pleide å sitte hjemme i helgene å pugge gramatikk på språk jeg ikke hadde noe forhold til. Jeg snakket flytende persisk i en alder av 17. Gliser pugget jeg hele tiden 😂 men bøker.. Skjønnlitteratur.. Det gidder jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #78 Del Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tror dere gjør en solid jobb jeg. Det finnes tre kategorier når det kommer til ressursstyrke; økonomisk, sosial og kulturelt. Det er sistnevnte jeg tar opp her. Man kan også være økonomisk ressurssterk med relativt lite penger så lenge man forvalter penger på en fornuftig måte, forøvrig. Det er ingen som har alt på stell, prøver man så godt man kan, er det i 99% av tilfellene bra nok. Anonymkode: d1adc...604 Du sier noe, man må bare gjøre det beste ut av det man har 😊 Anonymkode: 4bd87...56e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #79 Del Skrevet 21. august 2021 Her hadde vi bøker, tegnesaker /maling, perler osv fra hun var stor nok til det. Barn trenger å utvikle finmotorikken sin, ved kun å trykke på en skjerm blir ikke den stimulert på samme måte. Anonymkode: 420b1...093 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 21. august 2021 #80 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (På 15.8.2021 den 14.52): Jeg bryr meg om at barna mine ikke lærer å omtale samer som lapper feks. Men, folk er forskjellige... Anonymkode: 32b3a...deb Barna blir eksponerte for veldig mye stygg språkbruk helt uten å lese Hamsun, så man må jo lære dem holdninger i takt med at de får kunnskap, tenker jeg. Ikke sikkert man kommer så langt med å sensurere litteratur fra et barn som på eget initiativ pløyer gjennom Hamsun. Men når man har er barn med en slik kapasitet, er det ekstra viktig at foreldrene er på ballen og hjelper dem å sette det de leser i perspektiv. Kanskje er de ikke modne nok til å forstå den fulle historiske sammenhengen med en gang, men de kan med forklaring forholde seg til at man hadde et annet menneskesyn før i tiden, men at vi i dag gjør annerledes. Det er refleksjon og holdninger som hindrer barna i å slenge om seg med skjellsord, ikke hvilke gloser de har lest i en bok eller hørt i skolegården. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå